۵۳۱
۲۳ نظر
۶۴۳۳
۲۳ نظر
۶۴۳۳
پ

همه آنچه دختران جوان بايد در مورد سلامت بداند – قسمت ۱۷

چرا بايد قرص كلسيم را نصف كرد و خورد؟

احتمالا خيلي به فكر استخوان‌ها و مفاصل خود نيستيد اما اين پيچ و مهره‌هاي شما مانع از فروپاشي بدن شما مي‌شوند و باعث مي‌شوند شما حركت كنيد، كاري را كه دوست داريد انجام دهيد و بارهايي را جابه‌جا كنيد. اهميت مفاصل و استخوان‌هاي شما اصلا كم نيست.

احتمالا ۲ گروه از افراد مسن را مي‌بينيد، اول گروهي كه با قد و قامتي راست و سري بالا حركت مي‌كنند و دوم گروهي كه با پشتي خميده و سري فروافتاده راه مي‌روند، انگار كه تمام بار دنيا روي دوش آن‌هاست. فرق اين ۲ گروه، در مفاصل و استخوان‌هاي آنهاست. مهم‌ترين كاري كه بايد انجام دهيد تا در ميانسالي سالم و سرحال باشيد توجه به سلامت قلب و مغز است. اما اگر مي‌خواهيد بدن استواري در آن سن داشته باشيد و بتوانيد فعاليت كنيد بايد به فكر سلامت استخوان‌ها و مفاصل‌ خودتان هم باشيد. يادتان باشد افزايش تراكم استخواني شما در ۰۳‌سالگي متوقف مي‌شود.


چرا زنان بيشتر در معرض خطر هستند؟

استخوان‌ها بافت زنده‌اي هستند كه طي مراحلي كه به آن «دوباره‌سازي» گفته مي‌شود شكسته و دوباره‌سازي مي‌شوند. سلول‌هاي موسوم به «استئوبلاست» كارساخت استخوان و سلول‌هاي موسوم به «استئوكلاست» كار شكستن استخوان‌ها را انجام مي‌دهند. تا حدود ۳۰سالگي اگر تغذيه و ورزش فرد مناسب باشد، عملكرد استئوبلاست‌ها بيشتر از استئوكلاست‌هاست و استخوان بيشتر از آن‌كه تجزيه شود، ساخته مي‌شود. در حدود ۳۰ سالگي استخوان‌ها به حداكثر ميزان غلظت تراكم خود مي‌رسند و سرعت عملكرد استئوبلاست‌ها و استئوكلاست‌ها تقريبا مساوي مي‌شود. اما در حدود ۵۰سالگي، سرعت عملكرد استئوكلاست‌ها بيشتر از استئوبلاست‌ها مي‌شود و استخوان‌ها آرام آرام ظريف‌تر‌، ضعيف‌تر و شكننده‌تر مي‌شوند.


نكتــه:

اگر مي‌خواهيد مكمل‌ كلسيم بخوريد يادتان باشد مكمل‌هاي كلسيم سيترات بهتر و راحت‌تر از كلسيم كربنات جذب مي‌شود و ايجاد گاز در معده با كلسيم سيترات كمتر از كلسيم كربنات است. درضمن يادتان باشد بهتر است كلسيم به ميزان نه چندان زياد به بدن برسد. پس بهتر است يك قرص كلسيم يا مكمل را به دونيم كنيد و به فاصله 21ساعت بخوريد


يك دستور العمل براي مقاومت استخوان

كلسيم+ ويتامين D + ورزش‌هاي مقاومتي= استخوان‌هاي قوي و با تراكم بالا

براي زنان، تا ۸۱ سالگي ميزان مناسب كلسيم در روز ۰۰۳۱ ميلي‌گرم و از ۸۱ سال تا دوران يائسگي ۰۰۰۱ ميلي‌گرم است. بعد از اين دوران ميزان نياز روزانه بين ۰۰۱۲ تا ۰۰۵۱ ميلي‌گرم است.ميزان مصرف توصيه شده روزانه براي زنان زير ۰۵ سال در مورد ويتامين D، ۰۰۲ واحد است. آمار نشان مي‌دهد در آمريكا و كانادا سه‌چهارم زنان و دختران جوان مقدار كافي كلسيم و ويتامين D دريافت نمي‌كنند كه يكي از علت‌هاي آن شايد بيشتر مصرف كردن آب، سويا، نوشابه و آبميوه‌هاي مختلف و كمتر مصرف كردن شير در اين سال‌ها باشد. برخي پزشكان مي‌گويند زنان جوان بهتر است حداقل روزانه ۰۰۴واحد ويتامين D مصرف كنند.


علت اين مسئله چيست؟

هنوز نمي‌توان علت دقيق آن را مشخص كرد اما شايد يك دليل آن كاهش استروژن پس از وقوع يائسگي باشد. هورمون استروژن بر توليد استخوان تاثير دارد و كمبود آن، باعث تضعيف سرعت ساخت استخوان مي‌شود. اگر شما در سن بالا رژيم غذايي مناسب داشته باشيد، مكمل غذايي مصرف كنيد و ورزش منظم انجام دهيد مي‌توانيد تراكم استخوان‌تان را در حد مطلوبي حفظ كنيد اما هرگز نخواهيد توانست آن را به حد 30سالگي خودتان برسانيد. 25درصد از تراكم استخوان تا زمان بلوغ شكل مي‌گيرد. در 18 سالگي حدود 90درصد از تراكم استخوان شما شكل گرفته است و تا 30سالگي اين ميزان به 100درصد مي‌رسد. براي آن‌كه اين ميزان حداكثر باشد بايد طي دوران رشد مقدار مناسب ويتامين D و كلسيم در بدن‌تان باشد و به اندازه كافي هم ورزش كنيد. تضعيف بافت استخواني هم در مردان و هم در زنان رخ مي‌دهد اما اين مسئله در زنان مهم‌تر است زيرا استخوان‌هاي آن‌ها كوچك‌تر و ضعيف‌تر است و باتوجه به كاهش هورمون استروژن در آن‌ها، احتمال بروز مشكلات استخواني بيشتر است.مطالعات نشان داده زناني كه مدت‌ها دوره زنانه ندارند (مبتلا به آمنوره هستند) در خطر كاهش تراكم استخوان و استئوپروز، در سن پايين هستند. زناني هم كه ورزش‌هاي بسيار سنگين انجام مي‌دهند، يا ‌آن‌هايي كه به دليل مشكلات روحي و رواني وزن بسيار پايين دارند هم ممكن است به‌دليل توقف دوره‌هاي زنانه و كاهش سطح هورمون استروژن در معرض كاهش تراكم استخوان قرار بگيرند.


نكتــه:

مردان هم ممكن است دچار پوكي‌استخوان شوند اما اين امر در مردان زماني رخ مي‌دهد كه سن آن‌ها بسيار بالا باشد براي مثال اگر براي يك خانم ۵۰ ساله اين اتفاق رخ دهد براي آقايان ۶۵ تا ۷۰ رخ مي‌دهد به اين دليل كه مردان با تغييرات هورموني كه زنان در مرز دوران يائسگي با آن روبه‌رو مي‌شوند روبه‌رو نيستند.


چرا بايد كلم بروكلي بخوريم؟

بعضي ما زماني كه اسم كلسيم را مي‌شنويم، ياد شير مي‌افتيم اما مثلا شير سويا كلسيم زيادي ندارد‌.حدود 80 ميلي‌گرم در يك ليوان شير سويا در مقايسه با 300 ميلي‌گرم در شيرگاو. اين هم يك مسئله بسيار مهم است كه بدانيد كه شير تنها منبع كلسيم نيست. منابع غيرلبنياتي كلسيم عبارتند از سبزي‌هاي برگدار سبز تيره و توفو.كلسيم در بخش چربي شير نيست و به همين دليل است كه چرب‌كردن شير باعث كم شدن كلسيم آن نمي‌شود. باتوجه به اين‌كه چربي موجود در لبنيات از نوع چربي‌هاي اشباع شده (چربي‌هاي ناسالم) هستند، بهترين كار اين است كه سعي كنيد از شيرهاي كم‌چرب و بدون چربي استفاده كنيد.


سوپردارو بخوريد

ويتامين D نقش مهمي در سلامت استخوان‌ها بازي مي‌كند. رابطه جذب كلسيم و ويتامين D مثل رابطه يك درب بسته و كليد است. در واقع، ويتامين D كليد جذب كلسيم است. وقتي كلسيم بدن كم مي‌شود بدن ويتامين D را به فرم فعال آن درمي‌آورد و اين ويتامين D فعال شده به روده‌ها مي‌رود و باعث افزايش ميزان جذب كلسيم و در عين حال مانع دفع كلسيم مي‌‌شود. ويتامين D به‌طور طبيعي وقتي پوست در معرض نورآفتاب قرار بگيرد ساخته مي‌شود اما فكر نكنيد كه بودن در فضاي آزاد به معناي ساخته‌شدن قطعي ويتامين D است. در بعضي از نقاط جهان، به‌خصوص در زمستان‌ها مقدار اشعه آفتاب كه به پوست مي‌رسد، براي ساختن ويتامين D به مقدار كافي نيست. در عين حال، پوست تيره، ضدآفتاب‌ها، شيشه‌ پنجره‌ها، لباس‌ها، دستكش و شال‌ها مي‌توانند همگي مانع ساخته‌شدن ويتامين D به اندازه كافي شوند. منابع اصلي غذايي ويتامين D زرده تخم‌مرغ، محصولات غني شده با ويتامين D، ماهي‌ها و جگر هستند. درضمن بسياري از مولتي‌ويتامين‌ها و مكمل‌هاي كلسيم هم ويتامين D درخود دارند. يادتان باشد ويتامين D فقط براي حفظ سلامت استخوان‌ها مهم نيست و هرروز فوايد بيشتري براي اين ويتامين كشف مي‌شود به گونه‌اي كه برخي از پزشكان‌ اين ويتامين را «سوپرداروي جديد» مي‌دانند.


وقتي شكلات مي‌خوريد كلسيم جذب نمي شود

  • كلسيم از طريق غذا وارد بدن انسان مي‌شود و در روده كوچك بايد جذب شود. حالا مشكل كجاست؟ مشكل اين‌جاست كه كلسيم براي جذب بايد با منيزيم،‌ مس و آهن رقابت كند و اين به آن معناست كه اگر معده شما از موادغذايي حاوي اين عناصر پر باشد در جذب كلسيم مشكل پيش مي‌آيد. براي مثال وقتي معده شما از شكلات، حبوبات وچاي پر باشد جذب كلسيم مشكل مي‌شود اما در عوض، كلم بروكلي باعث افزايش جذب كلسيم مي‌شود.
  • رژيم‌هاي غذايي پرپروتئين مثل رژيم «اتكينر» براي استخوان‌ها بد هستند. وقتي بدن پروتئين را جذب مي‌كند اسيدهايي در خون آزاد مي‌كند كه بدن به وسيله كلسيم اين اسيدها را خنثي مي‌كند. پروتئين‌هاي حيواني به نظر بيشتر از پروتئين‌هاي گياهي كلسيم بدن را از مسير جذب استخواني خارج مي‌كنند به‌‌همين دليل مصرف مقادير زياد پروتئين با ريشه حيواني مي‌توانند به استخوان‌هاي شما ضرر برسانند.


چرا بايد قرص كلسيم را نصف كرد و خورد

  • براي آ‌ن‌كه بتوانيد جذب كلسيم در بدن‌تان را بالا ببريد چند راه پيش‌رو داريد. اول اين‌كه سعي كنيد كلسيم موردنظر بدن‌تان را از منابع غذايي به دست بياوريد نه از طريق مكمل‌ها و قرص‌هاي كلسيم. درعين حال بايد براي جذب مناسب كلسيم، حداقل 004 واحد ويتامين D روزانه در بدن‌تان داشته باشيد.
  • اگر مي‌خواهيد مكمل‌ كلسيم بخوريد يادتان باشد مكمل‌هاي كلسيم سيترات بهتر و راحت‌تر از كلسيم كربنات جذب مي‌شود و ايجاد گاز در معده با كلسيم سيترات كمتر از كلسيم كربنات است. درضمن يادتان باشد بهتر است كلسيم به ميزان نه چندان زياد به بدن برسد. پس بهتر است يك قرص كلسيم يا مكمل را به دونيم كنيد و به فاصله 21ساعت بخوريد.
منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد م كوهدشت

      خوفه

    • لادن سکاری کاشانی

      مدت زیادی است هر وقت کلسیم یا ویتامین مصرف میکنم پاهام درد میگیره و سر درد میگیرم 52 سال دارم اگر هم کلسیم نخورم هم پا درد میگیرم دکتر رفتم گفته ارتروز دارم با تشکر

    • فتانه

      ممنون واقعاً علي بود ! مي شه لطفاً بگيد روزانه چقدر بايد كلسيم + دي مصرف كنيم ؟ چون شنيدم مصرف زياد كلسيم باعث گردن درد مي شود !! لطفاً راهنمايي كنيد ! ممننون !!

    • مریم

      باسلام خانمی هستم چهل ساله که مبتلا به استئوپوروز میباشم.من برای صبحانه معمولا دو الی سه لیوان شیر یا ماست مصرف میکنم و ده الی بیست دقیقه بعد یک مکمل حاوی 800میلیگرم کلسیم که حاوی منیزیم ویا روی و ویتامین دی باشد میخورم حوالی ظهر یک مکمل دیگر حاوی 500میلیگرم کلسیم کربنات و ویتامین دی است میخورم وحوالی شب ویعد از ظهر هم دو الی سه لیوان شیر یا ماست مصرف میکنم. آیا این روش مصرف من ایرادی دارد؟ لطفا مرا راهنمایی کنید.

    • حميد

      مرسى خسته نباشيد

    • بدون نام

      از شمامتشکرم بخاطره راهنمای

    • بدون نام

      عااااالی بود، بسیار بسیار ممنون.

    • بدون نام

      بسیار ممنون مفید بود
      مخصوصا تفاوت کلسیم سیترات و کربنات

    • بدون نام

      harfaton paye elmi nadare

      behtare be eshtebah nandazin

    • rozbeh

      درود به شما و تشکر :
      شما درسایتتون اشاره به پوکی استخوان و یاسگی منوپوزخانمها کردیدولی ازاندرو پوزویاسگی اقایان اشاره ای نکردید که اتفاقا درکشورماروبه افزایش است که خود من و3برادرم باان مواجه شدیدم ان هم درسن 35و برادربزرگترم 42سالگی که دکترپاتوبیلوزیکمان برایمان داروتجویزکرده ورژیم گیاهخواری و مکمل خواهش می کنم دررابطه با اندروپوزیا همان یاسگی مران هم مطلب بنویسید و اطلاعات بدهید همه جای دنیا اقایان ساپورت می شوند به غیرازایران متاسفانه الان 50سال هست که درکشورهای اروپایی امریکایی اقایان دکتردارند ولی درایران به سختی حتی درمورد هورمون های مردانه کمبود و نقششان ویاسگی مردان تشکر ازشما

    • پری

      درود به شما دکترهای عزیز من ۶۶ سال دارم و قرص calci care استفاده میکنم و بوی نفت میدهد نظر شما چیست ؟این قرص را استفاده کنم یا نه؟ ترکیباتش به این صورت است ۸۰۰mg کلسیم منیزیوم ۲۰۰mg زینگ۸mg ویتامین d3 400iu ممنون میشوم بمن جواب دهید.

    • مهدی پورراهدار

      باسلام مطالب بسیار مفید بودند مرسی

    • بدون نام

      عالی بود

    • فرحناز

      سلام و خسته نباشید اطلاعات خیلی مفید متشکرم

    • احمد

      باسلام.من وقتی قرص کلسیم د میخورم.یبوست شدیدمیگیرم.باتوجه به اینکه هموروییدهم دارم.چهکارکنم

    • سوسن

      میخوام بدونم کلسیم و ویتامین ومنیزیم ب کلیه ضرر دارد؟

    • mahtab

      سلام،اول مرسی بابت مطالب مفیدتون فقط یه سوال این قرص کلسیم+د برا کلیه مشکلی پیش نمیاره؟؟؟اخه من هروقت میخورم کلیه هام درد میگیرن،فقطم رو این مورد!وگرنه من کلیه هام مشکلی ندارن

    • سونیا نیکزاد

      سلام من ۴۹سال دارم به مدت یکسال قرص استومد مصرف کردم بعد از تراکم دکتر برامقرص سوپراکل رو تجویز کرده خیلی نگرانم که آیا بر طرف شده یا نه یا باید استومد رو مصرف کنم

    • ستار

      بواسیری چیست

    • حسین

      تازع شروع کردم ب مصرف درسته که میگن مصرف زیادش بدنمو وابسته ب دارو میکنه و دیگه بدنم نمیتونه از مواد غذایی کلسیم مورد نیازشو بگیره

    • بدون نام

      مثلا من سخت ورزش بدنسازی انجام میدم ٬ ایا

      خوردن این قرص برام مفید است

    • بدون نام

      سلام مردی ۴۵ ساله هستم که دکتر این قرص هارو برام تجویز کرده اما وقتی که قرص رو استفاده میکنم سر و بدنم به شدت داغ میشه و تپش قلب میگیرم میخواستم دلیل و راه حل رو جویا بشم لطفا راهنمایی کنید

    • محمد شکاری بافقی

      لطفا مرا راهنمایی کنید من ۵۹ سالم و سیگاری هم هستم میخوام بدونم در روز چند تا قرص کلسیم + دی باید بخورم روزی دو تا با روزی سه تا ممنون مرا برای این مشگل راهنمایی کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج