۵۲۴۴۱۸
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

سود نوروزی ایرانیان برای گردشگری ترکیه!

روند نزولی ورود گردشگران ورودی ترکیه به‌رغم برخی نشانه‌های مثبت همچنان ادامه دارد. وزارت گردشگری ترکیه در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی روند ورود گردشگران خارجی به ترکیه پرداخته و از کاهش ۴ درصدی ورود گردشگران خارجی به ترکیه در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه مارس سال گذشته خبر داده است.

روزنامه دنیای اقتصاد- امیر شاملویی: روند نزولی ورود گردشگران ورودی ترکیه به‌رغم برخی نشانه‌های مثبت همچنان ادامه دارد. وزارت گردشگری ترکیه در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی روند ورود گردشگران خارجی به ترکیه پرداخته و از کاهش ۴ درصدی ورود گردشگران خارجی به ترکیه در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه مارس سال گذشته خبر داده است.
طبق گزارش این وزارت، در ماه مارس سال ۲۰۱۷، یک میلیون و ۵۸۷ هزار گردشگر خارجی از ترکیه دیدن کردند که نسبت به سال گذشته کاهشی ۶۵ هزار و ۵۰۴ نفری را نشان می‌دهد. این در حالی است که در ماه مارس سال ۲۰۱۵، یک میلیون و ۸۹۵ هزار و ۹۴۰ نفر از این کشور دیدن کرده بودند.

با وجود اینکه تعداد گردشگران ورودی به ترکیه همچنان نسبت به سال گذشته نزولی است، اما به نظر می‌رسد ترکیه اندک اندک در حال بازگشت به روزهای خوش گذشته است. نشانه چنین ادعایی نیز آمار گردشگران ورودی است. در پایان سال ۲۰۱۶ تعداد این گردشگران نسبت به سال پیش از آن با کاهش ۳۰ درصدی روبه‌رو شد و از ۳۶ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۳۲ نفر به ۲۵ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۲۱۳ نفر کاهش یافت. همچنین در ۱۵ ماه گذشته رشد گردشگران ورودی به ترکیه به‌رغم منفی بودن تا این میزان بهبود نیافته بود و آمار رشد ورودی گردشگران به ترکیه در ماه‌های مختلف سال ۲۰۱۶ در نوسان بود. با آغاز سال ۲۰۱۷ به نظر می‌رسد این روندها حاکی از کنترل نسبی شرایط و تلاش ترکیه برای احیای گردشگری خود است؛ هرچند، هنوز هم گردشگری این کشور در معرض آسیب قرار دارد و تحولات اخیر ترکیه ممکن است این آتش رو به خاموشی را شعله‌ورتر کند.

بهبود آمار سه ماهه

آمارها نشان می‌دهد در ۳ ماه نخست سال، به ترتیب در سال ۲۰۱۵ تعداد ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۲۲۴ نفر، در سال ۲۰۱۶ تعداد ۴میلیون و ۶۳ هزار و ۴۷۷ نفر و در سال ۲۰۱۷ تعداد ۳میلیون و ۸۰۲ هزار و ۳۱۴ نفر از ترکیه دیدن کرده‌اند. گردشگران ورودی به ترکیه در این مدت در سال ۲۰۱۶ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ با کاهش ۳/ ۱۰ درصدی روبه‌رو شده بودند. حال آنکه در سال ۲۰۱۷ تغییرات تعداد گردشگران نسبت به سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ به ۴۳/ ۶- درصد رسیده است. استانبول، ادیرنه، آرتوین، آنتالیا و آغری پنج شهر نخست در پذیرایی از گردشگران خارجی در مارس ۲۰۱۷ بوده‌اند.

اثرات نوروزی

یکی از عواملی که بر گردشگری ماه مارس در ترکیه اثر گذاشته است، تعطیلات نوروزی به‌خصوص در ایران و ورود گسترده گردشگران کشورمان به ترکیه است. نوروز از ۲۱ مارس امسال آغاز شد و تا دوم آوریل ادامه داشت؛ بنابراین، تعطیلات نوروزی که در آمارهای ماه مارس منعکس شده‌اند، بر سفرهای خارجی گردشگران به ترکیه اثرگذار بوده‌اند. بنابر گزارش وزارت گردشگری ترکیه، ایران رتبه نخست را در میان گردشگران ورودی به این کشور در ماه مارس داشته است. در این ماه، ۲۶۲ هزار و ۳۳۶ ایرانی از ترکیه دیدن کرده‌اند که معادل با ۵۳/ ۱۶ درصد از کل گردشگران خارجی ورودی به این کشور در این ماه بوده است. این میزان از نظر دیگری نیز قابل توجه است؛ به‌رغم کاهش گسترده سفر گردشگران خارجی به این کشور، آمار ورود ایرانیان به ترکیه با افزایش روبه‌رو بوده است. در ماه مارس سال ۲۰۱۶، ایرانیان ۲۵۰ هزار و ۶۱۱ گردشگر به ترکیه فرستاده بودند که ۱۷/ ۱۵ درصد از کل گردشگران ترکیه را تشکیل می‌داد و در ماه مارس سال ۲۰۱۵ نیز تعداد ایرانیان سفر کرده به این کشور به ۲۴۸ هزار و ۸۸۴ نفر می‌رسید که معادل با ۱۳/ ۱۳ درصد از گردشگران ورودی به این کشور بود.

پس از ایران، گرجستان، بلغارستان، آلمان و روسیه بزرگ‌ترین گردشگران ترکیه را در ماه مارس سال جاری میلادی تشکیل داده‌اند. ۱۷۷هزار و ۵۶۴ گردشگر گرجستانی، ۱۴۱هزار و ۶۴۸ گردشگر بلغاری، ۱۳۰ هزار و ۳۱۰گردشگر آلمانی و ۵۸ هزار و ۶۵۴ گردشگر روس نیز از ترکیه دیدن کرده‌اند که به ترتیب ۱۹/ ۱۱، ۹۳/ ۸، ۲۱/ ۸ و ۷۰/ ۳ درصد از کل گردشگران این کشور در ماه مارس سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شده‌اند. سایر کشورها نیز ۸۱۶ هزار و ۴۹۵ نفر از گردشگران خارجی این کشور را تشکیل می‌دادند که ۴۵/ ۵۱ درصد از کل گردشگران ترکیه است. نکته قابل توجه در این مورد کاهش قابل توجه تعداد گردشگران آلمانی وارد شده به این کشور در دو سال اخیر بوده است. گردشگران آلمانی در ماه مارس سال ۲۰۱۵ با رقمی در حدود ۲۷۹هزار گردشگر در رتبه نخست بازدیدکنندگان از ترکیه قرار داشتند. تعداد آلمانی‌های سفرکننده به ترکیه، در ماه مارس سال ۲۰۱۶ به حدود ۲۳۱ هزار گردشگر کاهش یافت و اکنون در ماه مارس سال ۲۰۱۷ نیز تعداد آنها به ۱۳۰ هزار تن رسیده‌ است.

نکته مهم دیگر بازیابی گردشگران روس توسط ترکیه است. در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۸ هزار گردشگر روس از ترکیه بازدید کرده بودند که در پی تنش‌های این کشور با روسیه، ساقط کردن هواپیمای جت این کشور و در پی آن تحریم سفر به ترکیه از سوی روسیه، این تعداد در مارس ۲۰۱۶ به ۲۴ هزار نفر رسید. آمار جدید اما نشان می‌دهد در ماه مارس ۲۰۱۷ تعداد این گردشگران دوباره به ۵۸ هزار نفر بازگشته است. تعداد گردشگران بلغاری نیز در سال‌های اخیر افزایش یافته اما این افزایش در دو سال تنها به ۲۸ هزار نفر می‌رسد و چندان قابل توجه نیست. این امر در مورد گرجستان نیز صادق است؛ با این تفاوت که افزایش تعداد گردشگران دو سال اخیر آنان که به ترکیه مسافرت کرده‌اند، به ۵۵ هزار نفر می‌رسد.

مطالعه روند ورود گردشگران خارجی به ترکیه در ۳ ماه نخست سال ۲۰۱۷ نیز گویای این امر است که ایران در صدر کشورهای فرستنده گردشگر به ترکیه قرار دارد و با ۴۹۴ هزار و ۵۶۸ نفر، ۰۱/ ۱۳ درصد از کل گردشگران ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد که نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش ۵/ ۱ درصدی و نسبت به سال ۲۰۱۵ نیز که ۶۱/ ۹ درصد بوده است، افزایشی ۳۹/ ۳ درصدی نشان می‌دهد. شمار گردشگران ایرانی در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ برابر با ۴۶۷ هزار و ۸۳۳ نفر و در همین مدت در سال ۲۰۱۵ برابر با ۴۳۵ هزار و ۵۱۶ نفر بود که خود می‌تواند توضیح‌دهنده افزایش سفرهای نوروزی ایرانیان به ترکیه در سال‌های اخیر و به‌رغم افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور باشد.

وسایل نقلیه پرطرفدار

در همین حال طبق گزارش وزارت گردشگری ترکیه، گردشگران خارجی ورودی به ترکیه در ماه مارس سال ۲۰۱۷ در بیشتر مسافرت‌ها به این کشور، از حمل‌ونقل هوایی استفاده کرده‌اند. آمار وزارت گردشگری ترکیه نشان می‌دهد در ماه مارس سال‌جاری میلادی ۹۶۲ هزار و ۶۶۶ نفر از این طریق به ترکیه سفر کرده‌اند. این در حالی است که حمل‌ونقل جاده‌ای با ۶۰۴ هزار و ۳۰۳ نفر در رده بعدی قرار داشته و ۱۹ هزار و ۵۱۲ نفر از گردشگران خارجی نیز از طریق دریایی به این کشور وارد شده‌اند. مسافرانی که از حمل‌ونقل ریلی استفاده ‌کرده‌اند نیز با ۵۲۶نفر در جایگاه آخر استفاده از وسایل حمل‌ونقل برای سفر به ترکیه قرار داشته‌اند. این آمار حاکی از تقریبا نصف شدن ورود به این کشور از طریق دریایی نسبت به سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است. از سوی دیگر میزان ورود گردشگران خارجی با استفاده از هواپیما به این کشور نیز با کاهش ۱۴۶ هزار نفری نسبت به ماه مارس سال گذشته میلادی و کاهش ۳۷۹ هزار نفری نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی روبه‌رو بوده است.

همچنین مسافرت جاده‌ای گردشگران به این کشور با رشد مثبت روبه‌رو بوده و افزایشی تقریبا ۱۰۰ هزار نفری نسبت به ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی را تجربه کرده است. گردشگران ریلی نیز نسبت به ۲۸۹ نفر ماه مارس سال گذشته و به‌رغم تعداد اندک آنان، رشد خوبی داشته‌اند؛ ضمن اینکه در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد گردشگران استفاده‌کننده از حمل‌ونقل ریلی برای ورود به ترکیه ۲هزار و ۳۹۹ نفر بوده است که در دو سال اخیر کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. در عین حال، گردشگرانی که در این ماه میلادی ترکیه را ترک کرده‌اند بیشتر از حمل‌ونقل هوایی استفاده کرده‌اند؛ به نحوی که ۸۷۱ هزار و ۳۰۷ نفر از طریق هوایی، ۵۹۸ هزار و ۷۳۹ نفر از طریق جاده‌ای، ۵۲۹ نفر از طریق ریلی و ۲۰ هزار و ۲۷۷ نفر نیز از طریق دریایی این کشور را ترک کرده‌اند. علاوه‌بر این، ۹ هزار و ۶۸۶ نفر نیز سفر کوتاه‌مدتی به این کشور داشته‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایرانی های بی غیرت
      دارن پولشون رو تو کشوری خرج میکنن که مسولینش دایم ایران رو تو دنیا تخریب میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج