۵۰۶۱۷۹
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

جمع آوری بیش از ۲۹ هزار متکدی در تهران

با تلاش‌های استانداری از ابتدای سال تاکنون ۴۹۴۷ نفر متکدی مرد، ۱۰۸۷ نفر متکدی زن، ۲۱۳۹۶ نفر بی‌خانمان مرد و ۲۰۵۲ نفر بی‌خانمان زن و در مجموع ۲۹۴۸۲ نفر جمع‌آوری شد‌ه‌اند.

خبرآنلاین: با تلاش‌های استانداری از ابتدای سال تاکنون ۴۹۴۷ نفر متکدی مرد، ۱۰۸۷ نفر متکدی زن، ۲۱۳۹۶ نفر بی‌خانمان مرد و ۲۰۵۲ نفر بی‌خانمان زن و در مجموع ۲۹۴۸۲ نفر جمع‌آوری شد‌ه‌اند.

سال‌هاست که مبازره با اعتیاد، فقر، حاشیه‌نشینی، کارتن خوابی، فساد اخلاقی، طلاق و بهبود وضعیت کودکان کار محور فعالیت‌های اجتماعی مسئولان به خصوص استانداری‌ها بوده است. آسیب‌های اجتماعی که افزایش آن نگرانی مردم و مسئولان را به همراه داشته تا به آنجا که مقام معظم رهبری با تشکیل چندین جلسه با حضور سران قوا، رسیدگی به ۵ اولویت را در راس برنامه‌های دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی مورد تاکید قرار داده‌اند که بدنبال آن شورای اجتماعی کشور طرح تقسیم کار ملی را برای مقابله با اعتیاد، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، برای حاشیه‌نشینی، اداره کل راه و شهرسازی استان در قالب ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار، برای مفاسد اخلاقی، ناجا و برای بحث طلاق نیز سازمان بهزیستی در استان‌ها امور را به دست گیرند تا در یک بازه زمانی ۶ ماهه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های کشور در رابطه با کاهش این ۵ آسیب اجتماعی به سمع و نظر رهبری برسد.

سیدشهاب‌الدین چاوشی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در گفت و گویی با خبرآنلاین در کافه خبر، به بخشی از اقدامات استانداری در زمینه کاهش این ۵ محور اشاره کرده و گفته است که براساس ابلاغیه وزیر محترم کشور، استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان تعیین شده است. تاکنون هشت جلسه ستاد مدیریت و سامان دهی آسیب‌های اجتماعی استان تهران به ریاست استاندار و حضور دستگاه‌های استانی در بالاترین سطوح سازمانی و با حضور بالاترین مقامات استان تشکیل شده و آسیب‌های اجتماعی استان مورد بررسی و اتخاذ تصمیم قرار گرفته‌ است. در این ستاد ۱۸ کمیته تعریف شده که هرکدام از این کمیته‌ها دارای مسئول و متولی خاص هستند.

به گفته او، براساس برنامه‌های مصوبی که در شورای اجتماعی کشور تدوین و ابلاغ شده است، استانداری در چند زمینه وارد شده است. در مسئله جمع‌آوری معتادان که چهره شهر را نامناسب کرده است استان تهران توفیق‌های نسبتاً قابل قبولی داشته است. جمع‌آوری معتادان از ۴۰۰ نفر در ابتدای شروع به کار دولت به ۱۵۰۰۰ نفر و ظرفیت پذیرش نیز به ۱۰۰۰۰ نفر افزایش پیدا کرده است. این جمع‌آوری فقط بخشی از مشکل را حل می‌کند برای بازپروری و جلوگیری از اینکه دوباره به چرخه اعتیاد باز نگردند می‌بایست ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تدابیری را پیش گیرد که در حوزه امنیتی استانداری نیز پیگیری می‌شود. حوزه اجتماعی استانداری نیز در این کار مشارکت دارند.

آن طور که چاووشی گفته است، در زمینه اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر، امسال پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است و نهایتاً پس از پایش و ارزیابی سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با حوزه اعتیاد و مواد مخدر استان و سطح بندی آنها، شبکه سمن‌های کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی شکل گرفت و ۳۵ سازمان مردم نهاد برگزیده استان در قالب ۵ حوزه پیشگیری، درمان، اشتغال، حمایت از بهبودیافتگان و خانواده‌های آنها و صیانت (خدمات مددکاری اجتماعی) سازمان دهی شده‌اند. کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال جاری در راستای گسترش مشارکت مردمی در این حوزه قریب به ۱۲ کارگاه آموزشی و ۶ همایش در سطح استان تهران برگزار کرده است.

به گفته معاون استانداری تهران، از ابتدای سال تاکنون ۴۹۴۷ نفر متکدی مرد، ۱۰۸۷ نفر متکدی زن، ۲۱۳۹۶ نفر بی‌خانمان مرد و ۲۰۵۲ نفر بی‌خانمان زن و در مجموع ۲۹۴۸۲ نفر جمع‌آوری شد‌ه‌اند. اما این اقدامات کافی نیست. با تنگ شدن عرصه برای متکدیان بزرگسال، باندهای حرفه‌ای پشت پرده تکدی‌گری در تهران در حال حاضر از کودکان و تحت پوشش‌هایی از قبیل فروش فال یا دستمال کاغذی یا پاک کردن شیشه خودروها برای رسیدن به مقاصد خود بهره برداری می‌کنند. معضل ویژه‌ای که در حال حاضر در سطح استان تهران و عمدتاً شهر تهران با آن رو به رو هستیم این است که حدود ۷۰% از کودکان کار و متکدی، از اتباع کشورهای خارجی هستند و با توجه به این که مطابق قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون حقوق کودک، طرد این کودکان که زیر سن قانونی مسئولیت هستند امکان‌پذیر نیست، بر اثر خلاء قانونی ایجاد شده روز به روز بر تعداد این کودکان افزوده می‌شود. البته درآخرین جلسه ستاد ساماندهی متکدیان استان که در اول اسفندماه سال جاری برگزار شد، قرار شد با همکاری بهزیستی استان، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نسبت به ساماندهی فوری آنان اقدام شود که هم اکنون این کار در حال اجراست و قرار است حداکثر تا پایان تعطیلات نوروزی، اداره کل اتباع خارجی استانداری نسبت به تعیین تکلیف آنان اقدام کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بااین حساب میشه گفت درسال۹۶بیست ونه هزارشغل جدیدایجادمی شود!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج