۵۸۹۹۸۷
۱ نظر
۵۲۶۵
۱ نظر
۵۲۶۵
پ

سفر به روستای «زُشک»؛ روستاگردی اطراف مشهد

زشک، برای اهالی، هنوز همان زشک زیباست و برای مسافران در روزهای شلوغ شهر مشهد، جایی برای استراحت و تفریح.

ماهنامه همشهری سرزمین من - حسن احمدی فرد: مشهد چندین روستای ییلاقی معروف دارد که پذیرای مشهدی ها و زائرانی است که به این کلانشهر زیارتی آمده اند. عمده این ییلاقات در محدوده کوهپایه های جنوبی کوهستان بینالود و در محدوده شهرستان «طرقبه شاندیز» قرار دارند. «زُشک»، یا آن طور که اهالی و مشهدی های قدیم می گویند «زشک زیبا»، یکی از آن هاست.

زشک، برای اهالی، هنوز همان زشک زیباست و برای مسافران در روزهای شلوغ شهر مشهد، جایی برای استراحت و تفریح.
سفر به روستای «زُشک»؛ روستاگردی اطراف مشهد

چه بخوریم؟

کباب های معروف: در مسیر زشک و حوالی روستای «ابرده» می توانید کباب شاندیز یا کوبیده را امتحان کنید. مجموعه گردشگری و رستوران کوروش ابرده، بین میلاد سه و چهار با شماره۰۹۱۵۲۰۲۰۵۱۰ قرار دارد. رستوران ایرانیان ابرده نبش میلان ۲۳ با شماره تلفن ۳۴۲۸۶۵۸۴ و آفتابگردان بین ییلاق ۴ و ۶ با شماره ۳۴۲۸۵۰۷۰(۰۵۱) کباب های محلی دارند.

چطور برسیم؟

در ییلاقات مشهد: زشک یکی از روستاهای ییلاقی اطراف مشهد است که در کمتر از یک ساعت به آن جا خواهید رسید.

روستای «زشک» که از جمله ییلاق های شهر مشهد است، در محور گردشگری شهر شاندیز قرار دارد. برای سفر به زشک ابتدا باید به شهر «شاندیز» بروید. یک جاده مستقیم از پارک وکیل آباد مشهد، شما را به این شهر می رساند. از شاندیز تا زشک، حدود ۱۵ کیلومتر راه است. روستای «ابرده» هم در همین مسیر و در میانه راه شاندیز و زشک قرار دارد. خوبی این ییلاق آن است که می تواند، محل مناسبی برای گردش مسافران پرشمار شهر مشهد، آن هم در تابستان گرم این شهر فراهم کند.
سفر به روستای «زُشک»؛ روستاگردی اطراف مشهد

چه می بینیم؟

روستای سقف های شیروانی: باغ های پرمیوه و رودخانه پر آب با آب های سرد، به علاوه بافت سنتی روستا، بهترین مناظری است که می شود در زشک دید.

زشک، یک روستای کوهپایه ای ییلاقی در اطراف مشهد است.

معماری روستا: در زشک، هنوز هم می شود بافت تاریخی روستاهای کوهپایه ای خراسان را دید. خانه هایی با دیوارهای سنگچین و سقف های شیروانی، مشخصه بافت قدیمی این روستاهاست و زشک یکی از بهترین روستاهاست که هنوز هم می شود در آن خانه هایی از این دست دید. چنارهای تنومند و پرسایه دیگر دیدنی زشک است. در باغ های زشک، میوه های تابستانی با بهترین کیفیت به عمل می آید. آلبالو، گیلاس، زردآلو و هلوی زشک معروف است. اگر به این جا سفر کردید، حتما از میوه های نوبرانه تابستانی این روستا بخرید.

چشمه قلقلی: چشمه «قلقلی»، میعادگاه طبیعت گردهای مشهدی است. این چشمه یکی از پرآب ترین و دیدنی ترین چشمه ها در ییلاقات اطراف مشهد است. آب این چشمه، مثل لوله آبی ترکیده، با قُل قُل از زمین می جوشد. برای رسیدن به چشمه باید از روستا در امتداد بالادست رودخانه، به طرف روستای «حیطه» رفت. از زشک تا چشمه قلقلی، چهار کیلومتر راه خاکی است. چشمه قلقلی ابتدای راه صعود به قله های «چمن»، «فِلِسکه» و «شیرباد» هم هست.
سفر به روستای «زُشک»؛ روستاگردی اطراف مشهد

قله چمن: «قله چمن» با سه هزار و 40 متر ارتفاع، یکی از قله های کوهستان بینالود است که روستای زشک در دامنه های شمالی آن قرار دارد. این قله با شیب ملایمی که دارد، یکی از مناسب ترین قله ها برای راهپیمایی و کوهنوردی های سبک است. همچنین دامنه های قله چمن، یکی از بهترین رویشگاه های گیاهان خوراکی و دارویی در اطراف زشک است. عمده سبزی های کوهی و گیاهان دارویی که مخصوصا در بهار در این منطقه عرضه می شود از دامنه های قله چمن، چیده شده اند.

قله شیرباد: «قله شیرباد»، بلندترین قله کوهستان بینالود است، این قله با ارتفاع سه هزار و 339 متر از سطح دریا، بلندترین قله رشته کوه بینالود است و راه صعود به آن از زشک می گذرد. زشک و حیطه، آخرین روستاهای این مسیر هستند. راه صعود به قله، یک مسیر پاکوب است که از حاشیه رودخانه به سمت ارتفاعات می رود. جان پناه شیرباد هم در این مسیر و ارتفاع سه هزار متری قرار دارد. قله شیرباد بلندترین ارتفاع را در بین سه استان خراسان دارد و به همین دلیل به «بام خراسان» شهرت دارد.

دره نِهِل: «دره نهل»، در دامنه های شرقی قله شیرباد، دره ای سرسبز است که سرچشمه رودخانه زشک در آن قرار دارد. «چشمه نهل» یک چشمه پرآب است که در چمنزاری موسوم به «اولنگ» قرار گرفته است. یکی دیگر از مسیرهای صعود به قله شیرباد هم از همین دره و از کنار چمشه پرآبش آغاز می شود. حاشیه رودخانه زشک در دره نهل، رویشگاه گل های بابونه هم هست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مريم

      زشک عالي است عاشقشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج