۵۶۵۹۲۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ترکیه در سالگرد کودتا ۷ هزار نفر دیگر را اخراج کرد

ترکیه هم‌زمان با نخستین سالگرد کودتای نافرجام در این کشور، هزاران نفر را به ظن همراهی با کودتاچیان از کار برکنار کرده است.

خبرآنلاین: ترکیه هم‌زمان با نخستین سالگرد کودتای نافرجام در این کشور، هزاران نفر را به ظن همراهی با کودتاچیان از کار برکنار کرده است.

اخراجیان جدید از میان دانشگاهیان، ماموران پلیس، آموزش و پرورش، دادگستری و سایر نهادهای دولتی‌اند.

دولت ترکیه روز شنبه (فردا - ۲۴ تیر) نخستین سالگشت شکست کودتای ۱۵ ژوئیه را جشن می‌گیرد. در جریان این کودتا بیش از ۲۵۰ نظامی، مامور پلیس و شهروندان معمولی کشته شدند.

اردوغان، نهضت اسلامی گولن به رهبری فتح‌الله گولن را پایه‌ریز کودتا می‌داند و بارها از آمریکا درخواست کرده آقای گولن را که در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد به ترکیه بازگرداند؛ تصمیمی که تاکنون واشنگتن آن را نادیده گرفته است.

فتح الله گولن این اتهام‌ها را رد کرده و حتی در همان روزهای نخست بعد از کودتا، خود دولت را بانی کودتای نافرجام خوانده بود تا با توسل به آن بتواند مخالفان را سرکوب و "سلطه" خود را تثبیت کند.

اخراج‌های جدید که بیش از ۷۰۰۰ مورد گزارش شده در پی فرمانی که ظاهرا روز پنجم ژوئن گذشته صادر شده بوده صورت گرفته است اما خبر مربوط به آن امروز (جمعه -۲۳ تیر) در روزنامه دولتی گزت برای نخستین بار منتشر شد.

در این حکم دولتی آمده: "اخراج شدگان کسانی هستند که ثابت شده برای خلاف امنیت ملی اقدام کرده‌اند و یا عضو سازمان‌های تروریستی بوده‌اند."

در میان این لیست طولانی، اسامی ۲۳۰۳ پلیس و ۳۰۲ نفر از دانشگاهیان ترکیه دیده می‌شود.

همچنین به گزارش رویترز، ۳۴۲ افسر سابق پلیس و نظامی بازنشسته هم با نزول رتبه و درجه مواجه شده‌اند.

از زمان کودتا تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر اخراج و بیش از ۵۰ هزار نظامی، پلیس و دیگر کارمندان بخش‌های دولتی بازداشت شده‌اند.

دولت می‌گوید بازداشت‌ها و اخراج‌ها برای برقراری امنیت و ثبات در کشور ضروری بوده است اما منتقدان رجب طیب اردوغان می‌‍گویند او با "فرصت‌طلبی" به سرکوب مخالفان سیاسی خود مشغول است.

در آستانه نخستین سالگرد این رویداد، استانبول و آنکارا مملو از تابلوهای بزرگ و پوسترهایی است که در آنها شهروندان عادی که در شب کودتا برابر سربازان کودتاچی قدعلم کرده بودند را به تصویر کشیده است.

قرار است روز شنبه همزمان با راهپیمایی‌های گسترده و مراسم متعدد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری دقیقا در لحظه‌ای که کودتا آغاز شد در پارلمان این کشور سخنرانی کند.

در حالی که اردوغان و حامیانش شکست کودتا را "تولدی دوباره" برای ترکیه می‌نامند، مخالفان دولت آن را زمینه‌ساز "استبداد" خوانده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج