۵۰۴۸۴۷
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

زنگ جدایی اسکاتلند از انگلیس

اسکاتلندی‌ها برخلاف انگلیسی‌ها که سال گذشته رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند، تمایلی به خروج از این اتحادیه ندارند. از همین رو استرجن و هم حزبی‌هایش توانستند، طرح شکست خورده استقلال از بریتانیا را دیگر بار زنده کنند و به جریان اندازند.

روزنامه ایران: اسکاتلندی‌ها برخلاف انگلیسی‌ها که سال گذشته رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند، تمایلی به خروج از این اتحادیه ندارند. از همین رو استرجن و هم حزبی‌هایش توانستند، طرح شکست خورده استقلال از بریتانیا را دیگر بار زنده کنند و به جریان اندازند.
دو سال پیش نیز رأی اسکاتلندی‌ها برای استقلال از بریتانیا بسیار نزدیک بود. اسکاتلندی‌های مدافع جدایی از بریتانیا معتقدند، زندگی تحت ریاست انگلیس امتیازات زیادی از آنها را می‌گیرد. این همان اعتقادی است که کاتالان‌ها در اسپانیا نیز درباره دولت مرکزی اسپانیا به آن اعتقاد دارند. اکنون رأی سه‌شنبه شب اسکاتلندی‌ها به جدایی از انگلیس نیز کاتالان‌ها را تقویت کرده‌است. اما کار کاتالان‌های اسپانیا دشوار‌تر است.
زیرا برخلاف مقامات انگلیس که به دو سال قبل به اسکاتلندی‌ها اجازه دادند رفراندوم برگزار کنند و اکنون نیز تنها بر این مسأله تأکید کرده‌اند که الان زمان مناسب برگزاری رفراندوم نیست، مقامات اسپانیا اصلاً حاضر به برپایی هیچ رفراندومی در این خصوص نیستند. با این حال تصور می‌شود با رأی پارلمان محلی اسکاتلند، اکنون دیگر بار آتش جدایی طلبی در سینه کاتالان‌ها برافروخته شود. هرچند که بسیاری معتقدند بعد از رأی دادستانی عالی اسپانیا مبنی بر ممنوعیت جدایی طلبی، باید جدایی کاتالونیا از اسپانیا را مرده فرض کرد.
تنها چند ساعت پیش از آنکه نخست‌وزیر انگلیس با امضای نامه‌ای که به طور رسمی ماده ۵۰ «لیسبون» را فعال و روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را کلید زند، پارلمان محلی اسکاتلند، رأی به برگزاری مجدد همه‌پرسی جدایی از بریتانیا داد.
در آخرین ساعات روز سه‌شنبه نمایندگان پارلمان محلی اسکاتلند موسوم به «هالیرود»، با ۶۹ رأی موافق در برابر ۵۹ رأی مخالف، از پیشنهاد برگزاری مجدد همه‌پرسی جدایی این منطقه از بریتانیا حمایت کردند. قرار بود نمایندگان پارلمان محلی اسکاتلند روز چهارشنبه هفته پیش این پیشنهاد را تصویب کنند اما پس از حمله تروریستی در وستمینستر لندن که ۵کشته و حدود ۵۰ زخمی بر جای گذاشت، به نشانه همبستگی با دولت انگلیس، نشست خود را به حال تعلیق درآوردند. این مصوبه به نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند اجازه می‌دهد برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه را به علت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) از دولت «ترزا می» درخواست کند.
این پیشنهاد در حالی به تصویب پارلمان محلی اسکاتلند رسید که «ترزا می» پیش از دیدارش با «نیکلا استرجن» در گلاسکو، بار دیگر تأکید کرده بود که تا پیش از پایان روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به اسکاتلند اجازه برگزاری همه‌پرسی مجدد را نخواهد داد. وزیر اول اسکاتلند معتقد است اسکاتلند نباید در تصمیم خود تأخیر داشته باشد. او اخیراً در سخنانی اعلام کرد که همه‌پرسی دوم استقلال این منطقه از بریتانیا احتمالاً بین پاییز ۲۰۱۸ تا بهار ۲۰۱۹ میلادی برگزار خواهد شد. این در حالی است که برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رفراندوم این بار نیز رأی نخواهد آورد. اما «استرجن» به نتیجه این رفراندوم بسیار امیدوار است.
او روز سه‌شنبه نیز پس از رأی‌گیری در پارلمان، با استقبال از رأی نمایندگان اسکاتلندی، گفت: «این همه پرسی مهم‌تر از هر چیزی به مردم اسکاتلند این فرصت را خواهد داد که در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند.» «استرجن» افزود: «امیدوارم که دولت انگلیس به اراده پارلمان اسکاتلند احترام بگذارد. اگر چنین کاری را بکند، من با حسن نیت و تمایل به مصالحه وارد مذاکره خواهم شد.» نخستین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳) برگزار شد که در جریان آن ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک انگلیس رأی دادندکه این نتیجه منجر به استعفای «الکس سالموند» از رهبری حزب ملی‌گرای اسکاتلند و سر وزیری اسکاتلند شد.
استرجن و سایر حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است. در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن (سوم تیرماه) ۵۱.۹ درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. در این‌همه پرسی از میان اجزای تشکیل‌دهنده بریتانیا شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی‌ها و ولزی‌ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی‌ها و ایرلندی‌ها به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دادند. در این‌همه پرسی ۶۲ درصد از اسکاتلندی‌ها خواهان ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا بودند و تنها ۳۸ درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند.
سقوط ارزش پوند
دیروز ساعتی پس از تصویب برگزاری رفراندوم جدایی از انگلیس در پارلمان اسکاتلند، ارزش پوند در بازار مبادلات ارزی لندن در برابر دلار امریکا و یورو به یکباره کاهش یافت. به گزارش ایرنا، پوند انگلیس عصر روز سه‌شنبه در بازار مبادلات ارزی لندن، با کاهش ۰.۶ درصدی ارزش آن در برابر دلار امریکا، در مقابل۱.۲۴۸۷ دلار معامله شد. پوند همچنین در حال حاضر در مقابل ۱.۱۵۲۳ یورو معامله می‌شود که نسبت به روز دوشنبه گذشته، ۰.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.
آغاز رسمی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا
نخست‌وزیر انگلیس دیروز با فعال کردن ماده ۵۰ پیمان «لیسبون»، روند رسمی خروج کشورش را از اتحادیه اروپا کلید زد.
«ترزا می»، در همین راستا، نامه‌ای حاوی اعلام قصد کشورش در استفاده از ماده ۵۰ معاهده اتحادیه اروپا راجع به ترک عضویت کشورهای عضو را امضا کرد. این نامه ظهر دیروز تحویل دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا شد. توسک پس از دریافت این نامه در پیامی در صفحه توئیترش نوشت: «تیم بارو» سفیر دائم انگلیس در اتحادیه اروپا، نامه مربوط به فعال شدن ماده ۵۰ پیمان لیسبون را به من تحویل داد.»
با ارسال و امضای این نامه، مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تا ماه مارس سال ۲۰۱۹، دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. «ترزا می» دیروز پس از ارسال این نامه به دفتر دونالد توسک، با حضور در نشست مجلس عوام رسماً نمایندگان پارلمان را از این مسأله مطلع کرد. وی در سخنرانی خود، به این مسأله اذعان کرد که رفراندوم ژوئن سال گذشته برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تفرقه‌انداز بوده است اما امیدواریم انگلیس، دیگر نه با رأیی که به صندوق انداخت، که با تصمیم‌اش برای اجرای انتخابات و همه پرسی‌ها تعریف شود.

براساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در دسامبر ۲۰۰۷ میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند. براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده ۵۰، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های ۲۷ کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند. در مدت این دو سال، دولت انگلیس کماکان متعهد است تعهداتش را به‌عنوان عضو اتحادیه اروپا، اجرا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاوشگر فضایی

      ان شاالله تجزیه و نابود بشه این روباه لجن ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج