۴۸۵۰۵۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ناگفته های شنیدنی «کدخدایی» از شورای نگهبان

پس از یک دوره غیبت اجباری از حضور در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان (به دلیل عدم کسب رأی اعتماد از مجلس اصولگرای نهم) تعاملش با رسانه ها نه تنها بهتر شده است بلکه در فضای مجازی هم حضور نسبتا پررنگی دارد.

هفته نامه صدا - زینب تورانیان: پس از یک دوره غیبت اجباری از حضور در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان (به دلیل عدم کسب رأی اعتماد از مجلس اصولگرای نهم) تعاملش با رسانه ها نه تنها بهتر شده است بلکه در فضای مجازی هم حضور نسبتا پررنگی دارد. هر چند مانند اصولگرایانی چون غلامعلی حداد عادل و محسن رضایی عضو توییتر نشده اما در تلگرام فعال است و می گوید از مرجع رسمی سوال کرده و چون تلگرام قانونی بوده، کانالش را راه اندازی کرده است.

نام کاملش عباسعلی کدخدایی الیادرانی و در اصفهان متولد شده است. از دوره چهارم شورای نگهبان به عنوان حقوقدان وارد این نهاد شد و تا سه سال اول دوره ششم به صورت مستمر در این شورا حضور داشت اما با عدم رأی اعتماد از مجلس اصولگرای نهم از ادامه همکاری با شورای نگهبان باز ماند. با این حال علاقه ویژه احمد جنتی به کداخدایی باعث شد با انتخاب او به عنوان مشاور عالی حقوقی - سیاسی دبیر شورای نگهبان ارتباطش با این نهاد قطع نشود.

آغاز به کار مجلس دهم، شروعی دوباره برای حضور کدخدایی در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان بود. حمایت فراکسیون امید (فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس دهم) از او، بازگشت کدخدایی به شورای نگهبان را رقم زد و به دنبال آن پست سخنگویی این شورا را از نجات الله ابراهیمیان که بعد از انتخابات مجلس دهم از سمت خود استعفا داده بود، تحویل گرفت؛ پستی که قبل از ابراهیمیان در اختیار کدخدایی بود.
ناگفته های شنیدنی «کدخدایی» از شورای نگهبان

بعد از یک دوره غیبت با رأی نمایندگان مجلس دهم بار دیگر وارد شورای نگهبان شدید؛ این دور از حضورتان در شورای نگهبان با دوره های قبلی چه تفاوتی دارد؟

- تفاوت را باید شما و از بیرون احساس کنید؛ بنده انجام وظیفه می کنم و تلاشم بر این است آنچه قانون بر عهده ام نهاده است بر اساس آن عمل کنم. البته در زمانی که برای رأی گرفتن به مجلس رفتم مطالبی را مطرح کردم؛ از جمله بحث تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس و رسانه ها در دستور کار است اما وظایف شورای نگهبان مشخص است و ما بر اساس آن پیش می رویم.

اما آنچه ما از بیرون از شما می بینیم تعامل تان با رسانه ها بهتر شده است، در فضای مجازی هم فعال شدید.

- قبلا هم دسترسی به بنده ساده بود. دوستان زیادی تماس می گرفتند اما بله؛ در این دوره که فضای مجازی فعال تر شده است ما هم طبیعتا در این حوزه فعال شدیم چون ضرورت دارد که از فضاها و ابزارهای جدید استفاده کنیم.

عضو توئیتر نیستید؟

- درباره توئیتر و فیسبوک سوال کردم؛ چون مراجع رسمی اعلام کردند غیرقانونی است بنابراین من وارد نشدم.

اما خیلی از مسئولان در این فضا هستند.

- بله آنها خودشان می دانند. من درباره تلگرام هم سوال کردم که گفتند ممنوع نیست؛ به همین دلیل وارد شدم. تلاش ما این است که خلاف قانون کاری انجام نشود.

قبل از این که به سوالات اصلی بپردازیم دوست دارم بدانم شما که خودتان در فضای مجازی فعال هستید، نظرتان راجع به ایجاد محدودیت در این فضا چیست؟ برخی به ویژه زمانی که به انتخابات نزدیک می شویم بر ایجاد محدودیت در این فضا اصرار و تاکید می کنند.

- تحولات زندگی، رشد و پیشرفت جامعه نیازمند استفاده از ابزارهای جدید است و این ابزارها در هر دوره ای نو و جدید می شوند و تغییر می کنند. طبیعی است انسان که پوینده و بالنده است و حرکت رو به جلو دارد، نمی تواند از وسایل و امکانات به روز استفاده نکند. نفس استفاده از ابزارهای جدید نه تنها ناپسند نیست بلکه پسندیده هم هست و حتی گاهی ضرورت دارد اما اختلافی که هست این است که از این فضا چگونه استفاده شود.

همانطور که بسیاری از وسایل می توانند به عنوان وسیله جرم تلقی شوند و به وسیله آنها حقی تضییع شود، از طرف دیگر می توانند در احقاق حق، رشد و تعالی جامعه کمک کنند؛ بنابراین فضای مجازی هم باید استفاده شود و هم مورد حمایت قرار گیرد ولی باید تدابیری اندیشیده شود که از نواقص و معایب آن جلوگیری شود. به هر حال همه دنیا و کشورهای پیشرفته هم اذعان دارند و هر روز هم مقررات اصطلاحا انتظامی برای این کار وضع می کنند و اینطور نیست که در همه دنیا هم این فضاها به صورت مطلق آزاد باشد.

هر جایی بنا بر مبانی خود این کار را انجام می دهند. به نظر من هم اصل استفاده از فضای مجازی اصل پسندیده است اما باید مراقبت کرد که از این طریق آسیبی به جامعه و منافع کشور هم وارد نشود.

وارد بحث انتخاباتی شویم. درباره احتمال رد صلاحیت آقای روحانی چندین بار از شما پرسش شده است و شما پاسخ دادید؛ اما من نه مشخصا درباره آقای روحانی، بلکه می خواهم بدانم اساسا طبق قانون امکان رد صلاحیت رییس جمهوری مستقر وجود دارد؟

- ما نمی دانیم اصل دامن زدن به این خبر چیست، در یک نشست خبری این سوال را فکر می کنم خبرنگار روزنامه شرق پرسید و من پاسخ حقوقی به آن دادم که برداشت های سیاسی از آن شد. پاسخ حقوقی ما همچنان همان پاسخ هست. قانون گذار برای شورای نگهبان تکلیف کرده است در هر انتخابات صلاحیت ها را بررسی کند. حالا نتیجه چه خواهد شد زمانی که بررسی صلاحیت انجام شود اعلام می ش
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج