۴۹۸۹۴۰
۳۴ نظر
۵۰۰۷
۳۴ نظر
۵۰۰۷
پ

۹۳۰ هزار تومان هیچ دردی از کارگر دوا نمی کند

هم اکنون کارگران تنها ۴۰ درصد از حق واقعی خود را دریافت می کنند و با اینکه امید زیادی داشتیم که امسال بخشی از این ماجرا جبران شود، باز هم با نامهری دولت و کارفرمایان مواجه شدند.

تابناک: سرانجام پس از هفته ها بحث و جدل، شورای عالی کار، میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران را در سال ۹۶ تعیین کرد. سومین جلسه این شورا از ساعت ۱۵ دیروز به منظور تعیین تکلیف نهایی دستمزد در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و در نهایت با گذشت بیش از ۱۲ ساعت شرکای اجتماعی و در بامداد چهارشنبه در دو بخش به تصویب شورای عالی کار رسید؛ به این ترتیب که دستمزد حداقلی بگیران با افزایش ۱۴.۵ درصد به توافق رسیدند.

بنابراین مصوبه دستمزد روزانه از ۲۷۰۷۲۲ ریال در سال جاری به ۳۰۹۹۷۷ ریال برای سال ۹۶ افزایش یافت. با این تفاسیر، حداقل عیدی سال ۹۶، یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و حداکثر عیدی برای سال ۹۶ نیز ۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان محاسبه می شود.

همچنین شورای عالی کار بر خلاف سال‌های گذشته برای سایر سطوح مصوبه دیگری داشت که بر مبنای آن، گروه‌های دیگر کارگری که بیش از حداقل دستمزد دریافت می‌کنند، افزایش ۱۲ درصد اعمال شود؛ علاوه بر آن سایر سطوح روزانه ۶۷۶۸ ریال افزایش دستمزد خواهند داشت.

با این حال این مصوبه با انتقاداتی از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای کمیسیون اجتماعی روبه رو شده است، به گونه ای که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به موضوع واکنش نشان داد و این میزان افزایش را متناسب با نیازهای جامعه کارگری ندانست.

همچنین نادر قاضی پور، یکی دیگر از نمایندگان کارگری به این موضوع واکنش نشان داد و در گفت و گوی خود با اظهار نارضایتی از میزان افزایش ها گفت: هم اکنون کارگران تنها ۴۰ درصد از حق واقعی خود را دریافت می کنند و با اینکه امید زیادی داشتیم که امسال بخشی از این ماجرا جبران شود، باز هم با نامهری دولتی و کارفرمایان روبه رو شدند.

نادر قاضی پور در خصوص تصویب افزایش ۱۴.۵ درصدی دستمزد کارگران درسال ۹۶، گفت: افزایش این میزان حقوق و دستمزد برای کارگران به هیچ عنوان مطلوب جامعه کارگری و نمایندگان مجلس نیست. در واقع کارفرمایان و دولت یک بار دیگر با همدستی همدیگر حق کارگران را پایمال کردند.

وی گفت: افزایش ۱۴.۵ درصد حقوق پایه کارگران در سال ۹۶ مبلغ بسیار ناچیزی است که هیچ یک از نیازهای کارگران را تأمین نمی کند، دستمزد کارگران در سال ۹۵ حدود ۱۴ درصد افزایش داشت؛ لذا افزایش کنونی به هیچ عنوان پذیرفته نیست.

نماینده مردم ارومیه گفت: چیزی که به عنوان نرخ تورم از سوی دولت ارائه شده است، یک نوع دستکاری سبد کالاست. این در حالی است که واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. دولت با دستکاری در سبد کالای مردم و افزایش و کاهش برخی اقلام، نرخ تورم را مطابق خواسته خود تعیین می‌کند؛ این در حالی است که نرخ واقعی تورم در جامعه بسیار بالاتر از این میزان است که اعلام می شود؛ بنابراین، افزایش ۱۴.۵ درصدی نرخ تورم به دستمزد پایه کارگران، معادل افزایش صفر درصدی است.

وی با بیان اینکه همان شرایط معیشتی که کارگران در سال ۹۵ داشتند، در سال آینده نیز اجرا خواهد شد، تصریح کرد: متأسفانه افزایش ۱۴.۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۹۶ ناچیز است و نه تنها کفاف و پاسخگوی هزینه های زندگی نیست، بلکه دریافتی زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیر خط فقر است؛ بنابراین مصوبه افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۶ حتی جوابگوی هزینه های رفت و آمد کارگران هم نیست.

قاضی پور با تأکید بر اینکه افزایش دستمزد کارگران باید مطابق با واقعیت های جامعه باشد، تصریح کرد: هرچند غالبا واقعیت های جامعه با تصمیمات مسئولان فاصله بسیاری داشته است، دولت مشکلات اقتصادی بسیاری داشته و توانایی پرداخت افزایش دستمزدهای آنچنانی را ندارد؛ بنابراین برای اتخاذ تصمیمات منطقی موانعی وجود دارد؛ البته این موارد به آن معنا نیست که واقعیت‌ها در جامعه نادیده گرفته شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تصمیمات کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان و توجه به افزایش دریافتی زیر ۲ میلیون تومان بازنشستگان، انتظار می رفت که تصمیمات دیگری برای افزایش دستمزد کارگران گرفته شود.

قاضی پور گفت: ما از دولت خواسته بودیم حداقل به خاطر انتخابات هم که شده هوای جامعه کارگری را داشته باشند؛ اما متأسفانه در عمل چیز دیگری دیدیم و کارگران باید یک سال دیگر را نیز با همین وضعیت سر کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اعتماداسدزاده

      ماکارگران نانواواقعا بیچاره شدیم بااین گرانی سرسام آور۳سال اس دستمزد ماتغییری نکرده ماراضی نیستیم

    • بدون نام

      کی ب کیه بابا،هرکی ب فکر خودشه

    • بدون نام

      خدایی هر کس به روحانی رای بده از روحانی کم ارزش تره

    • بدون نام

      این دولت طرفدار سرمایه دار هست و از اول هم قرار نبود از قشر ضعیف کارگری حمایت کنه .
      وزیری که صاحب چند شرکت باشه که به فکر حقوق کارگر نیست .
      آقای روحانی و وزیر محترم عیدی خوبی به ۱۳ میلیون خانواده کارگری دادی .

    • بدون نام

      هیچ سواری به فکر پیاده نیس همین اقایان پول تنقلات بچه اشان از کل حقوق کارگر بیشتر است .همه فقط شعار میدن . کارگر یعنی بد بخت .

    • مهزاد

      واقعا به عنوان کسی که به دولت تدبیر و امید رای دادم و حالا دارم مورد بی مهری دولت قرار میگیرم فقط میتونم بگم برای خودم متاسفم.روحانی باید بداند که 13میلیون رای خود رو تقسیم کرد با کسانی که وعده های پول به مردم میدهند و این قشر کارگر فقیر فلک زده نمیتواند در مقابل وعده های اقتصادی رقیبان مقاومت کنن و رای خود رو به پول میفروشن.این یعنی ریزش شدید آرای روحانی.این یعنی بی تدبیری.کی گفته دولت و کارفرمایان ما توان پرداخت حقوق های بیشتری به کارگران را ندارن.کی گفته تورم تک رقمی شده.مردم ما دیگر مردم بیسواد قبل نیستن.همه سواد اقتصادی دارن سواد سیاسی دارن سواد رسانه ای دارن و....

    • بدون نام

      یعنی بازم کارگرا به روحانی رای میدن؟

    • فضولباشی

      ازاسنکه دریافتی کارگرراحساب کرده وجمع نمودیدتشکرچون خودمون بلدنبودیم ولی یادتون رفته بود یارانه راهم درحسابتان ذکرکنیدتامبلغ بالاتربره

    • محمد علی

      اگه دولت و کارفرماها با هم همدستی میکنند ما جامعه کارگران هم یکدست ميشیم 13 میلیون خانوار به دولت رای نخواهیم داد

    • بدون نام

      خاک بر سر اون کارگری که اگر با این حقوق شرم اور بره به روحانی رای بده اگر رای بدین به زن وبچه خود خیانت کردین

    • بدون نام

      کسانی که خود را نماینده کارگران معرفی میکنن
      ونمایندگان مجلس مقصرند.

    • بدون نام

      معلومه که دردی دوا نمیکنه همه با هم میریم دزدی........

    • بدون نام

      حد اقل حقوق ۲میلیون و ۵۰۰ تومان باید و باید بشه تا یک خانواده با اجاره بتونه فقط نون و پنیر خالی بخوره اگر این مبلغ رو ندهند حقوق مدیران و نجومی دولتمردان زهری خواهد بود به گلوی خود و خانواده هایشان همانند خوردن گوشت برادر مرده.

    • بدون نام

      کارفرما از کجا بیاره

    • بابا

      خدایی هر کس به روحانی رای بده چهار سال دیگر باید زجر بکشه..چطور برای مدیران تقاضای 30 درصد اضافه حقوق در نظر میگیرن ولی برای کارگران 14 درصد

    • احمد زارعی

      واقعا بی انصافی است .انصاف ومروت درحق کارگران نابود شد.هیچ امیدی به هیچ دولتی دیگر نیست برای کارگران .

    • امیر

      ........ وقت رای دادن قیافت دیدن داره. کذاب احمدی نژاد مرد بود

    • بدون نام

      درود بر نماینده ارومیه...بقیه نمایندگان که بفکر ...خودشونن....

    • علی پیلان لو

      روحانی اگه میتوتی حالا رای بیار!!!

    • جواد

      دولت وقتی فقط به فکر پرسنل خودش هست و معافیت مالیاتی رو برای پرسنل خودش ۲ میلیون اعلام میکنه و برای کارگررررر 1.5 اعلام میکنه معلومه که حقوق کارگر رو این جوری باید تعیین کنه ،چون یه کارگر بخاطر مشکلات مالی که داره حتی توان اعتراض نداره چون طرف مقابش دولت هست

    • بدون نام

      اقایون اون بالا نشستن وحقوقهای نجومی میگیرن اون وقتذبرایذاضافه کردن حقوق کارگر بدبخت میگن نمیشه میگن نداریم میگن بودجه نیس واقعا ک.......

    • بدون نام

      پول کفن هم نمیشود .پس خدا مرک را نصیب ما نکند

    • بدون نام

      همین حداقل حقوقی را هم که دولت اعلام کرده وبه کارگران بنگاههای دولتی میده در کارگاههای خصوصی کمتراز این مبلغ را به کارگر میدهند وازش امضاء میگرند که حقوق کامل وتصویب شده دولت راگرفته این قشر از کارگران بیچاره ها چی بگن

    • بدون نام

      واقعا متاسفم برای این مملکت,این کشور مال مردم و کارگراس اون موقع شما تصمیم میگیرید برای مردم,حق مردم و میخورید,عیب نداره تا کی میخاید بخورید

    • بدون نام

      دولت که هوای کارگرو نداشت...شماهم هوای دولت رو نداشته باشید تو انتخابات اردیبهشت ماه

    • بدون نام

      نامردید اگه بهش رای بدید تو انتخابات.....احمدی نژاد جونم کجایی.....بازم فکر مردم بود.کاربود...اشتغال زایی بود....بریم گدایی بیشتر از۹۳۰۰۰۰ تومن جمع میکنیم....ولله

    • بدون نام

      این دستمزد تقصیر دولت قبل است وگر نه الان نه تورمی هست ونه گرانی که بخواهند دستمزدها را زیاد کنند روحانی هم چهار سال دیگر در خدمت شماست می گویید نه نگاه کنید (یک نجومی بگیر)

    • بدون نام

      روحانی فرصتی دادیم خودت رو نشون بدی نشد واقعا درسته تو روحانی چه به سیاست و ریاست ...

    • سجاد بصیری

      مردانه ای کنید و رای ندید این دزد هم بره یکی دیگه میاد دزد تر
      چرا نمیزارن بجز سران کشور کس دیگه ای کاندید بشه
      این کشور کم نخبه علمی نداره یکی از اونا بشه
      مسولین خواهش میکنم من نه 13میلیون خانوار کارگر. فرد دینی رو نکنید اقتصاد دان و سیاستمدار کشور

    • بدون نام

      کارگر یک قشر تو سری خور

    • بینام

      انشااله در حسرت مرگ بمانید.مال کارگرخورهای جبار.

    • حسین

      قدرت جامعه کارگر ،روز انتخابات نمایان میشه

    • بدون نام

      سیدکجایی‌ببینی‌چه‌ظلمی‌درحق‌کارگرمیشه‌‌وجدانابه‌کسی‌رای‌نخواهم‌دادفقط‌‌میخوان‌کیسه.پرکنندگداهای‌‌مسلمان‌نما

    • اسماعیل

      اخه ما دردمونو ب کی بگیم دارم 24*24کار میکنم حقوقمو از هر دو سه ماه یهماهشومیده اونم 830میگن برو شکایت کن هرکی هم شکایت کرده اخراجش کردن امسالم شده 930 اونایی که تا ساعت دو بعدظهر کار میکنن حقوق میگرن دو نیم میلیون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج