۴۹۳۲۵۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

بازی Halo Wars ۲، استراتژی برای تسخیر فضا

بازی‌های سبک استراتژی طرفداران بیشماری در سراسر جهان دارند. به طور قطع اکثر گیمرها یک بار هم که شده به تجربه این سبک از بازی‌ها پرداخته‌اند و معمولا هم از نسخه‌های مختلف جنگ‌های صلیبی اسم می‌برند که دوران کودکی خود را با تجربه آن‌ها سپری کرده‌اند.

وب‌سایت فارنت - هومن محمدزاده: هر روز که می‌گذرد تعداد بازی‌های گوناگون با سبک‌های متفاوت بالاتر می‌رود اما این وسط خبری از عرضه شدن عناوین هیجان‌انگیز استراتژی نیست. به تازگی بازی هیلو وارز ۲ منتشر شده و در ادامه با ما همراه باشید تا این عنوان را مورد بررسی قرار دهیم…
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

بازی‌های سبک استراتژی طرفداران بیشماری در سراسر جهان دارند. به طور قطع اکثر گیمرها یک بار هم که شده به تجربه این سبک از بازی‌ها پرداخته‌اند و معمولا هم از نسخه‌های مختلف جنگ‌های صلیبی اسم می‌برند که دوران کودکی خود را با تجربه آن‌ها سپری کرده‌اند. بازی‌های ویدیویی با زمینه قرون وسطایی موضوع بسیار خوبی برای عناوین استراتژی هستند اما نظر شما در مورد ترکیب تکنولوژی با این سبک چیست؟ بازی هِیلو وارز 2 (Halo Wars 2) جدیدترین ساخته مایکروسافت برای دو پلتفرم ویندوز 10 و اکس‌باکس وان بوده که دو ویژگی متناقض دارد. از یک سو حقیقتا با یک بازی هیلو روبه‌رو هستیم، کیفیت بالای صحنه‌های سینمایی، تنوع شگفت‌انگیز حالت‌های گیم‌پلی و تاکید بسیار بر روایت داستانی بازی دلایلی محکم بر این ادعاست. از سوی دیگر به علت ترجیح داده شدن نسخه کنسولی بازی به ورژن پی‌سی آن از سوی سازندگان؛ باعث ناقص ماندن بازی هیلو وارز 2 شده است.
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

بازی داستان خدمه کشتی فضایی «روحِ آتش» را پی می‌گیرد که به مدت ۲۸ سال همه فکر می‌کردند مفقود شده اما در واقع در خواب انجمادی این ۲۸ سال را گذارنده است. اتفاقات بازی پس از حوادث بازی «هیلو ۵: نگهبانان» به وقوع می‌پیوندد، درست پس از جنگ با کاوِنانت‌ها. خدمه کشتی روح آتش پایگاه فضایی نخستین‌ها را پیدا می‌کنند که به The Ark شهرت دارد، جایی که حلقه‌های هیلو ساخته شدند. اما مشکل اینجاست که جانوری بی‌رحم به نام «اَتریاکس» با ارتشی عظیم از کاونانت‌های تبعید شده مدتی است که در آنجا حکومت می‌کند و «آرک» را حق مسلم خود می‌داند. کاپیتان «جیمز کاتر» و خدمه‌اش تصمیم می‌گیرند که به سراغ اتریاکس رفته تا تاسیسات فضایی آرک را از وی پس بگیرند. کاپیتان کاتر به کمک هوش مصنوعی «ایزابل» بر روی آرک فرود آمده و خود را برای مبارزه‌ای دشوار و طولانی در برابر اتریاکس آماده می‌کنند.

داستان هیلو وارز ۲ حس داستان عناوین قبلی و شاخص هیلو را تداعی می‌کند. در هر موقعیتی صحنه‌های اکشن چاشنی کار بوده و هر ماموریت حسی متفاوت از ماموریت قبلی به شما القا می‌کند. در یکی از ماموریت‌ها با تسخیر کردن یکی از پایگاه‌ها، قابلیت اتریاکس برای استفاده از سیستم پورتال آرک را ناقص می‌کنید، در حالیکه در ماموریتی دیگر به سراغ یکی از مراکز تولید منبع وی می‌روید و با از کار انداختن آن، ضربه بزرگی به منافع اتریاکس وارد می‌کنید. البته با غرق شدن در دنیای هیلو وارز ۲ کم‌کم مشکلات بازی نیز خود را در معرض دید قرار می‌دهند. بازی هیلو وارز ۲ به دلیل اینکه اصالتا یک بازی برای کنسول است، در ورژن پی‌سی خود کم و کاستی‌هایی را حس می‌کند. البته نمی‌توان گفت که لذت نسخه پی‌سی از بین رفته است اما باید قبول کرد که نسبت به سایر عناوین استراتژی انحصاری پی‌سی حداقل از نظر کنترل در سطح پایین‌تری قرار دارد.
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

اگر بگوییم هیلو وارز 2 تنها یک بازی استراتژی یا دقیق‌تر یک بازی استراتژی ریل تایم است، به آن اهانت بزرگی کرده‌ایم. هرچند در مقابل بزرگان این سبک مانند استارکرفت 2 و توتال وار: وارهمر چیز زیادی برای خودنمایی ندارد. تجربه آن بیشتر مانند یک تجربه عادی و متوسط است تا تجربه یک بازی حرفه‌ای سبک استراتژی. واحدهای نیرو در هنگام به کار گیری در مبارزات بیشتر رویکردی شانسی داشته و با کنترل آن‌ها حسی مبهم به شما دست می‌دهد، مخصوصا اگر با یک دسته بازی این کار را امتحان کنید. البته نباید از این قضیه گذشت که با استفاده از دسته بازی، فرصت‌های ثانیه‌ای را در زمینه کنترل نیروهای‌تان از دست می‌دهید که تنها با چند کلیک ساده موس قابل انجام است.

بازی عملکرد مناسبی در زمینه هوش مصنوعی دارد. در صورتی که اشتباهی در زمینه کنترل نیروهای‌تان مرتکب شوید، هوش مصنوعی به صورت خودکار با واحدی درگیر می‌شود که پتانسیل ایجاد خطر بیشتری دارد و به همین دلیل لازم نیست موس خود را با کلیک‌های پشت‌سرهم سریع آش و لاش کنید. ساختمان‌سازی بازی شباهت کاملی به عناوین قدیمی سبک استراتژی ریل تایم دارد و به موازات پایگاه مرکزی خود در مکان‌هایی مشخص ساختمان‌های مورد نظر خود را می‌سازید. این قضیه مقداری به سازمان‌یافته‌تر بودن پایگاه شما کمک می‌کند اما به نظر من خلاقیت در دفاع را از شما گرفته و آزادی عمل زیادی در ساختمان‌سازی نخواهید داشت.
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

متاسفانه هر نکته مثبتی که در بازی شاهد هستیم به وسیله یک نکته منفی دیگر پوشیده شده و به همین دلیل نمی‌توان حکم نهایی را در مورد نکات مثبت بازی صادر نمود. سیستم هات‌کی نمونه‌ای واضح از این قضیه است. در بازی‌های استاندارد سبک ریل تایم استراتژی، یادگیری هات‌کی‌ها جهت ساخت واحدهای نظامی ارتش، یکی از نکات کلیدی برای موفقیت در طولانی‌مدت است. در وسط مبارزه باید نه تنها به هدایت نیروهای ارتش خود بپردازید بلکه لازم است با استفاده از دکمه‌های ترکیبی که به هات‌کی معروف هستند، پایگاه اصلی فرماندهی خودتان را نیز کنترل نمایید بدون اینکه مبارزه را ترک کنید. هرچند در بازی هیلو وارز ۲، سیستم هات‌کی فارغ از کلید‌های حرکتی، استفاده دیگری ندارد. از هر نقطه‌ای از نقشه به سربازخانه دسترسی دارید اما باید بدانید که سربازخانه در چه نقطه‌ای از پایگاه ساخته شده و کلیدهای ترکیبی چه تاثیری بر روی این قسمت دارند زیرا هات‌کی‌ها بر روی فضایی که ساختمان بر روی آن ساخته شده تاثیر دارند نه خود ساختمانی که بنا شده است. پس در نتیجه کار با هات‌کی‌ها در بسیاری مواقع غیرممکن بوده و نمی‌توان بر روی آن‌ها حساب چندانی باز کرد.

به علاوه استفاده از موس در بازی به هیچ‌وجه ساده نخواهد بود. هنگامی که منوهای اصلی ظاهر شوند، بقیه جاهای تصویر تار شده و تا منوها را کنار نزنید، به هیچ‌وجه نمی‌توانید از هات‌کی‌ها بهره ببرید. دوباره شایان ذکر است که هدف اصلی بازی، کنسول‌بازها بوده و استفاده از نسخه پی‌سی بازی، خصوصا برای افرادی که عادت دارند از بازی‌های استراتژی بر روی پی‌سی خود لذت ببرند، مقداری ناامیدکننده خواهد بود.
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

هوش مصنوعی بازی در زمینه جهت‌یابی نیروها تا حدودی ضعیف است. به نظر می‌رسد که نیروها از نوعی دستورالعمل مشخص پیروی می‌کنند و البته نیروهای هوایی نیز چنگی به دل نمی‌زنند. واضح است که اگر بتوانید پرواز کنید، لزومی ندارد مسیری که روی زمین مشخص شده است را طی کنید. در هنگام حرکت، نیروهای هوایی همان مسیری را که نیروهای زمینی طی می‌کنند را در پیش می‌گیرند و بدون توجه به اینکه می‌توانند بر روی صخره‌ها و مناطق مرتفع پرواز کنند، آن‌ها را دور می‌زنند. این قضیه زمانی برای شما بد می‌شود که می‌خواهید نیروهای هوایی خود را دور از نیروهای تهاجمی خود مستقر کنید. همچنین در اکثر مواقع نیروهای هوایی دورترین مسیر را برای رسیدن به دشمنان انتخاب می‌کنند و تقریبا هیچ‌کاری هم از دست شما برای تغییر این وضعیت بر نمی‌آید.
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

اما مورد مثبتی که از بازی دیدم مربوط به بخش چندنفره آن است. بخش چندنفره بازی از همان روز اول بدون مشکل کار کرده است و سرورهای نسخه پی‌سی بازی پرقدرت و پایدار مانده‌اند. البته نکته مثبت ورژن پی‌سی آن است که برخلاف اکس‌باکس لایو نیازی به پرداخت هزینه‌ای جهت انجام بازی به صورت آنلاین نخواهید داشت. حالت‌های بخش چندنفره شامل دامینیشن، اسکرمیش، دِث‌مچ و چند مورد دیگر می‌شود. حالت بلیتز بازی هیلو وارز ۲ هم تحسین‌برانگیز است و هم نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. حالت بلیتز نوعی تجربه براساس بازی با کارت‌هاست، البته نباید الهام‌گیری گسترده این حالت از بخش وارزون بازی هیلو ۵: نگهبانان را فراموش کنیم. در این حالت همانند بازی کلش رویال، با استفاده از کارت‌ها نیرو و ارتش خود را احضار نمایید. مشخصا بازی در حالت بلیتز کمتر از حالت عادی هیلو وارز ۲ طول خواهد کشید.

هرچند حالت بلیتز یکی از نقاط ضعف بازی هیلو وارز ۲ را نیز یدک می‌کشد. در بلیتز می‌توانید با پرداخت پول بسیار سریع به سطح بالایی برسید و به همین دلیل بازیکنان پول‌دار پتانسیل بالاتری برای موفقیت در این بخش خواهند داشت. با بازی کردن کارت‌های بیشتری به دست خواهید آورد تا سطح واحدهای نظامی و پروفایل خود را بالا ببرید. اما مشکل این است که با استفاده از پول واقعی نیز می‌توانید این کارت‌ها را به دست آورید. پس افراد پول‌دار تنها سر جای خود نشسته و پول خرج می‌کنند و به صورت ناجوانمردانه‌ای حتی ممکن است از افراد بامهارت نیز جلو بزنند. شاید بگویید که در دنیای اکنون، چنین امری برای یک بازی کارتی عادی است اما باید یادآور شوم که با یک بازی خریداری شده روبه‌رو هستیم نه یک عنوان رایگان مانند کلش رویال. این حرکت از سوی سازنده تنها با یک واژه خلاصه می‌شود: طمع. اکثر افراد متاسفانه به همین دلیل از انجام این بخش خودداری می‌کنند و به علت مذکور، این بخش را نمی‌توان یک نقطه قوت قابل اتکا برای هیلو وارز ۲ به حساب آورد.
بازی Halo Wars 2، استراتژی برای تسخیر فضا

اگر برخی تکه‌تکه شدن‌های عادی برای یک پورت را به حساب نیاوریم، هیلو وارز 2 بر روی پی‌سی بی‌مشکل اجرا می‌شود. مشکلات بازی زمانی پدیدار می‌شود که منوها را در هنگام تجربه یک رقابت باز می‌کنید. بازی دارای مشکلات کیفی متعددی است که به مرور زمان بدتر نیز می‌شود. جدا از این‌ها باید اقرار کرد که هیلو وارز 2 در حد و اندازه‌های یک بازی درجه 1 در سال 2017 ظاهر نشده است.

سرانجام باید عنوان کرد که بازی هیلو وارز 2 هرچند از برخی مشکلات کیفی یا تا حدودی هوش مصنوعی برخوردار است اما در حال حاضر اگر می‌خواهید یک بازی در سبک استراتژی ریل تایم تجربه کنید، بهترین گزینه همین هیلو وارز 2 است. داستان بازی در حد مناسبی قرار دارد و اگر مشکلاتی دارد به این معنا نیست که شما از آن لذت نخواهید برد. بازی ارزش تکرار دارد زیرا حالت‌ها و مسابقات بسیاری در این عنوان انتظار شما را می‌کشند. همچنین تجربه بخش چندنفره می‌تواند حس بهتری از هیلو وارز 2 به شما بدهد. درست است که حالت بلیتز بخش چندنفره به دلیل بهره‌گیری از ویژگی پرداخت درون بازی مقداری ناخوشایند است اما به خودی خود می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز برای شما رقم زند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج