۵۴۷۹۴۹
۹ نظر
۵۰۰۹
۹ نظر
۵۰۰۹
پ

سرانِ کشورهای عربی، چقدر سواد دارند؟

انگلیس، فرانسه و آمریکا کشورهایی هستند که اکثر سران کشورهای عرب مدتی از دوران نوجوانی و جوانی خود را در آن گذارنده و تلاش کردند با گذراندن دوره‌هایی مدرکی را به دست آورند، مدرکی که اغلب در حوزه آموزش‌های نظامی است.

خبرگزاری تسنیم: به گزارش اسپوتنیک، اکنون زمان گذراندن امتحانات است و بزودی دانشجویان سال آخر دانشگاه‌ها گواهینامه پایان تحصیلات عالی را دریافت می‌کنند. آنهایی که در کاخ‌ها زندگی می‌نند و تعیین‌کننده سرنوشت مردم خاورمیانه هستند، چه تحصیلاتی را کسب می‌کنند؟ کدامیک از شیوخ و رهبران کشورهای عربی در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده و چرا آکادمی نظامی سلطنتی انگلیس در بین آنها شهرت و محبوبیت دارد؟ در این گزارش نگاهی به تحصلات شیوخ و سردمدارن کشورهای عرب نگاهی می‌اندازیم.

حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین

وی در سن شش سالگی در بحرین به دبستان رفت. وی سپس و برای گذراندن دوره دبیرستان خود به مدرسه لیس (Leys) در شهر کمبریج انگلیس وارد شد. حمد پس از دوره دبیرستان در سپتامبر ۱۹۶۷ وارد کالج نظامی شهر آلدرشات در شهرستان همپشایر انگلیس شد. بن عیسی همچنین در ژوئن ۱۹۷۱ بخشی دیگر از دوره نظامی خود را در آموزشگاه فرماندهی نظامی ارتش آمریکا در منطقه فورت ایونوورت ایالت کانزاس آمریکا آغاز کرد.

ملک سلمان ابن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی

سلمان، تحصیلات ابتدایی را در دبستان شاهزادگان در ریاض به پایان رساند، دبستانی که ملک عبدالعزیز آن را برای فرزندان خود در سال ۱۹۳۷ تاسیس کرده بود. اما فراتر از این دوره آموزشی، هیچ سابقه خاص تحصیلی دیگری از وی وجود ندارد.

عبدالفتاح خلیل السیسی، رئیس جمهور مصر

السیسی در سال ۱۹۷۷ از آکادمی نظامی مصر فارغ التحصیل شد و وارد نیروی زمینی ارتش این کشور شد.

صباح الاحمدالجابر الصباح، امیر کویت

وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه مبارکیه این کشور گذراند. پس از این دوره، شیخ احمد الجابر الصباح، پدرش وی را برای تحصیل و کسب تجارب و مهارت‌های سیاسی به تعدادی از کشورهای اروپایی و آسیایی اعزام کرد.

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر

تمیم، در سال ۱۹۹۷ دیپلم دبیرستان را از مدرسه شربورن (Sherborne School) انگلیس دریافت کرد و سپس از آکادمی نظامی سلطنتی ساندهرست (Royal Military Academy Sandhurst) این کشور فارغ التصیل شد.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات متحده عربی

خلیفه بن زاید تحصیلات ابتدایی خود را مدرسه شهر العین گذراند، مدرسه‌ای که پدرش شیخ زاید در این دومین شهر بزرگ امارت ابوظبی تاسیس کرده بود.

قابوس بن سعید آل سعید، سلطان عمان

سلطان قابوس تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر صلاله گذراند. پدرش در سپتامبر ۱۹۵۸ وی را به انگلیس اعزام کرد و در آنجا به تحصیلات خود در مدرسه سافولک (Suffolk) ادامه داد. در سال ۱۹۶۰ وارد آکادمی نظامی سلطنتی در ساندهرست شد و مدت دو سال را در آنجا گذراند. وی با درجه ستوانی از این آکادمی فارغ التحصیل شد. اندکی بعد به یکی از گردان‌های نظامی مستقر در آلمان پیوست و مدت شش ماه در آنجا خدمت کرد. سپس وی به انگلیس بازگشت و در آنجا دوره آموزشی ویژه برای مطالعه سیستم خودگردانی محلی را طی کرد. قابوس در سال ۱۹۶۴ به کشورش بازگشت.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دمشق گذارند و سپس دانشجوی رشته پزشکی شد و در سال ۱۹۸۸ دیپلم پزشکی را دریافت کرد. سپس اسد به کار در بیمارستان نظامی شهر تشرین پرداخت و در سال ۱۹۹۲ برای ادامه تحصیل در رشته چشم‌پزشکی عازم بریتانیا شد. وی در سال ۱۹۹۴ به سوریه بازگشت.

بشار اسد همچنین در سپاه پزشکی نظامی ارتش سوریه خدمت کرده و پس از چند سال خدمت در ارتش در سال ۱۹۹۹ درجه سرهنگی را دریافت نمود.

فؤاد معصوم، رئیس جمهوری عراق

فؤاد معصوم تا ۱۸ سالگی در شمال عراق سرگرم تحصیلات دینی بود، اما بعدها برای ادامه تحصیلات و دریافت درجه کارشناسی در دانشکده حقوق اسلامی دانشگاه الازهر به قاهره رفت. وی بعدها درجات کارشناسی ارشد علوم اسلامی و دکترای فلسفه را دریافت کرد.

ملک عبدالله، پادشاه اردن

وی تحصیلات ابتدایی خود را در کالج اسلامی شهر امان گذراند و سپس در کالج سن ادموند انگلیس (St Edmund's College)، مدرسه ایگلبروک (Eaglebrook School) و آکادمی دیرفیلد (Deerfield Academy) آمریکا به تحصیلات خود ادامه داد. وی یک دوره تکمیلی را در کالج پمبروک آکسفورد طی کرد و در سال ۱۹۸۰ آن‌را به پایان رساند. سپس برای تحصیل وارد آکادمی نظامی سلطنتی در ساندهرست انگلیس شد و اندکی بعد به سواره نظام سلطنتی این کشور پیوست. یک سال بعد درجه ستوان دومی را دریافت کرد. عبدالله دوم در سال ۱۹۸۷ دوره کارشناسی دانشکده دیپلماسی دانشگاه جورج تاون آمریکا را به پایان رساند.

محمد ششم، پادشاه مراکش

پدرش وی را در سن چهار سالگی برای تحصیل به مدرسه‌ای واقع در کاخ سلطنتی این کشور در شهر رباط فرستاد. وی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه «میدیا» و تحصیلات متوسطه را در انستیتو «مولوی» گذارند. محمد ششم در ژوئن ۱۹۸۱ درجه کارشناسی خود را دریافت کرده و در ادامه در دانشکده علوم حقوقی، اقتصادی و اجتماعی دانشگاه محمد پنجم در رباط به تحصیلاتش ادامه داد. در سال های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۸ دو درجه کارشناسی دیگر در رشته های علوم سیاسی و حقوق عمومی دریافت کرد. در سالهای ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ دوره شش‌ماهه کارآموزی را در دفتر ژاک دلور، رئیس وقت کمیسیون اروپایی طی کرد. ۲۹ اکتبر سال ۱۹۹۳ با دفاع از رساله دکترای خود با موضوع «همکاری اتحادیه اروپا و مغرب عربی» از دانشگاه نیس-سوفیا آنتی‌-پولیس فرانسه فارغ التحصیل شد.

عمر حسن احمد البشیر، رئیس جمهور سودان

وی در سال ۱۹۶۷ از آکادمی نظامی سودان فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۸۱ میلادی درجه کارشناسی علوم نظامی را در دانشگاه فرماندهی و مدیریت دریافت کرد. سپس در سال ۱۹۸۳ درجه کارشناسی ارشد علوم نظامی را در مالزی دریافت کرد و در سال ۱۹۸۷ به عضویت آکادمی علوم سودان در آمد.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر

پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال ۱۹۵۶ در سن ۱۹ سالگی وارد صفوف ارتش آزادی بخش ملی الجزایر شد.

الباجی قاید السبسی، رئیس جمهور تونس

السبسی درجه کارشناسی ارشد خود در رشته حقوق را در سال ۱۹۴۸ در دانشگاه شهر دیژون فرانسه دریافت کرد. در سال ۱۹۴۹ برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. در سال ۱۹۵۲ پس از پایان تحصیلات خود به تونس بازگشت.

محمود عباس، رهبر فلسطین

تحصیلات متوسطه و عالی خود را در سوریه به پایان رساند. در ادامه وارد دانشکده حقوق دانشگاه قاهره شد و از آنجا دانش‌آموخته شد. محمود عباس در سال ۱۹۸۲ تحصیلات عالی خود را در رشته علوم سیاسی در داشنگاه دوستی ملل روسیه به پایان رساند. در سال ۱۹۸۴ از رساله دکترای خود با موضوع «روابط مخفیانه آلمان نازی و جنبش صهیونیستی» دفاع کرد که مدتی بعد این رساله با عنوان «روابط رهبران آلمان نازی و سران جنبش صهیونیستی» توسط بنگاه چاپ و نشر«دار ابن رشد» به چاپ رسید.

محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهوری موریتانی

وی در دوران جوانی خود از سوی مقامات کشورش برای تحصیلات نظامی به مراکش اعزام شد و در رشته افسرِ مکانیک از آکادمی نظامی شهر مکناس مراکش فارغ التحصیل گردید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی جاورسیان

      چیزی که خیلی واضع بود یکی این بود که اکثر سران عربی سواد کمی دارند و دوم اینکه اکثر اونا همون اندک سواد رو در زمینه نظامی دارند و تو آموزشگاه های نظامی بودند...
      جالبه این توضیحات با حال و اوضاع مردم عرب بی ارتباط نیست

    • زنبق دره

      نگران نباشید با ثروت میشه دکترا خرید زیبایی و.... خرید شما که واردین

    • عقیل

      از نظر محترم شما همه بیسوادن فقط شماها با سوادین گزارش شما براساس دشمنی و کینه بیان شده وعاری از هرگونه صحت است

    • بدون نام

      جالب اینه بیشترشونو انگلیسی‌ها تربیت کردن

    • بدون نام

      امان از بی سوادی.امان از دست پرورده های روباه پیر.

    • موسوی

      خیلی واضح بود که این اطلاعات اصلا ناموثق و نا کامل هستند.

    • حسین

      با همه ی این صحبت ها فعلاً مردمشان در رفاه وآسایش کامل زندگی می کنند پس انداز مردم آنها بجایی رسیده که اگر مردم کویت ودبی وقطر وعمان وبحرین وعربستان پولهای خودرا از بانکهای سوئس خارج کنند فعالیت این بانکها مختل خواهد شد!!!!!!!!!

    • بدون نام

      ما که درس خوندیم کجا رسیدیم از صبح تاشب سگ دو آخرش هم سکته

    • بدون نام

      دیگران رو ولش داداش . ما چی دارییممممممم؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج