۵۰۱۸۶۲
۴ نظر
۵۰۱۶
۴ نظر
۵۰۱۶
پ

نگاهی به استقلال در سال ۹۵؛ از فرش تا عرش!

استقلال در سال ۹۵ به غیر از تیرماه که بازیها تعطیل بود، در ماه های فروردین، خرداد (فقط فینال جام حذفی) و مرداد، هیچ بردی بدست نیاورد.

وبسایت نود: استقلال سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. از رسیدن به یک قدمی قهرمانی در لیگ پانزدهم گرفته تا شکست سنگین در دربی فروردین و قعرنشینی در هفته های ابتدایی لیگ شانزدهم؛ در ادامه گزارش، نگاهی به عملکرد آبی پوشان در سال ۱۳۹۵ خواهیم داشت.

فروردین؛ بی هیچ نشانی از صدرنشین و مدعی قهرمانی بودن

استقلال به عنوان صدرنشین لیگ پانزدهم، سال ۱۳۹۵ را باید با ۳ بازی حساس و حیاتی آغاز می کرد. تاکتیک و اندیشه های مظلومی به خوبی نشان می داد که این مربی هنوز از شوک دربی ایمون زاید و البته کابوس لیگ برتر یازدهم (که با وجود ۹ امتیاز برتری نسبت به سپاهان در نیمه های فصل، در کورس قهرمانی با این تیم مغلوب شد و قهرمانی را به زردپوشان واگذار کرد) بیرون نیامده و قصد دارد با ارائه بازی محتاطانه در این ۳ بازی فقط شکست نخورد و در دو بازی اول هم به خواسته اش رسید. مظلومی که تا قبل از دربی، خیلی از کری چهار استفاده می کرد و با آن عدد ۴ را به یاد هواداران خودی و رقیب می آورد، اما بعد از شکست سنگین دربی دیگر حرفی از این نماد نزد. چون بیشتر از چهار برد پیاپی تیمش در دربی، یادآور چهار گل خورده در دربی ۸۲ بود.باخت در دربی زنگ خطر بسیار جدی را برای مدعی دوگانه لیگ و جام حذفی به صدا در آورد، و البته آنچه که به جایی نرسید فریاد همین زنگ خطر بود؛ حداقل به گوش پرویز مظلومی نرسید.

اردیبهشت؛ قهرمانی لیگ نمی خوایم، نمی خوایم......

آبی پوشان فولاد خوزستان را با ۳ گل شکست دادند تا تمام تلاش خود را برای قهرمانی به کار بگیرند؛ حالا ۳ فینال دیگر باقی مانده. بازی های ۳ هفته پایانی همزمان برگزار شد؛ سایپا فینال بعدی استقلال بود که تا دقیقه ۸۰ بازی یک بر یک دنبال می شد؛ اما اتفاقات لیگ در طی فقط چند دقیقه سبب شد تا زخم عمیق دربی برای همه آبیها کاملاً التیام پیدا کند. دقیقه ۸۳ استقلال گل دوم را به سایپا می زند و فقط یک دقیقه بعد در آن سوی تهران بزرگ، انگار رؤیا به حقیقت پیوسته بود؛ امیری گل برتری نفت تهران را زد، بازی که تمام شد استقلال به همان جایی رفت که در هیجده هفته از کل لیگ را همانجا بود، یعنی صدر جدول. اما در عالم خیال انگار صدای پرویز مظلومی به گوش هواداران می رسد که می گوید: به زور که نیست نمی خواهیم قهرمان شویم. استقلال در دو بازی آخر دو برد می خواست و دیگر هیچ. اما پایان کار باخت به تراکتورسازی قلعه نویی و تساوی با صبا بود.

خرداد و تیر؛ قهرمانی جام حذفی، پر...... مظلومی هم پر!

استقلال می خواست با قهرمانی در جام حذفی، نتایج ضعیف لیگ را تا اندازه ای جبران کند. در تنها بازی فوتبال ایران در خرداد، ذوب آهن برای دومین سال متوالی قهرمان جام حذفی شد و استقلال که مدعی کسب دوگانه بود، دستش از جام کوتاه ماند. سرنوشت مظلومی هم از مدتها قبل قابل پیش بینی بود و شاید با قهرمانی در جام حذفی هم تغییری در آن حاصل نمی شد. منصوریان پشت در منتظر بود و با استقبال کم نظیر چند هزار نفری هواداران به خانه اش برگشت. علی منصور که به قول خودش می خواست از چوب بلال مهاجم بسازد، عذر خیلی از قدیمی های استقلال را خواست و به همین دلیل آرش آقای گل، عمران زاده، وحید طالب لو، میلاد فخرالدینی از استقلال جدا شدند. سجاد شهباززاده هم به ترکیه رفت. منصوریان با خریدهای خود نشان داد که قصد دگرگونی و بازسازی استقلال را دارد. علی قربانی، فرشید باقری، کاوه رضایی، لئوناردو پادووانی، بختیار رحمانی، آرش افشین، رابسون جانواریو، کنعانی زادگان پیراهن آبی استقلال را انتخاب کردند.

مرداد؛ راه طولانی تا فضای فرشینگ

لیگ برای استقلال بدون تماشاگر شروع شد. تساوی یک بر یک استقلال برابر نفت تهران، آن هم با حرکت عجیب کنعانی زادگان در صحنه گل تیم نفت. هفته بعد استقلال تهران در اهواز مغلوب مدافع عنوان قهرمانی شد. در اواسط این ماه افشارزاده از سرپرستی استقلال کنار رفت و رضا افتخاری مدیرعامل استقلال شد. در هفته سوم استقلال در حالیکه با یک گل از برزیل ایران پیش بود، تیمش در پنج دقیقه آخر دو گل دریافت کرد و باز هم باخت. کار استقلال در برابر پیکان هم به مساوی کشید تا شروع لیگ برای هواداران استقلال خوشایند نباشد.

شهریور؛ نزدیک بود خیلی دیر شود!

استقلال منصوریان بدترین شروع تاریخ لیگ برتر را برای آبی پوشان رقم زد و بدون کسب حتی یک پیروزی به دربی رسید. استقلال خیلی محتاطانه بازی می کرد و هنوز در دومین ماه از شروع لیگ هم کمترین هماهنگی در بازی آنها دیده نمی شد؛ پیش از دربی، استقلال با ماشین سازی به نتیجه مساوی دست یافت. در دربی پایتخت، نگرانی و استرس ناشی از نباختن در بازیکنان استقلال موج می زد و تمام هدف علی منصور این بود که مقابل رقیب دیرینه بدون شکست زمین را ترک کند. تساوی دربی بیشتر به سود منصوریان بود تا برانکو و تیمش. علی منصور با نباختن در دربی چند هفته ای حضور خود روی نیمکت استقلال را تمدید کرد. آخرین بازی تابستانه آبی پوشان مقابل ذوب آهن بود و در همین بازی انتظار هواداران برای اولین برد تیم شان به سر آمد؛ البته عطش استقلال برای کسب پیروزی، برای یحیی گل محمدی گران تمام شد و پس از این بازی از سمت خود برکنار شد.

مهر؛ راه هموار حریفان

با توجه به شناخت بیشتری که منصوریان از تیمش به دست آورده بود، در این ماه استقلال توانست هر دو بازی خود برابر تیم های سیاه جامگان و سایپا را با پیروزی پشت سر گذاشته و از نظر برد متوالی هت تریک کند. آبی پوشان دومین ماه متوالی را هم بدون شکست بودند. خبری که این روزها باعث نگرانی و ناراحتی همه اهالی فوتبال، به ویژه استقلالی ها، شد این بود که منصور پورحیدری به دلیل وخیم تر شدن حالش، برای چندمین بار طی چند ماه گذشته در بیمارستان بستری شد.

آبان؛ منصور خان، منصوریان و استقلال را تنها گذاشت

آبی پوشان استقلال در این ماه یک بازی در لیگ برتر انجام دادند که طی آن با تساوی برابر فولاد خوزستان در اهواز، دو امتیاز مهم را از دست داد؛ اما یک هفته بعد، اهالی فوتبال و جامعه ورزش، به ویژه فوتبال دوستان و هواداران استقلال، عزیزی را از دست دادند که دیگر جایگزینی برای او یافت نمی شود. منصور پورحیدری که به پدر استقلال مشهور بود، در تاریخ ۱۴ آبان ماه پس از مدتها تحمل بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آذر؛ جام حذفی بای بای

استقلال پس از چند بازی که نمایش قابل قبولی ارائه کرد، به نظر می رسید بار دیگر به روند ابتدای فصل خود برگشته است. مقابل گسترش فولاد، در حالیکه با دو گل از تبریزی ها پیش بود، در پایان برد را با تساوی عوض کرد. منصوریان در قم توانست صبا را دو بر صفر شکست دهد. اما تراکتورسازی در تهران توانست با حساب دو بر یک تیم منصوریان را مغلوب کند؛ این نتیجه در حالی به دست آمد که آبی پوشان همانند چندین بازی دیگر در همین فصل، ابتدا از حریف پیش افتادند، اما در ادامه بازی را به حریف واگذار کردند. در آخرین پاییز،استقلال به مصاف نفت تهران رفت. در این دیدار هم استقلال گرفتار نقطه ضعف این فصلش شد و در حالیکه از نفت تهران پیش بود، در پایان وقت های عادی و اضافی بازی نتیجه را با حساب ۳ بر ۲ به شاگردان علی دایی در نفت تهران واگذار کرد.

دی؛ و آنگاه که ورق برای علی منصور برگشت

در اولین روزهای دی، استقلال در نقش جهان به مصاف سپاهان رفت. ترکیب استقلال به کلی دگرگون شد و منصوریان با پنج تغییر نسبت به بازی قبل ترکیبش را انتخاب کرد. مسئله ای که بیش از همه جلب توجه می کرد، نیمکت نشینی رحمتی بود که از این بازی شروع شد و تا چند بازی حسین حسینی در درون دروازه استقلال ایستاده بود. ترکیب منصوریان در این بازی کاملاً دگرگون شده بود و آنچه بیش از همه جلب توجه می کرد، نیمکت نشینی سیدمهدی رحمتی بود. علیرغم بازی خوبی که بازیکنان جوان استقلال برابر سپاهان ارائه کردند، اما تا لحظات پایانی این بازی نتیجه یک بر صفر به سود زردپوشان اصفهانی بود. نقطه عطف استقلال در نیم فصل اول و چه بسا در کل فصل، در دقیقه ۹۱ این بازی رقم خورد؛ در حالیکه هواداران سپاهان چند دقیقه ای بود که شعار خداحافظی علی منصوریان از استقلال را سر داده بودند و همه انتظار پایان بازی را می کشیدند، پاس کاوه رضایی با ضربه سر بهنام برزای به گل تساوی آبی پوشان تبدیل شد تا ورق به سود منصوریان برگردد. بدون شک منصوریان ارزش این گل را بیش از هر کسی می داند؛ گلی که به او فرصت داد تا نتیجه کارش را به هواداران نشان دهد و کمتر از یک ماه توانست از دو جدال حیاتی برای استقلال به سلامت عبور کند. نیم فصل دوم لیگ برتر از اواسط دی شروع شد و استقلال توانست نفت تهران را مغلوب کند، اما در هفته دوم و این بار در آزادی، باز هم مغلوب استقلال خوزستان شد.

بهمن: سریال نابودگر ۳ به کارگردانی منصوریان

استقلال در آبادان به مصاف صنعت نفت رفت و با ۳ گل این تیم را مغلوب کرد. این بازی شروع بردهای ۳ گله تیم منصوریان و کسب نتایج خیره کننده استقلال بود. پیکان هم اگر چه ۲ گل به استقلال زد، اما با دریافت ۳ گل چاره ای جز شکست نداشت. برف و سرمای شدید تبریز هم نتوانست موتور استقلال را خاموش کند و یک برد ۳ بر صفر دیگر برای استقلال در مصاف با ماشین سازی ثبت شد. دو دیدار بعدی برای منصوریان و تیمش فوق العاده حساس و حیاتی بود؛ استقلال در حساس ترین بازی فصل خود در ضربات پنالتی توانست السد قطر را با ژاوی هرناندز بارسایی شکست دهد و راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا شود. استقلال به دربی رسید؛ گل سروش رفیعی در دقایق ابتدایی دربی، نگرانی از یک باخت دیگر در لیگ را در دل هواداران آبی ایجاد کرد. اما جوانان علی منصور طی ۲۰ دقیقه طوفانی به پا کردند و سه بار دروازه بهترین خط دفاعی لیگ را باز کردند. استقلال در آخرین بازی خود در بهمن ماه به اصفهان رفت و ذوب آهن را با دو گل مغلوب کرد. استقلال اگر در دیدار با ذوب آهن یک گل دیگر به ثمر می رساند، اولین تیم تاریخ لیگ برتر به حساب می آمد که پنج برد متوالی با حداقل سه گل دست یافته است اما استقلالی ها فرصت های خوبی را از دست دادند و نتوانستند این رکورد را به نام خود ثبت کنند.

اسفند؛ ادامه موفقیت آبی پوشان در آسیا

با شروع آخرین ماه از سال ۱۳۹۵، استقلال در آسیا به مصاف الاهلی امارات رفت و با نتیجه ۲ بر یک شکست خورد. استقلال در هفته دوم لیگ قهرمانان با سه گل التعاون عربستان را مغلوب کرد. بازی درخشان امید نورافکن برابر التعاون همه را به تحسین وا داشت، به طوری که سایت AFC از بازی این بازیکن ۱۹ ساله بسیار تمجید کرد. میثاقیان مربی جدید سیاه جامگان توانست برابر تیم سرحال منصوریان به تساوی دست یابد. سایپای فرکی هم مقابل استقلال تاب مقاومت نداشت و دو بر یک مغلوب تیم منسجم علی منصور شد. اما آخرین بازی آبی پوشان در سال ۱۳۹۵ یک بازی آسیایی، این بار در ورزشگاه آزادی، بود که باید به مصاف تیم لوکوموتیو ازبکستان می رفت. نکته جالب این بازی حضور دو دروازه بان برجسته و باتجربه و رکورد مشترک ۱۶ کلین شیت در لیگ قهرمانان آسیا بود. استقلال در این بازی با دو گل از دو بازیکن آماده این هفته ها یعنی فرشید اسماعیلی و علی قربانی حریف ازبک را مغلوب کرد و با بسته نگه داشتن دروازه اش، برد دوگانه ای را کسب کردند. رحمتی با گل نخوردن در این بازی توانست از نستروف پیشی گرفته و با ۱۷ کلین شیت، به تنهایی در لیگ قهرمانان آسیا رکورددار باشد. شاید بتوان گفت سال ۹۵ برای استقلالی ها سالی بود که این تیم از فرش به عرش رسید!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا همش زیرن عرش کجابود

    • بدون نام

      وقتی به عرش رسید که پرسپولیس رابه سه گل شکست داد. استقلال مانندطوفانی بودکه همه تیمهاراباسه گل درهم نوردید.برانکو گفته بودهرتیمی که پرسپولیس راشکست دهد ان تیم قهرمان است.پس استقلال قهرمان دوستتداریم

    • بدون نام

      خخخخخ آخه استقلال هم تیم من نه طرفدار پرسپولیسی نه استقلال ولی استقلال کار تیمی اصلا بلد نیست

    • بدون نام

      خودتوبکشی لنگی بودی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج