جاباما
۵۳۵۱۵۱
۳ نظر
۵۱۴۰
۳ نظر
۵۱۴۰
پ

کامپیوتر ۲۰۰۰ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!

با کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا مردم یونان باستان می‌توانستند به حقایقی درباره جهان دست پیدا کنند. این دستگاه به حدی پیچیده‌ است که بعد از سال‌ها هنوز نحوه کار آن مشخص نیست.

وبسایت گجت نیوز - دانیال حجاری: با کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا مردم یونان باستان می‌توانستند به حقایقی درباره جهان دست پیدا کنند. این دستگاه به حدی پیچیده‌ است که بعد از سال‌ها هنوز نحوه کار آن مشخص نیست.
کامپیوتر 2000ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!

قدیمی ترین کامپیوتر دنیا برای حدود ۲ هزار سال در سواحل یکی از جزایر یونان با نام آنتیکیترا دفن شده بود. این وسیله تحت فشار آب، فشار خاک و همچنین فشار شکسته‌های کشتی که ۲ هزار سال قبل آن را جابه‌جا می‌کرد به شدت آسیب دیده است. به خاطر همین اتفاقات، چرخ دنده‌های برنزی و قطعات مکانیکی کامپیوتر نجومی یونان باستان، طی ۲ هزار سال رفته رفته تاب دیده و کاملا زنگ زده بودند.

کامپیوتر 2000ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!

در ابتدای قرن بیستم، یک گروه از ماهی‌گیران در حالی که بعد از صرف وعده غذایی خود تن به آب زده بودند، به طور اتفاقی یک کشته شکسته بسیار بسیار قدیمی و متعلق به باستان و همچنین اشیا ارزشمند درون آن را پیدا کردند. یکی از این ماهی‌گیران، به همراه یک بازوی برنزی به خشکی بازگشت، بازویی که نخستین قطعه کشف شده از کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا محسوب می‌شد.

از کامپیوتر 2 هزار ساله آنتیکیترا برای پیش‌بینی رخدادهای نجومی استفاده می‌شد

دو سال بعد و با رسیدن به چنین روزی (هفدهم می) سال 1902 میلادی، در میان سکه‌ها، مجسمه‌ها و سفال‌های باستانی، یک توده سبز رنگ فلزی و زنگ‌زده نگاه باستان‌شناس محبوب آن زمان یعنی ولریوس استیس (Valerios Stais) را به خود جلب کرد. این توده قسمتی از کامپیوتر قدیمی آنتیکیترا به عنوان قدیمی ترین کامپیوتر دنیا محسوب می‌شد. در ادامه و با پی بردن به حقایقی بیشتر درباره این سیستم پیچیده، آن را «ساز و کار آنتیکیترا» (Antikythera Mechanism) نامیدند. دیروز و به مناسبت صد و پانزدهمین سالگرد این کشف بسیار بزرگ، لوگوی گوگل دودل به شکل نماد این کامپیوتر قدیمی در آمد.

کامپیوتر 2000ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!

در چند دهه گذشته، داشنمندان در تلاش بودند با استفاده از پرتوهای ایکس درون کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا را مشاهده کرده و بتوانند مجددا نمونه‌ای کاملا مشابه با آن چه ۲ هزار سال قبل وجود داشت بسازند. اکنون می‌دانیم کامپیوتر قدیمی آنتیکیترا در اندازه یک ساعت بوده و به صورت استادانه از مجموعه‌ای از حدود ۳۰ چرخ‌دنده به هم پیوسته درسته شده بود. مردمان آن زمان از این دستگاه به عنوان وسیله‌ای برای ردیابی خورشید و ماه، پی بردن به زمان خسوف و کسوف و همچنین برنامه‌ریزی برای بازی‌های المپیک استفاده می‌کردند. افراد با چرخاندن میل لنگ بیرون زدن از دستگاه می‌توانستند به نحوی زمان دقیق خورشید و یا ماه گرفتگی و حتی عبور اجرام آسمانی را پیش‌بینی کنند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
کامپیوتر 2000ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!

با اسکن کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا، سال‌ها قبل یک نوشته بسیار قدیمی به دست آمد، نوشته‌ای که در سال ۲۰۱۶ ماهیت آن مشخص شد. این برچسب نوعی توضیح برای نحوه استفاده از دستگاه به شمار می‌آمد. به عنوان نمونه‌ای از محتوای موجود در این برچسب باید به بحث‌هایی در مورد رنگ‌های خسوف و کسوف اشاره کرد که به پیش‌بینی دقیق زمان وقوع این رویدادها کمک می‌کرد.

کامپیوتر 2000ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!

با وجود تحقیقات بسیار زیاد صورت گرفته بر روی کامپیوتر ۲ هزار ساله آنتیکیترا هنوز کاربرد اصلی و دقیق آن مشخص نشده است و مخصوصا معلوم نیس چه فرد و یا افرادی از آن استفاده می‌کردند. این دستگاه به حدی قدیمی است که پیش‌بینی می‌شود دانشمندان هیچگاه نتوانند به ماهیت تاریخی آن پی ببرند. دانشمندان برای پی بردن به نحوه کارکرد دستگاه اصلی در تلاشند تا با جستجوی بیشتر در محل کشف قطعات اولیه، قطعات بیشتری را پیدا کنند. شاید به این وسیله بتوان به جزییات بیشتری درباره قدیمی ترین کامپیوتر دنیا پی برد.
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
کامپیوتر 2000ساله آنتیکیترا؛ ابزاری مرموز در دوران باستان!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • golbahar

      چقد جالب :) کاش بقیه قطعاتشم پیدا کنن بتونن شبیه سازی کنن و رازشو بدونیم چیه

    • قاسم پدیده

      عالی تر از این چیه که علوم قدیمی رورمزکشائی کنن که بعضیاشون مثل کیمیا اطلاعات محدودی ازشون دردست هست

    • قاسم پدیده

      عالی تر از این چیه که علوم قدیمی رورمزکشائی کنن که بعضیاشون مثل کیمیا اطلاعات محدودی ازشون دردست هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج