۵۷۳۲۲۹
۱۴ نظر
۵۰۳۳
۱۴ نظر
۵۰۳۳
پ

درباره پنج شخصیت زن سریال‌های تاریخی که در حافظه‌ها مانده اند

این زنان باصلابت و ماندگار

در فیلم و سریال های تاریخی، می توان زنانی را یافت که همچنان نام شان در حافظه ها حک شده. وجه مشترک عمده آنها قدرت و صلابت در دنیای مردانه است و اراده ای که نخواسته اند «معمولی» باشند.

روزنامه هفت صبح: در فیلم و سریال های تاریخی، می توان زنانی را یافت که همچنان نام شان در حافظه ها حک شده. وجه مشترک عمده آنها قدرت و صلابت در دنیای مردانه است و اراده ای که نخواسته اند «معمولی» باشند. در این مطلب پنج شخصیت و بازیگرانشان را مرور کرده ایم و نیاز به یادآوری نیست که امکان تحلیل همه شخصیت ها وجود ندارد و اینها مشتی از خروار هستند.

عزت الدوله | سلطان صاحبقران

* بازیگر: زهرا حاتمی
این زنان باصلابت و ماندگار

* ویژگی نقش: اولین تصویر دراماتیکی که از امیرکبیر در قالب یک اثر نمایشی شکل گرفت، سریال «سلطان صاحبقران» علی حاتمی است؛ به سال 1354 سریال دو دوره از زندگی ناصرالدین شاه را روایت می کند که بخش اول آن مربوط است به واپسین روزهای صدارت امیرکبیر. در این بخش از داستان دو زن نقش محوری دارند؛ ایرن زاریانس در نقش مهدعلیا و عزت الدوله همسر امیرکبیر (زهرا حاتمی که آن زمان به نام زری خوشکام شناخته می شد). عزت الدوله که پی به نقشه شوم مهدعلیا برده، دنبال راهی است تا امیرکبیر را آگاه سازد. نگرانی، عشق و البته اقتدار خواهر شاه در فضای شاعرانه سریال، بازی خانم حاتمی را ماندگار کرده است.

ترکان خاتون | سربداران

* بازیگر: افسانه بایگان
این زنان باصلابت و ماندگار

* ویژگی نقش: سریال «سربداران» در زمان پخش با استقبال بالا روبرو شد و خیلی از بازیگران با این سریال به چشم آمدند؛ از جمله افسانه بایگان. «سربداران» درباره دوره ای از تاریخ سرزمین خراسان به جلوداری مردم سبزوار و نواحی اطراف آن از جمله باشتین در قرن هشتم هجری است. بایگان در نقش ترکان خاتون و سوسن تسلیمی در نقش فاطمه، خانم های این داستان مردانه بودند. چهره، گریم و کلاه گیس بایگان آنقدر دیده شد که بعد از آن به شکل مطلق به مدت یک دهه تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد؛ آن هم در دورانی که خبری از ستاره سازی نبود. بایگان در گام نخست بازیگری درک درستی از ترکان خاتون داشت و چهره اش به شهرت او و موفقیت نقش کمک زیادی کرد.

مهد علیا | امیرکبیر

* بازیگر: فخری خوروش
این زنان باصلابت و ماندگار

* ویژگی نقش: یک بار داستان زندگی دراماتیک امیرکبیر توسط علی حاتمی در «سلطان صاحبقران» ساخته شده بود. سعید نیک پور کار سختی داشت، که سریالش لااقل از این منظر لنگ نزند. نیک پور برای مهدعلیا سراغ بازیگری رفت که پیش از این سریال بازی نکرده بود و درخشش او به صحنه تئاتر و پرده سینما باز می گشت. فخری خوروش خیلی زود سخت پسندها را مجاب کرد که بهترین انتخاب برای مهدعلیا است. زنی جاه طلب که معتقد است قدرت مادر شاه از شاه بیشتر است و وقتی عرصه را تنگ می بیند، قصد جان امیرکبیر می کند. قدرت و صلابت مهدعلیا در تک تک حرکات و حالات خانم خوروش هویدا است.

قطام | امام علی (ع)

* بازیگر: ویشکا آسایش
این زنان باصلابت و ماندگار

* ویژگی نقش: داود میرباقری برای جذاب شدن سریال امام علی (ع) نقش های منفی را برجسته کرد و با اهتمام به شخصیتی مثل قطام و ولید، دایره اطلاعات بیننده ها را بالا برد. همان طور که می دانید نقش قطام را ویشکا آسایش بازی کرد که این نقش و سریال، اولین تجربه بازیگری اوست.
قطام جزو زنان فم فتال (اغواگر) سینما و تلویزیون ما است که در زمان پخش به شدت مورد توجه قرار گرفت. ویشکا آسایش به خاطر هوش خود و هدایت میرباقری، تصویری ماندگار از قطام به یادگار گذاشت که سال ها طول کشید تا از سایه آن خارج شود. قطام دختر مقتدر عرب است که اسب سواری می کند، شمشیر می زند و با قدرت زنانه اش مردان را برای رسیدن به هدفش در اختیار دارد. این مشخصات در بازی آسایش وجود دارد.

زلیخا | یوسف پیامبر (ع)

* بازیگر: کتایون ریاحی
این زنان باصلابت و ماندگار

* ویژگی نقش: در میان آثار مذهبی تاریخی، شخصیت زلیخا بیش از دیگران دیده شد. کتایون ریاحی در آخرین تجربه بازیگری خود (تاکنون) نقشی را بازی کرد که غالب مردم با سرگذشتش آشنا بودند و می خواستند آن را در قالب یک اثر نمایشی تماشا کنند. ریاحی، زلیخا را طوری بازی کرد که نه عشق اش به یوسف (ع) تعبیر به هوس شود و نه باورپذیری اش برای بیننده سخت باشد. در نگاه اول انتخاب این بازیگر برای نقش زلیخا به دلیل عدم تناسب کامل سن با نقش، موفقیت اش را زیر سوال می برد اما قدرت بازیگری ریاحی نتیجه ای دیگر به همراه داشت. او چه در نقش جوانی و چه در پیری، متوجه بود که چطور عشق و علاقه اش به یوسف را نشان دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیشین بینیم با............ حال نذاریم با

    • بدون نام

      تورو دماغ عملی ها رو نگید باصلابت آدم خندش میگیره

    • لارا

      ولی بنظر من نقش زلیخا اصلا جاودان نبود بیشتر بخاطر کلاهگیس پوشیدناشون توی اون دوره روی سرو زبون ها افتادن وگرنه بازی چندان خاصی نداشت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم کلن همه موارد رو بغیر از اخری موافقم

    • شیما

      وااای خدا من از بچگیم تاحالا انقدررر زهرا حاتمی رو دوس دارم....عاااشششقشم چون شبیه مامان بزرگمه و خیلی خاصه

    • شیما

      ببخشید ولی شما حال ندارین به ما چه...ما هم علاقه ای به دیدن همچین پیامهایی نداریم متاسفانه

    • شیما

      وای نه یعنی اون ویشکا آسایشه....حلل الخالق گذر زمان

    • بدون نام

      یادش بخیرقطام.چقدرزودگذشت.زهراحاتمی یازری خوشکام؟

    • بدون نام

      کتی خوشگله ،
      خواهر من چهره ش کپ روسی هاست ،دماغش بلند و باریک بود و خیلی هم بهش می اومد ،دلش می خواست دماغش رو عمل کنه ،نه به خاطر زیبایی به خاطر مد ،چون به اندازه ی کافی زیباست ،عمل کرد و کاملا زشت تر شد ،چون دماغ کوتاه بهش نمیاد .

    • بدون نام

      نقشش رو گفته با صلابت ،بعدم ما خاور میانه ایها ،چهره هامون هم میانه اند ،نه خیلی زشتیم نه خیلی خوشگل ،نه مثل شرقی های چشم بادامی نه مثل غربی های چشم آبی ،نه آفریقایی ها .
      البته ورزش نمی کنیم وگرنه بهتر بودیم .

    • بدون نام

      کتایون ریاحی نقش زلیخا رو انصافا خیلی خوب بازی کرد

    • بدون نام

      زهرا حاتمی چقدرتپله! انصافا دخترش از لحاظ چهره و هیکل ازش خیلی سرتره

    • بدون نام

      خنده داره که افسانه بایگان رو به عنوان زن باصلابت اصلی سریال سربداران معرفی کردید سوسن تسلیمی رو فقط بهش اشاره ای کردین! سوسن تسلیمی که نقشش خیلی باصلابت تر بود و بازیشم عالی تر

    • فریاد

      خیلی مطلب خوبی بود.
      گرچه لیستتون کامل نبود. ژاله علو عزیز در. نقش خاله لیلا عالی بود. مرحومپجمیله شیخی در نقش ملوک پدر سالار...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج