جاباما
۵۸۹۰۳۲
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

«گوریلا گلس» چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که به مقاومت صفحه‌نمایش گوشی خود اهمیت می‌دهند به احتمال زیاد گوریلا گلس به گوش شما خورده است، در این قسمت قصد داریم با هم ببینیم گوریلا گلس چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

وب سایت فارنت: گوریلا گلس در واقع نام فناوری‌ است که با کمک آن شیشه‌ در برابر خش و ضربه مقاوم‌سازی می‌شود. جالب است بدانید مصرف شیشه‌های گوریلا گلس تنها به گوشی‌های همراه ختم نمی‌شود و در سایر دستگاه‌ها و صنایع مختلف نیز شاهد این شیشه‌های مقاوم هستیم.
گوریلا گلس چیست؟

«گوریلا گلس» چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
شیشه‌های گوریلا گلس توسط شرکت Corning تولید می‌شود. شیشه گوریلا گلس از ماده‌ای با نام alkali-aluminosilicate ساخته می‌شود، این ماده نیز از ترکیب آلومینیوم، سیلیکون و اکسیژن بدست می‌آید. در نتیجه این ماده را در طبیعت نمی‌توان یافت و شرکت Corning تولید آن را از سال 1384 شروع کرده است. این شیشه‌ها با هدف مقاومت در برابر ضربه و خش ساخته شده‌اند و وزن و ضخامت بسیار کمی دارند. (چیزی حدود 0.4 میلی‌متر ضخامت.)

البته گوریلا گلس اولین پیشرفت چشمگیر شرکت Corning در زمینه ساخت شیشه‌های مقاوم نبوده است. شرکت Corning که در گذشته با نام Chemcor شناخته می‌شد، انواع مختلفی از شیشه‌های نشکن را برای استفاده در لوازم خانگی منزل تولید کرده است، شیشه‌های این شرکت را در صنعت چشم‌پزشکی، خودروسازی، هوا فضا و تجهیزات دارویی شاهد هستیم. داستان موفقیت شیشه‌های گوریلا گلس در گوشی‌های همراه از سال 1389 شروع شد.

شرکت Corning از فناوری برخوردار است که به کمک آن می‌تواند شیشه‌هایی بسازد که حتی با چکش هم نشکنند، اما این امر دلیل نمی‌شود تا شیشه‌های گوریلا گلسی که در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها شاهد هستیم کاملاً نشکن باشند.

در این زمینه همه چیز بسته به نوع و نسخه‌ای از شیشه‌های گوریلا گلس است که در گوشی‌ها به کار رفته، فاکتورهای دیگری نظیر ضخامت شیشه نیز در مقاومت شیشه‌های گوریلا گلسی که در گوشی‌های هوشمند شاهد آن هستیم تاثیر دارد. به این ترتیب نمی‌توان ادعا کرد که شیشه‌های گوریلا گلس حاضر در گوشی‌های همراه کاملاً نشکن هستند، اما این شیشه‌ها به میزان قابل قبولی جلوی خش و ساییدگی صفحه‌نمایش گوشی را می‌گیرد.

در ادامه با هم به نسخه‌های مختلف شیشه‌های گوریلا گلس اشاره خواهیم کرد:
شیشه گوریلا گلس 1

این شیشه‌ها را اولین بار در بین سال‌های 1384 و 1385 شاهد بودیم، اما این آیفون‌های اپل بود که شیشه‌های گوریلا گلس را به دنیا شناساند. اپل اولین گوشی آیفون خود را در سال 1386 به دنیا معرفی کرد، بنا به در خواست اپل در اولین آیفون از صفحه‌نمایشی استفاده شد که 1.5 میلی‌متر ضخامت داشت و بر روی این صفحه لایه‌ای استفاده شده بود تا اثر انگشت و آلودگی روی صفحه را به میزان حداقل برساند.

به این نکته نیز اشاره کنیم که در آن زمان اولین نسل از شیشه‌های گوریلا گلس در چیزی حدود 250 گوشی و دستگاه دیجیتال مختلف استفاده شد.
«گوریلا گلس» چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
شیشه گوریلا گلس ۲

در سال ۱۳۹۱ شرکت Corning شیشه گوریلا گلس ۲ را در مراسم CES رونمایی کرد. مقاومت این شیشه نسبت به نسخه اول آن تفاوتی نکرده بود اما ضخامت نسل دوم گوریلا گلس به میزان ۲۰ درصد کمتر شده بود. در آزمایشگاه، شیشه‌های نسل دوم گوریلا گلس توانستند میزان فشار ۵۰ کیلوگرم را بدون شکستگی یا افتادن خش تحمل کنند.

جالب است بدانید در سال ۱۳۹۱ شرکت Corning توانست چیزی حدود ۶۰۰ میلیون دستگاه مختلف را به شیشه‌های گوریلا گلس مجهز کند.

باریک‌تر بودن نسل دوم از شیشه‌های گوریلا گلس، سازندگان گوشی‌های همراه را قادر ساخت تا مدل‌های باریک‌تری از گوشی‌های هوشمند عرضه کنند. گوشی‌های نکسوس ۴ و گلکسی اس ۳ را می‌توان از محصولاتی نام برد که شیشه‌های گوریلا گلس نسخه ۲ در آن‌ها استفاده شده است.

شیشه گوریلا گلس 3

در سومین نسل از شیشه‌های گوریلا گلس شاهد مقاومت بیشتر این شیشه‌ها بودیم. از طرف دیگر در شیشه‌های این نسل از فناوری استفاده شده است که باعث مقاومت بیشتر شیشه‌ گوریلا گلس نسل 3 در برابر خش می‌شود.

بنا به گزارشی که در این زمینه از جانب شرکت Corning منتشر شده، سومین نسل از شیشه‌های گوریلا گلس قادر هستند تا میزان 35 درصد جلوی خش افتادن صفحه‌نمایش گوشی را بگیرند.

شیشه‌های گوریلا گلس 3 در مراسم CES سال 1392 معرفی شدند، گوشی‌های پرچمدار آن زمان نظیر گلکسی اس 4 Moto G و Moto X موتورولا از سومین نسل از شیشه گوریلا گلس بهره گرفته بودند.
«گوریلا گلس» چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
شیشه گوریلا گلس 4

در سال 1393 شرکت Corning شیشه‌های گوریلا گلس 4 را با رویکرد جدیدی معرفی کرد. این شرکت مدعی شد تحقیقات نشان داده است که 70 درصد از صدمه‌هایی که به صفحه‌نمایش گوشی وارد می‌شود به دلیل افتادن گوشی است، در نتیجه Corning تلاش خود را برای مقاومت بیشتر شیشه‌های خود در برابر افتادن شروع کرد. چهارمین نسل از شیشه‌های گوریلا گلس نیز با هدف مقاومت در برابر افتادن ساخته شده است.

آزمایش‌های انجام شده بر روی شیشه‌های گوریلا گلس 4 نیز ثابت کرد که این شیشه‌ها به میزان 2 برابر مقاومت بیشتری نسبت به نسل قبل خود دارند. گوشی‌های گلکسی نوت 5 و ZenFone 2 Laser از گوشی‌هایی معدودی بودند که از چهارمین نسل از شیشه‌های گوریلا گلس استفاده کردند.

«گوریلا گلس» چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
شیشه گوریلا گلس ۵

شرکت Corning به تحقیقات خود برای افزایش مقاومت شیشه‌های گوریلا گلس در برابر افتادن ادامه داد و در نتیجه در پنجمین نسل از این شیشه‌ها نیز شاهد تمرکز بیشتری بر روی افزایش مقاومت بودیم.

جالب است بدانید شیشه‌های گوریلا گلس ۵ نسبت به نسل قبلی خود به میزان ۴ برابر مقاومت بیشتری دارند. در آزمایش‌های شرکت Corning نیز این شیشه‌ها توانستند افتادن از ارتفاع ۱.۶ متری را به راحتی تحمل کنند. این امر باعث شد تا سازندگان گوشی‌های هوشمند مدعی شوند، گوشی‌هایی که از شیشه گوریلا گلس ۵ در ساخت آن‌ها استفاده شده است قادر هستند تا میزان ۸۰ درصد افتادن از ارتفاع ۱ متری را تحمل کنند.

از کجا بفهمیم گوشی به صفحه گوریلا گلس مجهز است؟
«گوریلا گلس» چیست و نسخه‌های آن چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

در گذشته بسته به کشوری که گوشی راهی آن می‌شد شاهد تفاوت‌هایی در جنس شیشه صفحه گوشی بودیم. از طرف دیگر بیشتر تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند نیز از فناوری‌های مختلفی برای محافظت صفحه‌نمایش گوشی دربرابر خش و افتادن گوشی استفاده می‌کنند.

در این زمینه می‌توان به صفحه‌نمایش گوشی‌های اکسپریا سونی اشاره کرد. شرکت‌های چینی نیز از شیشه‌ای برای صفحه‌نمایش گوشی‌های خود استفاده می‌کنند که با نام Dragontail شناخته می‌شود. شیشه‌هایی مقاوم نیز با ترکیبی از آلومینیوم و کریستال‌های یاقوت کبود وجود دارد.

اما در این بین شیشه‌های گوریلا گلس رواج بیشتری پیدا کرده‌‌اند، در نتیجه برای تشخیص اینکه گوشی شما به صفحه گوریلا گلس مجهز است می‌توانید به وب‌سایت Corning مراجعه کرده و تولیدکننده گوشی‌ هوشمند مورد نظر را انتخاب کنید.

از این طریق می‌توانید مدل گوشی خود را پیدا کرده و نسبت به حضور شیشه گوریلا گلس در آن اطمینان خاطر حاصل کنید. در پایان به این نکته نیز اشاره کنیم که در گذشته شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های همراه برای کاهش قیمت تولید گوشی‌ها گاهی اوقات از شیشه‌های گوریلا گلس استفاده نمی‌کردند. اما این روزها کمتر شاهد چنین رویکردی از جانب شرکت‌های بزرگ هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج