۵۲۱۶۹۹
۵۰۲۶
۵۰۲۶
پ

کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر ۲» می شود؟

ریز و درشت فیلم هایی که در ترکیب اکران دوم ۹۶ قرار گرفته اند. ویژگی های هر کدام، ستاره های فیلم و سابقه کارگردان چیست؟ آنها می توانند با «نهنگ عنبر» رقابت کنند؟

روزنامه هفت صبح - احمد رنجبر: ریز و درشت فیلم هایی که در ترکیب اکران دوم ۹۶ قرار گرفته اند. ویژگی های هر کدام، ستاره های فیلم و سابقه کارگردان چیست؟ آنها می توانند با «نهنگ عنبر» رقابت کنند؟

سال پیش ترکیب انتخاب شده از سوی شورای صنفی نمایش برای اکران دوم ۹۶ جواب نداد و باعث ایجاد وقفه ای کوتاه در فروش خیره کننده سینما شد. امسال اما با حضور «نهنگ عنبر: سلکشن رویا» ماجرا فرق می کند و پیش بینی داغ بودن گیشه سینما سخت نیست. می دانیم که موسم انتخابات است اما فراموش نمی کنیم «درباره الی...» در چنین شرایطی اکران شد و موفق بود.
شرایط برای فیلم های دیگر اما سخت است و نمی توان برای شان پیش بینی فروش بالایی داشت، مگر آنکه بار دیگر اتفاق غیرمترقبه ای در سینما بیفتد. «امتحان نهایی» به پرده آمده و چند روز دیگر نوبت نمایش «نهنگ عنبر: سلکشن رویا» است.

نهنگ عنبر ۲
* کارگردان: سامان مقدم

* ژانر فیلم: کمدی

* قصه فیلم: ماجرا در ادامه قصه «نهنگ عنبر» اتفاق می افتد و آن طور که اعلام شده در فصل دوم این فیلم، بالاخره ارژنگ و رویا به هم می رسند و خاطرات دیگری از زندگی شان را از دهه شصت مرور می کنند.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: رضا عطاران، مهناز افشار و ویشکا آسایش در «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» بازی کرده اند. در حال حاضر عطاران از مهم ترین ستاره های سینما است و طبیعتا حضورش در این فیلم به رونق گیشه آن کمک می کند. موفقیت «نهنگ عنبر»، تجربه موفقی بود تا سامان مقدم تصمیم بگیرد که فصل دوم کار را با همین بازیگران بسازد. گریم دهه شصتی بازیگران به مذاق خیلی ها خوش آمد که به همراه قصه نوستالژیکش فیلم را واجد تحسین خاص و عام کرد. در ادامه، بازیگران برگ برنده فیلم سامان مقدم هستند.

* کارنامه کارگردان: سامان مقدم کارگردان موفقی است. تنها اثر ضعیفش «یک عاشقانه ساده» بود که نه مورد توجه منتقدان قرار گرفت و نه علاقمندان سینما؛ با این حال هنوز هم خاطره فیلم های موفق سیاوش، پارتی، مکس، کافه ستاره در ذهن پیگیران سینمای ایران مانده. این کارگردان در ساخت سریال هم موفق بوده. سریال های «پریدخت»، «شمس العماره» و حالا هم «دیوار به دیوار» در دوره خودشان آثار موفقی بوده اند. تنها شکست سریال سازی مقدم در «قلب یخی ۲» اتفاق افتاد که آن هم به دلیل برخی دلایل در نیمه راه متوقف شد.

* سابقه فیلم: «نهنگ عنبر 2» قرار بود در جشنواره فجر سی و پنجم حضور داشته باشد. حتی به دفتر جشنواره فرستاده شد و توسط هیات انتخاب هم دیده شد اما دو روز مانده به اعلام نهایی اسم فیلم ها، سامان مقدم آن را از رقابت بیرون کشید. آنطور که شنیده می شود به خاطر شوخی های سیاسی که در فیلم وجود دارد، مقدم از ترس این که حاشیه ای برای فیلمش به وجود بیاید از نمایش آن در جشنواره منصرف شد. حتی شنیده می شود دبیر جشنواره برای جلوگیری از حاشیه ها خواستار عدم حضور آن در جشنواره بود.

* پیش بینی فروش: می شود پیش بینی کرد که نهنگ عنبر ۲» پرفروش ترین فیلم امسال است و احتمالا بالای ۱۵ میلیارد تومان می فروشد. با این حال یکسری مسائل وجود دارد که می تواند روی فروش آن اثر بگذارد. فیلم درست در ایام انتخابات اکران می شود و ممکن است آنطور که باید دیده نشد. از طرف دیگر بخشی از اکران فیلم به ماه رمضان می رسد.

ویلایی ها

* کارگردان: منیر قیدی

* ژانر فیلم: دفاع مقدس

* قصه فیلم: در بحبوحه جنگ، همسران و فرزندانی از رزمندگان بنا بر شرایط، زندگی در خانه های ویلایی نزدیک به مناطق جنگی را انتخاب می کنند و در انتظار آنها به سر می برند. این انتخاب، شخصیت های داستان را در موقعیتی خلاف روال عادی زندگی قرار می دهد.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، ثریا قاسمی و صابر ابر بازیگران «ویلایی ها» هستند. برای طناز طباطبایی و پریناز ایزدیار فرو رفتن در جلد همسرانی که دور از شهر خود در نزدیکی جبهه زندگی می کنند و چشم انتظار همسران هستند، چالشی جذاب بوده. پریناز ایزدیار در «ویلایی ها» سمت هم دارد و رتق و فتق امور و البته اعلام خبر شهادت به همسران به او محول شده است. طناز طباطبایی به دنبال همسرش به جنوب آمده و از شرایط ناراضی است. نقش پتانسیل زیادی دارد اما «ویلایی ها» در کارنامه طباطبایی و ایزدیار ممتاز شده است.

* کارنامه کارگردان: منیر قیدی فعالیت هنری خود را به عنوان منشی صحنه در سال ۱۳۶۸ با فیلم «زیر بام های شهر» ساخته اصغر هاشمی شروع کرد. قیدی قبل از ساخت بلندش با فیلمسازان مطرح زیادی در قالب منشی صحنه همکاری داشته و در دو فیلم سینمایی دستیار کارگردان بوده است (از جمله سیدرضا میرکریمی در فیلم «خیلی دور خیلی نزدیک»). فیلم های کوتاه «دختر، پسر، پیرمرد)، «در راه ویلا» و مستند «تهران، شهر چناران» از سوابق کاری قیدی است که جوایز مختلفی هم به دست آورده اند.

* سابقه فیلم: در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر جایزه استعداد درخشان بهترین فیلم اول به منیر قیدی رسید. ثریا قاسمی هم برای این فیلم برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زند شد. «ویلایی ها» در بخش های زیادی نامزد دریافت سیمرغ بود. منیر قیدی و ارسلان امیری نامزد بهترین فیلمنامه، گیتی قاسمی نامزد سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل، ایمان کرمیان نامزد بهترین جلوه های ویژه میدانی، مه لقا ناقد نامزد بهترین طراحی لباس، ستار اورکی نامزد بهترین موسیقی متن و مهدی قاسمی نامزد بهترین جلوه های بصری.

* پیش بینی فروش: منیر قیدی سوژه نابی برای اولین فیلمش انتخاب کرده و به بخشی از دوران جنگ سرک کشیده که کسی سراغش نرفته بود. اگر درام قدری پرملات تر می بود، حالا با یک فیلم شاخص طرف بودیم. به عنوان یک فیلم اول، «ویلایی ها» نمره قبولی می گیرد اما روایت کند و داستان کم ملات آن به مذاق مخاطبان سینمارو خوش نمی آید. در حالت خوشبینانه، «ویلایی ها» یک میلیارد و نیم فروش خواهد داشت.

تیک آف

* کارگردان: احسان عبدی پور

* ژانر فیلم : اجتماعی

* قصه فیلم: فائزه مسیح، آتنا و حمزه، روزهای کسالت بار و خموده حالی 30 سالگی شان را پشت سر می گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی اش را روی دریا و درون کشتی می گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، ریتم زندگی شان را عوض می کند.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، رضا یزدانی، سوگل قلاتیان و حمزه مقدم بازیگران اصلی فیلم هستند. نکته خاص در بازی شان این است که با گویش بوشهری حرف می زنند و شاید مهم ترین چالش آنها همین مسئله باشد. پگاه آهنگرانی در مراسم رونمایی «تیک آف» به این مسئله اشاره کرده و توضیح داده چطور از پس لهجه بر آمده است. مصطفی زمانی که همزمان فیلم «یک روز بخصوص» را بر پرده دارد، این بار عهده دار نقش متفاوتی شده است و اگر فیلم دیده شود این تفاوت می تواند به کارنامه نه چندان قابل دفاع سینمایی اش کمک کند.

* کارنامه کارگردان: احسان عبدی پور تا پیش از ساخت «تیک آف» فیلم های تلویزیونی «افسانه ۹۸»، «توریست» و «همسنگار» و فیلم های سینمایی «تنهای تنها» و «پاپ» را کارگردانی کرده بود. سال پیش هم کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال «چرخ فلک» را بر عهده داشت. «تنهای تنهای تنها» در جشنواره سی و یکم فجر رونمایی شد و مورد توجه منتقدان قرار گرفت اما در جشنواره جایزه ای به دست نیاورد. عبدی پور جایزه خلاقیت و استعداد درخشان ویژه فیلمسازان اول را از جشن منتقدان سینمای ایران برای فیلم «تنهای تنهای تنها» دریافت کرد.

* سابقه فیلم: فیلم تازه احسان عبدی پور که ابتدا با نام «آه ای عبدالحلیم» شناخته می شد با پیشنهاد وزارت ارشاد به «تیک آف» تغییر نام داد که به گفته عوامل با توجه به مضمون فیلم، نام درخوری است. «تیک آف» دو سال پیش ساخته شد اما هیات انتخاب آن را واجد حضور در بخش مسابقه ندانستند. با گذشت زمان مشخص شد فیلم هایی که هیات انتخاب جشنواره سی و چهارم کنار گذاشتند، شایسته حضور در بخش مسابقه نبوده اند. با استناد به این اتفاق می توان به کیفیت «تیک آف» شک کرد؟ بعد از جشنواره چندین مرتبه در نوبت اکران قرار گرفت تا این که از امروز به سینماها آمد.

* پیش بینی فروش: «تنهای تنهای تنها» ستاره نداشت و به رغم داستان جذاب و تحسین منتقدان در اکران توفیقی به دست نیاورد. احسان عبدی پور برای ساخت «تیک آف» سراغ بازیگران حرفه ای و شناخته شده رفت اما ترکیب بازیگران «تیک آف» قدرت کشاندن مخاطب به سالن را ندارند، مگر آن که فیلم گل کند و نامش سر زبان ها بیفتد. شرایط پیش رو می گوید فیلم احسان عبدی پور حدود یک میلیارد فروش خواهد داشت.

امتحان نهایی

* کارگردان: عادل یراقی

* ژانر فیلم: اجتماعی

* قصه فیلم: «امتحان نهایی» داستان معلمی است که برای تدریس درس ریاضی به یک پسربچه به خانه آنها رفت و آمد دارد و همین امر باعث آشنایی او با مادر بچه می شود. این آشنایی در نهایت بین آنها ایجاد علاقه می کند اما پسر به اقتضای سنش واکنش منفی دارد.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: ستاره اصلی فیلم عباس کیارستمی است که این بار هم فیلمنامه ای ساده اما پر از جزئیات نوشته. شهاب حسینی و لیلا زارع نقش های اصلی را بر عهده دارند. حسینی دبیر ریاضی درستکاری است که دلباخته مادر شاگردش شده است. آنچه برای حسینی به عنوان چالشی مهم مطرح است، دلدادگی در عین پاکدامنی است. بازی اش ساده است و به خوبی از پس این نقش بر آمده. لیلا زارع به خوبی نقش زنی شکست خورده در زندگی، مادر نگرانی و معشوقی امیدوار را به باور مخاطب نشانده.

* کارنامه کارگردان: پیگیران سینما نام عادل یراقی را به خاطر ساخت «آشنایی با لیلا» می شناسند. فیلمی که فیلمنامه اش را عباس کیارستمی نوشته بود و برقی و لیلا حاتمی بازیگرانش بودند. فیلم به عنوان یک کار اول نمره قبولی می گیرد. برخی منتقدان داخلی دوستش داشتند و در چند جشنواره خراجی جوایزی به دست آورد. یراقی فارغ التحصیل سینما از دانشگاه های «LMU» و «UCLA» آمریکاست. قبل از ساخت اولین فیلم بلندش در کارگاه های فیلمسازی عباس کیارستمی و فیلمنامه نویسی ناصر تقوایی حضور داشته و بعدها چند فیلم کوتاه می سازد.

* سابقه فیلم: «امتحان نهایی» سال 94 ساخته شد و قرار بود در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما به دلیل نداشتن پروانه فرصت رقابت را از دست داد. سال پیش هم در جشنواره غیبت داشت که به گفته کارگردان، تلاشش برای مجاب کردن مسئولان جشنواره نتیجه ای نداشته است. یراقی در آن زمان مصاحبه کرد و گفت مسئولان جشنواره دلیل عجیبی دارند که «به علت حجم زیاد فیلم های امسال، فیلم سینمایی «امتحان نهایی» را در جشنواره فیلم فجر شرکت نمی دهند!» فیلم از سی ام فروردین به سینماها آمده و سازندگان امید زیادی به توفیق آن دارند.

* پیش بینی فروش: فیلم به رغم داشتن تنها ۱۰ سالن، در روز اول و دوم شروع بدی نداشت. روز چهارشنبه ۱۰ میلیون و پنجشنبه ۲۱ میلیون فروش حاصل گیشه آن در روزهای سی ام و سی و یکم فروردین بوده است. در ادامه اما فروش «امتحان نهایی» جهش چشمگیری نداشته است و شاید با اتکا به نام شهاب حسینی، عباس کیارستمی و تبلیغات تلویزیونی به فروش یک میلیاردی برسد.

برادرم خسرو

* کارگردان: احسان بیگلری

* ژانر فیلم: اجتماعی - روانشناختی

* قصه فیلم: در مرکز داستان شخصی به نام خسرو وجود دارد که به اختلال دوقطبی مبتلاست و به دلایلی مجبور شده مدتی در منزل برادرش ناصر (ناصر هاشمی) زندگی کند.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: آنچه «برادرم خسرو» را واجد تماشا می کند، بازی درخشان شهاب حسینی و ناصر هاشمی است. حسینی در نقش یک انسان دوقطبی چنان رفتار می کند که تو گاهی احساس می کنی در حال تماشای یک خسرو مستند هستی. بازی خویشتندارانه و تحسین شده ناصر هاشمی مکملی است بر بازی شهاب. «برادرم خسرو» علاوه بر داستان مستحکم و ریتم تند، مبتنی بر اصول روانشناسی است که برگ برنده دیگری برای آن به حساب می آید.

* کارنامه کارگردان: احسان بیگلری فعالیت سینمایی اش را با دستیار کارگردانی شروع کرد. او سال ۱۳۹۴ اولین فیلم بلند سینمایی اش را ساخت. «برادرم خسرو» مورد توجه منتقدان و اصحاب رسانه قرار گرفت اما در داوری زورش به «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» نرسید. بیگلری در همین جشنواره با «نقطه کور» به عنوان نویسنده در جشنواره حضور داشت. بعد از آن «آذر» را نوشت که یک سال بعد در جشنواره رونمایی شد. این دو آثار قابل دفاعی در کارنامه اش نیستند.

* سابقه فیلم: «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و با وجود این که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، تنها برای بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه شد. این فیلم دو رقیب گردن کلفت به نام «ابد و یک روز» و «ایستاده در غبار» داشت که جوایز را درو کردند. احسان بیگلری در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در بخش جایزه خلاقیت و استعداد درخشان، دیپلم افتخار کسب کرد.

* پیش بینی فروش: «برادرم خسرو» به امتیاز نام شهاب حسینی می تواند مخاطب را به سینما بکشاند. اگر این اتفاق رخ دهد، کمتر کسی ناراضی از سالن خارج می شود و تبلیغات دهان به دهان به کمکش خواهد آمد. با این حال نمی توان انتظار فروش خارق العاده از آن داشت. پیش بینی این است که «برادرم خسرو» حدود سه میلیارد فروش داشته باشد.

نقطه کور

* کارگردان: مهدی گلستانه

* ژانر فیلم: درام اجتماعی

* قصه فیلم: خط کلی داستان درباره شک مرد به زنش است. درام فیلم بر پایه کشمکش های او با زنش و جار و جنجال هایی است که وقت و بی وقت راه می اندازد و برای این کار هم هیچ حد و مرزی ندارد حتی وسط تولد دخترش.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: محمدرضا فروتن و هانیه توسلی بازیگران اصلی فیلم هستند. فروتن نقشش در این فیلم شباهت زیادی به شاه نقش او در فیلم «قرمز»دارد. با همان عصبانیت ها و داد و بیدادها. هانیه توسلی هم نقش زن او را بازی می کند. زن مظلومی که در معرض شک قرار می گیرد و آبرویش بی خود و بی جهت جلوی فک و فامیلش ریخته می شود. به این جمع محسن کیایی را هم اضافه کنید که در اوج تنش های این دو نفر، به عنوان نمک فیلم کمی از تلخی قصه می کاهد.

* کارنامه کارگردان: «نقطه کور» فیلم چندان درخشانی نیست اما در کارنامه کاری مهدی گلستانه یک گام به جلوست. کارگردانی که تا پیش از این برای دفتر پویافیلم و حسین فرحبخش فیلم هایی مثل «نازنین» و «دردسر بزرگ» را ساخته بود. نقطه کور با حضور تیم بازیگرانش اثر قابل قبولی است. حالا باید منتظر ماند و دید که این فیلم برای گلستانه موفقیتی در گیشه به ارمغان می آورد و او در همین مسیر ادامه می دهد یا این که بار دیگر راهش را به سمت کارهایی از جنس دردسر بزرگ کج می کند.

* سابقه فیلم: این فیلم در جشنواره سی و چهارم یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه بود. فیلم با وجود آثار گردن کلفتی که در بخش مسابقه به نمایش درآمد نتوانست توفیقی به دست بیاورد. البته همین که توانسته بود به این جمع مدعی راه پیدا کند و با آنها به رقابت بپردازد برایش یک امتیاز بزرگ محسوب می شد. این تیم با وجود ترکیب خوب بازیگرانش بعد از جشنواره یک سال در نوبت اکران ماند تا این که بالاخره اردیبهشت امسال طلسم اکران نشدنش شکست.

* پیش بینی فروش: فیلم های قبلی محمدرضا فروتن و هانیه توسلی فروش چندان خوبی نداشتند. البته فیلم هم فضای تلخی دارد و همین هم روی فروش تاثیرگذار خواهد بود. صرف نظر از این دو عامل، همزمانی با اکران «نهنگ عنبر» هم قطعا اتفاق خوبی برای «نقطه کور» نخواهد بود. البته باز هم همه چیز در همان زمان اکران مشخص می شود و نمی توان با قاطعیت گفت که فیلم گیشه پرفروشی نخواهد داشت.

آشوب

* کارگردان: کاظم راست گفتار

* ژانر فیلم: ملودرام

* قصه فیلم: قصه در دهه 20 روایت می شود. حال و هوای آن سال ها با یک قصه عاشقانه. داستان درباره یک خواننده لاله زاری است که برای خودش نام مستعاری به نام «آشوب» را انتخاب کرده و شهرتی به هم زده است.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: کلی بازیگر تلویزیونی در این فیلم بازی دارند و در مجموع می توان گفت فیلم ستاره خاصی ندارد. بازیگر اصلی مردش کورش تهامی است. او مدت هاست که در عرصه خوانندگی فعالیت دارد و در این فیلم هم ترانه های قدیمی زیادی را بازخوانی کرده است. در کنار او یکتا ناصر و لیلا اوتادی هم در این فیلم بازی دارند که رأس های این مثلث عشقی را تشکیل می دهند. فرهاد آئیش، محمدرضا شریفی نیا، آشا محرابی، محمدرضا هدایتی، رامین ناصر نصیر و ... هم دیگر بازیگران فیلم هستند.

* کارنامه کارگردان: کاظم راست گفتار کارنامه متوسط رو به پایینی دارد. قطعا بهترین فیلم کارنامه اش فیلم «نقاب» است که البته اگر توسط کارگردان دیگری غیر از او ساخته می شد، فیلم به مراتب تاثیرگذارتری از کار در می آمد. به غیر از نقاب، تعدادی فیلم کمدی گیشه ای مثل پسر تهرونی، عروس خوشقدم و مردان مریخی و زنان ونوسی کارنامه کاری این کارگردان را پر کرده است. البته فیلم ماقبل آخر او یعنی «چک» نسبت به این چند فیلم که نام برده شد کار بهتر و آبرومندتری است.

* سابقه فیلم: «آشوب» را هنوز کسی ندیده است. فیلم را راست گفتار دو سال قبل ساخته و حتی به هیات انتخاب جشنواره سی و چهارم هم آن را ارائه داد اما پذیرفته نشد، تا بعد از آن شانسش را برای اکران عمومی امتحان کند. البته برای رفتن روی پرده یک سالی منتظر ماند. آنچه که از آنونس ها و تیزرهای فیلم منتشر شده نشان می دهد که فیلم سرخوشی است که کلی آوازخوانی و دایره و تنبک دارد. کلا برآیند فیلم نشان می دهد که با یک فیلمفارسی دهه نودی مواجه خواهیم بود.

* پیش بینی فروش: ترکیب بازیگران مخاطب را برای کشاندن به سالن سینما ترغیب نمی کند. کارگردان هم کارنامه درخشانی ندارد که بگوییم عاملی است برای جلب مخاطبان. پس همه چیز به خود فیلم و قصه اش معطوف می شود. اگر قصه گیرایی داشته باشد، قطعا تماشاگر برای دیدنش به سینما می رود. اما در شرایط کنونی و با در نظر گرفتن یک قصه معمولی برای فیلم، باید گفت که آشوب فروش خارق العاده ای نخواهد داشت.

فلامینگو شماره ۱۳
* کارگردان: حمیدرضا علیقلیان

* ژانر فیلم: اجتماعی

* قصه فیلم: فیلم به زندگی انسان هایی اشاره می کند که از خود و زندگی روزمره تبعید شده اند و در یک تبعیدگاه زندگی می کنند. سلیمان یکی از آنهاست که گندمزاران را به آتش کشیده و متهم به قتل یک نفر است.
کدام فیلم، رقیب «نهنگ عنبر 2» می شود؟

* ستاره ها: نکته اساسی این فیلم که شاید طیف وسیعی را برای تماشای آن ترغیب کند، بازی دو چهره سرشناس شعر در میان بازیگران است. شمس لنگرودی و رسول یونان، بازیگران اصلی فیلم هستند و حضورشان به این اثر رنگ و بوی خاصی می دهد. لنگرودی پیش از این در فیلم های «پنج تا پنج» و «احتمال بارش باران اسیدی» بازیگری را تجربه کرده بود اما این اولین تجربه بازیگری رسول یونان است. احتمالا به این دلیل پذیرفته در فیلمی بازی کند که خودش فیلمنامه آن را نوشته است.

* کارنامه کارگردان: «فلامینگو شماره ۱۳» اولین فیلم بلند حمیدرضا علیقلیان است که آن را در فضایی شاعرانه ساخته و یک جورهایی افسانه و واقعیت را در آن تلفیق کرده است. در کارنامه فیلمسازی این کارگردان، ساخت ۱۸ فیلم کوتاه، مستندهای تبلیغاتی، تیزرهای تلویزیونی و چند انیمیشن به چشم می خورد. علیقلیان برای «فلامینگو شماره ۱۳» جایزه قرقاول نقره ای برای بهترین کارگردانی از جشنواره بین المللی کرالا هندوستان شده است.

* سابقه فیلم: این فیلم در سال 1389 ساخته شده اما از آن زمان تا حالا یعنی در مدت هفت سال اجازه اکران پیدا نکرده. خود کارگردان هم معتقد است که فیلمش از این توقیف ضربه خورده و کاهش همان زمان اکران می شد. تجربه ثابت کرده که فیلم های گروه «هنر و تجربه» زیاد نمی توانند به فروش در گیشه امیدوار باشند. به هر حال تعداد مخاطبانی که به چنین فیلم های معناگرایی اقبال نشان می دهند زیاد نیست.

* پیش بینی فروش: اشاره کردیم فیلم های هنر و تجربه شانس فروش بالا ندارند؛ مخصوصا «فلامینگوی شماره ۱۳» که فضایی شاعرانه دارد و در مرز میان افسانه و واقعیت حرکت می کند. مگر این که حضور این شاعران و محبوبیتی که نزد علاقه مندان به ادبیات دارند تا حدی روی فروش اثر بگذارد که البته در این شرایط هم بعید به نظر می رسد فروش فیلم از یک حداقلی بالاتر رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج