جاباما
۵۸۱۵۹۹
۳ نظر
۵۰۲۳
۳ نظر
۵۰۲۳
پ

مینی کراس برلیانس C۳؛ کوچک شهری ایده آل

از ابتدای ورود برلیانس به ایران، این خودروها جلوه قابل قبولی برای بازار ایران داشتند. به علت شباهت برخی زوایای این خودرو به BMW که خودروساز محبوب اکثر ایرانیان به حساب می آید، برلیانس ها هم توانستند بازار را به خود علاقه مند کنند.

هفته نامه خودرو امروز: در حالی که در چند سال گذشته تمایل خریداران به خرید خودروهای کلاس کراس اوور به شدت افزایش یافته است. شرکت ها در تلاشند تا این نیاز بازار را تامین کنند؛ کلاس کراس اوورهای ساب کامپکت (مینی کراس) که در ایران با نمونه های چینی مانند تیفان X۵۰ و ام وی ام X۲۲ شناخته شد و پس از ورود H۳۰Cross به بازار بیشتر مورد قبول قرار گرفت. کراس اوور ساب کامپکت در واقع نمونه ای بلندقامت تر از خودرو هاچ بک است که معمولا به آن باربند (Roof Rack) اضافه شده و ارتفاع آن هم به نسبت نمونه هاچ بک بلندتر است.
مینی کراس برلیانس C3؛ کوچک شهری ایده آل

نمود واقعی تر این تعریف را می توانیم در ساندرو اسنپ وی ببینید. در حال حاضر، سایپا قرار است با خودرو کوتیک پا به عرصه این رقابت بگذارد و ایران خودرو هم در تلاش است تا با راه انداختن خط تولید رنو کوئید بتواند جای خود را در این بازار پیدا کند.

طراحی خارجی
مینی کراس برلیانس C3؛ کوچک شهری ایده آل

از ابتدای ورود برلیانس به ایران، این خودروها جلوه قابل قبولی برای بازار ایران داشتند. به علت شباهت برخی زوایای این خودرو به BMW که خودروساز محبوب اکثر ایرانیان به حساب می آید، برلیانس ها هم توانستند بازار را به خود علاقه مند کنند. طراحی جلوپنجره این خودرو که ظاهر زیبایی به چهره خودرو داده است، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی با عرض ۲۰۵ میلی متر، دستگیره های کرومی مجهز به سنسور ورود بدون کلید، آینه های همرنگ بدنه با نوار مشکی و مجهز به راهنما، چراغ های جلو و عقب به همراه مه شکن، باربند یا Roof Rack و زه های مشکی دور گلگیر این خودرو را بسیار زیبا می نمایاند. همچنین سقف مشکی که البته به گفته مسئولان پارس خودرو می تواند با ۳ رنگ مشکی، سفید و طوسی قابل سفارش باشد هم جلوه اسپرتی به این خودرو داده است. بدنه هم مانند نمونه های قبلی در ۴ رنگ سفید، طوسی، مشکی و قرمز قابل سفارش است.

نمای داخلی

در نمای داخلی این خودرو تغییراتی به وجود آمده است که این اتاق را از اتاق هاچ بک H۳۲۰ متفاوت می کند. سیستم مالتی مدیا که در نمونه قبل وجود نداشت، در این خودرو اضافه شده است که می تواند علاوه بر پشتیبانی از سیستم ناوبری به سیستم صوتی با ۴ بلندگو و ۲ تیونر هم از طریق موبایل متصل شود. صندلی های پارچه ای با قابلیت تنظیم در ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای شاگرد، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع دستی با تنظیم برقی، کامپیوتر سفری و پنل پشت آمپر با لامپ نارنجی از مشخصاتی هستند که در هنگام نشستن در کابین این خودرو جلب توجه می کند.
مینی کراس برلیانس C3؛ کوچک شهری ایده آل

شاید نمای داخلی این خودرو در نگاه اول خیلی دلفریب نباشد ولی بعد از مدتی نشستن و رانندگی با آن احساس مثبتی پیدا خواهید کرد. کیفیت سیستم صوتی نسبت به قیمت و کلاس خودرو ایده آل است. سیستم تهویه مطبوع به سرعت فضای کابین را به دمای ایده آل شما می رساند. هر چند که نبود دریچه عقب در این خودرو تا حدودی باعث تاخیر در استاندارد شدن دما برای سرنشینان عقب می شود. سانروف برقی که هم از نمای بیرونی و هم داخلی، جلوه زیبایی به این اتاق بخشیده است. کامپیوتر سفری کوچک که در بین دو آمپر کیلومتر شمار و دورشمار قرار دارد هم اطلاعات مصرف سوخت و مسافت طی شده را در اختیار شما قرار خواهد داد.
مینی کراس برلیانس C3؛ کوچک شهری ایده آل

صندلی های این خودرو برخلاف عموم خودروهای چینی از پارچه پوشیده شده اند ولی احساس خوبی را هنگام سواری منتقل می کنند. فضای پای سرنشینان عقب هم به دلیل فاصله محوری ۲۵۸۰ میلی متری بسیار خوب است و حتی از رقیب درون سازمانی خود یعنی سایپا کوئیک هم حدود ۱۶.۵ سانتی متر بیشتر است که این فاصله طولی می تواند به شدت در راحتی سرنشینان تاثیر بگذارد.

مشخصات فنی و آزمایش رانندگی

برلیانس C۳ دقیقا از همان پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر خطی استفاده می کند که روی هاچ بک H۳۲۰ هم نصب شده است. این پیشرانه می تواند ۱۰۳ اسب بخار قدرت در دور ۵۸۰۰ و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور در دور ۳۸۰۰ تولید کند و این توان را از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ های جلو منتقل کند. وقتی وارد خودرو می شوید، صدای بسیار کم پیشرانه باعث می شود که احساس کنید پیشرانه هنوز روشن نشده است. هنگام رانندگی هم صدای پیشرانه حتی در دورهای بالا هم به ندرت در اتاق شنیده می شود. پیشرانه در دور ۵۱۰۰ دنده ها را چه در حالت اتوماتیک و چه دستی عوض می کند و این مسئله به این معنی است که در حین رانندگی با نمونه اتوماتیک هرگز نمی توان به قدرت کامل ۱۰۳ اسب بخار دست یافت ولی در عوض مصرف سوخت ایده آلی را برای این خودرو رقم خواهد زد.
مینی کراس برلیانس C3؛ کوچک شهری ایده آل

بر اساس اعلام کارخانه مصرف سوخت میانگین این خودرو 7.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است که با توجه به وزن 1240 کیلوگرمی آن عدد ایده آلی به حساب می آید. از طرفی به واسطه بهره گیری از باک 55 لیتری سوخت، احتمالا نیاز زیادی به پمپ بنزین نخواهید داشت. برخلاف اکثر قطعات این خودرو که با نمونه هاچ بک یکسان است، سیستم تعلیق به کلی تغییر کرده است، هر چند که نام سیستم تعلیق جلو همچنان مک فرسون و عقب نیم مستقل میل پیچشی است ولی با توجه به افزایش ارتفاع خودرو، طول فنرها و همچنین تورک پیچ های عقب تغییر کرده است.

وقتی پای خود را روی پدال گاز فشار می دهید خودرو تا دور 3800 عملکرد چندان جالبی از خود نشان نمی دهد ولی بعد از رسیدن به بازده ماکسیمم گشتاور به سرعت دورگیری کرده و به خصوص در دنده های یک و 2 خیلی خوب شتاب می گیرد. وجود 4 دنده در گیربکس اتوماتیک باعث شده تا ضرایب خیلی فاصله دار تنظیم شوند و این مسئله تا مقدار زیادی از شتاب آن می کاهد ولی اختلاف ضرایب دنده ها تا حد زیادی به کاهش مصرف سوخت کمک می کند.

همچنین در معکوس کشیدن ها هم به شدت به بالا بودن دور موتور حساسیت دارد و در صورتی که دور بالاتر از 3500 باشد، از کشیدن معکوس جلوگیری می کند. این خودرو از لحاظ استاندارد آلایندگی توانسته آزمون های استاندارد یورو 5 را پشت سر بگذارد و بنابراین جزو معدود خودروهای کم آلاینده ایران به حساب می آید. فرمان پذیری این کراس اوور هم در پیچ ها و مانورهای سبک خیلی خوب است ولی با توجه به نبود سیستم کنترل پایداری، در پیچ های تند و فرمان دادن های ناگهانی باید احتیاط کرد تا کنترل خودرو از دست تان در نرود هر چند که به واسطه طول 4210 و فاصله محوری 2580 میلی متری و همچنین نبود صندوق عقب انتظار می رود که این خودرو پایداری خیلی خوبی داشته باشد اما با توجه به یک تکه بودن تعلیق عقب، مانورپذیری آن در فرمان دادن های ناگهانی و سریع چندان قابل توجه نیست.

نتیجه گیری و تحلیل بازار

به طور معمول در بررسی های فنی خودرو همه چیز را در حد ماکسیمم مورد بررسی قرار می دهند ولی واقعیت آن است که در رانندگی های شهری، شتاب صفر تا 100 و فرمان پذیری مسابقه ای کاربردی ندارند.

کراس اور C3 یک خودرو بسیار ایده آل شهری با آپشم های کافی و احساس رانندگی خوب است که می تواند برای یک خانواده گزینه مناسبی باشد. هم رده های این خودرو در حال حاضر دانگ فنگ H30Cross، Lifan X50، ساندرو استپ وی و MVM X22 هستند که البته در آینده نزدیک رنو کوئید و سایپا کوئیک هم به این بازار اضافه خواهند شد. به لحاظ عملکرد و قدرت پیشرانه و گیربکس این خودرو تقریبا در مقایسه با دیگر رقبای خود در جایگاه خوبی قرار دارد و تنها خودرویی که احتمالا در شتابگیری ها می تواند C3 را پشت سر بگذارد، ساندرو استپ وی است. البته باید مد نظر داشت که از این کلاس خودرو شتابگیری زیادی انتظار نمی رود. از نظر میزان آپشن و امکانات رفاهی هم به واسطه وجود مانیتور تقریبا با رقبای خود برابری می کند ولی نکته ای که می تواند این خودرو را از دیگر رقبای خود متمایز کند، فضای اتاق ایده آل و استاندارد و سواری شهری بسیار نرم و بی صداست که به نسبت رقیبان دیگر، بسیار جالب توجه است.

تا آخر امسال قرار است حدود 4000 دستگاه از این خودرو روی خط تولید پارس خودرو قرار بگیرد که البته پتانسیل افزایش را خواهد داشت که البته به میزان استقبال مشتریان بستگی دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نخرید. من at320 از کمپانی گرفتم. اصلا شتاب ندارد. در سربالایی ها به شدت تنبل است.

    • بدون نام

      اينا رو ول كن قيمت چنده؟؟؟

    • بدون نام

      اصولاخودروهای چینی بی کیفیت ومزخرف هستند پولتان راهدر ندهید،بازار دست دوم هم ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج