جاباما
۵۷۷۴۷۸
۱۰ نظر
۵۱۷۹
۱۰ نظر
۵۱۷۹
پ

چگونه دوستان واقعی را از دوستان غیرواقعی تشخیص دهیم؟

کم یا زیاد بالاخره همه یکسری دوست دارند. مسئله تشخیص دوستان واقعی از غیرواقعی است. خیلی از ماها گاهی به پست افراد نادرست می‌خوریم، کسانی که برای ما خاطرات و تجربیات بد رقم می‌زنند.

وب‌سایت دیجی رو - نهال سهیلی فر: کم یا زیاد بالاخره همه یکسری دوست دارند. مسئله تشخیص دوستان واقعی از غیرواقعی است. خیلی از ماها گاهی به پست افراد نادرست می‌خوریم، کسانی که برای ما خاطرات و تجربیات بد رقم می‌زنند.
گاهی هم پیش می‌آید که آنقدر می‌خواهیم خودمان دوست خوب و همه چیز تمامی باشیم که از رفتارهای بد طرف مقابل‌مان میگذریم و حواسمان نیست که در چه رابطهٔ مسمومی قرار گرفته‌ایم. در ادامه ۱۰ ویژگی دوستان واقعی و پس از آن۲۰ ویژگی دوستان متظاهر و غیرواقعی بیان شده است.
ویژگی دوستان خوب

۱.آنها در شرایط خوب و بد کنار شما هستند

اینکه در شادی‌ها و لحظات خوب با کسی دوست باشی و وقت بگذرانی کار آسانی است. اما وقتی اوضاع خوب پیش نمیرود است که می‌توانید دوستان واقعی را از غیرواقعی تشخیص بدهید. یک دوست واقعی وقتی برایتان مشکلی پیش می‌آید ناپدید نمی‌شود. وقت شما درگیر جدایی هستید، مشکل مالی دارید یا بیمار هستید یک دوست واقعی در کنار شما خواهد بود و حمایت خودش را با ابراز علاقه و گوش کردن به حرف‌هایتان به شما نشان خواهد داد.
چگونه دوستان واقعی را از دوستان غیرواقعی تشخیص دهیم؟

۲. آنها خواستار موفقیت و شادی شما هستند

تابحال دوستی داشته‌اید که نسبت به موفقیت و شادی شما حسادت کند یا بی توجهی کند؟

مثلا ترفیع شغلی گرفته‌اید اما دوستتان با نادیده گرفتن این موضوع و بی اهمیتی نسبت به آن سعی می‌کند ارزش کار و دستاورد شما را پایین بیاورد، یا مثلا با کسی تازه آشنا شده‌اید اما دوستتان مدام سعی می‌کند که نکات منفی او را به شما بگوید. اما باید دانست که یک دوست واقعی از موفقیت و شادی شما عمیقا خوشحال می‌شود. او موفقیت شما را جشن می‌گیرد و به شما افتخار می‌کند.یک دوست واقعی اگر احساس حسادت هم بهش دست بدهد سعی می‌کند سریعا آن را از خودش دورک کند.

۳. آنها سریع می‌بخشند و فراموش می‌کنند

تقریبا برای همه ما پیش آمده که گاهی از روی بی فکری حرفی بزنیم یا رفتار خاصی انجام بدهیم که دوستمان را بیازارد. بعضی از دوستان هستند که حتی بعد از عذرخواهی کردن هم ماجرا را ول نمی‌کنند؛ آنها گاه و بیگاه موضوع را پیش می‌کنند و از آن به عنوان سلاحی برای آزرده خاطر کردن شما استفاده می‌کنند.

یک دوست واقعی سریع عذرخواهی شما را می‌پذیرد و بدون اینکه به شما احساس گناه و شرمندگی بدهد از خطای شما می‌گذرد. یک دوست واقعی دوست دارد که رابطه را ترمیم کند، مخصوصا زمانی که از ته قلب عذرخواهی می‌کنید.

۴. آنها به عقاید شما احترام می‌گذارند

شاید شما هم دوستانی داشته باشید که بخواهند افکار و عقایدشان را به شما تحمیل کنند و وقتی شما با آنها موافقت نکرده و هم نظر نباشید آنها عصبانی می‌شوند و شروع به انتقاد می‌کنند.

یک دوست واقعی برای حفظ رابطه پذیرای اختلافات و نظرات می‌باشد. او به شما گوش می‌دهد و با احترام جواب‌تان را می‌دهد و قضاوت شخصی هم نمی‌کند.

۵. آنها به حرف‌هایتان گوش کرده و به صحبت‌هایتان علاقه نشان می‌دهند

بعضی از دوستان هستند که نسبت به مود و وضع و حال شما بی اهمیت هستند، مثلا اگر راجع به چیزی که شما را اذیت می‌کند صحبت کنید یک جوری بحث را به مشکلات خودشان می‌کشانند یا اصلا بحث را عوض می‌کنند. آنها بنظر بسیار بی توجه و حواس پرت، بی علاقه و درگیر خودشان بنظر می‌آیند و بنظر می‌رسد که نه با شما حس همدردی دارند و نه اصلا شما را درک می‌کنند.

یک دوست واقعی دوست دارد که فراتر از یک گفت و گوی سطحی و بی معنا داشته باشید. آنها برایتان وقت می‌گذارند تا به حرف‌هایتان با دقت گوش کنند و بیشتر سر از زندگی‌تان در بیاورند. آنها به حال و اوضاع شما اهمیت می‌دهند و دوست دارند بهتان کمک کنند.

۶. آنها هم به طور مساوی برای در ارتباط بودن پا پیش می‌گذارند

آیا شما تنها کسی هستید که در یک رابطه پیشقدم می‌شوید؟ مثلا اغلب شما قرار شام یا بیرون رفتن می‌گذارید یا مثلا خودتان را در دسترس دوستتان قرار می‌دهید اما وقتی شما او را لازم دارید نیست؟

اینگونه روابط تعادل را بر هم می‌زنند و به مرور خسته کننده می‌شوند و با گذشت زمان حس می‌کنید که بهتان بی احترامی شده و دوستتان شما را دوست ندارد.

یک دوست واقعی به همان میزانی که شما وقت وانرژی می‌گذارید برایتان وقت و انرژی می‌گذارد تا دوستی را حفظ کند. در این روابط این شما نیستید که باید برای همه چیز برنامه بریزید و شروع کنندهٔ همه چیز باشید.

۷. آنها علیرغم نکات منفی، شما را دوست دارند

همهٔ ما یک سری نکات و ویژگی‌های منفی داریم. مثلا زیاد حرف می‌زنیم، بلند می‌خندیم یا از این جور چیزها. بعضی از دوست‌ها روی این نکات منفی دست می‌گذارند و سعی می‌کنند بواسطهٔ آنها شما را خجالت زده کنند. یک دوست واقعی که به شما اهمیت می‌دهد می‌تواند این نکات را نادیده بگیرد چراکه می‌داند شخصیت شما چیزی فراتر از اینهاست. آنها خود واقعی شما را دوست دارند و می‌توانند شما را همانطور که هستید با همهٔ کم و کاستی‌هایتان بپذیرند.

۸. آنها وفادار و قابل اعتماد هستند

هیچ چیزی بدتر از دوستی نیست که به اعتماد شما خیانت می‌کند. مثلا پشت سر شما غیبت می‌کند یا اطلاعات شخصی و محرمانه‌تان را با اینکه از آنها خواسته‌اید به کسی نگوید بازهم به دیگران می‌گوید. آنها بخاطر شما در مقابل دیگران نمی‌ایستند و به قول‌ها و تعهدهایشان به شما پایبند نیستند.

یک دوست واقعی وفادار و قابل اعتماد است و شما ایمان دارید که او هیچ وقت به اعتماد شما خیانت نمی‌کند، پشت سرتان حرف نمی‌زند و شما را جلوی دیگران ضایع نمی‌کند.

۹. آنها شما را قضاوت نمی‌کنند

همهٔ ما یک سری تصمیمات احمقانه در زندگی گرفتیم و کارهای احمقانه‌ای انجام داده‌ایم؛ آخرین چیزی که در اینجور لحظات احتیاج داریم این است که کسی به ما بگوید« من که بهت گفتم اینجوری میشه» یا احمق بودنمان را یادمان بیاورد. یک دوست واقعی ما را در این لحظات یاری می‌کند، بدون اینکه خجالت بکشد یا بخواهد ما را قضاوت کند. آنها ما را در آغوش می‌گیرند، کمک می‌کنند که از پس مشکل بربیاییم و بعد از پشت سر گذاشتن مسئله همراه با ما به آن می‌خندند. دوستان واقعی ماهیت اصلی ما را می‌شناسند و ایمان دارند که ما دفعهٔ بعد بهتر عمل خواهیم کرد.

۱۰. در کنار آنها بودن خوش می‌گذرد

آیا شما هم از این دوستان ضد حال وانرژی منفی داشته‌اید؟ کسانی که مدام از همه چیز شکایت می‌کنند، نسبت به چیزی هیجان زده نمی‌شوند و همیشه مود خوب همه را خراب می‌کنند.

یک دوست واقعی شما را سرحال می‌آورد ودوست دارد که شما از زندگی لذت ببرید. این دوستان به طور کلی نسبت به همه چیز نگرشی مثبت دارند، باعث خندیدن شما میشوند و شما از کنار آنها بودن احساس خوبی پیدا می‌کنید.
چگونه دوستان واقعی را از دوستان غیرواقعی تشخیص دهیم؟

ویژگی دوستان غیرواقعی

گاهی اوقات تشخیص دوستان واقعی از غیر واقعی کمی دشوار میشود. بعضی افراد ممکن است برای شروع دوستی خیلی به شما اهمیت بدهند تا توجهتان را جلب کنند اما پس از مدتی شخصیت حقیقی خودشان را نشان می‌دهند. اگر شما انسان حساسی باشید ممکن است نسبت به این افراد که سعی می‌کنند از شما استفاده کنند آسیب پذیر باشید.

۲۰ نشانهٔ که به شما در تشخیص دوستان غیرواقعی کمک می‌کند:

۱.وقتی به آنها احتیاج دارید ناپدید می‌شوند.

۲. آنها اغلب درمورد دیگران غیبت می‌کنند( پس احتمالا غیبت شما را هم می‌کنند)

۳. وقتی اوضاع بر وفق مرادشان نباشد سعی می‌کنند به خاطر کارهای گذشته‌تان به شما احساس گناه و عذاب وجدان بدهند.

۴. نسبت به موفقیت و شادی شما احساس خوشحالی نمی‌کنند.

۵. آنها نسبت به شناخت عمیق‌تر شما احساس بی علاقگی می‌کنند.

۶. آنها شما را برای افکار و عقایدتان مورد قضاوت قرار می‌دهند.

۷. آنها بی رحمانه اشتباهات و نقاط ضعفتان را قضاوت می‌کنند.

۸. به ندرت اول برای کارهای پا پیش می‌گذارند.

۹. آنها همیشه محوریت گفت و گو را به سمت خودشان بر می‌گردانند.

۱۰. آنها هرگز به خاطر شما در مقابل دیگران نمی‌ایستند.

۱۱. آنها اغلب قول‌هایشان را زیر پا می‌گذارند.

۱۲. آنها فقط به خودشان اهمیت می‌دهند.

۱۳. آنها گاهی تیکه می‌اندازند و زخم زبان می‌زنند تا شما را سردرگم کنند و آزار بدهند.

۱۴. آنها چیزهای می‌گویند که شما را جلوی دیگران خجالت زده کنند.

۱۵. آنها فقط وقتی به شما نیاز دارند یا حوصله شان سر رفته با شما ارتباط برقرار می‌کنند.

۱۶. آنها سریع بهشان بر می‌خورد و عصبانی ‌می‌شوند.

۱۷. آنها به اشتباهات گذشتهٔ‌ شما می‌چسبند و مدام آنها را یادآوری می‌کنند.

۱۸. آنها فاز منفی و مود بد خودشان را به شما و دیگران منتقل می‌کنند.

۱۹. آنها اتفاقات و مسائل مهم زندگی شما را فراموش می‌کنند.

۲۰. آنها به راحتی وقتی به نفعشان نباشد اصلا شما را نمی‌شناسند.

این دوستان غیرواقعی یا فیک اغلب خودخواه هستند، رفتاری بچه گانه دارند، انعطاف پذیر نیستند و هوش هیجانی ندارند و نمی‌دانند که دوست خوب بودن اصلا چه شکلی است.

گاهی اوقات هم هست که افراد بزرگتر می‌شوند و سنشان بالاتر می‌رود و پخته‌تر می‌شوند و به همین دلیل ممکن است در طی زمان از یک دوست فیک تبدیل به یک دوست واقعی شوند. در این لحظات، مسئلهٔ مهم این است که شما از لحاظ احساسی مراقب خودتان باشید و برای این دوستی حد و مرز تعیین کنید یا اینکه کلا از آنها دوری کنید.

اگر دیدید دوستتان بیش از حد موجب ناراحتی شما می‌شود و انرژی و احساسات شما را هدر می‌دهد شاید بهتر باشد که رابطه‌تان را قطع کنید و به دنبال کسانی بگردید که لحاظ ذهنی بیشتر به شما نزدیک است و دنبال یک دوستی واقعی است.

مانند هر رابطهٔ دیگری، رابطهٔ دوستانه هم دو طرفه است به همین دلیل شما هم باید آن دوستی باشید که دوست دارید دیگران برای شما باشند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من با بخشیدن سریع مخالفم گاهی لازمه طرف بدونه چقدر خرابی به بار اورده بعضی وقتا ادم نباید ببخشه, و بالاخره یجایی بهتره دوستی تموم بشه چون یک طرف به کارای بد کردن عادت کرده

    • بدون نام

      چقدر اون تیکه بالاش رویایی بود قسمت پایینش هم که اندر احوالات خودمونو و دور بریامونه

    • هستی

      از تو دنیایی که ما هستیم دوست واقعی پیدا نمیشه و یا اگه پیداشه خیلی کمیابه

      پاسخ ها

      • نا ز

        راست میگویی هستی من دیروز من دیروز صورت دوستی که 3سال دست بودیم شناختم

    • samin

      والا من که یه دوستی داشتم پنج سال باهم بودیم ولی سال اخر دوستیمون فهمیدم تمام سعیش این بوده که اعتماد به نفسمو بیاره پایین و من در سطحی باشم که از هیچ نظر نتونم باهاش رقابت کنم و فهمیدم ک درباره همه کاراش حتی یه کار روز مره هم بهم دروغ میگفته
      اخرشم بدون خداحافظی رفت یه مدرسه دیگه

      پاسخ ها

      • ناز

        منم شبیه این تجربه راکردم چقدرسخته

    • بدون نام

      مردم بدین صفات اگر یابی

      گر نام او فرشته نهی، شاید

    • ناز

      من هم یک دوست دار که وتی باهم شدیم ودوست دیگری مون اومد دعوا میکنیم و او با او صمیمی میشد علتش چیست

    • مهدیار

      چقد عجیب...
      من نظراتتون رو خوندم.باعث تعجبه...
      امیدوارم مثل پارسا، دوست من، همتون داشته باشین

    • بدون نام

      یه چیزی میخوام بگم
      وقتی تو دنیایی که یه نفر تازه وارد جایی میشه که هیچکسو نمیشناسه و همه ازش دوری میکنن برای مشکلی که داشته و تو فقط کمکش میکنی تا از اون حالش در بیاد و بعد اون میره سراغ بقیه اون هارو دوست صمیمیش خطاب میکنه،نباید انتظار پیدا کردن رفیق رو داشته باشی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج