۴۹۹۶۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

آيا خودروهاي چینی‌ از ایرانی ها بهترند؟

خودروهاي چینی‌ با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی، کیفیت پایین‌تری را نسبت به خودروهای داخلی نشان می‌دهند و از این لحاظ هیچ تناسب معقولی دیده نمی‌شود!

آيا خودروهاي چینی‌ از ایرانی ها بهترند؟

روزنامه هفت صبح: با توجه به تورمی که این روزها بر بازار خودروی کشور سایه انداخته، توجه به وضعیت کیفی خودروها بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. تا جایی که سازمان کنترل کیفیت هم هر چند ماه یکبار لیستی مقایسه‌ای بین محصولات پرفروش و میان‌قیمت بازار منتشر می‌کند که در آن تست‌هایی در زمینه کیفیت ساخت و مشکلات فنی از خودروها گرفته شده است.

به طور نرمال و طبیعی این انتظار هم وجود دارد که بین قیمت و رده کیفی خودروها در این لیست تناسبی معقول وجود داشته باشد و اگر محصولی در رد‌ه‌های بالاتر قرار گرفته به خاطر کیفیت بالایی که به خریدار ارائه می‌دهد از رقیبان هم‌رده قیمت بالاتری ارائه دهد. نکته‌ای که این روزها محصولات چینی خلاف آن را ثابت کرده‌اند.

آيا خودروهاي چینی‌ از ایرانی ها بهترند؟

داستان از چه قرار است؟

متاسفانه خودروهای چینی در رده محصولات وارداتی به شمار می‌آیند چرا که اگر غیر از این بود حداقل تا ۵۰ درصد از ارزش‌ فعلی‌شان ارزان‌تر فروخته می‌شدند. این دوستان شرقی در شرایطی با قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروهای ایرانی به فروش می‌رسند که در جدول رده‌بندی، کیفیت پایین‌تری را نسبت به خودروهای داخلی نشان می‌دهند و از این لحاظ هیچ تناسب معقولی دیده نمی‌شود!

نکته‌ای که در نهایت در تصمیم خریداران تاثیر بسزایی می‌گذارد و اگر کسی توجهی به نوع ساخت و کیفیت نهایی این محصولات نداشته باشد، باید با پول بیشتر پشت رل خودرویی بی‌کیفیت‌تر بنشیند؛ آن هم شاید فقط به این دلیل که خودروی چینی خارج از مرزهای ایران تولید شده است.


مقایسه بعضی مدل‌ها

برای درک بهتر موضوع می‌توان مقایسه‌ای ساده بین چند خودروی چینی و ساخت داخل انجام داد. به عنوان مثال خودروی توجوی هاچ‌بک‌(تولیدی کرمان‌خودرو) در حالی به قیمت ۳۷ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود که این خودرو در جدول رده‌بندی کیفی در رتبه ششم و بعد از تندر‌۹۰ قرار دارد. تندری که بدون شک یکی از با کیفیت‌ترین تولیدات داخل محسوب می‌شود و میزان نمره منفی آن ۲۱.۱ بوده و در بازار حدود ۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در حالی که میزان نمره منفی توجوی تقریبا سه برابر تندر ۹۰ یعنی ۵۷.۵ است که این یعنی سدان رنو تا سه برابر از رقیب چینی خود کیفیت بالاتری ارائه می‌دهد ولی توجوی گران‌تر در بازار به دست خریدار می‌رسد. لیفان ۶۲۰‌ (تولیدی کرمان‌خودرو) هم در رتبه هشتم رده‌بندی کیفی قرار دارد و با نمره منفی ۵۹ به قیمت حدود ۴۶ میلیون تومان عرضه می‌شود.

آيا خودروهاي چینی‌ از ایرانی ها بهترند؟

حال همین وضعیت را با تندری که جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده مقایسه کنید! اما عمق فاجعه جایی است که خودروی شاسی‌بلند MVMx۳۳ تولیدی مدیران خودرو قرار دارد؛ این SUV حد متوسط در حالی در رتبه سیزدهم رده‌بندی قرار داشته و با نمره منفی ۶۵ به قیمت حدود ۶۰ میلیون تومان در بازار دست به دست می‌شود که کیفیت آن به مراتب کمتر از اکثر تولیدات داخلی است.

شاید تنها عنوان ارزان‌قیمت‌ترین شاسی‌بلند داخلی باعث شده خریداران فکر کنند در مقابل پول پرداختی‌شان همانقدر هم آش می‌خورند. جالب اینجاست که کیفیت MVMx۳۳ حتی کمتر از پژو پارس، سمند و پژو ۴۰۵ ثبت شده که به طور میانگین با قیمتی حدود ۳۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شوند.

البته این تمام ماجرا نیست و MVM۵۳۰ تولیدی مدیران خودرو هم در حالی در رتبه پانزدهم رده‌بندی قرار داشته و با نمره منفی ۷۰ به قیمت ۴۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که کیفیت آن در جدول رده‌بندی حتی از تیبای ۱۸ میلیون تومانی هم کمتر است! تیبایی که همواره در مورد کیفیت ساخت و داشته‌هایش حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج