۵۸۴۹۸۰
۱۰ نظر
۵۶۱۹
۱۰ نظر
۵۶۱۹
پ

کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن

در شرايطي که مسئولان ورزش کشورمان سال‌هاست با چالش جدي و تقريبا غيرممکن ساختن يک ورزشگاه مدرن فوتبال دست‌وپنجه نرم مي‌کردند (مي‌کنند)، عراق، کشور همسايه و بحران‌زده ايران، دو ورزشگاه تقريبا مدرن را ساخته و رونمايي کرده است.

روزنامه شرق: در شرايطي که مسئولان ورزش کشورمان سال‌هاست با چالش جدي و تقريبا غيرممکن ساختن يک ورزشگاه مدرن فوتبال دست‌وپنجه نرم مي‌کردند (مي‌کنند)، عراق، کشور همسايه و بحران‌زده ايران، دو ورزشگاه تقريبا مدرن را ساخته و رونمايي کرده است. اين کشور جنگ‌زده که هنوز هم با بحران‌هاي ريزودرشتي دست‌وپنجه نرم مي‌کند، از سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٦، دو ورزشگاه فوق‌العاده ساخته و حتي بازي‌هاي افتتاحيه را هم در آن انجام داده است؛ آن‌هم درحالي‌که هنوز از سوي فيفا به دليل نبود امنيت کافي در اين کشور، محروم است و نمي‌تواند ديدارهاي رسمي را برگزار کند؛ هرچند که اين نهاد بين‌المللي، به‌تازگي فرصتي سه‌ماهه به اين کشور داده است تا در سه ورزشگاه بصره، کربلا و اربيل، بازي‌هاي دوستانه برگزار کند و در صورت جلب توجه مسئولان فيفا، مجوز ميزباني را دوباره بگيرد.

بصره، لوکس و مدرن

درست در روزهايي که صحبت از ورزشگاه مدرن «کربلا» و بازي دوستانه ايران و عراق در اين ورزشگاه مي‌شود، عراقي‌ها دلخوش به ورزشگاه ديگري هم هستند؛ ورزشگاه بصره. اين ورزشگاه که کار ساخت آن از سال ٢٠٠٩ شروع شده، در سال ٢٠١٣ به اتمام رسيده است. البته نکته جالب توجه، اين است که در قرارداد اوليه‌اي که با طراح اين ورزشگاه بسته شده، قرار بر ساخت دو ورزشگاه بوده است؛ يکي با گنجايش ٨٠ هزار نفر و ديگري با گنجايش ٢٠ هزار‌نفري. دست آخر، دو ورزشگاه ساخته مي‌شود با اين تفاوت که گنجایش ورزشگاه اصلي، ٦٥ هزار نفر مي‌شود. در کنار اين مجموعه، ساخت چهار هتل و بيمارستان هم در دستور کار قرار گرفت که همگي در نهايت دست‌به‌دست هم داد تا چهار سال زمان ببرد. ويژگي بارز ورزشگاه بصره، نماي بيروني اين ورزشگاه است که کاملا مدرن و شبيه به ورزشگاه آليانس آرنا در مونيخ است. اين ورزشگاه چند وقت پيش، در ميان حضور پرشور تماشاگران عراقي، با بازي ديدار تيم‌هاي ملي عراق و اردن که دوستانه بود و با تک‌گل عراقي‌ها به پايان رسيد، به صورت رسمي افتتاح شده است. البته ساخت اين مجموعه لوکس، در مجموع نزديک به ٥٥٠ ميليون دلار براي عراقي‌ها آب خورده است.
کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن
کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن
کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن

کربلا، ميزبان ايران

دومين ورزشگاه مدرني که عراقي‌ها در بحبوحه جنگ ساخته‌اند، ورزشگاه کربلا است؛ ورزشگاهي که از روز اول قرار شد لوکس‌ترين ورزشگاه آسيا شود، ولي در نهايت و پس از اتمام کار، به دليل کمبود بودجه قسمت‌هاي انتزاعي آن به حال خود رها شد. ساخت اين ورزشگاه که سال ٢٠١٢ شروع شده، در مجموع نزديک به ١٠٥ ميليون دلار براي عراقي‌ها هزينه برداشته و سال ٢٠١٦ هم به اتمام رسيده است. البته ايرادهایی هم فيفا به اين ورزشگاه گرفت که بعدها برطرف شد. اين ورزشگاه که ظاهري بسيار تماشايي دارد، در ٥٠کيلومتري محل تمام اتفاقات انتحاري اخير در کربلا ساخته شده و سال گذشته با بازي تيم‌هاي اف‌ث کربلا و تيم ملي عراق، افتتاح شده است. اين ورزشگاه زيبا که گفته مي‌شود به‌زودي ميزبان بازي تيم‌هاي عراق و ايران است، ٣٠ هزار نفر گنجايش دارد و سقف آن تقريبا پوشيده است؛ تقريبا به اين خاطر که هنوز بخش‌هاي نهايي آن باقي مانده است، ولي همین حالا سقفش تا ارتفاع ٣٥ متر متغير است و مي‌تواند بخش اعظمي از ورزشگاه را پوشش دهد. گفته مي‌شود مسئولان عراقي براي تنظيم درجه حرارت که در بخش‌هايي از سال بسيار بالا مي‌رود هم فکري انديشيده‌اند تا کساني که به اين مجموعه وارد مي‌شوند، احساس بسيار خوبي داشته باشند.
کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن
کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن
کربلا و بصره؛ لوکس و مدرن

قول تاج برای بازی در کربلا

عضو فدراسیون فوتبال عراق گفت رئیس فدراسیون فوتبال ایران به‌تازگی از ورزشگاه‌های کربلا و نجف بازدید کرده است. قرار است فدراسیون فوتبال ایران و عراق به‌زودی یک تفاهم‌نامه امضا کنند. مهدی تاج به مقامات عراقی قول داده تیم ملی ایران در یکی از روزهای فیفا دیداری دوستانه با عراق در ورزشگاه کربلا برگزار کند. یحیی کریم، عضو فدراسیون فوتبال دراین‌باره گفته بود: «فدراسیون فوتبال عراق در راستای رفع محرومیت کامل از ورزشگاه‌های عراق از سوی فیفا به طرف ایرانی پیشنهاد کرده که تیم ملی فوتبال ایران یک اردوی تمرینی را برای آماده‌سازی جهت رقابت‌های جام جهانی در کربلا برگزار کند و مهدی تاج نیز موافقت‌های اولیه را اعلام کرده است».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نان

      با پول ملت ایران ساخته شده .

    • بدون نام

      یک سوال
      ایا منطقی هست که باور کنیم کشوری که درگیر جنگ و مشکلات هت و دیگران برای کمک به انها در این جنگ امده اند و بحران مالی دارد بیاید استادیوم مدرن بسازد؟
      ایا فکر نمیکنید ساخت این استادیوم از بغل کمک بعضی کشورها بوده که در داخل لیگ خودشان هم هنوز تیمهای حرفه ای و مطرح استادیوم اختصاصی ندارند و اجاره می کنند؟
      لطفا بدون سانسور منتشر کنید

    • بدون نام

      اگر اینجوری که کشور ما بحران زده تر و بیچاره تر از عراقه.. تو 4سال دوتا استادیوم مدرن ساختن ما تو 1000سال هم نمیتونیم.

    • بدون نام

      ما باید الگو برداری کنیم از کشور جنگزده

    • ایمان

      خدا برکت پول ملت و دولت ایران را بیشتر کند که لااقل برای همسایگان ورزشگاه می سازند می گویید نه ؟ اگر دولت عراق با وجود جنگ از این پولها داشت چرا پول خرید برق از ایران را نمی داد بطوریکه دولت ایران آن را قسط بندی کرد باز هم عراقی ها ندادند تا اینکه ایران مجبور شد برای مقطعی برق صادراتی به عراق را قطع کند از بقیه کرم های دولتهای ما بگذریم
      نکند می خواهید مسکن سازی احمدی نژاد در ونزوئلا را هم انکار کنید با پول مفت نفت دوران خودش در حالیکه من معلم ۲۹ سال خدمت هنوز مستاجرم اگر این راهم قبول ندارید به شما آدرس و مدرک ارائه کنم.

    • بدون نام

      چندسال پیش هم تو افغانستان یه ورزشگاه پیشرفته باپول ایران افتتاح شد

    • ali katrina

      میشه یه خبرنگار ته ماجرارو در بیاره ببینیم واقعا پولش از کجا اومده!؟
      لااقل یه الگویی واسه ماهم بشه از همون راه مسیولین بتونند یه ورزشگاه بسازند,بدون شک شرایط کشور ما از خیلی جهات بهتره

    • حسن

      برید ،یه طوری پولتونو به رخ میکشید که انگار ثروتمندترین کشور جهانید
      یه مقدار از این غرور وتکبرتون دست بردارید

    • علی

      یعنی ....

    • JAVAD

      باید خندید به کسایی که حرف از پیشتازی در منطقه میزنند ، باید به کشور فقیر ایران کمک بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج