۵۴۴۹۷۷
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

راشاتودی: مشکل عربستان با قطر بر سر گاز است

در حالیکه عربستان حمایت قطر از تروریسم و اخوان‌المسلمین مصر را بهانه قطع روابط دیپلماتیک با این کشور قرار داده است حقایق نشان می‌دهد کینه عربستان از این کشور به دو دهه گذشته باز می‌گردد.

خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی نوشت: مشکل عربستان با قطر به سال‌های دهه ۱۹۹۰ و آغاز تولید گاز طبیعی مایع شده از قطر بر می‌گردد و عربستان موضوع حمایت قطر از حماس و اخوان‌المسلمین را تنها بهانه‌ای برای اعمال فشار علیه این کشور عربی قرار داده است.

در سال ۱۹۹۵ قطر تولید گاز طبیعی مایع شده را آغاز کرد و همین امر برگ‌ برنده قطر در برابر عربستان شد.

افزایش صادرات گاز طبیعی مایع شده توسط قطر به قدری افزایش یافت که این کشور به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان تبدیل شد و سرانه درآمد آن را به ۱۳۰ هزار دلار در سال افزایش داد.

در حال حاضر قطر یکی از بزرگترین صادرکنندگان ال‌ان‌جی در جهان محسوب می‌شود و افزایش توان قطر در صادرات گاز و نقش آفرینی در بازار انرژی باعث شد تا این کشور بتواند از عربستان استقلال بیشتری یافته و عملاً به ایران نزدیک‌تر شود.

میدان شمالی گاز قطر نیز با ایران مشترک بوده و این کشور اخیراً ۲.۷ میلیارد دلار از سهام شرکت بزرگ نفتی روس نفت روسیه را نیز خریداری کرده است.

به گفته جیم‌کرن استاد دانشگاه بوستون در ایالت آمریکا ، تا پیش از این قطر تا حدودی زیر مجموعه عربستان محسوب می‌شد اما این کشور با توجه به افزایش ثروت خود ناشی از صادرات گاز توانست از عربستان فاصله گرفته و عملاً نقشی مستقل را در جهان ایفا کند.

با توجه به موارد مذکور دیگر کشورهای منطقه به دنبال چیدن پرهای قطر بودند که اتفاقات اخیر بهانه خوبی برای مقابله با قطر شد.

روز گذشته کشورهای عربستان، امارات، بحرین، یمن و برخی دیگر از کشورها از جمله مصر به بهانه حمایت قطر از تروریسم و گروه‌هایی نظیر اخوان المسلمین مصر و حماس در غزه روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند.

ثروت ناشی از صادرات ال‌ان‌جی به قطر کمک کرد تاسیسات خارجی خود را بر مبنای استقلال از عربستان پایه‌گذاری کند. در حالی ریاض دوحه را به حمایت از تروریسم متهم کرده است که نگرانی بیشتر آنها ناشی از افزایش تقاضای ال‌ان‌جی در بازار برای تولید برق است.

یکی دیگر از برتری‌های قطر نسبت به عربستان هزینه تولید کمتر ال‌ان‌جی در این کشور نسبت به عربستان است.

استیون رایت استاد دانشگاه قطر معتقد است: یکی از دلایلی که قطر علاقه‌ای به صادرات گاز به همسایگان خود ندارد و عملاً آنها را با کمبود گاز مواجه کرده است این است که این کشورها انتظار دارند قطر گاز خود را با تخفیف ویژه به آنها صادر کند که قطر تاکنون از این مسئله سر باز زده است.

ساعاتی پیش وزارت امور خارجه کویت از آمادگی خود برای حمایت از اقدامات میانجی‌گرانه بین این کشور و ۴ کشور قطع کننده روابط خبرداد.

قرار است امیر کویت با هدف میانجیگری بین کویت و عربستان به ریاض سفر کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در واقع عربستان به کمک آمریکا میخواهد بازار محصولات پتروشیمی و نفتی در جهان را در اختیار خود بگیرد و ایران و دیگر کشورها را از بازار خارج کند .(جنگ اقتصادی).

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج