۵۴۵۲۱۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

انتخاب روحانی در امتداد صلح با جهان بود

عبدالله سهرابي نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس ششم در روزنامه اعتماد نوشت: مطلق‌نگري در علوم انساني و در حوزه‌هاي خرد و كلان سياسي، فرهنگي و اجتماعي خطا و قضاوتي غير‌منطقي است.

عبدالله سهرابي نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس ششم در روزنامه اعتماد نوشت: مطلق‌نگري در علوم انساني و در حوزه‌هاي خرد و كلان سياسي، فرهنگي و اجتماعي خطا و قضاوتي غير‌منطقي است.
با اين حقيقت غالبا جمعي از فعالان و كنشگران و بلكه بخشي از شهروندان، رخدادها و پديده‌هاي سياسي و اجتماعي و اقتصادي را به طور مطلق سياه يا به طور مطلق سفيد مي‌بينند و در اين فرآيند صدها رنگ متنوع ديگر را ناديده مي‌گيرند. برخي از قضاوت‌ها و مواضع ايام اخير در خصوص انتخابات رياست‌جمهوري ٢٩ ارديبهشت سال جاري و نتايج آن از مصاديق مطلق‌نگري است. براساس مباني علمي و عملي و با رويكرد واقع‌بينانه بايد پذيرفت اين انتخابات مانند ديگر رخدادهاي سياسي-اجتماعي داراي نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهديداتي است كه شناخت و تجزيه و تحليل و آسيب‌شناسي و هدايت و مديريت آن بسيار ضروري است.
اطمينان دارم انتخاب مجدد آقاي دكتر روحاني و راي به جريان اصلاحات و اعتدال‌گرايي و آشتي با جهان به طور نسبي و درمقايسه با رقباي ايشان فرصتي تاريخي براي ملت و نظام سياسي- اداري ايران است. زيرا قرار است كشتي توفان‌زده نظام اداري- اقتصادي با كاپيتان و تيم حرفه‌اي در مسير ساحل اميدها و آرزوها دست‌اندازها و امواج اقيانوس‌ها را طي كند گرچه با تاخير و عيب و نقص فني اما سرانجام به مقصد برسد.
از سوي ديگر به دليل عدم عزم وارده و توان و امكان دولت يازدهم در اجراي كامل تعهدات خود به خصوص در ارتباط با اصول معوق قانون اساسي و مفاد بيانيه ١٠ ماد‌ه‌اي «حقوق اقوام، اديان و مذاهب» به طور مضاعف اين فرصت مشترك براي دولت و كردها و اهل سنت فراهم شده است تا ضمن بهره‌مندي از حقوق شهروندي آنگونه كه در قانون اساسي و منشور حقوق شهروندي آقاي دكتر روحاني آمده است طي ٤ سال آينده شاهد و بهره‌مند از اجراي تعهدات دولت و برخوردار از تحقق حقوق و مطالبات خود باشند.
فرصت‌ها و شرايطي كه در صورت شكست آقاي روحاني زمينه تحقق آنها فراهم نبود. شايد يكي از عمده دلايل دخالت و حمايت بسياري فعالان سياسي- مدني حوزه اقوام و مذاهب و از جمله اين خدمتگزار البته پس از اخذ بيانيه مورخ ٢٥ ارديبهشت ستاد مركزي آقاي دكتر روحاني مبني بر اعلام وفاداري و تعهد به تداوم اجراي بيانيه ١٠ ماده‌اي «حقوق اقوام، اديان و مذاهب» توجه و درك اين واقعيت‌ها بود.

اما با فرصت‌هاي ملي و منطقه‌اي فراهم شده كه كليات آن مورد اشاره قرارگرفت، نمي‌توان و نبايد از تهديدات نهفته در مسير اين انتخابات غافل بود. اين تهديدات در سه سطح بين‌المللي، ملي و محلي قابل بررسي و ارزيابي است. در سطح بين‌المللي سرنوشت برجام و تعارض و تضاد بين مناسبات و مواضع بلوك غرب در حوزه‌هاي مختلف سياسي، فرهنگي و اقتصادي با نظام عقيدتي- سياسي ايران و اثرات اين تعارضات و تضادها بر تعاملات و روابط خارجي و به ويژه بر لغو كامل تحريم‌ها ازجمله تهديداتي است كه نيازمند انسجام و هماهنگي ملي و مديريت ديپلماسي خارجي است.

در سطح ملي به طور بارز ركود اقتصادي و بيكاري و معضلات جوانان از اهم تهديدات است كه مستلزم اهتمام و چاره‌جويي است و در حوزه‌هاي مديريت مياني و اجرايي عدم رعايت اصل شايسته‌سالاري و تداوم مديريت باندي و مافيايي با گرايشات سياسي مغاير با مسير و چشم‌انداز دولت و در تضاد با راي ملت از مهم‌ترين تهديدات نظام اداري است كه انتظار مي‌رود در پاسخ به آراي مردم، اصلاحات و اقدامات لازم صورت پذيرد. اما مهم‌تر از همه تداوم برخي از تبعيضات قومي و مذهبي است.
نيم نگاهي به شاخص‌هاي آماري منابع رسمي كشور و مقايسه مناطق اقوام و مذاهب با مناطق برخوردار گوياي اين واقعيت است. اين واقعيت‌ها در شرايطي تداوم يافته است كه در انتخابات‌هاي متوالي اقوام و مذاهب با تفاوت زيادي نسبت به ساير مناطق، با پيام و آراي معناداري راي به جريان اصلاحات و اعتدال و عدالت و برابري و برادري داده‌اند، كافي است راي ٧٣ درصدي استان توسعه نيافته (صرفا از لحاظ امورزيربنايي و اقتصادي) كردستان در رتبه بالاترين ميزان راي به آقاي دكتر حسن روحاني در سطح كشور را با آراي ٤٦درصدي سمنان زادگاه ايشان مقايسه كنيد و به موازات آن اين مقايسه را در خصوص امور زيربنايي و وضعيت سرمايه‌گذاري و اقتصادي اين دو استان انجام دهيد آنگاه به تفاوت‌ها و تبعيض‌ها بيشتر پي خواهيد برد. قابل ذكر است آنچه موجب تسريع در بيان اين اميدها و نگراني‌ها شد پس‌لرزه‌ها و سيگنال‌هاي غيرمنتظره و ناخوشايند پس از اين پيروزي شكوهمند بود تداوم برخورد قهرآميز با كولبران مظلوم تا پلمب نمازخانه فوق‌العاده فقيرانه يافت‌آباد اهل سنت آن هم در نمازجمعه ماه پرفضيلت رمضان و تا حذف و رد صلاحيت كانديداهاي كرد و اهل سنت شوراي شهر تهران از مصاديق و علل اين نگراني‌هاست.
لذا تحت هر شرايطي و حتي با هر منشأ و علل خارج از عزم و اراده دولت اعم از ساير مراكز قدرت ولو با انگيزه تسويه‌حساب‌هاي انتخاباتي جناح رقيب يا در نتيجه ضعف نمايندگان مجلس و عدم تعهد و فقدان يكپارچگي فراكسيون اميد در خصوص رد صلاحيت كانديداهاي كرد اهل سنت، مسووليت از دوش دولت تدبير و اميد به خصوص در اين برهه زماني ساقط نمي‌شود. به علاوه ترديدي نيست ما به عنوان نمايندگان مردم و فعالان سياسي- مدني حوزه‌هاي اقوام و مذاهب با اعتماد و اطمينان كامل از منافع ملت ايران و همه اقوام و اديان و مذاهب اين سرزمين كمافي‌السابق و مشروط به شروط و تعهداتي كه طي بيانيه‌هاي ١٠ ماده‌اي «حقوق اقوام و مذاهب» و تضمين‌نامه مورخ ٢٥ ارديبهشت ستاد مركزي دكتر روحاني، همان‌گونه رسما اعلام شده است به سهم خود در مشاركت مردم و حمايت از مسير و اهداف جريان اصلاحات و اعتدال ايفاي نقش كرده‌ام.
لذا بديهي است كماكان حقوق و مطالبات مشروع و قانوني هم‌ميهنان و همشهريان را با قاطعيت و با احساس مسووليت پيگيري خواهم كرد. اميدوارم شخص آقاي دكتر روحاني و دولت تدبير و اميد با شناخت كامل فرصت‌ها و تهديدات پيش رو اهتمام و اقدامات لازم را انجام دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج