۴۸۸۴۵
۳۹ نظر
۵۰۶۱
۳۹ نظر
۵۰۶۱
پ

اظهارات جنجالی محبوبه بیات درباره «رسوایی»

محبوبه بیات بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه همکاری با بزرگانی نظیر بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و علی حاتمی را در کارنامه دارد چند سالی است که به شدت کم کار شده است.

شبکه ایران: محبوبه بیات بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه همکاری با بزرگانی نظیر بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی و علی حاتمی را در کارنامه دارد چند سالی است که به شدت کم کار شده است.

او در آخرین دوره جشنواره فجر دو فیلم «رسوایی» و «هیس دخترها فریاد نمی زنند» را داشت که در هر دوی آنها بیشتر از چند سکانس محدود ایفای نقش نکرده بود. این روزها «رسوایی» با بازی او در نقش مادر کاراکتر زن اول فیلم روی پرده است.

به همین بهانه گفتگویی کردیم با این بازیگر قدیمی که از شرایط کار در «رسوایی» و فراتر از آن اوضاع حاکم بر سینما بدجوری گلایه دارد.

*مدتی است حضورهای سینمایی تان به ایفای نقشهای کوتاه و مکمل محدود شده، چرا؟

من مشکلی دارم که خودم هم نمی دانم چیست! یک نیروی ناشناخته در من وجود دارد که وقتی کاری به من پیشنهاد می شود با مشکل تخفیف دستمزد مواجه می شوم.

*متوجه منظورتان نشدم. بیشتر توضیح دهید؟

تهیه کنندگان دوست ندارند به یک بازیگر خوب، پول بدهند. به همین منظور نقش ها را به بازیگران تازه وارد می دهند. بازیگرانی که بیشتر جلوی دوربین بودن برایشان اهمیت دارد تا کیفیت کار؛ بازیگرانی که تازه از کلاس های بازیگری بیرون آمده اند. من هم آدمی نیستم که هم از توبره بخورم و هم از آخور! من کاری که بلد هستم بازیگری است.
اظهارات جنجالی محبوبه بیات درباره «رسوایی»

شما باید پیگیری کنید که در سینما چه خبر است؟ هفته گذشته تلویزیون کاری به من پیشنهاد داد. ده رابط فرستادند تا تخفیف بگیرند! آخر این چه هنری است؟ تهیه کننده هزینه سیاه لشکر را تمام و کمال می دهد اما به بازیگران قدیمی که می رسد انتظار تخفیف دارد. مگر من و امثال من بازیگر کنار خیابانی هستم که با ما چنین برخورد توهین آمیزی می شود؟

*در مورد فیلم «رسوایی» چطور، آیا از کار در «رسوایی» راضی بودید؟

بزرگترین اشتباه من بازی در فیلم «رسوایی» بود!!

*چه شد که به این برداشت از «رسوایی» رسیدید؟

{با لحنی به شدت جدی} رفتار ده نمکی و اطرافیانش آنقدر زشت و توهین آمیز بود که تمام مدت حضور در لوکیشن، عصبی بودم. من با ژانر فکری ده نمکی همسو نیستم. من به اصرار نورالدین گودرزی، دستیار اول کارگردان سر کار رفتم. ده نمکی اصلا برای من ارزش قائل نشد که حتی تماسی بگیرد و من را دعوت به کار کند. گودرزی به منزل من آمد و از من درخواست همکاری کرد.

من در آن موقع مشغول جستجو برای یافتن خانه ای بودم که به تئاتر شهر نزدیکتر باشد. گودرزی به من گفت شما بازی در «رسوایی» را قبول کنید، حاجی آشنا زیاد دارد و کار شما را راه می اندازد. بالاخره با اصرارهای زیاد گودرزی قبول کردم و جلوی دوربین ظاهر شدم. اما اصلا نمی دانستم حضور من این قدر کوتاه است. خودم را نمی بخشم که با ایشان کار کردم. من فقط ۳ روز آنجا بودم آن هم با کلی تنش عصبی.

*تنش عصبی؟ آخر چرا؟

روزی که برای فیلمبرداری رفتم، هنگام بازگشت درخواست کردم به هزینه خودم برای من یک تاکسی تلفنی خبر کنند. گفتند صبر کنید برای همه ماشین می گیرند. بعد از گذشت حدود یک ساعت دیدم مینی بوسی آمده و همه را سوار آن کردند. مگر من گوسفند هستم که با من چنین برخوردی می کنند؟ آنها اصلا من را نمی شناختند و هنوز هم نشناخته اند. فقط الکی می گویند پیشکسوت، پیشکسوت. آنها حتی از پیشکسوتها هم شناختی ندارند. جالب است بدانید که الناز شاکردوست به آنها گفت شما خانم بیات را نمی شناسید، ایشان یکی از بزرگترین بازیگران ایران است .

*در فیلم «هیس دخترها فریاد نمی زنند» هم نقش کوتاهی داشتید. دلیل خاصی داشت ؟

پوران درخشنده از پنج سال پیش درمورد فیلم و نقش من صحبت کرده بود. روزی ساعت ۷ صبح با من تماس گرفتند و گفتند خودم را به زندان زنان قزلحصار برسانم. من با چهره خواب آلود به صحنه رسیدم و به من گفتند جلوی دوربین بروم و دیالوگ هایی را که تا به حال نشنیده بودم، بگویم.

من با تعجب گفتم چه باید بگویم؟ درخشنده به من گفت تو توانایی این را داری که هم بداهه خوب حرف بزنی و هم صحنه را کنترل کنی. بعد از پایان فیلمبرداری کوتاه این صحنه، رو به درخشنده کردم و به او گفتم بعد از پنج سال صحبت کردن در مورد فیلم و نقش، من را از خواب بیدار کرده ای که ۲ سکانس از من فیلم بگیری؟!

*در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

برای جشنواره تئاتر تک نفره، تئاتری را آماده کرده ام که نویسنده و بازیگرش خودم هستم. این تئاتر از ۱۵ اردیبهشت ماه در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد شد.

*از اوضاع تئاتر رضایت دارید؟

تئاتر هم به هم ریخته است. هر کسی کارگردان تئاتر شده است. من این تفاوت ها و استثنائاتی که برای حمایت از کارگردانان تئاتر قائل می شوند را نمی فهمم. من که کارم بازیگری است چگونه باید زندگی کنم؟ باید خود و خانه ام را به آتش بکشم؟ آن وقت که مردم، می گویند یک پیشکسوت از میان ما رفت. تا زنده هستم با من همکاری کنید. سالن برای اجرای تئاترهایم نمی دهند. اینها از آدم چه می خواهند که دیگران برآورده می کنند و من برآورده نمی کنم؟ اینها چه کسانی هستند؟ به سابقه کاری شان که نگاه می کنم می بینم یک پنجم پتانسیل آدمهایی مثل من را هم ندارند.

*فکر می کنید چه شد که کار به اینجا رسید؟

ببینید برای خودم هم مایه تعجب است. سینمای ما تا دهه ۷۰ حرمت داشت. بازیگر خوب، سناریوی خوب و تفکر خوب مهم بود. من با بیضایی کار کردم و حتی یک کلمه بی احترامی از او ندیدم؛ نه نسبت به من و امثال من که او حتی نسبت به تدارکات هم با احترام عمل می کرد. من نمی دانم اینها چه کسانی هستند که وقتی وارد سینما می شوند، ظرف ۲ سال خانه شان به نیاوران می رود. من که بالا بوده ام دارم می فروشم و پائین تر می آیم اما گروهی تازه به دوران رسیده همه جور امکاناتی در اختیارشان است.

*این حرمت شکنی ها ریشه در کجا دارد؟

من فکر می کنم آقای خاتمی به واسطه سیاستهای افراطی اش خیانت بزرگی به جامعه ایران کرد. او برای اینکه رای بیاورد جامعه را به سمت آزادی سوق داد. البته یک آزادی که از آن طرف با مردم برخورد می کردند. استفاده ابزاری از آزادی سبب ساز آن شد که جوان ها ظرفیت خود را گم کرده و از آن سو نظم حاکم بر حیطه های مختلف دستخوش تغییر شود. من به مرز انفجار رسیده ام!!!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مملي

      مگه با ميني بوس گوسفند جابجا مي كنند خانم بيات؟ اين همه آدم روزانه سوار ميني بوس مي شن.
      افاده ها ...

      پاسخ ها

      • رویا

        منظور ایشون از گوسفند همون آدمان دیگه فقط خودش رو آدم میبینه

      • باور

        منظور خانم بیات معطل شدن و انتظاره نه توهین به کسایی که سوار مینی بوس میشن. ادب حکم می کرد یه مهمون ویژه رو با یه ماشین زودتر بفرستن که معطل نشه.

    • بدون نام

      مگه گوسفند سوار مینی بوس می شه!!!!!!!!؟

    • بدون نام

      ایشون فکر نمی کنند که بسیار از خود راضی صحبت کردند. ایشون که از بی احترامی دیگران ناراحت هستند خودشون توی همین چند خط به افراد زیادی توهین کردند. مشکل جامعه ما اینه که همه چیز رو برای خودمون میخوایم. اگر طالب چیزی هستیم باید برای دیگران هم اون چیز رو رعایت کنیم. کسی که مدعی پیشکسوت بودنه باید طوری رفتار کنه که الگو باشه

    • محمد حسین

      کلا از همه چیز ناراضیه

    • بدون نام

      تا جایی که ما دیدیم گوسفند را با وانت می برند نه با مینی بوس ! این خانم ظاهرا فوق العاده خودخواهند این همه آدم تو ایران روزانه با مینی بوس و اتوبوس رفت و آمد می کنند.

    • بدون نام

      قدر منم تا زنده هستم بدونید!! و کامنت های منو سانسور نکن مجله بعدا بمیرم میگی کاش بهتر باهاش رفتار می کردم و این با صاحبنظر رفتار بهتری داشتم

    • محسن

      پیشکسوت به کسی میگن که اخلاقش برای بقیه الگو باشه خانم بیات محترم...!!!حالا برو فکر کن ببین پیشکسوت هستی یا نه!!هم شما هم الناز شاکردوست!!!

    • بدون نام

      آدمهای از خودراضی همیشه تنها هستند : بهتره به جای اینکه دیگران را مقصر قلمداد کنیم دنبال اشتباهات و نقایص خود و برطرف کردن آنها باشیم.

    • سالار

      عجب لحن بیانی برای کسی که ادعای پیشکسوتی داره! ابهتره بجای این لحن عصبی سعی کنن رابطه شون رو با بقیه بهتر کنند وگرنه به زودی دیگه کسی اطرافشون باقی نمیمونه. چون ظاهرا از نظر ایشون همه دنیا بد هستند و فقط ایشون از آسمون افتاده پایین.

    • بدون نام

      حرفهاي خانم بيات كاملا منطقي بود . سينماي ايران دست افرادي افتاده كه درعمرشان يك كتاب رمان هم نخوانده اند تا برسد به اصول سينماگري!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با منطق شما شاید ! شما مطمئنی که این آدم کتاب خونده ! مدل صحبت کردنش که اینو نشون نمی ده

    • جوجه

      برای آقای خاتمی متاسفم که باعث شده حرمت شما شکسته شود و سوار مینی بوس شوید و فقط 2 سکانس در فیلم بازی کنید!!!

    • احسان

      کسی که به یه جمعیت عظیمی از هموطناش بخاطر سوار شدن به مینی بوس توهین میکنه،لیاقتش همینگونه برخورد کردن با خودشه

    • کاربر

      واقعاخانم بیات خجالت نمیکشی؟؟؟؟؟؟؟/ خوب شدباهات همچین رفتاری کردن- اونایی که سوار مینی بوس میشن گوسفندن؟
      بااین حرف زدنت خودتو ضایع کردی دیگه مصاحبه نکن

    • میلاد

      به به جمع مینی بوس سوااااار
      تمام مینی بوس سواران کامت گذاشتن اینجا و از خودشون دفاع کردن
      احسنت به این غیرت :)

      پاسخ ها

      • کاربر

        آقامیلادخیلی بامزه نوشتین کلی خندیدم - من خودم بارهاسوارمینی بوس شدم ولی خداییش حرف این خانم توهین آمیزه دیگه

    • hamed

      ميني بوس=گوسفند
      اتوبوس=گاو
      تاكسي تلفني=ادم

    • عادل

      سرویس اساتید دانشگاهمون هم مینی بوس هست فکر نکنم هم مشکلی باشه

    • سپهر

      واقعا متاسفم برای کسی که خودشو هنرمند وپیشکسوت معرفی میکنه...

    • امیرحسین

      اگه خانم بیات فکر می کنه خیلی حرفه ای هست بهتره کمی به بازی های گذشته اش نگاه کنه ما قضاوت نمی کنیم . ایشون بگه توی کدوم فیلم و سریال در تاریخ زندگیش ننقش دو و سه داشته چه برسه به نقش یک
      در ضمن ادبیاتتون رو کمی اصلاح کنید

    • لیزا

      نکنه این پیرزنه انتظار داشته نقش اول بهش بدن

    • يه نفر

      يعني ميني بوس سواري انقد افت کلاس داره؟؟؟!!!!!!! خدا به هرکسي به قدر ظرفيتش بده....!

    • محمد علایی

      چقدر غرور و تکبر بده

    • این

      شما منظور خانم بیات رو نگرفتید!!

      ایشون گفتند فلانیها تازه اومدن تو سینما انوقت خانه ایشان در نیاوران واقع شده است..

      انوقت خانم بیات که فردی ثروتمند هستند چرا باید با مینی بوس به خانه بروند؟

      شما اگر هالیوود رو دیده باشید هر بازیگر محبوبی 2 عدد بادیگارد داره..جدای از ماشین" 6 در" اسکورتش ( لموزین)....

      یه خورده دنیا دیده تر به ماجرا بنگریم..

    • ناتاشا

      احمقها منظور محبوبه بیات ,شریفی نیا و امثالهم هستندکه با ادمفروشی کاراشونو جلو میبرند .

    • امیر

      اصلا خوشم نیومد حالا خوب نیکول کیدمن نیست

      عزیز من اخلاقتو درست کن صد هزار تا پیشنهاد میدن بهت وقتی اخلاق نداری و با خشم رفتار میکنی انتظار بعشم تو بازیگر نیستی که کل فیلماتو جمع کنند 3 ساعت رفتی جلو دوربین چی داری میگی ...بعدشم آقای ده نمکی کار با عوامل پشت صحنه خوبه............. الکی خودتو نگیر

    • rojom

      چقدر لوس و عقده ای خیلی فیلم خوبی بود اینو زور نکردن که میتونست بازی نکنه

    • بنده خدا

      سلام خانم بيات همچي بازي شما چنگي به دل هم نميزنه كه انقد خودتون رو بالا ميگيريد و به ديگران توهين ميكنيد خوب شد شما نشديد سوپراستار بنظر من شما همون نقشي كه داخل رسوايي بهتون دادن كافيتونم بود

    • فرزانه

      چقد اعصابش مگسیه!!!!!!!

    • امیر مسعود

      تکبر و افاده و از خود راضی بودن در سرتاسر کلامشون موج میزد. متاسفم که بعضی ها خودبزرگبینی مفرط دارن

    • مریم

      خانم بیات خدا به هرکس به اندازه ی لیاقتش میده دارایی فقط نباس پول باشه شمابا این طرز صحبتتون باعث شدیدمحبوبیت نداشتتون هم زیر سوال ببرید................
      یا حق

    • بدون نام

      من به صحبتهای خانم بیات کاری ندارم اما به نظر من بازیگری هم شغلیه مثل مشاغل دیگه پس لازم نیست بازیگران انقدر از مردم توقع داشته باشن. چون مثلاً حالا بازیگران چه گلی به سر مردم زدن جز اینکه همشون تو پول وسرمایه وخوشگذرونی غرق شدن

    • پریسا نظری

      من که بازیه این خانمو ندیدم ولی می دوندم شما انقدر دیوانه ات که الکی بحث می کنید پشو برو به کار و زندیت برس

    • امیر

      اصلا" این زن تو هر فیلمی بازی کرده قیافش غیر قابل تحمل

    • بهار

      ایشون حرف بدی نزدن که. منظورشون این نیست که مردمی که سوار مینی بوس میشن گوسفند هستن بلکه خود ایشون در مینی بوس احساس گوسفند بودن دارن. والا

    • قاسم

      خانم بیات ازسرمایه های هنر ایران هست من که عاشقش هستم

    • فاطمه

      خانم بیات از بهترین هنرمندان ایران هستن هر کس نباید در مور د ایشان نظر بدهند چون شناخت رو ایشون ندارن ایشان در نقش های تاریخی فوق العاده اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج