اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۷۸۹۷۴
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

به قلم Sebastian Mittag از وب سایت آلمانی Sport۱؛

واگذاری دمبله به بارسا، منطقی یا غیر قابل دفاع؟

بارسلونا به شدت به دنبال جذب عثمان دمبله برای پر نمودن جای خالی نیمار است. آیا فروش این ستاره فرانسوی در این تابستان به نفع دورتموند تمام خواهد شد؟

طرفداری: انتقال رکورد شکن نیمار به پاری سن ژرمن تاثیرات بسیار فراوانی به همراه داشته است که یکی از آنها افزایش قدرت مالی باشگاه بارسلونا به دلیل این جابه جایی ۲۲۲ میلیون یورویی است. اتفاقی تاریخی که سبب شده کاتالان ها تور خرید تابستانی خود را با اعتماد به نفس بیشتری دنبال نمایند.

بیشتر روزنامه های اسپانیایی از عثمان دمبله به عنوان جانشین احتمالی نیمار در بارسلونا نام می برند و بر اساس ادعای آنها این ستاره فرانسوی در صدر لیست خرید سران باشگاه بارسلونا قرار گرفته و حتی آنها آمادگی دارند برای جذب وی، پیشنهادی بالاتر از 100 میلیون یورو به باشگاه دورتموند ارائه کنند. میشائیل تسورک مدیر ورزشی دورتموند در حاشیه بازی دوستانه این تیم مقابل تیم روت وایس ارفورت در این زمینه مدعی شد:

من نمی توانم چنین اخباری را تایید کنم. دلیلی ندارد که باشگاه دورتموند بخواهد هر بار چنین شایعات و گمانه زنی هایی را تفسیر کند. به احتمال زیاد چنین اخباری تا مدت ها ما را همراهی خواهند کرد.

با این تفاسیر آیا واگذاری عثمان دمبله به بارسلونا در این تابستان با قیمتی نجومی به نفع دورتموند تمام نخواهد شد؟ یا چنین تصمیمی در بلند مدت منجر به ضرر این تیم پرطرفدار آلمانی خواهد شد؟ این یادداشت به بررسی دلایل موافقین و مخالفان چنین انتقالی می پردازد.

دلایل موافقین

یک- درآمدزایی باشگاه دورتموند

دورتموند می تواند از فروش دمبله درآمدی بسیار مناسب و قابل توجه داشته باشد و بر طبق ادعای برخی از روزنامه های آلمانی، سران دورتموند با پیشنهادی بالاتر از ۱۰۰ میلیون یورو، اجازه خروج ستاره فرانسوی خود را صادر خواهد نمود. هر چند هانس یوآخیم واتسکه از سران این باشگاه آلمانی به تازگی در گفتگویی با Eurosport، چنین مبلغی را برای فروش دمبله بسیار پایین دانسته است.

با این وجود باشگاه دورتموند در صورت تمایل با اندکی سیاست و مذاکره خواهد توانست دمبله را با قیمتی خیره کننده به بارسلونا واگذار نماید و حتی او را بعد از نیمار به دومین بازیکن گران قیمت جهان فوتبال تبدیل کند. اما اگر دورتموندی ها حتی حاضر به فروش دمبله به مبلغ 100 میلیون یورو یا بیشتر نیز شدند، سود بسیار مناسبی نصیب آنها خواهد شد. چون عثمان دمبله در تابستان گذشته تنها با مبلغ 15 میلیون یورو از لیگ فرانسه خریداری شده است.

دو- دمبله مشتاق به حضور در بارسلونا

فروش دمبله به بارسلونا منطقی به نظر می رسد، چون این ستاره فرانسوی خود به شدت مشتاق به انجام این جابه جایی و انتقال به بارسلونا است. حتی روزنامه فرانسوی L'Equipe در گزارشی مدعی شده که باشگاه بارسلونا به توافقات شخصی با عثمان دمبله دست یافته است. در حقیقت در اکثر مواقع روزنامه های فرانسوی به گمانه زنی و خبر پراکنی در خصوص خروج دمبله از دورتموند پرداخته اند، شاید به این دلیل که آنها دسترسی بهتری به اتفاقات اطراف این ستاره هموطن خود دارند و این احتمال نیز وجود دارد که به این طریق اطرافیان دمبله و مدیر برنامه های وی بخواهند دورتموند را هر چه بیشتر برای فروش ستاره خود تحت فشار قرار دهند.

واگذاری دمبله به بارسا، منطقی یا غیر قابل دفاع؟

سه- دمبله طرفدار توماس توخل

بی تردید استعداد و پشتکار دمبله بیشترین تاثیر را بر روی پیشرفت سریع و باورنکردنی وی داشته اند. اما نقش توماس توخل سرمربی سابق دورتموند نیز در این زمینه نباید نادیده گرفته شود، چون وی از همان ابتدا اعتماد فراوانی از خود به دمبله نشان داد. این ستاره فرانسوی نیز با حمایت های این سرمربی آلمانی پاسخ چنین اعتمادی را به بهترین شکل ممکن داد و حتی در زمانی که اختلاف بین توماس توخل و برخی بازیکنان و سران دورتموند در اواخر فصل گذشته شدت یافته بود، دمبله از سرمربی تیم حمایت کرد و به وی وفادار ماند. دمبله بدون شک تحت مربی گری پیتر بوش هلندی نیز نقشی کلیدی و مهم در تیم ایفا خواهد کرد، اما با وجود کناره گیری توماس توخل وی همواره کمبود یک سرمربی حامی و مطمئن را احساس خواهد نمود.

دلایل مخالفان

یک- دورتموند نیازی به پول ندارد

حتی اگر بارسلونا پیشنهادی اغوا کننده و بیش از ۱۰۰ میلیون یورو برای جذب دمبله به دورتموند پیشنهاد کند، این تیم نیازی چندان ضروری به این مقدار پول ندارد. در واقع بعد از اینکه این باشگاه آلمانی توانست خود را از ورشکستگی و انحلال نجات دهد، در سال های اخیر به قدرتی اقتصادی در فوتبال آلمان بدل شده است. به طوری که در سال مالی گذشته این باشگاه با کسب درآمدی ۳۷۶.۳ میلیونی یوریی رکورد خود را در این زمینه پشت سرگذاشته است که البته درصد قابل توجهی از این درآمد چشمگیر به دلیل استراتژی و سیاست منطقی و سودده سران باشگاه در بازار نقل وانتقالات بوده است، سیاستی که بر مبنای خرید ارزان قیمت بازیکنان و فروش گران آنها تنظیم شده است. حال عدم واگذاری دمبله با وجود پیشنهاد وسوسه کننده بارسلونا می تواند پیامی از سوی دورتموند داشته باشد، اینکه آنها به ثبات خوبی در زمینه اقتصادی دست یافته اند و آماده رقابت با سایر غول های فوتبال اروپا برای دستیابی به افتخارات بیشتر هستند.

دو- قربانی نکردن دمبله

بدون شک دمبله در فصل گذشته پیشرفتی سریع و غیر قابل باور را تجربه کرده است، اما هنوز وی از پتانسیل بالایی برای پیشرفت بیشتر برخوردار است. از طرفی انتقال به بارسلونا برای این ستاره خوش استعداد فرانسوی اندکی زود است و یک سال ماندن در دورتموند و کسب تجربه بیشتر می تواند به نفع وی تمام شود. قرارداد دمبله با دورتموند تا سال ۲۰۲۱ اعتبار دارد و این احتمال قابل تصور است که در این مدت ارزش وی افزایش یابد. اگر حباب بازار نقل و انتقالات همچنان حفظ شود، به احتمال فراوان این بازار در سال آتی دیوانه تر خواهد شد و آن گاه دورتموندی ها می توانند ستاره خود را با قیمت نجومی تری واگذار نمایند و درآمد بیشتری کسب کنند.

واگذاری دمبله به بارسا، منطقی یا غیر قابل دفاع؟

سه- کمبود گزینه مناسب برای جانشینی دمبله

اگر به هر دلیلی در این تابستان دمبله دورتموند را به مقصد بارسلونا ترک نماید، این باشگاه آلمانی نیازمند به جذب جانشینی مناسب برای وی خواهد بود که بی تردید سران باشگاه را به دردسر خواهد انداخت. چون با توجه به شرایط حاکم بر بازار نقل و انتقالات دورتموندی ها دیگر نخواهند توانست با قیمت هایی نازل استعدادهای کمتر شناخته شده را به خدمت خود درآورند.

از سویی دیگر بوش سرمربی تیم در کادر خود از گزینه های زیادی برای جانشینی دمبله برخوردار نیست، مارکو رویس دچار مصدومیتی سنگین شده و تا اواسط فصل می بایست برای بازگشت وی صبر کرد، ضمن اینکه احتمال بالای مصدومیت همواره وی را تهدید می کند. آندره شورله ثبات مورد نیاز برای پشت سرگذاشتن چندین بازی موفق را دارا نیست. ماریو گوتسه نیز به تازگی از بیماری سخت خود رهایی یافته و هنوز نمی توان به وی اعتمادی کامل داشت. بنابراین نگه داشتن دمبله با چنین شرایطی به طور کامل منطقی به نظر می رسد.

دورتموند در گذشته نیز تجربه های مثبتی در زمینه عدم واگذاری بازیکنان خود داشته است. در سال ۲۰۱۳ روبرت لواندوفسکی مایل بود تا به هر ترتیب ممکن دورتموند را ترک نماید، سران دورتموند اما در آن زمان از درآمد حاصل از فروش مهاجم لهستانی خود چشم پوشی کردند، چون در کادر خود مهاجمی مناسب برای جانشینی لواندوفسکی در اختیار نداشتند. این مهاجم لهستانی برای یک فصل دیگر در تیم ماندگار شد و توانست با گل زنی های خود جواز حضور در رقابت های لیگ قهرمانان را برای زردپوشان دورتموندی به ارمغان بیاورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج