تسهیل شرایط خرید خودرو
یکی از چالشهایی که طی چهار سال گذشته صنعت خودرو با آن درگیر بوده، بحران تقاضا در بازار کشورمان است.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: یکی از چالشهایی که طی چهار سال گذشته صنعت خودرو با آن درگیر بوده، بحران تقاضا در بازار کشورمان است.
هر چند بررسی عوامل موثر در این بحران نشان میدهد که اعمال تحریمهای بینالمللی، افزایش بیش از دو برابری قیمت خودرو و کاهش قدرت خرید مشتریان اثر جدی بر این موضوع داشته است، اما بررسی بیشتر بازار طی یکی، دو سال گذشته نشاندهنده افزایش عوامل موثر بر کاهش تقاضا در بازار خودرو کشور است؛ عواملی چون قدیمی بودن خودروهای تولیدی خودروسازان، عدم تناسب قیمت و کیفیت محصولات ارائه شده به بازار موجب شده که صنعت خودرو با کاهش تقاضا مواجه شود؛ بنابراین در حالی خودروسازان جهانی بر افزایش فروش خودرو در بازار ایران تاکید دارند که بحران تقاضا در بازار خودروی ایران، تردیدها نسبت به تحقق فروش مطابق پیشبینیهای مرکز تحقیقاتی بوستون را ایجاد میکند.
به اعتقاد کارشناسان، در صورتی بازار خودروی ایران میتواند شرایط فروش یک میلیون و ۵۰۰ و بالاتر را ایجاد کند که تغییرات ساختاری در صنعت خودرو کشورمان ایجاد شود، اما در کنار این تغییرات ساختاری باید به متعادل شدن قیمت خودرو متناسب با قدرت خرید مشتریان، افزایش تنوع در عرضه خودروها به بازار و افزایش کیفیت و خدمات ارائه شده به مشتریان نیز توجه کافی داشت.
اما در شرایطی کارشناسان شرط افزایش تقاضا و همسو با آن فروش خودروی سواری در ایران را منوط به مجموعه عوامل اقتصادی و تولیدی میدانند که پژوهش مرکز مطالعات بوستون نیز یکی از عوامل موثر بر افزایش فروش را تغییرات متناسب با نیازهای مشتریان در بازار عنوان کرده که یکی از این عوامل، افزایش قدرت خرید طبقه متوسط است. این موضوع در حالی مطرح میشود که بسیاری از کارشناسان یکی از اثرگذارترین موضوعات در بازار خودرو کشور را وضعیت نامناسب اقتصادی مردم و بهدنبال آن کاهش قدرت خرید مشتریان عنوان میکنند.
در این بین اما قدیمی بودن خودروهای داخلی نیز اثر مستقیمی بر این بازار دارد. به این ترتیب، در صورتی میتوانیم پیشبینی این مرکز تحقیقاتی مبنیبر افزایش فروش تا سال ۲۰۲۰ را محقق کنیم که بتوانیم خودروهای جدید با قیمت مناسب به بازار عرضه کنیم. اهمیت این موضوع از آن رو است که ۸۰ درصد بازار خودرو ایران را محصولات زیر ۵۰ میلیون تومان تشکیل داده؛ خودروهایی که از کیفیت چندان مطلوبی نیز برخوردار نیستند.
در این زمینه حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه فروش با تقاضای موثر در بازار ارتباط مستقیم دارد، میگوید که موسسات تحقیقاتی ارزش فروش بازار خودرو یک کشور را براساس تقاضای بالقوه و بالفعل در نظر میگیرند؛ بنابراین در صورتی بازار خودرو ایران میتواند میزان فروش خود را افزایش دهد که بازار سنجی و اطلاع دقیقی از کشش بازار وخواستههای مشتریان خودرو صورت بگیرد.
نظر کاربران
پس چرا خوردوهایی که تولید میکنن با نصف قیمت و آپشن های بهتر نسبت به داخل به خارج صادر میکنن
ایا کارشناسان محترم نمیدونن قیمت خودرو با برداشته شدن تحریم ها باید پایین می امد پس چرا باز بالا میره؟
خودرو بی کیغیت با قیمت بالا نتیجش همین رکود میشه
با ۲۱میلیونی که الان میشه پراید بی کیفیت خرید تو کشورهای خارجی چه نوع خودرویی میشه خرید!!!!!؟؟؟؟