۴۹۴۸۹۴
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

آلفارومئومیتو و هیوندای ولاستر از هاچ بک های خاص و تقریبا هم قیمت بازار هستند که با خرید آنها، علاوه بر قابلیت های ذکر شده می توانید حس تمایز در خیابان ها را هم تجربه کنید. البته این ۲ هاچ بک که مدت نسبتا زیادی از حضور آنها در بازار ایران می گذرد، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند

هفته نامه گزارش بازار: بازار خودروهای هاچ بک درت چند سال اخیر با افزایش تنوع داغ تر از قبل شده و با توجه به شلوغی شهرها و مشکلاتی نظیر کمبود جای پارک، نیاز به هاچ بک های جمع و جور در شهرها بیشتر از قبل شده است. از سوی دیگر طراحی ساده و کسل کننده بعضی از هاچ بک ها باعث شده تا مشتریان این خودروها که اکثرا از قشر جوان جامعه هستند، تمایلی به خرید این خودروهای کوچک نشان ندهند.

آلفارومئومیتو و هیوندای ولاستر از هاچ بک های خاص و تقریبا هم قیمت بازار هستند که با خرید آنها، علاوه بر قابلیت های ذکر شده می توانید حس تمایز در خیابان ها را هم تجربه کنید. البته این ۲ هاچ بک که مدت نسبتا زیادی از حضور آنها در بازار ایران می گذرد، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و به قول معروف، دنیای شان با یکدیگر متفاوت است اما سایز مشابه بدنه و قیمت نزدیک به هم در بازار ایران،ما را بر این داشت تا این ۲ را با یکدیگر قیاس کنیم

آلفارومئومیتو

طراحی زیبا و هماهنگ این سوپرمینی از مدل C۸، سوپراسپرت آلفارومئو الهام گرفته شده و می توان برای آن لقب یکی از زیباترین هاچ بک های بازار ایران را در نظر گرفت. گلگیرهای ورم کرده، سپرهای برجسته، جلوپنجره مثلثی و چراغ های دایره ای بیرون زده ظاهری فراموش نشدنی برای میتو رقم زده اند. ابعاد کوچک میتو، کنترل راحتی برایش به ارمغان آورده است و می توانید بدون داشتن دغدغه جای پارک، از رانندگی با آن لذت ببرید. پس تا این جای مقایسه، میتو از نظر طراحی ظاهری، جذابیت های بیشتری نسبت به ولاستر دارد و در این زمینه برنده بی چون و چرای این مقایسه است.
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

از ابعاد کوچک میتو نمی توان انتظار کابین جاداری داشت. فضای پا و سر برای صندلی های جلو مناسب است اما ردیف عقب فضای تنگی دارد و افراد قد بلند را دچار مشکل می کند. همچنین فضای بار میتو چندان جادار نیست و برای حمل بارهای حجیم مناسب به نظر نمی رسد اما نیازهای روزمره را برطرف می کند.

با برانداز طراحی کابین میتو، فضای محدودش را فراموش خواهید کرد و به شدت به آن علاقه مند خواهید شد. دومین نقطه قوت میتو نسبت به ولاستر همین جا مشخص می شود. کابینی جذاب تر و شیک تر که به مراتب اصالت بیشتری از دکوراتیو کابین خودروهای کره ای دارد.
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

همان طور که از یک خودرو ایتالیایی انتظار می رود، کیفیت قطعات به کار رفته داخل کابین و چرم صندلی ها و رودری ها بسیار عالی و دلچسب است و به مراتب از رقیب آسیایی بالاتر است چرا که در ساخت میتو به اقتصادی بودن این هاچ بک کوچک توجهی نشده. قسمت هایی از کنسول جلو و رودری ها با فیبر کربن پوشانده شده اند و در کنار قطعات آلومینیومی، جلوهای اسپرت به کابین بخشیده اند. فرمان ۳ شاخه میتو ترکیبی هنرمندانه زا چرم و آلومینیوم است و در کنار شیفتر دنده و صفحه کیلومترشمار اسپرت، نوید یک رانندگی هیجان انگیز را می دهند.

از نظر امکانات، میتو لیست نسبتا کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را در اختیار خریدار قرار می دهد که از جمله آنها می توان به ۶ عدد ایربگ، فرمان حساس به سرعت، سیستم ناوبری و سیستم صوتی BOSE به همراه ۸ بلندگو، کنترل اتوماتیک دوگانه درجه حرارت، صندلی های برقی جلو و ... اشاره کرد.
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

در تقابل پیشرانه ها، میتو چیزی کم از رقیب آسیایی اش کم ندارد و پیشرانه ۱.۴ لیتری آن که حجمی برابر با پیشرانه جولیتا دارد، علی رغم حجم کم به دلیل استفاده از توربوشارژر توانایی های قابل توجهی دارد. پیشرانه میتو که برخلاف ولاستر با سیستم پرخوران تغذیه می شود، توانایی تولید ۱۳۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ را دارد. ماکزیمم گشتاور نیز به ۱۸۰۰ نیوتن متر می رسد که در دور پایین ۱۷۵۰ به دست می آید. همه این موارد با وزن ۱۱۳۵ کیلوگرمی میتو دست به دست هم داده اند تا این فلفل کوچک ایتالیایی تنها ۸.۴ ثانیه زمان بخواهد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

از نقاط قوت میتو می توان به عملکرد قابل توجه گیرباکس ۶ سرعته دوبل کلاچ TCT و هندلینگ فوق العاده اشاره کرد که بر ذات ایتالیایی میتو تاکید می کنند و آن را در زمره هاچ بک های اسپرت قرار می دهند. همچنین حجم موتور کم، مصرف بنزین ناچیزی را برای میتو به ارمغان آورده است. البته به دلیل استفاده از توربوشارژر، پیشرانه میتو حساسیت بیشتری از پیشرانه ولاستر دارد و دقت بیشتری را در تعویض روغن و نوع بنزین مصرفی می طلبد.

سواری میتو نسبتا خشک و پرتکان است و فرمان تیز آن در سرعت های بالا کمی نامطمئن نشان می دهد. حالت رانندگی به وسیله دکمه DNA در ۲ حالت نرمال و داینامیک تنظیم می شود که در حالت داینامیک با سفت شدن کمک فنرها و فرمان، رانندگی با میتو حال و هوای اسپرتی پیدا می کند و در حالت نرمال سواری راحتی را با آن تجربه خواهید کرد.

هیوندای ولاستر

ولاستر نخستین خودروی ۳ درب هیوندای است. ولاستر تنها یک درب عقب در قسمت شاگرد دارد. از این رو درب جلو سمت شاگرد از درب سمت راننده بزرگ تر است و ستون سمت شاگرد جلوتر از ستون سمت راننده قرار دارد.
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

البته گشتاور پیچشی این خودرو با تقویت پروفیل سازه در ستون ها حفظ شده است. سوار و پیاده شدن از دب کوچک عقب کمی سخت است و بعضی اوقات برخورد سر با ستون عقب اجتناب ناپذیر است. شیشه عقب بسیار کوچک است.

همچنین مواردی مانند اگزوز دوبل در وسط سپر عقب و قرار گرفتن دوربین عقب در زیر آرم هیوندای، در طراحی ولاستر جالب توجه است. زبان آسیایی در طراحی ولاستر، در مقابل رقیبی همچون میتو، بیشتر خودش را نشان می دهد و در بعضی قسمت ها، مثل میتو در طراحی پخته نیست.

با ورود به کابین نخستین چیزی که جلب توجه می کند، طراحی خاص کنسول جلو و پنل درب هاست. متریال استفاده شده در کابین ولاستر کیفیت مطلوبی دارند اما باید قبول کرد که از این نظر، ولاستر یک رده از میتو پایین تر است.

صندلی ها از چرم مصنوعی پوشانده شده اند و کنسول جلو از پلاستیک فشرده با رنگ تیره و قطعات آلومینیومی تشکیل شده.
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

روکش استیل پدال ها و طراحی خاص صفحه کیلومترشمار نیز بر جذابیت کابین افزوده اند. صندلی های جلو به خوبی سرنشین را در بر گرفته و جادار و راحت اند. تنظیمات صندلی راننده نیز به صورت نیمه برقی انجام می شود اما به علت فرم خاص بدنه ولاستر، فضای قسمت عقب بسیار محدود است و برخورد سر سرنشین با سقف در این قسمت اجتناب ناپذیر است. البته استفاده از سقف شیشه ای در این خودرو باعث شده تا تنگی فضای کابین کمتر احساس شود.

ولاستر از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری برخوردار است که می تواند ۱۳۸ اسب بخار قدرت تولید کند. از نظر توان تولیدی پیشرانه، روی کاغذ، ولاستر با میتو هم تراز است. البته در پیشرانه ولاستر خبری از توربوشارژر نیست و پیشرانه حجم بیشتری دارد.
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین
هیوندای ولاستر و آلفارومئومیتو؛ هاچ بک هایی از شرق و غرب زمین

اما خبری از صدای جذاب اگزوزها که گاهی در میتو شنیده می شوند و سواری هیجان انگیز و هندلینگ فوق العاده میتو در ولاستر نیست. گشتاور ولاستر در دورهای بالا به دست می آید و در سربالایی ها کشش مناسبی از خود نشان نمی دهد.

درست برخلاف میتو که با زیر بوستر فتن توربوهای آن، می توانید از حداکثر گشتاورش در دورهای پایین بهره مند شوید. گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک ولاستر اما تا حدودی به لذت سواری با این خودرو کوچک افزوده است و باعث می شود ضعف های فنی اش را فراموش کنید.

گیرباکس ولاستر عملکرد قابل قبولی دارد و بسیار دقیق است اما تعویض دنده با آن به جذابیت گیرباکس میتو نیست. فرمان ولاستر تیز و حساس است و به خوبی فرامین راننده را منتقل می کند. سواری خشک و پرتکان ولاستر نیز با توجه به سیستم تعلیق اسپرت و لاستیک های بزرگش اجتناب ناپذیر است.

پایداری ولاستر و کشش خروج این خودرو از پیچ ها مناسب است و ۶ عدد ایربگ، ایمنی سرنشینان را تامین می کنند.

پیشنهاد نهایی

اگر چشم به روی قیمت ۱۳۰ میلیون تومانی میتو ببندید، بدون شک می توان آن را با فاصله زیادی برتر از رقبا دید. اگر قیمت غیر منطقی آن برای تان اهمیتی ندارد و قصد لذت بردن از رانندگی را دارید و از افراد مشکل پسند هستید، قطعا میتو بهترین انتخاب میان رقبا خواهد بود. ولاستر اما بیشتر مناسب جوان هایی است که بیشتر به دنبال متمایز بودن هستند و توجه ویژه ای به حس و حال سواری با یک خودرو ندارند. از طرفی جیب شان نیز تحمل هزینه های بالای نگهداری میتو را ندارد. راستش را بخواهید نگهداری و خرید و فروش ولاستر به مراتب از میتو راحت تر است اما باید قبول کرد که میتو علی رغم تمام کم و کاستی هایش بیشتر از ولاستر شما را به خود علاقه مند می کند و بیشتر مناسب کسانی است که به جزییات رانندگی و اصالت طراحی اهمیت ویژه ای می دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج