جاباما
۵۳۶۹۷۳
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش

گرم کردن مناسب پیش از دویدن، بدنتان را برای جلسه‌ی تمرین پیش رو آماده می‌سازد، خواه یک دوی میدانی سخت باشد، خواه یک دوی طولانی ساده یا یک دوی آرام و یکنواخت.

وب‌سایت تناسب اندام: با خودتان صادق باشید، آیا همیشه قبل از دویدن گرم می‌کنید؟ بسیاری از ما این مرحله‌ی حیاتی را نادیده گرفته یا به سرعت از آن رد می‌شویم، اما یک برنامه‌ی صحیح پیش از دویدن، بدنتان را برای جلسه‌ی پیش رو آماده می‌کند.

همه می‌دانند که گرم کردن پیش از دویدن اهمیت دارد، اما بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، حدود ۷۵ درصد از دوندگان به آن اهمیتی نمی‌دهند. چرا این‌گونه است؟ بسیاری از دوندگان نمی‌دانند که باید چه‌کاری انجام دهند، یعنی نمی‌دانند چگونه به طرز صحیح گرم کنند یا چه تمرین‌هایی را انجام دهند. بقیه‌ی آن‌ها نیز از اهمیت یا فواید آن آگاه نیستند، و برخی هم ادعا می‌کنند که وقت ندارند!
فواید گرم کردن بدن قبل از ورزش

فواید گرم کردن

گرم کردن مناسب پیش از دویدن، بدنتان را برای جلسه‌ی تمرین پیش رو آماده می‌سازد، خواه یک دوی میدانی سخت باشد، خواه یک دوی طولانی ساده یا یک دوی آرام و یکنواخت. قبل از هر دویدن، گرم کنید. مهم است که ورزش‌هایی را انجام دهید که مختص دویدن هستند و حرکات دویدن را تقلید می‌کنند.

پیش از دویدن، کشش استاتیک انجام ندهید (اگر می‌خواهید انجام دهید، آن را برای بعد نگه دارید، کشش استاتیک بحث کاملا جداییست).

یک گرم کردن خوب (داینامیک) دامنه‌ی حرکتی مفاصل را افزایش داده و عضلات را فعال می‌کند، که خطر آسیب شما را کاهش داده و به شما اجازه می‌دهد تا با فرم بهتری بدوید. همچنین گرم کردن، ضربان قلب، تعداد دم و بازدم، و دمای مرکز بدن را افزایش می‌دهد.

تمرینات را در آن بگنجانید

همچنین مهم است که برخی تمرینات پایه مثل تمرین تعادل و هماهنگی را به گرم کردن خود اضافه کنید. این حرکات و تمرینات داینامیک بدن را برای دویدن آماده می‌سازند، عضلات را درگیر کرده و موجب بوجود آمدن تکنیک و فرم بهتر در دویدن شما می‌شوند. بسیاری از ورزش‌هایی که به‌عنوان بخشی از گرم کردن انجام می‌دهیم، ممکن است چندان با اهمیت به نظر نرسند، اما با بهبود حس درونی، هماهنگی و تعادل، شما با فرم بهتری می‌دوید و خطر آسیب دیدن خود را تا مدت بیشتری کاهش می‌دهید.

آن را اختصاصی کنید

گرم کردن خود را با جلسه‌ی تمرینتان تطبیق دهید. پس اگر قرار است که در یک میدان مسابقه تمرین انجام دهید، شاید لازم باشد که نسبت به یک دوی ریکاوری ساده، زمان بیشتری برای گرم کردن صرف کنید، پس آن را به صورت اختصاصی با میزان شدتی که تمرین خواهید کرد، منطبق کنید. از گرم کردن غافل نشوید! این موضوع مهم است. این کار فقط ۵ دقیقه زمان می‌برد، اما تفاوت بزرگی در دویدن شما ایجاد خواهد کرد. پیش از هر دویدن گرم کنید تا تفاوتی را که در دویدنتان ایجاد می‌کند متوجه شوید.

برنامه پیشنهادی برای گرم کردن

این برنامه‌ی گرم کردن برای تمام دوندگان طراحی شده است، دوندگان مبتدی تا حرفه‌ای. این برنامه شامل ترکیبی از تمرینات و تحرک‌ها است، که موجب بهبود تعادل، حس درونی، فعالیت عضله و هماهنگی بهتر می‌شوند. بر انجام هر ورزش به صورت بی‌نقص و با فرم و تکنیک صحیح تمرکز داشته باشید.

۱. نوسان پا (Leg Swings)

مفصل باسن را به حرکت درمی‌آورد، فلکسورهای باسن را باز کرده و عضلات همسترینگ را به شکل فعال کشش می‌دهد. بهبود تعادل و حس درونی نیز در آن مشارکت دارد. روی یک پا به حالت تعادل و یا با تکیه به یک دیوار یا حصار بایستید. پای خود را از مفصل باسن به سمت عقب و جلو به نوسان در آورید، و به تدریج دامنه‌ی حرکت را افزایش دهید. از خم کردن کمرتان بپرهیزید. بر روی هر پا ۱۵ مرتبه حرکت را انجام دهید. در ۵ تکرار آخر هر ست، اجازه دهید پاشنه تا باسن بالا بیاید، که همسترینگ را درگیر می‌کند.

۲. حرکت دادن بازو (Arm Drive)

موجب تحرک بازو شده و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. تمرین درجا باعث فعال شدن عضلات پیش از دویدن و شکل گرفتن الگوی حرکتی می‌شود.
آرنج‌ها در زاویه‌ی ۹۰ درجه، دست‌ها شل و درست در جلوی دنده‌هایتان باشند. زانوها را نرم و راحت نگه دارید. یک حالت «حرکت بازوها در هنگام دویدن» را به صورت درجا به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه تقلید کنید، سرعت را افزایش داده و بر کیفیت حرکت تمرکز داشته باشید، از خط میانی بدن عبور نکنید و شانه‌ها را راحت و شل نگه دارید.

۳. مارش زانو بلند (High Knee Marching)

هرچه حرکت پویاتر می‌شود، ضربان قلب شروع به افزایش می‌کند. عضلات سرینی، چهار سر و همسترینگ را فعال کرده و هماهنگی را بهبود می‌بخشد. زانو را تا ارتفاع کمر در جلوی خود بالا بیاورید و به‌سرعت قدم رو بروید تا ضربان قلب را بالا ببرید. ۲۰ مرتبه تکرار نمایید. مارش زانو بلند با چرخش، ضربان قلب را بیشتر بالا می‌برد و شما را به شکل کامل‌تری گرم می‌کند. مثل حرکت قبل اما هر آرنج را با زانوی مخالف خود حرکت دهید و تنه را بچرخانید. ۲۰ مرتبه تکرار کنید.

۴. حرکت دادن قوزک پا (Ankle mobilisation)

مفصل قوزک را حرکت می‌دهد، ساق پا را به شکل فعال کشش می‌دهد و حس درونی و تعادل را بهبود می‌بخشد. روی یک پا با احتیاط در حالت تعادل بایستید. قوزک را به صورت دایره‌ای بچرخانید، و با انگشتان خود یک O بزرگ رسم کنید. در هر جهت ۵ مرتبه تکرار کنید. سپس هر پا را ۵ مرتبه خم و راست کنید. پاها را عوض کرده و تکرار نمایید.

۵. ضربه به باسن (Butt Kick)

برای فعال کردن همسترینگ‌ها عالی است، به بلند کردن پاشنه در هنگام دویدن کمک می‌کند و عضلات چهار سر را به طرز فعالی کشش می‌دهد. به صورت متناوب پاشنه‌های پا را تا زیر باسن بالا بیاورید. سر انگشتان پا را به سمت پایین نگه دارید و حرکتی مثل «رکاب زدن» را انجام دهید (نه مثل ضربه زدن به باسن به شکل سنتی)، که هم فلکسورهای باسن و هم همسترینگ ها را فعال می‌کند. ۲۰ مرتبه تکرار نمایید.

۶. ضربه‌ی پاها به دست‌ها (High arch taps)

باسن را حرکت می‌دهد، و عضلات سرینی و گلابی شکل (پیریفورمیس) را به شکل فعال کشش می‌دهد. هماهنگی و تعادل را ارتقا می‌دهد. با داخل هر پا به دست مخالف ضربه بزنید. به جای پایین آمدن به سمت پا، پاها را بالا بیاورید. ۲۰ مرتبه تکرار نمایید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج