۴۹۸۱۷۵
۹ نظر
۵۰۰۴
۹ نظر
۵۰۰۴
پ

عصبانیتِ قالیباف از نتایج رای گیری «جمنا»

اختلافات در درون اصولگرايان آنقدر شديد شده كه به نظر مي رسد در نهايت ائتلاف اصولگرایان (یا «جمنا») نه تنها نمي‌تواند بر روي يك كانديداي واحد به اجماع برسد، بلكه ناچار است تلاش كنند تعداد نامزدها از انگشتان دو دست فراتر نرود.

پایگاه خبری انتخاب: اختلافات در درون اصولگرايان آنقدر شديد شده كه به نظر مي رسد در نهايت ائتلاف اصولگرایان (یا «جمنا») نه تنها نمي‌تواند بر روي يك كانديداي واحد به اجماع برسد، بلكه ناچار است تلاش كنند تعداد نامزدها از انگشتان دو دست فراتر نرود.
در اين ميان قاليباف به عنوان فردي كه هم سابقه اجرايي دارد و هم توان و امكانات می تواند فراهم کند، براي اصولگرايان اهمیت دارد، اما گلايه‌هاي او از سطح خصوصي فراتر رفته و حالا در رسانه‌هاي عمومي بيان مي شود.

روزنامه صبح نو كه از جمله رسانه های قالیباف به شمار می آید، در سرمقاله خود تيغ نقد بر روي «جمنا» كشيد و نشان داد اختلاف ها بيش از آن است كه حتي تصور مي‌شد. سرمقاله صبح نو كه بدون نام منتشر شده، مهمترين نقدش را اينگونه بيان مي‌كند: «ایراد جدی به آنهایی است که طبق مرامنامه متعهد به تقوا محوری و اخلاق مداری‌اند اما در عمل آن را به فراموشی می‌سپارند.»

اما مخاطبان این رسانه ی نزدیک به آقای شهردار چه کسانی هستند و چرا قاليباف با «جمنا» به بن بست رسیده است؟

این سرمقاله با عنوان «اول قرار نبود»‌ نگاشته شده است، عنواني كه گلايه‌آميز است. در اين مقاله با اشاره به سازوكار جديد «جمنا» براي انتخاب كانديدا آمده: « تجربیات انباشته اصولگرایی در انتخابات مختلف و آثار منفی برخی سهم‌خواهی ها پشتوانه این سازوکار بوده و در نتیجه عقل جمعی را جایگزین تعصبات و فشارهای حزبی کرده است.» نويسنده در ادامه با بیان اینکه برخي اصولگرايان عادت ديرينه اي به لابي گري دارند، مي‌نويسد:«در درون جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیز نمی‌توان از برخی نگرانی‌های گذشته و حال آسوده خاطر بود. لابی گری ها همچنان خودنمایی می‌کند و برخی چهره‌ها و احزاب بنا ندارند به این زودی از عادت دیرین دست بردارند.»

به نظر مي رسد اين بخش از نوشتار نزديكان قاليباف انتقادی است به باهنر باشد كه از او با عنوان «لابي‌گر» ياد مي شود، كسي كه ردپاي او در جمنا هم ديده مي شود. البته موتلفه نیز از جمله مخاطبان این بخش از گلایه های تیم قالیباف هستند که اخیرا طی لابی های فشرده موفق شدند، نام کاندیدای خود را در لیست ۱۴ کاندیدای نهایی «جمنا» بگنجانند. در واقع، جمنا قرار بود ۱۰ نفر را به عنوان اسامي بيرون آمده از سازوكار راي‌گيري خود اعلام كند. حال صبح نو مي‌نويسد: «اینکه جبهه متحد پس از گذشت چند هفته با عدول از قرار نخستین ناگهان ۱۴ نفر را به‌جای ۱۰ نامزد معرفی می‌کند، جلوه‌ای از سهم خواهی های پشت صحنه و تداوم خصلت‌های قبیله گرایانه گذشته است. حال آنکه در مرامنامه این جبهه بر"مشارکت پذیری؛ جمع‌گرایی و پایبندی به عقل جمعی در تصمیم‌گیری و اقدام " و "عبور از دسته‌بندی‌های تفرقه آمیز قبیله‌ای " تاکید شده و همه اعضا به آن رأی داده‌اند.»

قاليباف پايين‌تر از جليلي

يكي از مهمترين دلايلي كه تيم قاليباف اصولگرايان جمنا را متهم به «قبيله‌گرايي» مي‌كند درگيري‌هاي دروني اين گروه‌ها خصوصا اصولگرايان سنتي است. همانها كه توانستند عدد ۱۰ نفره ليست را به ۱۴ نفر بالا ببرند. چرا كه ميرسليم و محسن رضايي نتوانسته بودند در ميان ده نفر جاي بگيرند.

فشار و لابي‌گري‌ها باعث شده تا اعلام اسامي كه شمارش آن تنها يك روز زمان نياز داشت، يك ماه طول بكشد. اين موضوع قاليباف را دلخور کرده است. خصوصا اينكه برخلاف رويه معمول اسامي به صورت ترتيب حروف الفبا منتشر شد. درحالي كه اساسا راي‌گيري براي اين صورت مي‌گيرد كه مشخص شود كدام افراد بيشترين راي را آورده‌اند. معناي انتخابات جز اين نيست كه راي‌ها اثر داشته و مشخص شود كدام كانديداها چقدر راي در بدنه جمنا و اصولگرايي دارند. براساس شنيده‌هاي «انتخاب»، حجت السلام والمسلمین رئيسي حائز اکثریت آرا شد. اما نكته قابل توجهی كه قاليباف و تیم او را خشمگین کرده، بالاتر قرار گرفتن نام جليلي از آقای شهردار است. به عبارت ديگر قاليباف معتقد است كه اصولا جليلي با عدم پذيرفتن شروط «جمنا» نبايد در اين ليست براي راي‌گيري حضور پيدا مي‌كرد. اما فشارهاي گروه‌ها و افراد به خاطر از دست ندادن پايگاه راي جليلي موجب شد كه «اصولگرايان از «اصل اوليه» خود كوتاه آمده و جليلي را هم به كانديداها اضافه كنند.

حالا بالاتر قرار گرفتن نام جليلي، براي قالیباف قابل تحمل نيست. از همين روست كه نشریه نزدیک به شهردار تهران مي‌نويسد: «طبیعی است که بخشی از این حرکات را باید پای چانه زنی‌های مألوف سیاسی گذاشت اما ایراد جدی به آنهایی است که طبق مرامنامه متعهد به تقوا محوری و اخلاق مداری‌اند اما در عمل آن را به فراموشی می‌سپارند.»

به نظر مي‌ آید، اين بخش از نوشتار كنايه‌اي به حدادعادل نیز باشد كه بعد از انتخابات از او در همايشي با عنوان «مرد تقوا و تدبير» قدرداني شده بود. در انتخابات سال ۹۲ حدادعادل، ولايتي و قاليباف ائتلاف سه‌گانه‌اي را تشكيل دادند كه با شكست روبه‌رو شد. يكي از پايه‌هاي شكست آنجا بود كه حدادعادل برخلاف قول و قرارشان در نامه كناره گيري، نامي از قاليباف نبرد. به عكس او نشان داد نظرش با جليلي است. خاطره اين اتفاق هنوز براي قاليباف و تيمش زنده است و به اعتقادشان اساسا حضور جليلي و تقويت موقعيتش بعد از كناره‌گيري حداد عادل به نفع او باعث شكست اصولگرايان در انتخابات ۹۲ شده است.

حالا قاليباف هم قصد دارد راه جليلي را برود. در حالي كه جليلي با بي‌توجهي به «جمنا» و فعاليت‌هاي انفرادي توانسته خودش را به اصولگرايان تحميل كند، چرا قاليباف اين كار را نكند؟ دستور راه‌اندازي ستاد‌هاي قاليباف با همين نگاه صادر شده است. اين موضوع خطر بزرگي براي جمناست چراكه در بدنه تصميم‌گيرنده آنها هواداران قاليباف و هواداران كليت «جمنا» وزني تقريبا مساوي دارند و اين اتفاق مي‌تواند به فروپاشي جمنا منتهي شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قالیباف با جمنا و بدون جمنا بازنده است و طبق انتخابات قبلی مردود می شود همون بهتر که ایشون برگرده طرقبه ، مردم اونجا لازمش دارند

    • بدون نام

      چه خودشون رو تحویل میگیرن.. مرد تقوا و عمل!!!

    • سید

      تیم مشورتی و ستادی اقای دکتر قالیباف افرادی ناپخته هستند که باز هم دلخوش به جمنا و اصولگرایان غیر متعهد و عهد شکن هستند اگر جناب اقای قالیباف با ان همه سوابق درخشان اجرایی و انقلابی و جهادی و از همه مهمتر ولایتمدار بودن ایشان بدون توجه به لیستهای نامتجانس و از هم گسیخته اصولگرایان با ید با قدرت و با اتکا به خدا و توده مردم انقلابی و ولایی ورود به عرصه انتخابات نمایند توصیه میکنیم کوتوله های سیاسی جمنا اتحاد و هم دلی را از اصلاح طلبان یاد بگیرند و همه مهره ها را نسوزانند

    • بدون نام

      جمنا چه مسخره بازیه هر روز از خودشون میسازن. مگه تو عربستان زندگی میکنید که عربی حرف میزنید. فارسی حرف بزنید نمیمیرید بقران.

    • معین

      پلاسکو داشت به نیروهای امداد تکلیف وظیفه میکرد در حالی که متخصص این عزیزان بودند نه ایشون ، تاریخ مصرف مدیریت X صد سال پیش تموم شد ای کاش بعضی بفهمند

    • بدون نام

      در جواب سید 15:34
      این تعاریفی که از جناب شهردار دکتر خلبان کردی هیچ کدومش به ایشون نمیخوره زیاد تند نرو ، افتضاحات مدیریتی در شهرداری تهران تا سالها گریبانگیر مردم تهران خواهد بود و این اقدامات ضعیف از خاطر مردم پاک نخواهد شد

    • مهنام

      کلا رای همه شما ها نهایت دو میلیون اگه بشه اونم بین خودتون تقسیم کنید چند بار بزور کاندید ميشين وشکست میخورید من جای شما خجالت میکشم بزارین دو سه تا آدم جدید بیان همش اسم های مردود شده...

    • م ج

      آقا یا خانم بی نام کاربر 15:15 فرمودین که قالیباف برگرده طرقبه مردم اونجا لازمش دارند؟مگه طرقبه یا خراسان جزو ایران نیست؟مگه قالیباف ایرانی نیست؟مگه قالیباف از همون نوجوانیش که وارد عرصه خدمت رسانی شده فقط در طرقبه خدمت کرده؟پس یا نشناخته نظر میدی یا اجیر شده دیگری هستی؛تمامی قدمهایی که قالیباف در راه خدمت رسانی به ملت ایران برداشته همیشه ملی و میهنی بوده و جدای از تمام مسایل روز بوده؛شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده؛میتوان گفت خودش نیز شهیدی زنده هست؛سرداری سرافراز از سرداران حضرت آقا امام خامنه ای هست؛دکترای علوم استراتژک و دفاع ملی؛؛خلبانی قادر وتواناوازبه روزترین افراد دولتی که با فن آوری وتکنولوژی روز به جلو میرود_سابقه فرماندهی ناجای جمهوری اسلامی ایران که از مشاغل و مناصب بسیار سخت و طاقت فرسا هست که با مدیریتی بینظیر و بی سابقه امورات را اداره مینمود؛و در حال حاضر نیز در سنگر خدمتی دیگر بنام شهرداری پایتخت ایران اسلامی در حال خدمت رسانی است؛ مردی که حرف و عملش یکی است و دومی ندارد---درود بر دکتر قالیباف@

    • بدون نام

      سلام من کار شناس اقتصادی نیستم اما این را می دانم زاینده‌رود که در شهر توریستی اصفهان صد ها سال زنده بود در زمان دولت همین آقا مردم این استان زیبا به یک کویروخوشگ و خیلی از مردم این استان بیکاری شوند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج