۵۴۸۵۱۵
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

تسویه‌ی بدهی یا سرمایه گذاری؟!

بسیاری از افراد جوان، زمانی که برای نخستین بار با یک مشاور مالی گفتگو می کنند، این سوال را از او می پرسند: «من مقداری پول پس انداز کرده ام و نمی دانم با آن چه کار کنم!» من برای پاسخ به این سوال ابتدا چهار سوال همیشگی را از آنها می کنم.

ماهنامه دنیای سرمایه گذاری: بسیاری از افراد جوان، زمانی که برای نخستین بار با یک مشاور مالی گفتگو می کنند، این سوال را از او می پرسند: «من مقداری پول پس انداز کرده ام و نمی دانم با آن چه کار کنم!» من برای پاسخ به این سوال ابتدا چهار سوال همیشگی را از آنها می کنم:

* آیا در حال حاضر بدهی داری؟
* آیا برای رساندن حساب بازنشستگی خود به حداکثر مقدار، تلاشی می کنی؟
* هزینه های زندگی تو در چه میزان است؟
* چقدر به امنیت درآمد خود اطمینان داری؟

در این مقاله، فرض می کنیم که پاسخ به سوالات دو و سه و چهار به این صورت است که فرد حساب بازنشستگی خود را به حداکثر می رساند و درآمد نسبتا مطمئنی دارد و همچنین در صورت نیاز برای مدت سه الی شش ماه می تواند هزینه زندگی خود را بپردازد. در این صورت فقط سوال شماره 1 باقی می ماند.
تسویه‌ی بدهی یا سرمایه گذاری؟!

مقایسه گزینه های پیش رو

استفاده از پول نقد برای پرداخت پیش از موعد یک وام، معادل سرمایه گذاری معاف از مالیات و با یک نرخ بازده بدون ریسک برابر با نرخ بهره تطبیق یافته با مالیات برای همان وام است. برای مشخص کردن این عبارت، مثالی می زنیم: اگر شما بدهی کارت اعتباری خود با نرخ بهره ۱۵ درصد را تسویه کنید، در واقع نوعی سرمایه گذاری خریداری کرده اید که یک نرخ بازده پس از مالیات ۱۵ درصدی را برای شما تضمین می کند. این ایده بسیار خوبی است.
در موقعیت امروزی که نرخ های بهره بسیار پایین آمده است، هیچ نوع سرمایه گذاری دیگری را نمی توانید بیابید که یک بازده تضمینی را حتی نزدیک به ۱۵ درصد برای شما به همراه داشته باشد.

در حال حاضر، دولت آمریکا به ازای ۵ سال سپردن پول خود، سود سالانه ای معادل ۱.۳۲ درصد به شما پرداخت می کند و به ازای ۳۰ سال ۲.۷۷ درصد سود پرداخت می کند. اگر شما در یک حساب استاندارد سرمایه گذاری کنید، باید به ازای بهره ای که دریافت می کنید مالیات بپردازید. اگر در محدوده مالیاتی حداقلی قرار داشته باشید، در این صورت سودی که در نهایت به شما می رسد به ترتیب ۰.۹۵ درصد و ۲ خواهد بود.

معاف از مالیات در مقایسه با غیرمعاف از مالیات

انواع مختلفی از بدهی وجود دارد؛ اما به طور کلی، می توان آنها را در دو دسته معاف از مالیات و غیرمعاف از مالیات قرار داد. زمانی که می خواهیم تصمیم بگیریم که کدام وام را تسویه کنیم، در ابتدا باید همه وام ها را بر اساس انطباق مالیاتی برابر کنیم. برای این کار، نرخ بهره وام معاف از مالیات را به دست آورده و حاصل ضرب نرخ حداقلی مالیات در نرخ بهره را از آن کم می کنیم.

برای مثال، اگر شما رهن معاف از مالیاتی را با بهره ۵ درصد پرداخت می کنید و در محدوده مالیاتی حداقلی قرار دارید، در این صورت از این فرمول استفاده می کنیم. به این ترتیب می توان یک رهن معاف از مالیات را با یک وام ماشین غیرمعاف از مالیات مقایسه کرد.

ملاحظاتی فراتر از نرخ های بهره

مدت بازپرداخت وام زمانی که وام دهنده برای پرداخت وام در اختیار شما قرار می دهد، یک عامل مهم در تصمیم گیری شما است. تسویه یک وام یک ساله با بهره ۳ درصد ممکن است کاملا معقولانه باشد، در حالی که تسویه یک وام ۳۰ ساله با همین بهره شاید خیلی منطقی نباشد. دلیل این موضوع به گزینه های جایگزین سرمایه گذاری برای شما مربوط می شود.
با یک افق سرمایه گذاری کوتاه مدت (می دانید که برای پس دادن وام به پول نیاز دارید)، سرمایه گذار نمی تواند با نوسان پذیری بالایی را متحمل شود و ناچار خواهد شد به اوراق قرضه کوتاه مدت و با کیفیت اعتباری بالا روی آورد. در آن سو، داشتن یک افق ۳۰ ساله به فرد کمک می کند تا راحت تر در محیط های ناپایداری چون بازار سهام که احتمال افزایش آن در بلندمدت بیشتر است، در آن پول خود را سرمایه گذاری کند.

نیازهای نقدینگی: یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیم گیری شما نقدینگی است. اگر فکر می کنید که در آینده نزدیک به پول نقد نیاز دارید (مثلا عروسی در پیش دارید یا قصد مسافرت دارید یا قصد خرید منزل دارید) تسویه بدهی نمی تواند گزینه چندان مناسبی برای شما باشد، حتی اگر نرخ بهره وام ها بالاتر از بهره به دست آمده در حساب جاری شما باشد.

شرایط منحصر به فرد: علاوه بر موارد بالا، شرایط خاصی وجود دارد که می تواند جذابیت تسویه وام را بیشتر یا کمتر کند. برای مثال، فرض کنید شما خانه ای به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار را با داشتن ۵۰ هزار دلار موجودی نقد و استقراض ۴۵۰ هزار دلار، خریداری کرده اید.
همچنین فرض کنید که وام دهنده تا زمانی که اصل وام به ۴۰۰ هزار دلار برسد، از شما ۱ درصد بیمه خصوص رهن بر روی مبلغ باقیمانده از اصل وام می خواهد. در این مورد گذاشتن ۵۰۰۰۰ دلار روی وام رهن باعث حذف بیمه خصوصی رهن شده و ۴۵۰۰ دلار در سال برای شما ذخیره خواهد داشت. این یک بازده تضمین شده حدود ۹ درصد از بهره وام شماست.

سایر شرایط منحصر به فرد، شامل این موارد است: وام هایی با نرخ های بهره تطبیق پذیر، وام های دانشجویی که پرداخت آنها پس از اشتغال به کار شما آغاز می شود یا وام هایی که در صورت مرگ شما به طور کامل پرداخت می شود.

شما باید چه کار کنید؟

اگر به درستی کار خود را انجام دهید، به کار بردن اهرم یک راه فوق العاده برای مدیریت جریان نقدینگی و به دست آوردن ثروت است. بسیاری از میلیاردرها یک وام می گیرند و سهام می خرند. با این حال، شما باید کاری را انجام دهید که به شما آرامش می دهد. اگر فکر می کنید که ریسک پذیری پایینی دارید، رو آوردن به سود تضمینی تسویه همه بدهی های تان یک راهکار بسیار مناسب و بدون دغدغه است. اگر شما فرد ریسک پذیری هستید که علاقه مند به برداشتن سنگ های بزرگ و بازده های اهرمی هستید، می توانید دست به کارهای بزرگ پر ریسک بزنید.

فقط به یاد داشته باشید که قوانین مالیاتی پیچیده اند و اگر چیزی برای یک فرد معاف از مالیات باشد، لزوما همان چیز نمی تواند برای فردی با درآمد و دارایی های متفاوت معاف از مالیات باشد. قبل از هر تصمیمی با یک مشاور مالیاتی صحبت کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج