۵۳۸۱۲۵
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

جلیلی و رفقا به رئیس جمهوری نرسیدند، سودای دولت سایه دارند!

حاميان حجت‌الاسلام ابراهيم رئيسي در روزهاي گذشته با برگزاري نشستي با عنوان «حاميان نامزد اصلح»، تشکيل دولت در سايه را به موازات نامزد پيروز کليد زدند.

روزنامه آرمان: حاميان حجت‌الاسلام ابراهيم رئيسي در روزهاي گذشته با برگزاري نشستي با عنوان «حاميان نامزد اصلح»، تشکيل دولت در سايه را به موازات نامزد پيروز کليد زدند.
بحث تشکیل دولت در سایه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری توسط برخی از فعالان جریان اصولگرایی با استناد به رأی ۱۶ میلیونی ابراهیم رئیسی در فضای رسانه‌ای اصولگرایان مطرح شد. آنها تاکید داشتند باید از این میزان رأی استفاده کنند و دولت مستقر نباید آنها را نادیده بگیرد. اما آنچه این اظهارنظرها را هدفمند کرد، فراخوان سعید جلیلی برای تشکیل دولت سایه بود.
بانی دولت درسایه
سعید جلیلی طی بیانیه‌ای پیشنهاد تشکیل دولت سایه را مطرح کرد. او در این بیانیه نوشت: «پس از انتخابات سال ۹۲ تلاش شد تا با کمک کارشناسان،صاحبنظران و متخصصین در عرصه‌های مختلف، با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون از جمله در فرهنگ، سیاست خارجی، اقتصاد، کشاورزی، مسکن، صنعت، بانکداری، شفافیت و مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی، نظام سلامت، ورزش، فضای مجازی و... مشکلات واقعی مردم شناسایی و در گام بعدی نسبت به ارائه راه حل آنها مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی پاسخ عملیاتی و مناسب تهیه شود.» این پیشنهاد از سوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حامی سیدابراهیم رئیسی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر برخی چهره‌های اصولگرا نیز اعلام کرده بودند که باید از رأی بالا مردم به جریان اصولگرا در چهار سال آینده استفاده کنند.
در این میان عزت‌ا... ضرغامی و محمدباقر قالیباف، از چهرهای سرشناس اصولگرایان، بدون اشاره به ایجاد کابینه در سایه مدعی پیگیری مطالبات مردم و احقاق وعده‌های روحانی در چهار سال آینده شده‌اند. البته پیشنهاد دولت سایه هم طرح دست اول اصولگرایان نیست، زیرا این پیشنهاد را برخی چهره‌های اصلاح‌طلب پس از انتخابات سال ۸۴ مطرح کرده بودند، اما واکنش‌ها نسبت به آن از سوی اصولگرایان بسیار متفاوت بود. همان روزها اصولگرایان مدعی شدند که اصلاح‌طلبان قصد دارند با تشکیل دولت سایه، براندازی انجام دهند و آنها را متهم به خیانت کردند.
در نگرانی‌هایی که به واسطه عملکرد دولت دهم ایجاد شده بود، بخشی از جریان اصولگرا متوجه شد که در چه گردابی گرفتار شده و موضوع تشکیل دولت سایه را مطرح کردند. آن روزها این مساله از زبان محسن رضایی شنیده شد، اما این پیشنهاد رضایی نیز با بی‌مهری اصولگرایان مواجه و عدم استقبال از آن باعث شد محسن رضایی نیز از پیگیری این مساله خودداری کند.
نشستن در سایه
دلایل مختلفی برای شکست پروژه اصولگرایان در مورد تشکیل دولت در سایه وجود دارد. محمد شریعتمداری نیز ضمن اشاره به این مساله در پیامی کوتاه و طنزآمیز شکست این موضوع را از هم اکنون به اصولگرایان مژده داده است. معاون اجرايي دولت و رئيس ستاد انتخاباتي حجت‌الاسلام حسن روحاني در واکنش به تشکیل دولت در سایه آقای رئیسی گفت: همه گروه‌هاي سياسي بايد کم‌کم در سايه نشستن را به صورت کلي ياد بگيرند. اين فکر خوبي است. وي در پاسخ به اينکه آيا اين ايده موفق مي شود، افزود: اينکه دولت در سايه تشکيل شود، نه. اما در سايه نشستن خودش عالمي دارد. می‌توان گفت: مهم‌ترین دلیل شکست دولت در سایه اصولگرایان، عدم اجماع این نیرو برای آینده است. جبهه پایداری و همراهان احمدی‌نژاد به‌طور کامل از قطار اصولگرایی پیاده شده‌اند. قالیباف نیز آن‌چنان که مشاوره ارشدش آقای قربانزاده اشاره کرده با اجبار از انتخابات ریاست‌جمهوری کنار کشیده و به همین دلیل نغمه‌های مخالفت و همچنین دور شدن قالیباف از جریان اصولگرایی به گوش می‌رسد.
از طرف دیگر سیدابراهیم رئیسی، به‌عنوان رئیس دولت در سایه فاقد کاریزمای لازم و سخنوری برای همراه کردن مردم با اصولگراهاست. علاوه براین دولت در سایه نیازمند برنامه جامع و منتقد و در عین حال پیشروتر از دولت اصلی است، اما اصولگرایان و رئیس جمهور در سایه نه تنها برنامه پیشروتری نسبت به دولت کنونی ندارند، بلکه در بیشتر موارد نیز فاقد برنامه بوده و بی‌برنامه بودن خود را با سوار شدن بر موج پوپولیسم پنهان می‌کنند. برای نمونه دولت در سایه برای مواجهه با چالش‌های سیاست خارجی چه برنامه‌ای دارد؟
آیا برنامه آنها به‌طور کامل همان برنامه محمود احمدی‌نژاد برای سیاست خارجی کشور است؟ اما مردم در ۲۹ اردیبهشت با رأی خود اعلام کردند به عقب بازنخواهند گشت. ایده دولت در سایه و حتی پارلمان در سایه سعید حجاریان برای اولین‌بار در ایران، از برنامه مترقی گفتمان اصلاحات بیرون آمد. در آن دوران اصولگرایان با هجمه به اصلاح‌طلبان آنان را متهم به بی‌قانونی کردند، اما اکنون چگونه می‌خواهند مردم و بخصوص اصولگرایان را نسبت به این مساله توجیه کنند که می‌خواهند دولت در سایه تشکیل دهند؟ دولت در سایه عنوانی بود که همین افراد پیش از این از آن به‌عنوان دولت آشوب یاد می‌کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا را شکر که چهره واقعی اینها برای مردم نمایان شد و نشان دادند که اینها فقط قدرت را می شناسند

    • بدون نام

      یعنی وجهه قانونی دادن به بداخلاقی ها تندروهای ضد دولت قانونی با نامی فریبنده. درحق مردم سختی دیده ایران نیست .قسم میخورم درزمان دولت احمدی نژاد نه چنین چیزی می خواستید ونه چجرات میکردید .از هم اکنون مدیرانش را میتوان حدس زد امثال زاکانی کریمی قدوسی رسایی ..وسیاهی لشگر ..آتشزنان سفارت ولشکر بداخلاقان . دولت درسایه در وجود احزاب رسمی وشناسنامه دار تعریف میشود..بداخلاقی با جواب توفنده مردمی که سنگ جلوی راه اعتدال وپیشرفت ورفاه ملت بیاندازند مواجه خواهد شد.

    • حامد

      با اینکه دل خوشی از اصلاح طلبا و ادا و اصولشون ندارم ولی این کارها نشان دهنده قدرت طلبی اصولگراهاست .البته این تشنگی قدرت خصلت هر دو حزبه . وگرنه اگه به خدمت باشه که الان باید همه به دولت مستقر کمک کنند .

    • بدون نام

      والله بخدا خیلی پررو ان دولت در سایه چه کوفتیه اگه ما مردم میخواستیم که بهتون رای داده بودیم میومدین تو آفتاب دولت تشکیل میدادین!!!دست برنمیدارین

    • بدون نام

      اونا که رسیدن به ریاست جمهوری بذار ببینیم چه گلی به سرتون میزنن

    • سید

      آفتاب بدم خدمتتون جلیلی.ای بلا برده

    • بیرو

      این جلیلی باید اول خندبدنو یاد بگیره با اون قیافه عبوسش ادم دیدش باید کفاره بده اول صبی..حامد جان په از کی دلت خوشه لابد احمد ی نژاد یا قالیباف؟

    • بدون نام

      بس که نشستیم سایه نه چشم داریم وچاله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج