۵۲۷۱۶۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

اجرای مرخصی «دوره مراقبت» برای بانوان

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از اجرایی شدن مرخصی دوره مراقبت برای مادرانی که فرزندخوانده زیر ۳ سال را از سازمان بهزیستی کشور می‌پذیرند، خبر داد و گفت: میزان این مرخصی، معادل مرخصی دوره زایمان است.

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور از اجرایی شدن مرخصی دوره مراقبت برای مادرانی که فرزندخوانده زیر ۳ سال را از سازمان بهزیستی کشور می‌پذیرند، خبر داد و گفت: میزان این مرخصی، معادل مرخصی دوره زایمان است.

محمد نفریه از اجرایی شدن مرخصی دوره مراقبت برای مادرانی که فرزندخوانده زیر ۳ سال را از سازمان بهزیستی کشور می‌پذیرند، خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۲ قانون حمایت از فرزندخواندگی مورد بازنگری قرار گرفت که هدف اصلی تغییرات این قانون، برخورداری خانواده‌ها و کودکان فرزندپذیر از حمایت‌های اجتماعی، اقتصادی و ... بیشتری است.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: تدوین‌کنندگان قانون در ماده ۲۱ مقرر داشتند «شخصی‌که سرپرستی افراد تحت حمایت این قانون را بر عهده می‌گیرد از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت برای کودکان زیر سه‌ سال (معادل مرخصی دوره زایمان) بهره‌مند می‌باشد. کودک یا نوجوان تحت سرپرستی نیز از مجموعه مزایای بیمه و بیمه‌های تکمیلی و فق مقررات قانونی برخوردار خواهد شد.»

وی، افزود: این در حالی بود که برابر اعلام مسئولین سازمان تامین اجتماعی اعطای مرخصی دوره مراقبت به مادر خوانده به همراه حقوق و مزایا برای آن سازمان امکانپذیر نبود. لذا به منظور رفع موانع و مشکلات اجرایی قانون در این خصوص، جلسات مستمری کارشناسی فی‌مابین سازمان تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی صورت گرفت. خوشبختانه، تلاش‌های مذکور، مثمر ثمر واقع شد و در نهایت بخشنامه شماره ۱۲۶۳۱/۹۵/۱۰۰۰ مورخ یکم اسفند سال ۹۵ توسط سید تقی نوربخش مدیر مدیر عامل سازمان بیمه تامین اجتماعی به ادارات کل تامین اجتماعی استان‌ها ابلاغ شد.

نفریه، تصریح کرد: مطابق ماده ۲۱ قانون فرزندخواندگی جدید و ضوابط مندرج در بخشنامه تامین اجتماعی؛ زنان شاغلی که سرپرستی از کودک زیر ۳ سال را برابر حکم دادگاه می‌پذیرند، می‌توانند از مزایای مرخصی دوره مراقبت بهره‌مند شوند. میزان این مرخصی، معادل مرخصی دوره زایمان است. یعنی مادران فرزندپذیر می‌توانند ضمن استفاده از مرخصی و ترک کار، حقوق خود را دریافت کنند. شروع این مرخصی از تاریخ صدور حکم سرپرستی آزمایشی شش ماهه از مرجع قضایی است. باید توجه داشت در این قانون فرض بر این است که مادر خوانده قرار است در دوران مرخصی از نوزاد خود مراقبت کند و به طور کلی این برنامه برای حمایت از خانواده‌‌‌‌‌‌ها و حفظ سلامت جسمی و روانی کودک و والدین فرزندپذیر است.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: برابر این بخشنامه سازمان تامین اجتماعی مرخصی ۸۴ روز «دوره مراقبت» ویژه زنان شاغل که فرزندی را از بهزیستی به حضانت می‌گیرند اعمال خواهد شد. این بخشنامه از یک ماه گذشته ابلاغ شده و قابل اجراست.
وی در پایان یادآور شد: بیمه شده زنی که براساس قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست یا بدسرپرست کودک زیر 3 سال را به فرزندخواندگی قبول می‌نماید، با ارائه مدارک و مستندات مربوطه از جمله قرار سرپرستی آزمایشی از مرجع ذیصلاح قضایی به همراه نامه اداره بهزیستی مربوطه می‌تواند از 84 روز مرخصی بابت مراقبت از کودک استفاده نماید.

نفریه، در پایان یادآور شد: تاریخ صدور قرار سرپرستی آزمایشی مبنای شروع مدت خدمت دوره مراقبت و همچنین احراز شرایط مقرر در ماده 67 قانون تامین اجتماعی خواهد بود. همچنین با عنایت به اینکه قانونگذار استفاده از مزایای حمایتی حق اولاد و مرخصی دوره مراقبت برای سرپرست را تا سن 3 سالگی درنظر گرفته است، نباید مجموع سن کودک و میزان مرخصی استفاده شده از سن کودک(حداکثر 3 سالگی) تجاوز نماید. نکته قابل توجه آن است که؛ مبنای تعیین سن فرزندخوانده، از جمله مستنداتی است که باید به اداره بیمه ارائه شود. چنانچه سن کودک در مدارک ارائه شده به بیمه عنوان نشده باشد، اداره بیمه مربوطه باید سن کودک را از اداره بهزیستی مربوطه استعلام نماید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج