۵۱۱۵۶۵
۲۸ نظر
۵۰۱۱
۲۸ نظر
۵۰۱۱
پ

انتقاد شدید مسعود ده نمکی از اصغر فرهادی

مسعود ده‌نمکی در برنامه جهان‌آرا با انتقاد از اصغر فرهادی گفت: خنده‌دار است که با پول جریان سرمایه‌داری فیلم بسازی و برای گورخواب‌ها هم پیام بفرستی!

خبرگزاری فارس: برنامه تلویزیونی «جهان آرا» با عنوان زمان و زمانه شهید آوینی و با حضور مسعود ده‌نمکی روزنامه نگار و کارگردان سینما و شهریار زرشناس پژوهشگر حوزه ادبیات، فرهنگ، سیاست و فلسفه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، از شبکه افق پخش شد.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

انتقاد شدید مسعود ده نمکی از اصغر فرهادی


بخشی از این گفت­گو را در ادامه می خوانید:

از زمان وزارت ارشاد خاتمی افرادی همچون سروش احاطه استبدادی بر مطبوعات را شروع کردند

از هر حوزه مثال‌هایی را خدمتتان می‌زنم. از سال 1360 به‌طور خاص آثار خانم هانا آرِنت ترجمه، چاپ و ترویج می‌شود. کیهان فرهنگیِ آن زمان دست آقای شمس‌الواعظین و تیم عبدالکریم سروش است. اصلاً در دهه 60 تیم عبدالکریم سروش احاطه استبدادی بر مطبوعات ایران دارد. تمامی کیهانِ آن موقع در کنترل اینهاست. شاید فقط بتوانید آقای سلیمی‌نمین و کیهان هوایی را در سال 1365 به بعد مستثنی از اینها بدانید. روزنامه کیهان، زن روز، و حتی کیهان ورزشی دست اینها و روزنامه‌های اصلی مثل اطلاعات، ابرار و جمهوری اسلامی هم با اینها بود. خط عبدالکریم سروش بر کل مطبوعات کشور احاطه داشت.

بسیاری از مدیران چند لایه وزارت ارشاد و وزارت علوم دوران خاتمی از شاگردان عبدالکریم سروش بودند

اگر مدیران وزارت ارشاد آن زمان را ببینید از چهره‌هایی‌اند که کم و بیش هستند، مثل آقای امین‌زاده، آقای تاج‌زاده، آقای آرمین و دیگران که همگی مستقیم یا غیر مستقیم به‌نوعی شاگردان عبدالکریم سروش‌اند. اصلاً در دهه 60 یک مدیریت چند لایه در وزارت ارشاد، وزارت علوم و بعضاً در وزارت کشور داریم که همگی شاگردان آقای سروش‌اند و از تیم او آمده‌اند.

اساساً یک خط فکری است که عبدالکریم سروش از سال 1362، 1363 به‌طور مشخص ترویج می‌کند و از سال 1367 با انتشار مقالات قبض و بسط تئوریک شریعت از این خط پرده برمی‌دارد و آن را عیان می‌کند، نه اینکه آن زمان متولد شود. این خط از سال 1362، 1363 وجود دارد. رویکردهای اینها در روزنامه کیهان آن‌چنان استبدادی است که وقتی بچه‌های بخش مقالات آن در دهه 60 قصد داشتند مقاله‌ای با عنوان «مشروطه دفع فاسد به افسد» منتشر کنند، حاضر می‌شوند یک صفحه روزنامه را سفید در بیاورند و این مقاله منتشر نشود و جلویش را می‌گیرند.

کل بازار نشر کتاب و معاونت فرهنگی کاملاً تحت کنترل اینهاست. وزارت علوم با محوریت عبدالکریم سروش در شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملاً در سیطره اینهاست. وزیر علوم وقت آقای معین بود و نه فقط ایشان، بلکه آن تیم آن موقع دارد حرکتی را انجام می‌دهد، به‌خصوص در بازار نشر کتاب. تمامی نویسندگانی که اینها به‌طور عمده آثارشان را ترجمه می‌کنند، بعضی‌هایشان چند ترجمه و چند چاپ دارد. نشریات برای اینها ؟؟؟؟ می‌گذارند و اینها را ترویج و تبلیغ می‌کنند، به‌خصوص کیهان فرهنگی از سال 1364 به بعد. آثار چه نویسندگانی است؟
مانسش وبر، جرج اولور، آنتون کوئیزلر و هانا آرنت. همه این نویسنده‌ها یک تم مشترک دارند: انقلابیون پشیمان از انقلاب‌اند.

یامین‌پور: یا یک انقلاب منحرف متولد شده یا انقلاب پشیمان از خودش.

زرشناس: خط اینها این است که انقلاب کردن اشتباه است. انقلاب که می‌کنید استبداد بدتری سر کار می‌آورید و به نتایجی که می‌خواهید نمی‌رسید. از نظر اینها آرمان‌گرایی یعنی متصلب‌اندیشی و خشک بودن. یعنی همان چیزی که الان می‌گویند افراطی‌گری. الان به انقلابیون می‌گویند افراطی و بی‌خرد که برخاسته از همین تفکر است.

در سال 1367 وزارت ارشاد آقای حاتم قادری در دهمین سالگرد انقلاب اسلامی نشریه‌ در می‌آورد و در سرمقاله‌اش این نگاه را می‌نویسد. ویژه‌نامه انقلاب علیه انقلاب در می‌آورد! البته با بعضی از مسئولین آن زمان حرف زده است، مثلاً با حضرت آقا در مقام رئیس‌جمهور که اتفاقاً انقلابی‌ترین مواضع را دارند. همین‌طور با سران دیگر قوا حرف زدند، خط نشریه را که می‌بینید متوجه می‌شوید این یک جریان فکری است که به صورت مشخص وجود دارد. ببینید در وزارت ارشاد و معاونت سینمایی آقایانی که مسئولین آن زمان بودند مثل بهشتی و انوار چه می‌کردند. پول می‌دهند «کمال‌الملک» ساخته شود.

حمایت می‌کنند « اجاره‌نشین‌ها »ی مهرجویی ساخته شود. اصلاً خطی را که در سینما هست بررسی کنید. از خود آوینی شنیدم که می‌گفت از جبهه آمدم و دیدم در شهر دارند چه کار می‌کنند. « کمال‌الملک » ساخته‌اند. می‌گفت آن زمان احساس کردم باید جلوی این ماجرا بایستم.

مسعود ده‌نمکی: بدبختی اینجاست که اگر از بچه حزب‌اللهی‌هایی که الان در حوزه رسانه و فرهنگ کار می‌کنند بپرسید فیلم‌های منتخب‌تان چیست، همین‌ها را اسم می‌برند. یعنی همین فیلم‌ها جزو منتخب‌های بچه مسلمان‌های خودمان هست. به خاطر عدم آوینی‌شناسی‌شان است.

یامین‌پور: چه بسا فیلم بدتر دیده‌اند و می‌گویند صد رحمت به آنها!

زرشناس: بله، این هم هست. آن زمان خط وزارت ارشاد در بخش سینمایی این‌جوری است که اگر می‌خواهد فیلم خارجی بیاورد تارکوفسکی و پاراجانوف می‌آورد. آوینی هم علیه آن نقد می‌نوشت، چون می‌دید اینها از طریق ترویج عرفان فردانگار و سکولار، مبارزه‌طلبی را می‌گیرند.

یامین‌پور: نقدی که بر فیلم هامون داشت.

جریانی نفوذی در دهه 60 در بازار نشر و کتاب، ویروس های تشکیک در انقلابی گری و آرمان گرایی را منتشر کرد

زرشناس: عیناً همین خط در بازار نشر کتاب و مطبوعات هست. می‌خواهم بگویم یک جریان نفوذی در دل پیکره سیاسی نظام جمهوری اسلامی در دهه 60 البته با توجه به اقتضائات آن دهه وجود دارد. اقتضائات دهه 60 چیست؟

اینکه سال‌های جنگ است، امام خمینی حضور دارد، حمایت گسترده مردمی هست و اینها نمی‌توانند آشکار عمل کنند، ولی به‌ صورت نامحسوس در بازار نشر کتاب و مطبوعات مثل ویروس‌های تشکیک در انقلابی‌گری، آرمان‌گرایی و آنچه که امروز بدان نرمالیزاسیون می‌گویند عمل می‌کنند.

نرمالیزاسیون یعنی از آرمان‌گرایی دور و در زندگی نئولیبرال، مصرفی و سکولار مستغرق شوید و چه کار به نظام جهانی سلطه و عدالت دارید. ویروس‌ها اینها را به صورت آهسته و موذیانه ترویج می‌کنند. منتهی در میان مسئولین واقعاً حلقه‌ای وجود دارد که کاملاً اینها را باور دارد و اینها را ترویج و پخش می‌کند. همین حلقه با راه شهدا مشکل دارد.

زرشناس: کتاب بینش چهارم دبیرستان در سال 1367 یا 1368 را که می‌بینید، متوجه می‌شوید دارد حرف‌های پوپر را ترویج می‌کند. نشان می‌دهد نفوذ اینها تا کجاست: در کتاب درسی، وزارت علوم و وزارت ارشاد ما. این خط نئولیبرالیسم و مهاجم می‌خواهد پشیمانی از انقلاب را القا کند. بعد از اینکه در سال 1368 آن تحولات به وجود می‌آید و آقای هاشمی در رأس قوه مجریه قرار می‌گیرد نسخه اقتصادی‌اش را بر کشور ما حاکم می‌کند و مدل سرمایه‌داری شبه مدرن به‌جا مانده از رژیم پهلوی را که انقلاب بدان ضربه زده، اما نابود نشده بود بر اساس یک نسخه نئولیبرالی که هارترین نسخه سرمایه‌داری در مقیاس جهانی است بازسازی می‌کند. اینجاست که تکنوکرات‌ها فعال می‌شوند و با یک جریان اقتصادی خطرناکِ طرفدار سرمایه‌داری و مخالف عدالت، رویکرد حضرت امام و آموزه‌های امام خامنه‌ای روبرو می‌شویم. این جریان ظهور و بروز دارد.

از زمان ورود خاتمی به وزارت ارشاد خط فرهنگی ضد انقلابی گری تقویت شد/ جریان اختناق فرهنگی که سروش ایجاد کرده بود سبب اخطار به آوینی می شد

آوینی هم در دهه 60 این خطر را درک کرده است. مقالاتی که آقای ده‌نمکی یکی از آنها را خواند در مجله «اعتصام» آن زمان چاپ می‌شد. خودش به من گفت که بعد از چند شماره جلویم را گرفتند و گفتند این حرف‌ها چیست که داری می‌زنی. جریان سروش در دهه 60 اختناق فرهنگی در این کشور ایجاد کرده و متأسفانه یک جریان منافق بود و چهره وجیهی داشت و خیلی‌ها که طرفدارش بودند نمی‌فهمیدند. نمی‌گویم همه خائن بودند. خیلی از مسئولین نمی‌فهمیدند. آنها نمی‌فهمیدند آوینی چه دارد می‌گوید. این مقالات بعد از شهادت آقا مرتضی جمع‌آوری و به صورت کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب» می‌شود. آقا مرتضی برایم تعریف می‌کرد که هفت هشت شماره اینها را نوشتم. راجع به چه مباحثی است؟ علم مدرن، تکنیک، ظهورات عالم غرب مدرن، سرمایه‌داری و سودمحوری است. مرتضی در دهه 60 اینها را می‌دید و بدان‌ها فکر می‌کرد. در آن دهه اگر می‌گفتید علوم انسانی جهت‌گیری سکولار دارد، شما را به عنوان کافر محکوم و طرد می‌کردند. آقای دکتر داوری در مقدمه کتاب «فلسفه در بحران» می‌گوید دو سه بار سخنرانی کردم و گفتم علوم انسانی جهت‌ دارد و جهتش با ما سازگار نیست. گفت دیدم دارند مرا بیچاره و به من حمله می‌کنند. توجه کنید آقای دکتر داوریِ سال 1370 این حرف را زد. مرتضی در آن فضا فهمید. از سال 1368 به بعد این جریان در حوزه اقتصاد هم مسلط شد، آقای خاتمی هم وزیر ارشاد بود و اینها کاملاً دولت را دستشان گرفته بودند و قدرتشان بیش از دهه 60 شده بود. برای همین از سال 1367 سروش و دیگران تابلویشان را علنی و اغراض سیاسی‌شان را آشکار کردند. از آن زمان مقابله آقا مرتضی با اینها جدی‌تر شد. یامین­پور: شما یک تصویر جامع از فضای حاکم از سیاست­گذاری فرهنگی در دهه 60 ارائه کردید و بعد گفتید وقتی دولت آقای هاشمی به اسم دولت سازندگی شروع شد مدل اقتصادی آن رویکرد فرهنگی آغاز شد.

خنده­ دار است کسی با پول دختر شاه قطر فیلم بسازد ولی علیه گورخوابی بیانیه بدهد

ده‌نمکی: هم‌صنف هم هستیم و وقتی هم‌صنف باشیم کمتر کسی جرئت می‌کند وارد این حوزه شود. مثل بچه حزب‌اللهی‌هایی که وارد حوزه نفت شدند، ولی وقتی می‌خواهند جزو سینما محسوب شوند آن شجاعت قلم از آنها گرفته می‌شود و دیگر وارد مصداق و تحلیل محتوا نمی‌شوند، ولی خنده‌دار است کسی با پول جریان سرمایه داری فیلم بسازد و در جشنواره‌های خارجی بفرستد آن وقت برای گورخواب‌ها پیام دهد. خنده‌دار می‌شود شما با پول پادشاه قطر و دخترش فیلم بسازید آن‌وقت در برابر این همه ظلم و جور در جهان سکوت کنی و در جاهایی که احتیاج است به نفع آن جریان وارد شوی پز روشن‌فکری بگیرید.

زرشناس: آن‌وقت همان دولت نئولیبرال سرمایه‌دار و مسببین همین گورخوابی فیلم تو را به اسکار بدهد.

ده‌نمکی: جالب است در همین قصه مصاحبه فرهادی با نشریه اسرائیلی، وقتی بحث پیوند دولت و ملت­ها شد، گفت ما از دولت‌ها قطع امید کردیم و دل به ملت‌ها بسته­ایم! تو چطور گورخواب را در مملکت خود می‌بینی، ولی حالا که پایت آن طرف باز شده کودکانی که زیر چرخ تانک‌ها له می‌شوند را نمی‌بینی؟ چطور نمی‌توانی مصداق آن کسی باشی که به‌جای آن پیام دوپهلو از ظلم و بی‌عدالتی در دنیا حرف بزنی؟ برای اینکه اسم بچه خود را رستم می­گذاریم و دیگر جرئت نداریم او را صدا بزنیم!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      ده نمکی در حد صحبت کردن در مورد فرهادی نیست. باید حد و حدود خودشو بدونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تمامش کن نمکی داریم همه دیگه پیر میشیم به مرگ نزدیک تر شدیم رنگ زندگی رو بردین با توهم و ترس بیجاتون

    • بدون نام

      راست میگه دیگه.درضمن یادمون نره با احتصاب میزان نرخ بلیط سینما اخراجی ها پرفروش ترین فیلم تاریخ و پرتماشاگرتین فیلم تاریخ ایران به شمار مره.پس نگین حسوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتصاب؟؟؟؟؟؟؟ماشالا همتون با سوادید

    • مهسا

      ارزش آقای فرهادی اسکاره
      ارزش تو هم تندیس جشنواره عمار

    • بدون نام

      دو اسکار و درست فیلمسازی فرهادی اعصاب اینو فراستی و افخمی رو بدجور به هم ریخته

    • بدون نام

      کارشون شده برچسب زدن و حرف دراوردن بسه دیگه مردم خسته شدن هی خودشون رو دعوت میکنند پشت این اون حرف میزنند مردونه نیست این کار

    • بدون نام

      به نظرم من فرهادی چهره ی جالبی از ایران رو نشون نمیده همش غم و بد بختی چرا قهرمان سازی نمی کنه؟

      پاسخ ها

      • حسین

        راست میگه
        امریکا و اروپا هم مشکلات زیادی دارند ولی بیشتر فیلم هاشون قهرمانی سازی و نمایش دادن زیبایی ها به جهانه

      • سهراب

        حرفت حق- حرف حقم برای ناحق تلخ
        مطمئن باشید اگه آقای فرهادی صد تا فیلم با نگاه مثبت و شاد درباره ایران و ایرانی بسازه عمرا جایزه ای بگیره خود آقای فرهادی هم اینو میدنه که همچین فیلم هایی رو نمیسازه
        دقت کنین کارنامه فیلم سازی آقای فرهادی همش درباره تجاوز دروغ و خیانت و ... الان یه خارجی بشینه این فیلم ها رو ببین چه فکری درباره ایران و ایرانی ها میکنه مثلا همین فروشنده

      • ناشناس

        در جواب کسانی که از این نظر انتقاد میکنند پیشنهاد میکنم ۲ فیلم که جزو
        (Spotlight ، moonlight) نامزدهای اسکار بودن و یکیشون اسکار برده رو ببینید

    • حسام

      دانــــی که چــــرا "دار مکافــــات" شدیم؟
      ناکــــرده گُنـــه چنیــــن مجــــازات شدیم؟
      کُشتیــــــــم خــــردُ، دار زدیـــم دانــــش را
      در بنــــد و اسیــــر صــــد خرافـــات شدیم

    • بدون نام

      خجالت آور از اون بودجه های کلانی هست که به کارهای ضعیف شما تعلق میگیره آقای ارزشی

    • بدون نام

      نه فیلم را دیدم و نه متن مصاحبه را خوندم
      ولی هر چی گفتی ....مفته

    • امیر

      شما برو فیلمای مسخرتو بساز کاری

    • بی نام

      تمام این مزخرف گویی ها و یاوه گویی ها به خاطر حسادت هست ولا غیر این آقای به اصطلاح محترم که این چنین با کمال پررویی هر تهمت و افترا یی بدون دلیل مانند هم پیاله خودش مسعود فراستی به هر فرد محترم میزنه و تنها پشتوانه این مزخرفات را ساخت فیلمی بدون محتوا و مسخره به اسم اخراجی ها میدونه و چون این فیلم که از اول تا آخرش غیر از لودگي و جعل در تاریخ و رویدادهای جنگ هیچ نکته مثبتی نداشته و در اون سالها مردم فقط به خاطر همین لودگي و مسخره بازی که تو این فیلم بود با اقبال عمومی مواجه شد وگرنه هیچ گونه بار هنری و دراماتیک نداشت حالا اگه یه نفر دیگه خواست فیلمی با محتوا و با بار هنری به جامعه ایران و سینمای جهان تقدیم کنه و ایران عزیز را و سینمای این مملکت را به جهانیان بشناساند با تهمت و افترا های این گونه افراد مواجه میشود که تنها دلیلش که میتوان در مورد این گونه رفتار برشمرد حسادت هست و دیگر هیچ

    • اریوبرزن

      باشعرونظرحسام موافقم

    • بدون نام

      #حسود_نباشیم

    • بدون نام

      مثل این که هنوز متوجه نشدین چهره سیاه از ایران نشون دادن یعنی چی نمیگم ایران همه چی داره و وضع خوبه اما خیلی چیز ها داریم نمونه همون خلبانانی که تو بدترین وضعیت هواپیما رو سالم فرود میارن اقای فرهادی از یکی از این خلبان ها فیلم بسازه اگه تو کن و اسکار نگاهش هم کردن

    • بدون نام

      ایرادایی که ده نمکی میگیره از فیلماش نیست از خود فرهادیه و درستم هس

    • بدون نام

      دریغ از یک جو مردانگی

    • بدون نام

      ما فیلمای خیلی خوب دیگه هم داریم که نه به جشنواره های معتبر فرستاده میشن نه اگه برن دیده میشن. ولی این فیلم مسخره اسکار میگیره. میشه یکی به من بگه چی ازین فیلم یاد گرفتین. اینکه درو رو کسی که نمیشناسین باز نکنین. خوب اینو که خاله شادونه هم تو برنامه هاش میگه.

    • سهراب

      من از این جایزه بیشتر از اینکه خوشحال باشم ناراحتم چون الان این فیلم رو یه خارجی بشینه نگاه کنه درباره ایران و ایرانی چه فکری میکنه به نظر من این جایزه یه جایزه سیاسیه برای نمونه تو همین جشنواره که جایزه لالا لند و مهتاب و .. قاطی شد . برای اثبات این صحبتم اگه آقای فرهادی بیاد صد تا فیلم شاد با نگاه مثبت به ایران و ایرانی بسازه عمرا جایزه بگیره
      ادمین لطفا نظرم رو بزار

    • کامی

      حسود

    • بدون نام

      عاشقتم ده نمکی آفرین بر شما

    • بدون نام

      منم موافقم که آقای ده نمکی خیلی خیلی بهتر از فرهادی هس

    • بدون نام

      فیلم فروشنده فقط توهین به ایرانی هست اصلا یه فیلم پر از نقض و بدترین فیلم من نمیدونم چرا به این اسکار دادن؟؟
      فقط حیف آقای شهاب حسینی که تو این فیلم بازی کرد...
      ایول به آقای ده نمکی شما بهترین هستین

    • سحر

      تو خوبی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج