۵۳۹۸۳۰
۵۰۲۷
۵۰۲۷
پ

پیشگویی های سریال «خانه پوشالی» درست از آب درآمد

در چهارمین فصل از سریال «خانه پوشالی»،رییس جمهور فرانک آندروود همسرش را به عنوان معاون خود انتخاب می کند و در عین حال قانون اساسی ایالات متحده امریکا را با تلاش برای از مسیر خارج ساختن تحقیقاتی که روزنامه ها آن را «مسیر منحنی به سمت کاخ سفید» می نامند، زیر پا می گذارد.

روزنامه تماشاگران امروز - علی مسعودی نیا: در چهارمین فصل از سریال «خانه پوشالی»،رییس جمهور فرانک آندروود همسرش را به عنوان معاون خود انتخاب می کند و در عین حال قانون اساسی ایالات متحده امریکا را با تلاش برای از مسیر خارج ساختن تحقیقاتی که روزنامه ها آن را «مسیر منحنی به سمت کاخ سفید» می نامند، زیر پا می گذارد.
برخی از بینندگان سریال احساس کرده اند که حین تماشای یک درام تلویزیونی، مقیاس و میزان پارتی بازی و فساد رییس جمهور، یعنی شخصیتی که کوین اسپیسی بازیگر آن است به شکلی سیاست زده دارد غیرواقعی و باورناپذیر جلوه می کند اما ماه مارس گذشته، وقتی دیدند سناتور تد کروز که اجماع بر سر حضورش در انتخابات قطعی به نظر می رسید کنار گذاشته شد و یاغی گری تک روانه و قانون شکنان دونالد ترامپ او را به عنوان نامزد جمهوری خواهان راهی رقابت انتخاباتی کرد.
در حالی که خود کروز هم اعتقادداشت او به هر صورت ممکن رقابت برای رسیدن به کاخ سفید را به هیلاری کلینتون خواهدباخت، نظرشان تغییر کرد. حالا در حالی که پنجمین فصل این سریال روز سه شنبه منتشر خواهدشد، این خطر احساس می شود که عصیان دیوانه وار کاخ سفیدی که آندروود در آن حضور دارد، به نوعی قیاسی باشد با حضور ترامپ و دولت او در صدر قدرت ایالات متحده.

کوین اسپیسی که این هفته در برنامه «آخر شب با ست مه یرز» در شبکه ان بی سی حضور یافته بود، حرف هایی زد که بحث اصلی برنامه را دستخوش تغییر کرد. او با مقایسه نحوه راهیابی شخصیت آندروود به ساختار قدرت اظهار کرد: «چیزی که جالب است این است که آدم های زیادی هستند که این سریال را می بینند و فکر می کنند: آه! این دیگر مسخره و باورنکردنی است.
پیشگویی های سریال «خانه پوشالی» درست از آب درآمد
هرگز چنین اتفاقی رخ نخواهدداد و سپس 18 ماه بعد از تماشای سریال متوجه می شوند اتفاقی مشابه رخ داده است. آهان! یک لحظه صبر کن! این اتفاق واقعا ممکن است بیفتد. یا به عبارت دیگر این اتفاق افتاده است.» آیا این سریال به شکل تاثیرگذاری پیشگویانه است؟ تریلر فصل آتی سریال نشان می دهد که رییس جمهور خودش را کاملا در مخالف خوانی غرقه کرده و از دموکراسی جدا شده است.

شبکه نتفلیکس مضمون فصل پنجم را کاملا سربسته و محرمانه نگه داشته و استراتژی موفق ضد لورفتن را اتخاذ کرده و موجب غضب و حسد سیاستمداران تمام دنیا شده است اما تریلر فصل آینده نشان می دهد که آندروود با روش ناجوانمردانه خودش در انتخابات 2016 پیروز می شود و در عین حال علیه سناتورها و رقبا و دشمنانش از خشونت فیزیکی نیز دریغ ندارد و این همان چیزی است که نشان خودکامگی او و جداکردن راهش از مسیر دموکراتیک تلقی می شود.

برخی از نقاط بارز شده خط داستانی این سریال به شدت پیشگویانه هستند. ما جماعت معترضان حاضر در تظاهرات را بیرون کاخ سفید می بینیم که پلاکاردهایی در دست دارند مبنی بر عدم کفایت رییس جمهور برا حضور در این سمت.

آندروود با خشمی که یادآور خشم ترامپ است، فریاد می زند: «مردم آمریکا نمی دانند که چه چیزی برایشان خوب است.» این تریلر، رهبری را به ما نشان می دهد که می خواهد از هر ابزاری برای رسیدن به نهایت قدرت بهره ببرد.

برای نخستین بار نیست که «خانه پوشالی» از قدرت انحصاری پیشگویی های بسیار نزدیک به وقایع سیاسی استفاده می کند. این سریال نتفلیکس در حقیقت اقتباس آمریکایی شده سریالی است که در گذشته با همین نام از شبکه بی بی سی پخش می شد و اندرو دیویس آن را از زمان مایکل دابز اقتباس کرده بود. داستان سریال از جایی شروع می شد که فشار روی مارگارت تاچر برای ترک قدرت و دادن جایش به فرانسیس آرکهارت آغاز شده است. نقش آکهارت را لن ریچاردسون بازی می کرد. این سریال نخستین بار در ۱۸ نوامبر ۱۹۹۰، یعنی چهار روز بعد از استعفای تاچر از ریاست حزبش در اثر فشار همکارانش در کابینه پخش شد.

اما هرچند که همانندی های آندروود و ترامپ امتیازی برای سریال «خانه پوشالی» محسوب می شود، حس دیگری در میان مخاطبان ایجاد شده که این سریال دارد تاریخ سیاسی آینده آمریکا را پیش از وقوعش برای همگان بازگو می کند. اصرار فزاینده علاقه کلیر آندروود (با بازی رابین رایت) برای رییس جمهور شدن پس از شوهرش، مقدماتی بسیار واضح را فراهم کرد که در فصل پنجم شاهد فرآیندی مشابه حضور هیلاری کلینتون در رقابت های انتخاباتی آمریکا باشیم.
در فصل جدیدی که امسال از سریال «هوملند» پخش شد نیز چنین روایتی را شاهد بودیم. آیا فصل جدید «خانه پوشالی» به شکلی طنز آمیز تفسیری تبرئه کننده از سیاست های ترامپ نشان خواهد داد یا وضعیت را به اندازه بولتن های خبری شبانه تیره و تار تصویر خواهدکرد؟

چرخه های داستانی و واقعی به هر حال در تلویزیون ایالات متحده معمولا هزممان رخ نمی دهند. رییس جمهور جد بارتلت که مارتین شین نقش اورا در «وست وینگ» (۱۹۹۹-۲۰۰۶) بر عهده داشت یک سوپرلیبرال فوق روشن فکر بود اما پنج فصل پایانی سریال همزمان شد با آدم نادان و بی تدبیر و ضدالیبرالی چون جرج دبلیو بوش. در چهار سال نخست نمایش «خانه پوشالی» از نتفلیکس نیز آندروود یک انسان بی اخلاق بود. دروغگویی قاتل با چند ازدواج ناموفق، در حالی که در همان زمان باراک اوباما و همسرش میشل که آدم هایی اخلاقگرا بودند در کاخ سفید حضور داشتند و میشل یکی از ستایش شده ترین بانوان اول تاریخ آمریکا بود.

چالش بزرگ برای «خانه پوشالی» این است که تصویرش از وضع سیاسی آمریکا نامعقول و اغراق شده و یا رییس جمهورش به شکلی مضحکه آمیز تقلیدی باشد از ترامپ. شاید بهترین چیزی که ممکن است برای این سریال رخ دهد این باشد که ترامپ به تماشای آن بنشیند و در توییتر خود بنویسد که این سریال باورنکردنی و به دردنخور است! فصل آتی سریال 30 می روی شبکه نتفلیکس قرار خواهدگرفت.
در این سریال کوین اسپیسی، بازیگر اصلی سریال و دیوید فینچر از کارگردان های این سریال بوده اند. داستان سریال جدید در دوران معاصر و در پس زمینه مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده روی می دهد. کوین اسپیسی نقش فرانک آندروود نماینده مجلس را بازی می کند. او یک سیاستمدار بی رحم است که آرزو دارد در واشنگتن به مدارج بالا برسد.
منبع: گاردین
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج