جاباما
۵۸۹۳۶۸
۱۴ نظر
۵۲۶۲
۱۴ نظر
۵۲۶۲
پ

عجایب آپولو ۱۱؛ ناگفته هایی از سفر به کره ماه

همه ما چیزهایی از سفر پیشگامانه نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز فضانورد سوم فراموش شده می دانیم. آرمسترانگ و آلدرین اولین فضانوردانی بودند که موفق به فرود سفینه فضایی آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ بودند، در حالی که کالینز در مقر فرماندهی و خدمات CSM کلمبیا حضور داشت.

هفته نامه صدا: همه ما چیزهایی از سفر پیشگامانه نیل آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز فضانورد سوم فراموش شده می دانیم. آرمسترانگ و آلدرین اولین فضانوردانی بودند که موفق به فرود سفینه فضایی آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹ بودند، در حالی که کالینز در مقر فرماندهی و خدمات CSM کلمبیا حضور داشت. ما عکس ها را دیده ایم و صدای ضبط شده را شنیده ایم اما چیزهایی هست که تا به حال درباره شان صحبت نشده است. در ادامه ۱۱ واقعیت کاملا عجیب و غریب درباره آپولو ۱۱ را معرفی می کنیم که معمولا در کنار نکات برجسته ماموریت ها به چشم نمی آید.

۱. زمانی که ناسا از شما می خواهد اولین مردی باشید که درماه راه می رود، شما می توانید انتظار هرگونه خطا و اشتباهی را داشته باشید. آنها به عنوان اولین فضانوردان با در نظر گرفتن این موضوع که شاید بازگشتی در کار نباشد درخواست بیمه عمر برای بازماندگان شان کردند اما ناسا موافقت نکرد. با این حال، او به همراه مایکل کالینز و باز آلدرین سه فضانورد ماموریت آپولو ۱۱ تصمیم گرفتند که در صورت وقوع حادثه، برنامه ای برای حمایت از خانواده های خود ایجاد کنند.
عجایب آپولو 11؛ ناگفته هایی از سفر به کره ماه

قبل از ماموریت آپولو ۱۱ در ژوئیه سال ۱۹۶۹ زمانی که هر سه فضانورد در قرنطینه پیش از پرتاب سفینه قرار داشتند، صدها مجله را امضا کردند و آنها را برای یکی از دوستان شان فرستادند تا اگر اتفاقی در طی ماموریت رخ داد، مجله های امضا شده را به دست خانواده های این سه نفر برساند تا آنها بتوانند با فروش امضای خدمه آپولو ۱۱ پول کسب کنند.

۲. یکی از چیزهایی که مشاهده آن در ماه فضانوردان را شگفت زده کرد، بوی قوی گرد و غبار قمری بود که وقتی به داخل سفینه بازگشتند، از لباس ها و وسایل شان استشمام می کردند. هنگامی که آنها نمونه های جمع آوری شده از روی سطح ماه را دسته بندی می کردند، غبار ماه روی لباس مخصوص آنها نشسته بود. وقتی که تیم به سفینه بازگشتند و لباس فضانوردی خود را درآوردند، گرد و غبار در همه جا حتی بر روی دست و چهره آنها نشسته بود. پس از تماس برای اولین بار، گرد و غبار چهار میلیارد ساله ماه بوی تندی از خود منتشر کرد.

از آنجایی که بیشتر فضانوردان سابقه نظامی داشتند بوی آن را با بوی باروت مقایسه کردند. نیل آرمسترانگ بوی گرد و غبار را شبیه به خاکستر مرطوب در شومینه دانست. این بوی متمایز یک رمز و راز باقی ماند، زیرا گرد و غبار ماه و باروت ترکیبات مشابهی ندارند و توضیح دقیق آن هنوز ناشناخته است.
عجایب آپولو 11؛ ناگفته هایی از سفر به کره ماه

۳. بدون شک افرادی که در پرواز آپولو ۱۱ دخیل بودند، بسیار دقیق، باهوش و ماهر بودند و تخصص آنها شاید فراتر از درک کلی ما به نظر برسد. لباس هایی که فضانوردان این ماموریت پوشیده بودند توسط خانم های سالخورده ای دوخته شده بود که بیشتر شبیه آگهی های تبلیغاتی Shreddies بودند. ناسا با شرکت بین المللی لاتکس (ILC) وارد مذاکره شد تا با همکاری موسسه استاندارد همیلتون لباس های مناسب را برای آنها تولید کند. با این حال، استاندارد همیلتون با همکاری ILC لباسی تولید کرد که پس از معرفی به ناسا توسط متخصصان رد شد. استاندارد همیلتون ILC را متهم کرد که باعث شده آنها این قرارداد را از دست بدهند.

این اتفاق پایان کار شرکت ILC نبود چرا که پس از چند سال ناسا فراخوانی داد که در آن برای طراحی لباس جدید فضانوردی تبلیغ شده بود. تعداد انگشت شماری از کارکنان ILC شانس خود را پیدا کردند و در ادارات قدیمی خود مخفیانه وارد شدند و طرح های لباس مخصوص اصلی خود را که قبلا نادیده گرفته شده بودند، سرقت کردند.

پس از کار زیاد و سخت کارکنان طرح نهایی خود را به ناسا منتقل کردند که متخصصان ناسا را تحت تاثیر قرار داد. آنها کت و شلوار ILC را به عنوان برنده فراخوان انتخاب کردند و تصمیم گرفتند تا استاندارد همیلتون کپسول های اکسیژن را طراحی کند. می توان تصور کرد که قرار گرفتن دو رقیب با چنان سابقه ای در این موقعیت کمی عجیب به نظر می رسد.

از آنجا که ILC در این پروژه موفق شد با ناسا همکاری کند، قرار بر این شد تا بسیاری از لباس ها و تجهیزات مورد نیاز سفرهای فضایی را تولید کند. علاوه بر نسل جدید ۱-Z و لباس شخصی (EMJ) که در ایستگاه فضایی بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است، ILC همچنین کیسه های هوایی را طراحی کرد که Sprint و Opportunity را برای فرود بر سطح مریخ آماده کرد.

۴. همان طور که می توانید تصور کنید، در میکروگرانش فضا چند چیز است که شما با آن مشکل دارید. من در مورد چیزهایی مانند تایپ کردن با دستکش های ضخیم و یا تلاش برای پوشیدن لباس یا خوابیدن روی تخت صحبت نمی کنم. خوب، همانطور که می توانید همه چیز را در نقاط میکروگرانشی تصور کنید، به معنی واقعی کلمه تمام اجسام و اشیا در هوا شناور هستند و حتی آب خوردن هم در فضا آسان نیست.

امروزه برای فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت دارند، یک توالت مخصوص طراحی شده که هنگام استفاده از آن باید کمربند توالت را ببندند؛ در حالی که یک دستگاه مکش تعبیه شده که فاضلاب را دفع می کند اما در طی ماموریت آپولو ۱۱، این مشکلات هنوز حل نشده بود و یک فضانورد به طور خاص در طول کل ماموریت و فقط برای مبارزه با این مشکل قرص هایی مصرف می کرد که اسهال را متوقف کند.
عجایب آپولو 11؛ ناگفته هایی از سفر به کره ماه

مایکل کالینز در زندگینامه خود «حمل آتش: سفر یک فضانورد» (۱۹۷۴) می گوید: «آب آشامیدنی با حباب های هیدروژنی پوشانده شده است که باعث به وجود آمدن اختلال شدید می شود. این اختلال منجر به تولید بوی نامطلوب و فراگیر می شود که یادآور مخلوطی از بوی سگ خیس و چمنزار است.» و من کاملا مطمئن هستم که خاطرات او بهتر از خاطرات سفر آرمسترانگ به ماه نیست زیرا آنها برای مدت سه روز با هم در واحد فرماندهی قرار گرفته اند.

۵. هنگامی که هواپیمای عقاب ماهواره ای آپولو ۱۱ از CSM کلمبیا جدا شد، صدای بلندی بسیار شبیه به صدای باز کردن یک بطری نوشابه ساطع شد. صدا به این دلیل بود که کابین قبل از جداسازی کاملا فشرده شده بود. بعضی ادعا می کنند که این خطای جزئی عملا باعث شد تا سفینه ۴ مایل دورتر از جایی که قرار بود فرود بیاید روی ماه قرار بگیرد.

۶. هنگامی که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین برای کشف ماه به آنجا رفتند، هر دوی آنها می دانستند که نباید درب سفینه را کامل ببندند. علت اصلی نبستن در علاوه بر این که از هدر رفتن گرمای درون کابین جلوگیری می کرد، این بود که می خواستند فشار درون و بیرون سفینه تقریبا یکسان باشد تا این دو برای بازگشت به داخل کابین بتوانند به راحتی در را باز کنند و وارد شوند. مکالمات آنها هنگام باز کردن در ثبت شده است که با هم شوخی می کنند:

آلدرین: خب، حالا من می خواهم بروم بیرون و بخشی از در را ببندم (مکث طولانی) مطمئن شوید که در به روی من بسته نشود.

آرمسترانگ: (خنده) آها فکر خوبی است!

از آن زمان بعضی از وبسایت ها ادعا کرده اند که روی قسمت بیرونی در دستگیره ای برای باز کردن و وارد شدن وجود نداشته است. در واقع مهندسین NASA فکر کردند که وزن یک دستگیره روی محاسبات فرود تاثیر می گذارد و تصمیم گرفته اند در را بدون دستگیره بسازند! خب، حقیقت این است که روی در سفینه واقعا یک دستگیره همراه با دستورالعمل استفاده وجود داشت!
عجایب آپولو 11؛ ناگفته هایی از سفر به کره ماه

۷. همه ما اولین کلمات معروف نیل آرمسترانگ را می دانیم، وقتی او پایش را روی ماه گذاشت: «این یک قدم کوچک برای انسان و یک جهش بزرگ برای بشریت است». با این حال، اولین گام آرمسترانگ در ماه کوچک نبود. در واقع آرمسترانگ سفینه را به طرزی آرام فرود آورد تا قسمت جذب کننده شوک زیر سفینه فشرده نشود. بنابراین اولین قدم او به سوی ماه در واقع نزدیک به چهار جهش به روی سطح زمین بود.

۸. هر بار که از کودکان می پرسیم فضانوردانی که به ماه قدم گذاشتند چگونه آنجا را ترک کردند، همیشه به جا گذاشتن پرچم آمریکا را بیان می کنند. با این حال سرنوشت آن پرچم بسیار غم انگیز است. زیرا بعد از آن که آرمسترانگ و آلدرین سفینه را در مدار ماه قرار دادند، برای پیوستن به کالینز در پایگاه فرماندهی، از ماه بلند شدند. پس از این که آلدرین با فشار دکمه شروع به راه اندازی سفینه کرد از پنجره سفینه به بیرون نگاه کرد و دید که پرچم همراه با مقدار زیادی از گرد و غبار ناپدید شده است.

۹. همان طور که می توانید تصور کنید فرود اولین انسان ها روی ماه رویدادی جهانی بود که هر کسی می توانست شاهد آن باشد. به همین علت ناسا از فضانوردان در آپولو ۱۱ خواسته بود که در فعالیت های مذهبی دخالت نداشته باشند، که جهان فارغ از تعصبات دینی مذهبی به عمل آنها اهمیت دهد. با این حال، آلدرین احساس کرد که این فرصت ارزشمندتر از آن است که اجازه دهند از دست برود. بنابراین زمانی که آرمسترانگ و آلدرین با خیال راحت به روی ماه فرود آمدند و منتظر اولین اقدامات شان بودند، آلدرین پیغامی برای تمامی کسانی که آن لحظه در حال گوش دادن به یکی از بزرگ ترین رویدادهای تاریخ بودند به زمین مخابره کرد.

آلدرین از این فرصت تشکر کرد و کاسه کوچکی از شراب و یک تکه نان تهیه کرد که بعد از خواندن انجیل یوحنا آن را صرف کرد. از آن لحظه، باز آلدرین اولین و به همین ترتیب تنها فردی بود که در «مراسم گردهمایی مسیحیان در ماه» شرکت داشت. نیل آرمسترانگ با احترام به این مراسم نگریست اما هرگز در آن مشارکت نکرد.

۱۰. پس از جمع آوری چند نمونه از سطح ماه، گرفتن برخی از عکس ها و پرچم آمریکا، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در بازگشت به سفینه، متوجه شدند که یک سوئیچ روی یک قطع کننده مدار مهم قطع شده است. این اتفاق باعث شد آنها نتوانند سفینه را راه اندازی کنند و بازگردند، به طوری که تصمیم گرفتند در حالی که تیم کنترل ماموریت در ناسا سعی در یافتن راهی برای تعمیر آن داشت، چند ساعت بخوابند. در نهایت و پس از تلاش های فراوان تیم پشتیبان ناسا، آلدرین خودکار خود را به مکانیزم یک سوئیچ تبدیل کرد. به طرز شگفت آوری این اختراع فوری کار کرد و آلدرین و آرمسترانگ را از سطح ماه رها کرد.

۱۱. همانطور که تیم آپولو ۱۱ با ایمنی کامل به زمین وارد شد، خدمه به جزایر هاوایی آورده شدند. با وجود این که آنها سه نفر از معروف ترین مردان آن زمان بودند که اخیرا روی سطح ماه فرود آمده اند، از آنها خواسته شد که از فرم های گمرکی و اعلامیه ها در امنیت استفاده کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سفر به ماه، بزرگترین دروغ قرن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توطئه سازی دروغ سفر به ماه که بدست شوروی ساخته شد و ساده دل ها باور کردن

    • بدون نام

      سوال اینه که دیگه چرا به ماه نمیرن؟

      پاسخ ها

      • ad

        چشم
        انشالا عید برای صله رحم میرن.

      • بدون نام

        چون صرف هزینه ای بسیار زیاد برای بدست اوردن اطلاعاتی که با ماهواره ها و کاوشگر های فضایی بسیار پیشرفته بدست میاد ، مقرون به صرفه نیست

    • بدون نام

      واقعا دروغ بود یا راست بود؟؟؟؟

    • بی نام

      سفر به ماه که دروغ نیست ولی اون زمان با امکانات محدود وقت , امکان تصویر برداری همزمان وجود نداشت ولی ایالات متحده و شوروی با هم توافق کردند تا هالیوود یه دکور شبیه به ماه بسازه و واقعه فرود روی ماه توسط فضانوردان شبیه سازی شه و اون فیلم رو پخش کردند و به همه گفتند این فیلم به صورت زنده داره از ماه پخش میشه . ای دروغ بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما دیپلم هم داری؟

      • وحید

        حتی بعضی ها میگن وقتی ناپلئون توسط شوروی مصلوب شد هیتلر برای اینکه این قضیه به پای شوروی نوشته نشه به آمریکا پول داد که به کره ماه بره. یه مستند هم امریکایی ها دربارش ساختن.

    • علی

      سفر به ماه همیشه در ابهام خواهند ماند و جای خیلی سوالات بزرگ هنوز باقی است

    • مهرداد هاشمی

      سلام به همگی،به نظر من سفر به ماه انجام شد،هم امکاناتش اون زمان در امریکا بود هم بودجش هم علمش،ولی . . .ولی در ماه یکسری اتفاقات افتاد که بعضا ترسناک ودلهره آور بود وخطر از بیخ گوش فضانوردان گذشت ،منظورم اینه که چی دیدن؟ و چی اونجاست؟خلاصه در ماه یکسری اتفاقات افتاد که ناسا رو وادار به دستکاری گسترده در فیلمها و عکسها کرد واین دستکاری باعث شد که نظریه پردازان تعوری توطعه سفر به ماه رو زیر سوال ببرن.

    • علی

      به نظر بنده سفر به ماه توسط ایالات متحده رو نه باید ساده لوحانه رد کرد و نه ساده لوحانه باور. البته آمریکا که در دنیا که نه ولی در ایران معروفه به دروغ گویی. با اون فیلمای هالیوودیشم می شه فهمید که چقدر دروغ می گه. نمونش حادثه 11 سپتامبر. البته بیشتر آدم فکر میکنه که سفر به ماه هم دروغه. ولی بازم یک درصد احتمال راست بودن بهشون میدیم.

      پاسخ ها

      • وحید

        چیزای مهمتری برای شک کردن هست . به جای شک در پیشرفت های بزرگ علمی خوبه درباره میزان استقلال فکری
        خودمون از رسانه ها شک کنیم که آیا واقعا به اندازه کافی ازشون استقلال داریم ؟.

    • پوریا

      سفر به ماه یک حقیقت انکار ناپذیره , دلیل عدم تکرار اون در پنجاه سال گذشته هزینه سرسام اور این کار هست و بس , اون زمان (پنجاه سال قبل) نزدیک 5% بودجه ملی امریکا هزینه سفر به ماه شد که در رقابت با شوروی ان زمان توجیه سیاسی داشت اما الان حتی موشکهای ساترن 5 رو که بزرگترن و قوی ترین موشکهای تاریخ ( تا امروز) بودن رو دیگه تولید نمیکنن تا اصلا بشه به ماه رفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج