۵۱۴۷۲۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

درباب موسیقی های انتخاباتی

سازهایی که برای انتخابات کوک می شوند

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شود. ثبت‌نام اولیه نامزدها که پر حاشیه بود و البته نامنظم و پرخبر؛ اما پس از تأیید نهایی صلاحیت نامزدها شاهد استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای رأی آوری خواهیم بود. یکی از این ظرفیت‌ها هنر و به‌ویژه موسیقی است.

روزنامه صبح نو

: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار شود. ثبت‌نام اولیه نامزدها که پر حاشیه بود و البته نامنظم و پرخبر؛ اما پس از تأیید نهایی صلاحیت نامزدها شاهد استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای رأی آوری خواهیم بود. یکی از این ظرفیت‌ها هنر و به‌ویژه موسیقی است.

سازهایی که برای انتخابات کوک می شوند

تا یکی، دو هفته آینده اهالی موسیقی نیز به انحای مختلف وارد این فضا می‌شوند و در مواردی مانند انتشار قطعات موسیقایی در جهت حضور پرشور مردم در انتخابات تا ارائه ترانه‌های انتخاباتی در جهت حمایت از کاندیدایی خاص، برگزاری کنسرت‌های تبلیغاتی، حضور در جمع حامیان کاندیداها، امضای بیانیه در جهت حمایت از یک کاندیدای مشخص و نظایر آن فعالیت خواهند کرد. در این میان البته همیشه چهره‌های نامدار موسیقی نیز هستند که ترجیح می‌دهند به هیچ‌وجه وارد فضاهای جبهه‌بندی‌های سیاسی نشوند.

صدا و سیما

یکی از متولیانی که در آستانه انتخابات فعالیت بیشتری دارد سازمان صدا و سیماست. این سازمان در رابطه با روزهای خاص طبق سیاست‌های خود تولیداتی در زمینه موسیقی انجام می‌دهد. در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم و یازدهم قطعات زیر منتشر شدند؛ حماسه امید (محسن داداشی) ، بیا هم وطن ، سرود ما ، سرنوشت میهن (رضا طیبی)

انتخابی نو، روز انتخاب (امید جعفری)، فردای ایران (محسن فیروز فام) ، آوای وحدت (مهدی حبیبی)، انتخاب روشن (امید حجت)، حماسه دوران (علی تفرشی)، در گذر زمان (مهرداد کاظمی)، ایران آباد (محمد منتشری)، روز وحدت (حمید فولادی)، روز سبز (حجت اشرف‌زاده)، گاه سفر (محمد عبدالحسینی).

نماهنگ

مرکز موسیقی سازمان صدا وسیما همچنین ۵ نماهنگ را نیز در همین زمینه تولید کرده بود که عبارتند از؛

وارث آیینه (احسان خواجه‌امیری) - هم وطن (مهدی هدایتی) - گل‌های رأی (رضا شیرازی) - سرود ما (رضا طیبی) - روز وحدت (حمید فولادی).

برای یک نفر

اما قطعاتی هم در رابطه با نامزدهای مختلف ساخته شده که صرفاً برای حمایت از شخص خاصی است که در این بخش به کارهای پخش‌شده می‌پردازیم؛

محمود احمدی‌نژاد

سرود مهر که بر مبنای سرود ای ایران به‌صورت ارکسترال و اجرای گروه کر اجرا شده است و پیش از این هم سرودی بر مبنای سرود یار دبستانی توسط گروه کر نوجوانان پسر اجرا شده بود‌. از این دو سرود در جهت حمایت از این کاندیدا استفاده می‌شود .

کشتی نجات (علیرضا فرد - امین عطایی) - در امتداد مهر (پویا بیاتی).

سعید جلیلی

قطعاتی که در ادامه ملاحظه می‌فرمایید، به‌صورت مستقیم در جهت حمایت یکی از نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم اجرا و به ترتیب انتشار معرفی شده‌اند؛

۱. «حیات طیبه»؛ خواننده و ترانه سرا : «حامد محضرنیا»، ملودی‌ساز : داوود محمدی‌، تنظیم‌کننده‌: کامران میرزایی.

۲. «فردای روشن» خواننده، ترانه‌سرا و ملودی‌ساز: حامد محضرنیا‌، تنظیم‌کننده‌: میلاد بهشتی.

دو قطعه فوق که در جهت حمایت از «‌سعید جلیلی‌» تهیه و تولید شده است، جزو نخستین آثار موسیقایی انتخاباتی قلمداد می‌شوند که در جهت حمایت از یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اجرا شده است.

۳. «‌خدا پشت و پناه تو» خواننده‌، ملودی‌ساز و شاعر‌: حافظ علی‌زاده.

قطعه فوق در جهت حمایت از سعید جلیلی اجرا شده است.

حضور پررنگ موسیقی در مستندها

در سال ۱۳۹۲ مستندهایی از هر نامزد روی آنتن رفت که موسیقی نقش پررنگی در این مستندها بازی می‌کرد. هر یک از نامزدها سعی می‌کردند با استفاده از موسیقی خاصی، نظرات و مخاطبان هدف خود را نشان دهند. یکی از این فیلم‌ها متعلق به آقای محسن رضایی بود و با عنوان «‌سلام بر زندگی‌» که توسط یاسر ارباب ساخته شده بود.

در این مستند از موسیقی‌های انتخابی بدون کلام بهره برده شده بود؛ از سولو‌نوازی‌ها تا موسیقی‌های محلی.

«‌۱+ مردم‌» عنوان مستند سعید جلیلی بود که توسط آقای حسین شمقدری‌، مستند‌ساز جوان ساخته شده بود. در این مستند نیز از موسیقی‌های انتخابی نظیر سولو نوازی‌ها تا موسیقی‌های پر‌حجم‌تر استفاده شده بود.

همچنین در بخش‌های انتهایی این اثر، قطعه «‌یه باری از امروز رو دوشته‌» (دیروز امروز فردا) با صدای حامد زمانی به‌صورت کامل پخش شد.
سازهایی که برای انتخابات کوک می شوند

اما پر موسیقی‌ترین مستند متعلق به آقای علی اکبر ولایتی بود. این مستند که با عنوان «‌ایران من، ای وطن» توسط محمد حسین لطیفی ساخته شده بود‌، روایت گر بخشی از تاریخ معاصر ایران و به فراخور آن، قطعات موسیقی باکلام خاطره انگیزی مورد استفاده قرار گرفته بود‌‌؛ از سرودهای انقلابی چون: همه به پیش (گروه کر)، الم نشرح (‌گروه کر‌)، بوی گل و سوسن و یاسمن آید (‌گروه کر‌)، خمینی‌ ای امام (‌گروه کر‌) و ایران ایران (رضا رویگری‌)، تا قطعه دفاع مقدسی «کربلا کربلا ما داریم می‌آیم‌» (‌با اجرای یک مداح‌) و هم چنین قطعه سفر برای وطن (‌نسخه اجرای زنده‌) با صدای محمد نوری و در انتهای مستند هم قطعه‌ای سنتی-ارکسترال با عنوان «‌ایران من، ای وطن‌» پخش شدندکه به نظر می‌رسید به‌صورت اختصاصی برای این مستند اجرا شده بودند.

«‌این بهاری‌ست که در پشت زمستان مانده ست‌!» عنوان طولانی مستند «‌حسن روحانی» بود. این مستند ضمن استفاده از موسیقی‌های بی‌کلام انتخابی در انتها، قطعه «‌طلای رو سیاه‌» با صدای مانی رهنما را به‌صورت کامل پخش کرد.

مستند تبلیغاتی «محمد باقر قالیباف»، «دوباره زندگی» نام داشت و توسط بهروز شعیبی ساخته شده بود. در این مستند ضمن استفاده از موسیقی‌های بی‌کلام انتخابی ، قطعه سرود خاک (خلیج فارس) با صدای «سیامک علیقلی» مورد استفاده قرار گرفته بود.

«مرد آرام میدان» عنوان مستند تبلیغی «غلامعلی حداد عادل» بود. در این مستند که ساخته مشترک محمد سجاد نجفی و احسان غلامی بود نیز علاوه‌بر موسیقی‌های بدون کلام انتخاباتی‌، قطعه‌ای با عنوان «ای وطن من» با اجرای گروه کر و سالار عقیلی شنیده شد.

مجید برزگر مستند «محمدرضا عارف» را با عنوان «در امتداد امید» ساخته بود. در این اثر قطعه «سفر برای وطن» (نسخه اصلی) با صدای محمد نوری به‌عنوان قطعه اصلی مورد استفاده قرار گرفته بود.

اما آخرین مستند اول پخش شده‌، به «سید محمد غرضی» اختصاص داشت که توسط عطارزاده ساخته شده بود و با عنوان «سید محمد غرضی» روی آنتن رفت که بدون استفاده از قطعه با کلام، دارای چندین قطعه موسیقی بدون کلام بود.

مورد عجیب ساسی

یکی از اتفاقات عجیب در سال 88 حمایت ساسی مانکن، خواننده رپ موسیقی زیرزمینی از نامزدی مهدی کروبی بود. شاید یکی از عجیب‌ترین حمایت‌های تاریخ انتخابات همین خواندن ساسی مانکن باشد. در ادامه متن ترانه می‌آید تا خودتان درباره کیفیت و سطح کار قضاوت کنید.

رایم و به کی بدم تو می گی کی عالیه؟
کی به فکر ایرانو کی به فکر بی‌کاریه؟
کی به اون گوش می‌ده؟
کاری نداره چی پوشیده
الان وقت همبستگیه و
خون تو رگ‌های همه جوشیده
بیا شرکت کنیم تو اعتماد ملی
فرقی نداره بیکاری یا کارمندی
دوست داریم از بس خوبی
مهربونی محبوبی
رأی ما رأی شما..
وای وای وای مهدی کروبی……..
بشین تو خونت و خودتو بادبزن
ماهانه بگیر هفتاد هزار تومن!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج