جاباما
۵۳۶۹۹۶
۱ نظر
۵۸۹۶
۱ نظر
۵۸۹۶
پ

کنسرت گذاری، شغل پردرآمد این روزها در ایران

میزان دستمزد دریافتی هنرمندان، هزینه سالن و نور و صدا بخشی از هزینه های یک اجرای موسیقی است که باید توسط تهیه کننده پرداخت شود.

روزنامه هفت صبح: میزان دستمزد دریافتی هنرمندان، هزینه سالن و نور و صدا بخشی از هزینه های یک اجرای موسیقی است که باید توسط تهیه کننده پرداخت شود.

کنسرت گذاری در ایران تبدیل به یک شغل پردرآمد شده است اما در اصل افراطی ها و تفریط ها و نداشتن قواعد و ارقام درست مانع از این شده که به شکل یک صنعت دربیاید. به گزارش عصر ایران، بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ میزان سهم جهانی تجارت و خدمات خلاق را بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود، این در حالی است که گردش مالی صنعت موسیقی در کشور نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. از آنجایی که اجراهای صحنه ای یکی از مهم ترین منابع کسب درآمد در صنعت موسیقی هستند می توان آنها را یک منبع مهم برای تخمین میزان گردش مالی صنعت موسیقی در کشور دانست.
کنسرت گذاری، شغل پردرآمد این روزها در ایران

براساس اعلام رسمی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۵ بیش از ۱۲۲۱ عدد مجوز اجرای صحنه ای برای موسیقی صادر شده است. در بخش فروش اینترنتی بلیت اجراها تقریبا ۷۰ تا ۸۰ درصد این فروش ها از طریق سایت رسمی فروش ایران- کنسرت صورت می گیرد. به طور متوسط هر کنسرت به مدت سه شب اجرا می شود که میانگین استقبال کنندگان آن ۱۰۰۰ نفر است. به صورت کلی هر کنسرت بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر مخاطب دارد.

از سوی دیگر مراجعه به وب سایت های رسمی فروش بلیت کنسرت ها نشان می دهد که متوسط قیمت بلیت 35 هزار تومان است. اگر میانگین مخاطبان یک کنسرت را دو هزار و 500 نفر و میانگین قیمت بلیت را 35 هزار تومان در نظر بگیریم، یک حساب ساده سرانگشتی به ما می گوید که در کمترین حالت، میزان درآمد یک کنسرت بین 70 تا 80 میلیون تومان می شود.

قیمت بلیت های یک کنسرت پاپ در «سالن میلاد نمایشگاه» یا «برج میلاد» بین ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است، یعنی عددهای ۴۰، ۴۵، ۵۵ و ۶۰ هزار تومان و.. نیز در رنج قیمت ها وجود دارد. با یک میانگین گیری به رقم میانگین ۶۵ هزار تومان می رسیم. کنسرت های موسیقی سنتی نیز قیمت های ۲۵ تا ۱۲۰ هزار تومان دارند که باز میانگین شان، عدد ۶۵ هزار تومان می شود.

اگر یک کنسرت با سالن پر برگزار شود، می توانیم با ضرب عدد 65 هزار در تعداد صندلی های سالن، به میانگینی از کل مبلغ دریافتی از مخاطبان یک کنسرت در یک سانس دست پیدا کنیم.
کنسرت گذاری، شغل پردرآمد این روزها در ایران

این مبلغ بدون کسر هزینه ها و سایر موارد است. علاوه بر فروش بلیت، خوانندگان از محل اسپانسرینگ هم کسب درآمد می کنند. در مورد برندهای خارجی آمار و ارقام اسپانسرینگ بسیار بالا است. اما برندهای داخلی بین 80 تا 120 میلیون تومان در شب هزینه تبلیغات پرداخت می کنند.

به عبارتی برگزاری یک کنسرت متوسط با یک اسپانسر داخلی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان از محل اسپانسرینگ برای تهیه کننده درآمدزایی می کند. به گزارش پول نیوز، با تمام این تفاسیر برگزاری یک کنسرت هزینه های بسیاری هم برای گروه برگزارکننده دارد.

سالن برج میلاد یکی از سالن هایی ست که بیشترین میزان برگزاری کنسرت ها را به خود می بیند. این سالن در سال گذشته شبی 20 تا 30 میلیون تومان اجاره داده می شد. با احتساب برگزاری سه شب کنسرت، در این سال فقط 90 میلیون باید هزینه سالن پرداخت کرد. نکته اینجاست که به ازای تمدید هر شب بین 20 تا 30 درصد از هزینه های اجاره سالن کم می شود و در این صورت است که خوانندگان تمایل بسیاری برای حضور در این سالن ها پیدا می کنند.

البته پای هزینه ها هم در میان است. مهم ترین هزینه ای که تهیه کننده پرداخت می کند، مربوط به پیش پرداخت سالن است. هزینه های مربوط به سیستم صوتی و نورپردازی و تجهیزات و تکنسین های مربوط به آن ها هرکدام حدود دو میلیون تومان برای هر سانس مس شود و پرداختی به اداره امکان نیز از این هم بیشتر است. این رقم بین چهار تا چهار و نیم میلیون تخمین زده می شود. پرداخت دستمزد خواننده هم برای اجرای هر شب باید در متن قرارداد کنسرت تعیین شود. خواننده ها بسته به میزان محبوبیت، شهرت و... مبالغ متفاوتی را دریافت می کنند.
کنسرت گذاری، شغل پردرآمد این روزها در ایران

عوامل متعددی در نوسان این مبلغ دخیل است، ولی گروه های موسیقی برای هر سانس مبلغی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان را دریافت می کنند. در اصل می توان برای یک شب اجرا، عدد تقریبی ۵۰ میلیون تومان را در نظر گرفت که این مبلغ به خواننده و نوازنده ها و نوازنده های مهمان احتمالی اختصاص پیدا می کند. البته در مواقعی خواننده های پرطرفدار و بسیار مشهور تا ۴۲ میلیون برای هر سانس اجرا هم از تهیه کنندگان درخواست پول کرده اند.
با احتساب اجرای سه شب کنسرت به طور متوسط یک خواننده ۱۲۰ میلیون تومان درآمد کسب می کند که تقسیم این عدد به سال عددی نزدیک به ده میلیون تومان را حاصل می کند. اما نکته قابل توجه در این میان برگزاری دو یا سه دوره ای کنسرت در شهرهای مختلف است که به میزان دستمزد و درآمد خوانندگان کمک می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میثم

      جای این حساب کتابا یکم به فکر هنر باشین.متن خبرتون بوی خوبی نمیده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج