۶۰۱۱۵۶
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا

مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا اگر چه انگشت شمارند اما معماری و نحوه ساخت آن ها به گونه ای است که بایستی افراد کنترلر حاظر در آن به طور کامل به محیط و فضای باند فرودگاه اشراف و دید کامل داشته و به همین منظور به تازگی نیز به کلی طراحی این برج ها دستخوش تغییرات خاصی شده روز به روز نیز به منظور کنترل و بازدهی بهتر و بیشتر مرتفع و معمارانه تر ساخته می شوند.

وبسایت میهن پست - چنگیز قیاسی: مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا و این که این برج هادر کدام فرودگاه ها قرار دارند موصوعی است که امروز در ما به آن خواهیم پردان اما قبل از معرفی این برج های مراقبت بد نیست بدانید که برج های مراقبت پرواز به طور کلی به سرویسی اطلاق می‌شود که هدف آن از یک سو جلوگیری از برخورد میان هواپیماها و یا با موانع در سطح فرودگاه‌ها است و از سویی دیگر ایجاد بستری مناسب و کارآمد برای حرکت روان هوایی و ارائه اطلاعات ضروری جهت حفظ ایمنی پروازها و کمک در مواقع بحرانی به هواپیما است.

مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا اگر چه انگشت شمارند اما معماری و نحوه ساخت آن ها به گونه ای است که بایستی افراد کنترلر حاظر در آن به طور کامل به محیط و فضای باند فرودگاه اشراف و دید کامل داشته و به همین منظور به تازگی نیز به کلی طراحی این برج ها دستخوش تغییرات خاصی شده روز به روز نیز به منظور کنترل و بازدهی بهتر و بیشتر مرتفع و معمارانه تر ساخته می شوند.

در این میان مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا در تایلند ، مالزی ، آمریکا ، ژاپن ، چین و … قرار دارند که ما در اینجا به ۱۰ مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی سووارنابومی، تایلند : یکی از مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا در فرودگاه بین المللی سووار نابومی یا فرودگاه بین المللی بانکوک جدید (New Bangkok) تایلند قرار دارد که توسط سازمان فرودگاه های تایلند احداث شده است. این سازه با ارتفاع ۱۳۲.۲ متر(معادل ۴۳۴ فوت) بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی در جهان است. این فرودگاه با دارا بودن یک باند شرقی با ۴۰۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض ونیز باند غربی با ۳۷۰۰ متر طول و ۶۰ متر عرض، حدود ۷۶ پرواز در هر ساعت را سازماندهی می کند.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی سووارنابومی ، تایلند

ساخت این برج در سال ۲۰۰۵ با سرمایه ایی معادل ۱۸ میلیون دلار (معادل ۵۷۴.۸ میلیون بات تایلند) به پایان رسید. فن آوری و تجهیزات مورد نیاز جهت این برج توسط شرکت فرانسوی تالس (Thales) تامین شده است. (thales group) شرکتی فرانسوی و چند ملیتی که سازنده قطعات و تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز در صنایع هوافضا، حمل و نقل، صنایع دفاعی و نظامی می باشد که البته به دلیل ارتفاع زیاد این برج مراقبت ، ناظرین برج مراقبت به دید ۳۶۰ درجه از مساحت ۳۲.۴ کیلومتر مربعی ازسطح فرودگاه کاملا مسلط هستند.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی کوالالامپور، مالزی : فرودگاه بین المللی کوالالامپور در فاصله ۵۰ کیلومتری از پایتخت کشور مالزی واقع شده است. برج کنترل ترافیک هوایی این فرودگاه با ارتفاع ۱۳۰ متر(۴۲۶ فوت) دومین برج و از مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا است. این برج کنترل جالب که شبیه به مشعل المپیک ساخته شده است فرودگاه را، در سازماندهی ۱۲۰ پرواز در ساعت قادر می سازد. این برج در سال ۱۹۹۸ راه اندازی و وارد سیستم کنترل ترافیک هوایی (ATCS) شد. اداره ی این برج توسط قسمت سازمان وزارت هوانوردی (DCA) و وزرات حمل و نقل صورت می گیرد. دفتر اصلی برج و سایر خدمات پشتیبانی در قسمت پایه ی آن واقع شده اند.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی کوالالامپور ، مالزی

از اتاق دیده بانی این برج تمام سطح دو باند آن که به موازات هم قرار گرفته اند و طولشان به ۴۰۰۰ متر می رسد، قابل مشاهده است. این فرودگاه که متعلق به دولت مالزی می باشد توسط کیشو کوروکاوا (Kisho Kurokaw) طراحی شده است. برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بین المللی کوالالامپور توسط شرکت بهراد (Berhad) که کنترل بیشتر فرودگاه های مالزی را بر عهده دارد، اداره می شود.

برج مراقبت پرواز هارتسفیلد جکسون فرودگاه بین المللی آتلانتا ، آمریکا : فرودگاه بین المللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا، که یکی از شلوغ ترین فرودگاه دنیاست. دارای یکی از مرتفع ترین برج های مراقبت دنیا نیز هست و به عبارتی دیگر برج مراقبت پرواز این فرودگاه سومین برج کنترل ترافیک هوایی دنیا و بلندترین برج کنترل ترافیک هوایی موجود در آمریکای شمالی به شمار می رود. این برج که ارتفاع آن ۱۲۱.۳۱ متر(۳۹۸ فوت) اندازه گیری شده است، در سال ۲۰۰۶ راه اندازی شد و ورود و خروج ۲۵۰۰ پرواز رابه طور متوسط هر روزه پشتیبانی می کند. این برج دید کاملی از ۵ باند موازی که طول آن ها از ۹۰۰۰ فوت تا ۱۱۸۸۹ فوت می رسد و نیز کل سطح فرودگاه را میسر می کند.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز هارتسفیلد جکسون فرودگاه بین المللی آتلانتا ، آمریکا

توضیح بیشتر این که این برج با سرمایه گذاری ۴۴.۲ میلیون دلاری ساخته شده است. همچنین این برج دارای پارکینگ طبقاتی و امکانات و تسهیلات جهت برگزاری جلسات می باشد. ۳۹.۴ میلیون دلار از هزینه ساخت این بنا را شهر آتلانتا جهت ساخت بنای برج تامین کرده و ۴.۸ میلیون دلار آن را اداره هوانوردی فدرال (FAA) جهت نصب و راه اندازی تجهیزات، سیستم های قدرت، وسایل و دفاتر کار موجود در برج پرداخت کرده است. هانسل فیلیپس (Hensel Phelps) پیمانکار پروژه ساخت این برج بود و شرکت آلفا (Alpha) در نصب سیستم های ضد حریق و عایق بندی تجهیزات در مقابل نفوذ آب در این پروژه مشارکت داشته است.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی هاندا توکیو، ژاپن : برج جدید کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بین المللی هاندا درژانویه ۲۰۱۰ افتتاح شد. این برج با ارتفاع ۱۱۵.۷ متر(۳۸۰ فوت) در رتبه چهارم مرتفع ترین برج کنترل ترافیک هوایی دنیا قرار گرفته است. برج جدید ۳۸ متر بلند تر از برج قدیمی است و احداث این برج، ساخت باند چهارم فرودگاه به طول ۲۵۰۰ متر در توکیو بی (Tokyo Bay) را میسر کرده است. برج جدید در فاصله ۴ کیلومتری از برج قدیمی قرار دارد. این سازه با سرمایه گذاری تقریبا ۷ میلیارد ینی ( معادل ۸۰ میلیون دلار) ساخته شده است.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی هاندا توکیو، ژاپن

در ساخت این سازه از آخرین فن آوری های روز دنیا برای مقاومت در برابر زلزله و نیز مقابله با نیروهای ناشی از وزش باد های سهمگین استفاده شده است. اتاق کنترل برج به گونه ایی طراحی شده که ستونی در آن وجود ندارد. برج جدید جهت کنترل سیستم های راداری فرودگاه هاندا به طور متمرکز فعال شده است، قبلا این امر به طور جداگانه توسط فرودگاه های ناریتا هاندا (Narita Haneda) صورت می گرفت. در حال حاضر برج قدیمی به عنوان برج پشتیبان در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد. این فرودگاه توسط اداره هوانوردی توکیو، وزارت زیرساخت و حمل ونقل (قسمت فرودگاهی) و پایانه فرودگاهی ژاپن اداره می شود.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو چین : فرودگاه بین المللی گوانگجو بایون که در جنوب کشور چین قرار دارد دارای پنجمین برج کنترل ترافیک هوایی مرتفع جهان است. این برج که دارای ارتفاع ۱۱۰متر(۳۶۱ فوت) است همواره بلندترین برج کنترل در کشور چین محسوب می شود. ارتفاع زیاد برج مشاهده ی کامل مساحت ۱۵ کیلومتر مربعی فرودگاه را به راحتی میسر می کند. مساحت کل بنای این برج برابر با ۱۰۱۰۰ متر مربع تخمین زده شده که با سرمایه گذاری ۱۱ میلیون دلار سنگاپور(۸.۷۶۹ میلیون دلار آمریکا) ساخته شده است.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو چین

ساخت و ساز این برج در سال ۲۰۰۳ پیش از آن که فرودگاه در آگوست سال ۲۰۰۴ افتتاح شود به پایان رسید. طراحی و مهندسی برج توسط گروه مشاورین (CPG Consultants) صورت گرفت. پیمانکار اصلی در ساخت این فرودگاه شرکت گرینر وود وارد کلارک و پارسونز(URS Greiner Woodward Clyde & Parsons Corporation) بود. این فرودگاه دارای دو باند است و قطب اصلی فرودگاهی برای خطوط هوایی جنوب چین به شمار می رود. اداره و گرداندن این فرودگاه بر عهده شرکت فرودگاه بین المللی بایون گوانگجو می باشد.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی قاهره مصر : برج کنترل ترافیک هوایی هوایی قاهره ششمین برج در لیست مرتفع ترین برج های کنترل ترافیک هوایی محسوب می شود. این برج ۱۱۰ متری (۳۶۱ فوت) در نوامبر ۲۰۱۰ برای مواجه و کنترل گسترش ترافیک هوایی در آینده به خدمت گرفته شد. کابین کنترل برج دارای مساحت ۸۵ متر مربع و قسمت های خدمات فنی آن حدود ۳۰۰۰ متر مربع از مساحت این بنا را اشغال کرده اند.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی قاهره مصر

بنابراین این فرودگاه در فاصله ۱۵ کیلومتری از قلب مرکز تجاری شهر قاهره قرار دارد و اداره ی آن بر عهده ی شرکت تجاری مصری که در زمینه هوانوردی و فرودگاه فعالیت دارد، می باشد. برج کنترل ترافیک هوایی برای خدمات رسانی به باند سوم که به موازات دو باند موجود ساخته شده است، ایجاد شد.

بد نیست بدانید که پیمانکار اصلی ساخت این برج شرکت اراسکام (Orascom) بوده و گروه ساختمان او سی آی (OCI Construction Group) تحت قراردادی فرعی در ساخت این برج مشارکت داشته است. ای دی پی آی (ADPi) که زیر مجموعه ای از شرکت (Aéroports de Paris) می باشد، طراحی برج را انجام داده است و تجهیزات کنترل ترافیک هوایی برج توسط شرکت تالس نصب شده اند.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی ابوظبی ، امارات متحده عربی : هفتمین برج مرتفع کنترل ترافیک هوایی دنیا با ارتفاع ۱۰۹ متر(۳۵۸ فوت) در فرودگاه بین المللی ابوظبی واقع شده است. این برج مشتمل بر ۲۰ طبقه می باشد که در میان دو باند موجود آن واقع شده و مساحت ۷۰۰۰ متر مربعی از سطح فرودگاه را پوشش می دهد. این برج با دارا بودن ۸ منصب شغلی جهت کنترل هوایی و ۱۲ پست جهت کنترل زمینی، در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت پارسونز(Parsons) به عنوان بخشی از برنامه ی توسعه دادن دادن ظرفیت فرودگاه به ۲۷ میلیون مسافر تا سال ۲۰۱۷ و ۴۰ میلیون مسافر تا سال ۲۰۳۰ ساخته شد.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی ابوظبی ، امارات متحده عربی

با این حال طراحی سازه توسط شرکت ترل (Terrell) صورت گرفته است و قرارداد مدیریت ساخت و ساز آن به شرکت (ADPi) واگذار شده است. سیستم های کنترل آن توسط شرکت تالس تجهیز شده و یکپارچه سازی آن به سیستم پیگیری چند سنسوره (MSTS) و سیستم های مدیریت ترافیک هوایی اش به وسیله سیستم تالس یورو کت (Thales EUROCAT) صورت گرفته است.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی وین ، اتریش : برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه بین المللی وین با ۱۰۹ متر (۳۵۸ فوت) ارتفاع در ورودی اصلی فرودگاه واقع شده است و مساحت کل آن به ۳۳۰۰ متر مربع می رسد. پی این سازه بر اساس سیستم ترکیبی و مدرن ساخته شده و ساختار اصلی آن کاملا از بتن آرمه است.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی وین ، اتریش

بنابراین طبقه ی ششم از این برج مرکز کنترل ترافیک هوایی در نظر گرفته شده است. برج کنترل اصلی در بالا دارای زاویه ای ۴۵ درجه می باشد که امکان دید واضح و کاملی از دو باند را ارائه می دهد. قسمت میانی برج شامل یک استوانه است که با لایه ایی از پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE) پوشانده شده و می تواند برای امور تبلیغاتی، اطلاع رسانی و کارهای هنری مورد استفاده قرار گیرد. این برج توسط زچنر(Zechner & Zechner) طراحی شده است. البته توماس لورنز (Thomas Lorenz)، پیتر مندی (Peter Mandl)، ( formTL) و (Dr. Pfeiler) دیگر شرکای این پروژه بوده اند. امور مربوط به زمین شناسی و بررسی آب های زیر زمینی این پروژه توسط گروه مشاورین بی جی جی (BGG Consult) صورت گرفته است.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی ایندیاناپولیس آمریکا : نهمین برج بلند کنترل ترافیک هوایی دنیا در فرودگاه بین المللی ایندیاناپولیس (Indianapolis) قرار دارد که در سال ۲۰۰۶ افتتاح شده است. ارتفاع این برج ۱۰۶.۰۷ متر(۳۴۸ فوت) اندازه گیری شده است. این بنا با هزینه ۳۲ میلیون دلاری ساخته شده و دومین برج مراقبت مرتفع درایالت متحده آمریکا به شمار می رود. سرمایه گذاران مشترک این پروژه گروه ساختمانی هانت (Hunt Construction Group) و گروه پیمانکاری هوانوردی اسموت (Smoot Aviation Contractors) بوده اند. ضخامت بدنه ی استوانه ای شکل این برج در حدود ۲۸ فوت تخمین زده شده است.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی ایندیاناپولیس آمریکا

البته فراموش نشود که ضخامت دیواره های بتنی آن ۱۸ اینچ می باشد، که ۹ مکان برای قرار گرفتن کنترل کننده های ترافیک هوایی در آن در نظر گرفته شده است. قاب پنجره های شیشه ایی برج با استفاده از سیلیکون به هم متصل شده اند و میان آن ها هیچ گونه ستون خارجی به چشم نمی خورد که این باعث دید ۳۶۰ درجه از کل سطح فرودگاه می شود. این فرودگاه دارای دو باند موازی و یک باند مخالف باد است و توسط سازمان فرودگاه ایندیاناپولیس اداره می شود.

برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی اورلاندو آمریکا : برج جدید فرودگاه بین المللی اورلاندو، دهمین برج مرتفع کنترل ترافیک هوایی دنیا و نیز سومین آن ها در ایالات متحده به شمار می رود. این برج با ارتفاع ۱۰۵.۱۶ متر( ۳۴۵فوت) در سپتامبر ۲۰۰۲ شروع به فعالیت نمود. این برج نسبت به برج قدیمی که در واقع جایگزسنش شد، ۱۲۶ فوت بلندتر است. این برج توسط اداره ی کل هوانوردی فدرال (FAA) با هزینه ۲۸.۷ میلیون دلارساخته شده است که هزینه ساختش توسط سازمان هوایی اورلاندو بزرگ پرداخت گردیده است.

مرتفع‌ترین برج‌های مراقبت دنیا
برج مراقبت پرواز فرودگاه بین المللی اورلاندو آمریکا

ساخت و ساز این پروژه بر عهده ی کمپانی هنسل فلپس (Hensel Phelps) بود و امور مربوط به ساخت و نصب قطعات ساختمانی و متفرقه ی فلزی آن را شرکت (MET-CON) عهده دار بود. ساختمان مرکزی برج که سیستم های الکترونیکی و دفاتر اداری را در خود جای داده است، مساحتی حدود ۱۰۸۷ متر مربع را اشغال نموده است. نصب و راه اندازی تجهیزات الکترونیکی و سیستم های کنترلی و قدرت برج همواره بر عهده ی سازمان صنعتی برق فلوریدا (Florida Industrial Electric) بوده است. این فرودگاه متعلق به سازمان هوایی اورلاندو بزرگ (GOAA) می باشد و زیر نظر همین سازمان نیز اداره شده و فعالیت می کند. در حدود ۸۰۲ پرواز ورودی و خروجی به صورت روزانه توسط این فرودگاه سازماندهی شده و به سراسر دنیا فرستاده می شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج