۵۹۳۰۲۹
۴۴ نظر
۵۱۶۱
۴۴ نظر
۵۱۶۱
پ

کنسول یا PC؛ کدام برای بازی بهتر است؟

بازی را خود سونی شروع کرد. منظورمان وقتی است که سرپرست بخش سرگرمی های شرکت سونی در گفتگو با گاردین مدعی شد عرضه پلی استیشن ۴ پرو به بازار، عاملی برای جلوگیری از مهاجرت گیمرها به پلتفرم کامپیوترهای شخصی خواهد بود.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: بازی را خود سونی شروع کرد. منظورمان وقتی است که سرپرست بخش سرگرمی های شرکت سونی در گفتگو با گاردین مدعی شد عرضه پلی استیشن ۴ پرو به بازار، عاملی برای جلوگیری از مهاجرت گیمرها به پلتفرم کامپیوترهای شخصی خواهد بود. او می گفت که تصمیم به ارائه راهکاری جدید برای حفظ کاربران در اکوسیستم سونی گرفته اند و علاوه بر این، هدف این بود تا بهترین کارایی را از نقطه نظر گرافیکی پیش روی کاربران قرار دهند. دلیل این حرف ها سخت افزار بهبود یافته در مقابل کنسول قبلی این شرکت و توانایی پخش بازی های ویدئویی با رزولوشن ۴K بود.
کنسول یا PC؛ کدام برای بازی بهتر است؟
در بحث بین طرفداران کنسول و کامپیوترهای شخصی مشخصا PC بازها برنده اند زیرا کامپیوترها از آنجایی که در دسترس طیف وسیع تری از کاربران قرار دارند بر کنسول های بازی اولویت دارند. علاوه بر این، به روزرسانی کامپیوترهای شخصی به مراتب ساده تر و ارزان تر از ارتقای کنسول های بازی است. تازه بی خیال قدرت بدون مرز این سیستم ها می شویم. ولی با این حال تصمیم گرفتیم این بار بازی را به زمین حریف ببریم تا حرف خود را به گونه ای دیگر ثابت کنیم. تصمیم گرفتیم یک بار با توجه به قیمت و یک بار با توجه به مشخصات PS4 پرو، دو کامپیوتر متفاوت بسازیم و عملکرد آن را با پلی استیشن سونی مقایسه کنیم. اتفاقی که اگر نتیجه آن به نفع کامپیوتر باشد، به تمام بحث های این دو رقیب خاتمه خواهد داد!

روایت اول

ساختن کامپیوتری هم قیمت PS4 PRO وقتی دست و پای شما بسته است!

زور است بگوییم از همان اول می دانستیم چه اتفاقی می افتد. کامپیوتری که با یک میلیون و 500 هزار تومان بودجه جمع شود هر چند می تواند قدرتمند باشد ولی در زمینه اصلی رقابت که بازی است نمی توان روی آن حساب زیادی باز کرد. با این حال به سراغ جمع کردن سیستمی با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان رفتیم تا ببینیم می توانیم از لحاظ قیمتی و قدرتی به پای پلی استیشن برسیم یا نه ولی یک نکته خاص را مد نظر گرفتیم. اینکه سیستم فقط شبیه پلی استیشن نبوده و واقعا کاربردی باشد. بتوان واقعا قطعات آن را کنار هم قرار داد و راضی بود نه این که فقط از روی قیمت فرض کرد این قطعات کنار هم کار می کنند و یا در بازار موجود هستند. (امری که بسیار دست و پای ما را بست!)

اول به سراغ پردازنده می رویم. پردازنده ای که بتواند در مقابل مدل تک پردازنده AMD جگوار هشت هسته ای PS4 قد علم کند و البته قیمت مناسبی داشته باشد مدل Core i37100 اینتل است، این مدل در بازار به قیمت معقولی رسیده است ولی همچنان چه برای بازی و چه از لحاظ قیمتی می توان گزینه های دیگری هم پیدا کرد. انتخاب پردازنده نسبتا سریع تر 7650K-A8 به جای 7600-A8 علاوه بر افزایش راندمان پردازشی، در افزایش نرخ فریم بازی های اجرا شده بر روی هسته گرافیکی مجتمع این APU هم موثر است و تا سقف 60 درصد راندمان بهتری در بازی ها نسبت به پردازنده های هم رده اینتلی مانند 6320/6300-Core i3 عرضه خواهد کرد. البته تفاوت قیمت با مدل قبلی هم ناچیز است و حدود 300 هزار تومان تمام می شود.
کنسول یا PC؛ کدام برای بازی بهتر است؟

حافظه اصلی پلی استیشن ۴ پرو هشت گیگابایت است. به همین خاطر حافظه سیستم را هم به هشت گیگابایت یعنی دو ماژول چهار گیگابایتی افزایش دادیم، اما به علت کاهش قیمت برخی مدل های حافظه توانستیم مدل منتخب را به فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز ارتقا دهیم. با انتخاب ماژول های حافظه Crucial Ballistix ۴GB با فرکانس بالاتر می توانیم هم راندمان پردازشی و هم راندمان گرافیکی APU را به سطح بالاتری ارتقا دهیم. افزایش ظرفیت هم به جز کارکرد روان تر، باعث افزایش نسبی فریم دهی کارت گرافیکی یکپارچه APU نیز خواهد شد. چرا که رم سیستم در حالت دو کاناله کار خواهد کرد و پهنای باند بالاتری خواهد داشت. هر کدام از این رم ها حدود ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارند و در مجموع ۲۸۰ هزار تومان پای ما تمام می شود.

قیمت مادربردی که بتواند از یک سیستم گرافیکی خوب پشتیبانی کند بیش از ۶۰۰ و ۷۰۰ هزار تومان تمام می شود ولی خب اگر این انتخاب را بکنیم، همینجا بازی را به طرفداران پلی استیشن می بازیم. به خاطر همین در بازار به دنبال گزینه معقول تری می گردیم و خوشبختانه مدل Asus A۸۸X-Plus را پیدا می کنیم. این مدل حدود ۳۸۰ هزار تومان قیمت دارد و می تواند به خوبی از کارت گرافیکی و رم و دیگر قطعات پشتیبانی کند. به علاوه می توان بعدا قطعات بهتری هم روی آن بست.

پلی استیشنی که ما در نظر گرفتیم یک ترابایت حافظه دارد. برای رقابت با این حافظه خیلی انتخاب زیادی نداریم. بیشتر هاردهای یک ترابایتی موجود در بازار حدود ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارند. ما هم ریسک نکرده به سراغ یک برند معتبر می رویم. انتخاب ما در این رده مدل Seagate Barracuda با سرعت ۷۲۰۰ دور و ظرفیت یک ترابایت است. این مدل حدود ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد. یک DVDROM هم می خواهیم. برای این مورد خیلی سخت نگرفته و با مدل ASUS ۲۴XSATA سر و ته قضیه را جمع می کنیم. این مدل در بازار قیمتی حدود ۶۵ هزار تومان دارد.

برای تامین برق دوباره باید خرج مان را بالا ببریم. اکنون بودجه مان به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و هنوز کارت گرافیک را نیز تهیه نکرده ایم. برای تامین برق نمی توانیم خیلی خسیس بازی به خرج بدهیم و باید یک مدل ۴۵۰ واتی بخریم. در این میان مدل GP۴۵۰A-UK شرکت GREEN گزینه خوبی به نظر می رسد. هر چند قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان است. اگر بخواهیم یک کیس هم در نظر بگیریم باید حدود ۱۰۰ هزار تومان دیگر پیاده شویم.

خب در همین جا به سقف قیمتی خود رسیدیم! یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و بدون کارت گرافیک! خوشبختانه اکنون یک کامپیوتر دارید که می تواند بازی های سبک و قدیمی را اجرا کند ولی آیا می تواند از لحاظ گرافیکی مقابل پلی استیشن بایستد؟ مسلما نه! دلیل اصلی این موضوع هم آن است که پلی استیشن کلیه قطعات خود را به صورت عمده تهیه کرده و به علاوه همه آنها از همه لحاظ با یکدیگر هماهنگ هستند. به همین خاطر هزینه آن بسیار پایین تمام می شود. در حالی که برای کامپیوتر باید تک تک قطعات را جدا خرید و از طرفی مواظب هماهنگ بودن هر یک از آنها با یکدیگر هم باشیم؛ امری که باعث می شود بسیاری از قطعات ارزان قیمت از لیست ما خارج شوند.

ولی از طرفی خیلی هم بازی را نباختیم. حقیقتش برای کارت گرافیک مدل رده میانی و ارزان قیمت KX ۴۰۰ را مد نظر داشتیم. این مدل و مدل بالاتر خود یعنی RX ۴۷۰ قیمتی حدود ۴۰۰ هزار تومان دارند. یعنی فقط اگر می توانستیم این مدل را به سیستم اضافه کنیم خیلی اتفاق بهتری می افتاد زیرا در سیستم ما از پردازنده ساخت AMD استفاده کرده ایم. با خرید یکی از کارت های گرافیکی ساخت AMD و فعال کردن فناوری CrossFire می توانستیم گرافیک مجتمع در این APU را با قدرت گرافیکی کارت مجزا یکپارچه کرده و راندمان بالاتری بگیریم و در نهایت روی سونی را کم کنیم ولی حیف! ۴۰۰ هزار تومان کم آوردیم!

روایت دوم

ساختن کامپیوتری هم قدرت PS۴ PRO؛ وقتی زنجیرها باز می شود

در این مرحله تصمیم گرفتیم بی خیال سیستمی متناسب و اقتصادی شده و فقط با توجه به مشخصات PS۴ PRO یک مدل خوب جمع کنیم. خوشبختانه در این مرحله زنجیر روایت قبلی را کنار گذاشته و فقط با هدف مقایسه خروجی دو سیستم یک کامپیوتر سر هم کردیم.

به خاطر این که در سری قبل نتوانستیم کارت گرافیک را روی سیستم قرار دهیم این بار اول به سراغ آن رفتیم. به عنوان پردازنده گرافیکی، پلی استیشن PRO ۴ از کارت گرافیک AMD که بر اساس معماری Polaris ساخته شده است بهره گرفته است. با در نظرگیری این مسئله باید به سراغ کارت گرافیک Radeon RX ۴۸۰ برویم که پردازنده گرافیکی پرچمدار AMD Polaris به شمار می رود و قدرتی معادل ۵.۸ ترافلاپس را به ارمغان می آورد. این کارت بالاتر از کارت پلی استیشن است ولی مسئله اینجاست که RX ۴۸۰ درست همانند پلی استیشن پرو، از VRAM هشت گیگابایتی GDDR۵ بهره می برد و از سوی دیگر، این مقدار برای ۴۷۰ به چهار گیگابایت می رسد. پس تنها انتخاب ما همین مدل می شود. پردازنده اصلی را هم مشابه پلی استیشن در نظر گرفتیم یعنی مدل تک پردازنده AMD جگوار هشت هسته ای.
کنسول یا PC؛ کدام برای بازی بهتر است؟
برای حافظه رم هم با همان روش قبلی دو رم چهار گیگابایتی روی سیستم قرار دادیم. بقیه موارد مثل هارد و درایو دیسک و غیره هم مانند روایت قبلی با قیمت های مناسبی تهیه کردیم. با بالا و پایین کردن قیمت ها در نهایت سیستم ما با قیمتی حدود دو میلیون تومان جمع شد. یعنی 500 هزار تومان بیشتر از قیمت پلی استیشن پرو ولی از لحاظ عملکردی بالاخره چیزی که فکر می کردیم اتفاق افتاد. در بسیاری از بازی ها به لطف کارت گرافیک قدرتمند Radeon RX 480 میزان فریم بالاتری را شاهد بودیم و همچنین بعضی بازی هایی مثل Shadow of Mordor و یا Killing Floor 2 که مخصوص پلی استیشن بهینه شده اند را با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا کردیم. البته نمی توان گفت که این مقایسه واقعا دقیق است.

هر بازی با توجه به قدرت سیستم اجرا کننده بهینه سازی می شود و به همین خاطر عملکردهای متفاوتی را شاهد هستیم ولی به جرأت می توان گفت یک کامپیوتر معادل قدرت پلی استیشن به خصوص با توجه به قدرت گرافیکی می تواند عملکرد روان تری در اختیار شما بگذارد. تازه از این موارد بگذریم که شما می توانستید با پرداخت فرضا یک میلیون و بیشتر به قدرت پردازشی دست پیدا کنید که شاید پلی استیشن سال دیگر هم دست پیدا نکند.

البته تا همین جا هم موفق شدیم رقابت را به خوبی و خوشی تمام کنیم. امسال بازی مساوی تمام شد ولی با توجه به ارزان تر شدن قطعات و قدرتمندتر شدن سخت افزارهای کامپیوتری احتمالا بتوان سال دیگر پلی استیشن 4 پرو را شکست داد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین

      من خودم برنامه نویسی کار میکنم و هم بازی و با چهار میلیون تومان سیستمی تهیه کردم که همزمان هم به کارهام برسم هم بازی ها رو با کیفیت بالایی انجام بدم در حالی که اگر میخواستم ps4 pro تهیه کنم هم یک سیستم برای برنامه نویسی همین مقدار برایم در میومد ولی کیفیتی بسیار پایین تر رو تجربه میکردم.

    • ali

      سلام من میخوام یه سیستم گیمینگ سرهم کنم ولی خرجش زیاد میشه تصمیم گرفتم Ps4بخرم بعد با خوندن این مطلب دوباره به تردید افتادم میشه راهنماییم کنید

    • ali

      سلام من میخوام یه سیستم گیمینگ سرهم کنم ولی خرجش زیاد میشه تصمیم گرفتم Ps4بخرم بعد با خوندن این مطلب دوباره به تردید افتادم میشه راهنماییم کنید

    • پرهام

      از نظر من pc خیلی بهتره چون بازی ها ارزون تموم میشه جدا از گیمینگ کارهای خیلی بیشتری میشه با pc کرد.و میشه هر وقت که یک سری قطعات مثل کارت گرافیک و هارد و.. کم اورد ارتقا بدی.
      در کل به نظرم pc بهتره

    • امیر

      فقط pc

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط ps 4

    • امیر

      من pc را بیشتر می پسندم

    • اریابد

      البته مثلا اگه بخوای از لحاظ گرافیک ارزونی بازی و راحت بود باشه صد در صدpcخب کنسول هم فقط انحصاری داره که تو میتونی یکم بگردی تا اموزشش ها شو ببینی مثلا من خدای جنگ ۴ رو روی پی سی بازی کردم اموزشش هم توی اینترنت هست و اینکه تنها مشکل پی سی اینه جابجایی و قیمت ارتقا ولی در کل فقط pc

      پاسخ ها

      • کارشناس حوزه ی مربوطه

        خیلی نوبی

    • علیرضا

      از نظر من گرافیک ارزشی نداره همین که بتونیم بازی کنیم خودش جای شکر داره اونم تو این گرونی

    • مجتبی

      هر دو برای بازی خوبن ولی از نظر من اگه بودجه خوبی داری تو این گرونی ها 100 درصد pc بگیر اگه نداری همون ps4 بگیر

    • امیر

      به نظرم pc سلطانه چون اگر شما پیسی بخری هم بازی هم فیلم تماشا کردن و خیلیییییی از کارهای دیگه ولی با کنسول فقط میشه بازی کرد تازه بازی هایی که با موس کیبورد انجام میدی لذت بیشتری داره تازه شما تبدیل کنترلر بخری میتونی دسته ps4 یا xbox رو هم به کامپیوتر وصل کنی انشاءالله که با این نظر تونسته باشم به شما کمک کنم و تردیدتون رو برطرف کنم بدرود

    • Ali

      از نظر من بستگی داره شما چقدر بازی کردین وبه کدوم علاقه دارین من بشخصه طرفدار PC هستم چون که اصلابا دسته بازی کار نکردم تمام بازی هایی که کردم با کیبورد بوده اصلا من بدنیا اومدم برای بازی کردن با کیبورد واقعا باید گفت فقط Pc

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیر کونسول بهتره

    • Sodyes

      Pc بهتره

    • بدون نام

      خودم طرفدار سیستم هستم بدلیل ارتقا آسان و اقتصادی بودنش چون از قبل داشتم عادت کردم کنسول هم ندارم و هرگز نمیخرم اما انتخاب بستگی به شرایط کاربر داره مثلا اگر سنش کمه کنسول برایش خیلی بهتره و در آینده خاطره میشه کنسول مخصوص بازیه بچه ها از سیستم خوششون نمیاد و باهاش سرگرم نمیشن

    • سید حسن نقوی

      از نظر قیمت پلی استیشن 4 بهتره چون فقط با 3 میلون میتوانی آن را تهیه کنی اما کامپیوتر تقریبا باید برای هر قطعه ی آن دو ملیون خرج کنی اما من باز هم کامپیوتر را بیشتر قبول دارم چون پلی استیشن 4 فقط برای بازی است اما کامپیوتر کلی قابليت دارد که البته خودتان این را میدانید

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

      پاسخ ها

      • مهدی

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

      پاسخ ها

      • مهدی

        (:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • بدون نام

      خیلی عصابم خورد شود که پی سی بهتره

    • آرمین

      فقط پی سی

    • حامد

      سلام بچه ها من واقعیتش یه ماه بود pes4اسلیم داشتم واقعیتش معامله کردم باPcچون کنسول واقعا خسته کننده بود یه فیلم نمیتونستی نگاه کنی حالا بازی هاش که هیچی میشه کپی کرد من 4بازی ریخته بودم داخلش بازی...فوتبال فیفا2020___پی اس 20---جی تی آ v----و...Good of war4-------داخلش بود این چهارتا بازی حدودا600تومن درآمد اگه از من میدانید اگه میخواهد فقط بازی کنید صدرصدpes4بهتر چون گرافیکش خیلی قوی تازه مثلا بازی جتیاvروpes4خیلی کیفیت داره اما خداییpcبهتره

    • داریوش

      سلام کمک میکنین لطفا راهنمایی کنین با ۴تومن میتونم سیستمی بخرم ک جی تی ایوی و ردداددورزیدنتو.. بازیایی جدیدو اجرا کنه؟واس من کیفیت تصویر زیااااد مهم نیس فقط بدون گیر و.. اجرا بشع رو مخ نره بسه لطفا ج بدین

      پاسخ ها

      • Teradox517

        نه عزیزم باید بالای ۱۵ میلیون خرج کنی

    • poorya

      فکر نکنین که کنسول ارزونه مثلا یکps4 هفت ملیون خود دستگاه هست هر دستش اگه خراب شو بالای 500تومن هست و بازیاش هم بالای 300 هزار تومن هست غیر از لوازم جانبی دیگر من هفت سال پیش
      یک کامپیوتر با قیمت 1ملیون که اون زمان بهترین سیستم بود خریدم و الان تازه قیدیمی شده ولی با این حال بازی gta v رو با بالا ترین کیفیت میاره ولی یک ps4 دوسال بعدش یک کنسول جدید میاد واین قدیمی میشه و باید عوضش کنی

    • مهدی

      در یک جمله:
      مادر تمام سیستم ها PC هست.
      این بازی هایی که شما با PS یا XBOX بازی میکنید را با همین PC برای شما ساختن!
      اگر محدودیت بودجه ندارید شک نکنید که PC بهترین انتخاب است.

    • Yas

      جفتشون خوبه خودم طرفدار pc ام بازی کردن باهاش اصلا با ps4 زمین تا اسمون فرق داره خیلی میچسبه ps4 برا بچه هاییه که فقط میخان بازی کنن بدون هیچ دردسری و هیچ اروری از این لحاظ ps 4 بهتره من تجربه استفاده از جفتشون رو دارم ps4 یه زمانی ازش سیر میشی و دیگه بدت میاد ولی pc خیلی کیف میده نمیگم ps4 بده ها خلاصه سلیقه ایه

    • بهنود

      pcخیلی بهتره

    • محمدرضا

      الان هرچی بخوای بگیری بهت حال نمیده چون یا تحریمیم یا انقدر گرونه که روت نمیشه به پدر مادرت بگی برات بخرن اگه خودت کار کنی و پول در بیاری اون وقت راحت تر pcرو می خری چون می فهمی فقط بازی کردن بدردت نمی خوره و باید چیزی بگیری که حداقل تو کارت لنگ نمونی یا بتونی با کمترین هزینه به کار های مختلفت برسی به امید روزی که همه بتونیم راحت در باره این حرف بزنیم که مدل جدید یک چیز امد
      بخریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج