۴۹۲۶۵۷
۱۵ نظر
۵۰۰۳
۱۵ نظر
۵۰۰۳
پ

احمدی‌ نژادی‌ ها همچنان «باد» می‌کارند؟!

روز گذشته رسما روز احمدی نژاد و یارانش بود. او که هفته را با خبرسازی از طریق انتشار بیانیه آغاز کرده بود، دیروز با ورود به توییتر فیلتر شده خبر ساز شد و بعد از آن فیلم‌های وی و اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

فرارو: روز گذشته رسما روز احمدی نژاد و یارانش بود. او که هفته را با خبرسازی از طریق انتشار بیانیه آغاز کرده بود، دیروز با ورود به توییتر فیلتر شده خبر ساز شد و بعد از آن فیلم‌های وی و اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

بیش از یک سال است که محمود احمدی نژاد و جریان منتسب به او فعالیت یا به نوعی تحرکاتشون افزایش پیدا کرده است. گاهی سفرهای استانی می رود، گاهی به اوباما نامه می نویسید. گاهی عدم اجازه برای حضور در انتخابات را رسانه‌ای می کند، گاهی هم عدم حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری را در بیانیه‌ای اعلام می کند و یک روز هم نامه خود به ترامپ را در اختیار رسانه‌ها قرار می دهد. اما این هفته را بسیار پرکار و پر سر و صدا آغاز کردند.

انتشار بیانیه نخستین اقدام احمدی نژاد در این هفته بود. او که بیش از سه سال است در قبال انتقادات و اخبار سکوت کرده بود، در آستانه انتخابات طی بیانیه ای به صحبت‌های چهارسال پیش حسن روحانی پاسخ داد و با نادیده گرفتن شرایط اقتصادی در هشت سال ریاست جمهوری خود، طبق معمول اعداد و ارقامی را کنار هم قرار داد تا بگوید کشور را در شرایط مناسب تحویل دولت یازدهم داده است.

اما یکشنبه بیشتر حالت طنز و کمدی داشت. ابتدای روز که خبری مبنی بر حضور وی در توییتر منتشر شد. اما هنوز این خبر عملی نشده بود که عکس ها و فیلم‌های متنوع و سرگرم‌کننده ای از مثلث احمدی نژاد، مشایی و بقایی منتشر شد.

عکس‌هایی که روایت از درختکاری سه نفره این افراد داشت و در فیلم ها هم اسفندیار رحیم مشایی از یک سو درخت می شد و از سوی دیگر بر منبر رفته بود موعظه می کرد.

همه این اتفاقات و تحرکات در حالی اتفاق افتاده است که زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده است و بقایی کاندیداتوری خود را اعلام کرده است، مشایی نشست خبری برگزار کرده است. همچنین نام غلامحسین الهام از گوشه و کنار به گوش می رسد که گویا قرار است او نیز وارد گود نامزدی انتخابات شود. بنابراین واضح است که جریان منتسب به احمدی‌نژاد خیز جدی برای بازگشت به پاستور برداشته اند و تلاش می کنند با دیده شدن و در اخبار بودن فضا را برای حضور خودشان در انتخابات فراهم کنند. اما آیا می توانند انتخابات ریاست جمهوری را با موفقیت پشست سر بگذارند؟

دیده شدن و در تاریخ ماندن دغدغه احمدی‌نژاد است

در همین خصوص عبدالله ناصری عضو بنیاد باران دلیل تحرکات احمدی نژاد را تلاش برای دیده شدن عنوان کرد و گفت: احمدی نژاد طی این سال‌ها نشان داده است که تمایل بسیار زیادی برای دیده شدن دارد. او دوست دارد در اذهان عمومی باقی بماند. برای احمدی نژاد بیش از جایگاه این اهمیت دارد که در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران همیشه ماندگار باشد. به همین دلیل است که می بینیم یک بار با اعلام کاندیداتوری خود را وارد اخبار می کند، یک بار با علنی کردن این مسئله که مقام معظم رهبری گفته اند که از حضور در انتخابات خودداری کند. احمدی‌نژاد حتی از این موقعیت هم استفاده کرد به نوعی مقام معظم رهبری را در شرایطی قرار داد تا ایشان مسئله تذکرشان به احمدی‌نژاد را در جلسه درس خارج فقه، رسانه ای کند. البته اینها تنها دو مورد از اقدامات رئیس دولت های نهم و دهم است. می توان در کنار اینها به سفرهای استانی، بیانیه انتخاباتی در خصوص عدم حمایت از کاندیداها، اعلام کاندیداتوری بقایی و اظهار نظرهای او و اطرافیان درباره احمدی نژاد یا نامه نگاری با روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و... هم اشاره کرد. همه اینها نشان می دهد که احمد‌ی‌نژاد بیشتر از اینکه به دنبال سمت و جایگاه در قوه مجریه و سایر قوا و نهادها باشد، دوست دارد دیده شود.

وی افزود: بیانیه اخیر محمود احمدی نژاد و فعال شدن در فضای توییتر بدون شک یک اقدام انتخاباتی بوده است. او با در نظر گرفتن این مسئله که زمان زیادی به انتخابات باقی نمانده است، تصمیم گرفت در یک بیانیه به بخشی از انتقادات و اخبار پاسخ دهد تا از این طریق فضا را برای کاندیدای مورد حمایت خود آماده کند.

ناصری با بیان اینکه یک سری صحبت‌ها شنیده می‌شود که احتمالا حسن روحانی قصد دارد در ایام انتخابات ناگفته‌ها را بیان کنند، ادامه داد: ایشان طی این سال‌ها یه سری مسائل را مطرح نکردند. مسائلی که مربوط به دولت قبل بود حالا گویا قصد دارند پرده از تمامی آنها بردارند و ملت ایران را در جریان همه مشکلات و اتفاقات و دولت‌های نهم و دهم قرار دهند. قطعا با این تصمیم اقدام فرار رو به جلوی محمود احمدی‌نژاد را پاسخ خواهد داد.

این فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که بار دیگر احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی بازگردد، گفت: واقعیت این است که نظام جمهوری اسلامی ایران از محمود احمدی‌نژاد عبور کرده است. اگر چنین نبود اجازه حضور در انتخابات را به دست می‌آورد و به عنوان کاندیدا در این رویداد سیاسی حاضر می شد. اما اینگونه نشد. همین مسئله نشان دهنده این است که نظام از احمدی نژاد عبور کرده است و هیچ گاه دیگر شاهد روزی نخواهیم بود که او در قوه مجریه یا مقننه حضور داشته باشد. دلیل آن هم این است که شاید دیدگاه‌هایش برای بخشی از اقشار مختلف قابل قبول باشد اما عملکردشان طی هشت سال، دلیلی عمده حذف از عرصه سیاست کشور شده است.

ناصری در پایان تاکید کرد: تمام تلاش محمود احمدی نژاد بعد از سال ۹۰ که از سوی اصولگرایان طرد شد، این است که از داخل این جریان یا همان نواصولگرایان، یک جریان ایجاد کند. تقریبا هم موفق بود اما آنچه که درباره این جریان وجود دارد و نباید نادیده گرفته شود این است که شاید عقبه اجتماعی داشته باشند اما کارنامه شان فاقد عقبه مدیریتی است. به خاطر همین هم هست که یک نفر مثل بقایی که آدم بسیار کوچکی است و حتی در حد اندازه احمدی‌نژاد هم نیست وارد انتخابات می شود. دلیلش هم مشخص است. اطراف احمدی‌نژاد صرفا آدم‌هایی در همین قد وقواره حضور دارند.

تلاش احمدی‌نژاد برای ایجاد فضای دوقطبی در انتخابات

همچنین حسین کنعانی مقدم فعال اصولگرا اقدامات اخیر احمدی نژاد را تحلیل کرد و گفت: وقتی انتشار بیانیه از سوی محمود احمدی نژاد در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جهوری را در کنار تحرکات یک سال اخیر او و نزدیکانش قرار می‌دهیم متوجه می شویم که او احتمالا چهار هدف را دنبال می کند.

وی ادامه داد: نخست اینکه رئیس دولت دهم به خوبی می داند که برای ماندن در سپهر سیاسی نیاز به جریان سازی است و لازم است در آستانه انتخابات به گونه‌ای عمل کند که نزدیکان او که به هیچ وجه وجاهت سیاسی ندارند بتوانند به نوعی این خلاء را پر کنند. بنابراین او با انتشار بیانیه اخیرخود در خصوص فعالیت‌های اقتصادی‌، تلاش کرده تا اینگونه وانمود کند که موفقیت دولت یازدهم به واسطه این است که منابع مالی بسیار عظیمی تحویل گرفته که این هم مدیون دولت‌های نهم و دهم است.

عضو حزب سبز ایران افزود: هدف دیگر محمود احمدی نژاد این است که با طرح چنین مسائلی سطح مطالبات و انتظارات مردم را افزایش دهد. به همین دلیل است که به عنوان مثال او و نزدیکانش موضوع یارانه‌های چند صد هزارتومانی را مطرح کرده بودند. این در حالی است که به طور کلی پرداخت چنینی یارانه‌هایی خلاف اقتصاد مقاومتی است. بنابراین او با طرح چنین مسائلی می کوشد به نوعی در اذهان عمومی ایجاد تشویش کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: علاوه بر این محمود احمدی‌نژاد به دنبال این است که با ایجاد یک فضای اقتصادی مجازی طوری وانمود کند که در دوران ریاست جمهوری او یک دولت قدرتمند و تاثیرگذار و موفق در راس امور قرار داشته است و موفقیت های چشمگیری به دست آورده است. این درحالی است که هنوز زمان زیادی از آن دوران نگذشته است و همه به خوبی یاد دارند که در دوران ریاست جمهوری ایشان کشور در شرایط بد و بحرانی قرار داشت. از یک سو تورم به بالاترین نقطه رسیده بود و از سوی دیگر تحریم‌ها فشار زیادی به مردم آورده بودند. رکود اقتصادی، کاهش صادرات و فروش نفت و... هم از موارد دیگر بود.

کنعانی مقدم تصریح کرد: با توجه به این مواردی که اشاره کردم، به عقیده من محمود احمدی‌نژاد تصمیم دارد با حرکت‌های پوپولیسیتی برخلاف فرمایشات مقام معظم رهبری، فضای سیاسی کشور را در دوران انتخابات، دوقطبی کند. به همین دلیل هم است که به عنوان مثال اسفندیار رحیم مشایی به نوعی تهدید کرده که اگر بقایی ردصلاحیت شود فضای دوقطبی در کشور ایجاد می‌شود.

این فعال اصولگرا در پایان افزود: در مجموع به نظر من اقدامات یک سال گذشته و اخیر احمدی‌نژاد بیشتر حالت تلاش برای ماندن در سپهر سیاسی و دیده شدن است. اما قطعا مردم آنقدر هوشمند هستند که باردیگر گول چنین بازی‌های پوپولیسیتی او و اطرافیانش را نخورند. حالا هم بقایی به نمایندگی از مکتب احمدی‌نژاد در مقابل دولت و اصولگرایان و اصلاح طلبان قرارگرفته است اما بی‌شک حتی اگر بتواند تائید صلاحیت شورای نگهبان را به دست بیاورد، نمی تواند این انتخابات را با موفقیت پشت سر بگذارد.

با تمام این توضیحات نکته جالب توجه در خصوص بیانیه اخیر محمود احمدی‌نژاد این است که او همچنان تاکید دارد که مواضع و اظهارات خود را به صورت یک طرفه و از طریق بیانه مطرح کند و همچنان از حضور در مقابل خبرنگاران منتقد یا فعالان سیاسی و اقتصادی خودداری می کند. با اینحال واضح است که این قبیل اقدامات با هدف حضور در صحنه سیاسی صورت می گیرد. احمدی‌نژاد به خوبی می داند در دولت‌های نهم و دهم چه گذشته است اما صدور بیانیه یا نوشتن نامه به دونالد ترامپ یا حضور بقایی در انتخابات، صرفا در راستای این مسئله است که در عرصه سیاسی باقی بماند. زیرا کاملا بر این مسئله واقف است که با کوچکترین کوتاهی یا اشتباه تاکتیکی شاید دیگر نتواند حتی در رسانه‌ها حضور خبری داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوشم میاد اسمش برای انتخابات میاد تن همتون میلرزه میدونید اگر بیاد پیروز انتخاباته

      پاسخ ها

      • صمد از تبریز

        به خدا راس میگی منکه لرزیدم از اینکه دوباره افکار پوپولیستی حاکم برجامعه شود و دوباره اقتصاد را به صفر مطلق نزدیک کند و جامعه را به ورطه هلاکت بیفکند

    • ایل جامه بزرگ 250 نفری

      ببین بااین حرفا احمدی نژادو نمیتونین تو ذهن مردم محو کنین هر چی بگین فقط خودتونو خسته کردین مردم دوسش دارن حالا شما هی زر زر کنین
      چ بقایی بیاد چ نیاد روحانی رای نمیاره ب مولا روحانی رای نمیاره الکی فاز نگیرین

      پاسخ ها

      • صمد از تبریز

        اولا برعکس تصورات اندکی از جامعه روحانی رای میاره و درثانی مطمئن باش جامعه تحمل افکار احمدی نژادی را ندارد که با شعارهای صدمن یه غاز جامعه را به لیه پرتگاه برد پس مطمئنا رای نمی اورد درثانی چرا اخه گریه میکنی

    • بدون نام

      چرا اون زمان ریاست جمهور بود جرعت نداشتید حرف بزنید چقدر گرفتید تا احمدی نژاد را خراب کنید

    • بدون نام

      همون باد ها که احمدی نژادیها میکارند روزی تبدیل به طوفانی سهمگین شده و تمام هستی شما ها رو به درک واصل میکنه به امید همان روز

    • بدون نام

      اقا یان خبرساز مگر این احمدی نژاد چی کرده شما ها این همه حاشیه سازی دارید میکنید جان عزیز تون واقع بین باشید دین داشته باشید یکبار هم که شده دور برتوتون را نگاه کنید ببینید چه خبره خدا را هم در نظر بگیر ید این هم گور گورانه سنگ پرت نکنید

    • بدون نام

      احمدی نژاد اگه بیاد هزار در صد رأی میاره، زنده باد احمدی نژاد، خداوند محمود را حفظ کند ان شاالله، درود خدا بر تو باد محمود، چشم یکی یکی حسودان و بد خواهانت کور آمین

    • karimzaei

      احمدی نژاد دوستت داریم.

    • بدون نام

      من نمیدونم احمدی نژاد نبود این برترین ها چه خبرایی دیگه براش جالب بود؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      سه الافه الکی خوش

    • بدون نام

      محمود نیست ترام‍بنزاد هست کاشتن باد دروکردن طوفان وگردباد جمع شود انگاه /همه را نابود کند/ واما حرف حساب تاریخ این را نشان داده /کسی از دیده رفت از دل هم رفت /چرخ گردون روزی یک جور نیست /تاکی رجز خوانی /تا کی تخلیه فکری/ تاکی اگه /تاکی

    • آحمد

      با سلام
      واقعا که از احمدی نژاد میترسید اسمش که میاد تنتون میلرزه
      اگه رهبر اجازه میداد اونوقت چی میشد

    • اکبر

      احمدی نژاد خیلی خوب خدا ازش راضی باشد

    • مرده شور

      چناب اقای حجت الاسلام شجونی شما که میگفتید احمدی نژاد واحمدی نژادیسم مرده پشت سر مرده حرف نزنید ؟یادتان هست ؟پس چرا این مرده های زنده نماها ادای زنده هارا درمیاورند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج