جاباما
۶۰۳۹۶۰
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

پارک هایی که فقط پارک نیستند!

کلمه پارک یا بوستان، اغلب ما را به یاد مکان سرسبزی می اندازد که می توان در آن به پیاده روی و دوچرخه سواری پرداخت و برای کودکان این کلمه به معنی تاب و سرسره و الاکلنگ است.اما امروزه پارک هایی در سطح شهر وجود دارند که غیر از این امکانات، کاربری های دیگری نیز برایشان در نظر گرفته شده.

هفته نامه سلامت - دکتر هانیه زائررضایی: کلمه پارک یا بوستان، اغلب ما را به یاد مکان سرسبزی می اندازد که می توان در آن به پیاده روی و دوچرخه سواری پرداخت و برای کودکان این کلمه به معنی تاب و سرسره و الاکلنگ است.
اما امروزه پارک هایی در سطح شهر وجود دارند که غیر از این امکانات، کاربری های دیگری نیز برایشان در نظر گرفته شده و کودکان و نوجوانان همراه اعضای خانواده می توانند از امکانات ویژه این پارک ها استفاده کنند و از بودن کنار هم در شب های تابستان لذت ببرند. در این نوشتار قصد داریم شما را با بعضی از این پارک ها که فقط پاک نیستند و امکانات ویژه دیگری نیز دارند، آشنا کنیم.

پارک آموزش ترافیک تهران

پارک آموزش ترافیک تهران که در محله پونک تهران واقع شده، مینیاتوری از تسهیلات و تجهیزات پارک های آموزش ترافیک و ایمنی در سطح جهان است.
پارک هایی که فقط پارک نیستند!

این پارک به صورت رایگان در اختیار مدارس مقطع ابتدایی با هدف آموزش رفتار ترافیک برای کودکان و نوجوانان طراحی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است. پارک آموزش ترافیک تهران در زمینی به مساحت 3.5 هکتار در شمال غربی میدان پونک تهران و با تاسیساتی شامل معابر، آمفی تئاتر، توقفگاه، جایگاه انرژی، بوفه و ساختمان اداری و آموزشی طراحی شده و یکی از بزرگ ترین و مجهزترین پارک های آموزش ترافیک در ایران است.

هدف، آموزش حضوری مستقیم با درآمیختن آموزش نظری و عملی، در ۴ محور پیاده، دوچرخه، خودرو و علائم است. کودک در شرایط واقعی آموزش، مدام در معرض تهدید است. پارک ترافیک که در اصل تجسم واقعیت است، کنار آموزش، بر بعد تفریح و سرگرمی نیز تمرکز کرده است. به عبارتی، اگر با دانش آموز در خارج از چارچوب مدرسه به صورت آموزش کلاسیک مدرسه اش رفتار شود. از یادگیری کناره می گیرد.
از این نظر سعی شده با آموزش در این پارک دانش آموز احساس ناخوشایند مخاطب واقع شدن را نداشته با شد و در محیط، احساس آزادی و نشاط کند. در این پارک فعالیت های متنوعی برای آموزش کودکان انجام می شود.

بوستان نوروز

این پارک نوروز 1392 افتتاح شده و مساحت تقریبی آن بیش از 9 هکتار است. از امکانات این پارک زیبا می توان به دریاچه ای به عمق 5.1 متر، مسیر دوچرخه سواری و پیاده روی و پلانتاریوم اشاره کرد. پلانتاریوم همان گنبد بزرگ شیشه ای است که مدت هاست کنار بزرگراه همت خودنمایی می کند.
پارک هایی که فقط پارک نیستند!
این گنبد گرد شیشه ای چهارمین آسمان نمای بزرگ دنیاست و جایی است که علاقه مندان به نجوم عشاقش می شوند. البته ظاهرا علاقه مندان به رشته های دیگر مثل فیزیک، شیمی و زیست شناسی هم از آن بی فیض برنخواهندگشت.

نشانی: غرب بزرگراه شهید مدرس و جنوب پارک آب و آتش. با عبور از مجموعه آب و آتش و ادامه مسیر به سمت جنوب، بعد از اتوبان شهید همت با استفاده از یک پل ارتباطی وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاریوم آن می شوید.

ژوراسیک پارک تهران

ژوراسیک پارک تهران یا بوستان دایناسورهای متحرک یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت آباد تهران است. این پارک با انواع مجسمه های دایناسورها و حیوانات مختلف در گونه های مختلف و ابعاد واقعی، یکی از نخستین پارک های موضوعی پایتخت است که به معرفی انواع دایناسورها ویژه می پردازد. این پارک اوایل اسفندماه ۱۳۹۲ خورشیدی به بهره برداری رسیده است.
پارک هایی که فقط پارک نیستند!

بهشت مادران (پارک بانوان)

این پارک اردیبهشت سال ۸۷ به مساحت تقریبی ۲۰ هکتار احداث شد و اولین پارک مختص بانوان در تهران است. از امکانات این پارک می توان به پیست دوچرخه سواری حرفه ای و نیمه حرفه ای، سالن های ورزشی چندمنظوره (والیبال، بسکتبال و تیر و کمان) و خانه فرهنگ حورا اشاره کرد.
پارک هایی که فقط پارک نیستند!

نشانی: تقاطع اتوبان های رسالت و حقانی، انتهای خیابان جلفا.

پارک آب و آتش

این پارک سال 1388 با مساحت 2.4 هکتار افتتاح شد و یکی از بزرگ ترین مراکز تفریحی ایران است و ضمنا اولین پارک درون شهری ای است که امکان آموزش سوارکاری دارد. بوفه های فست فود، پل طبیعت، لانه کبوتر، کالسکه رانی، فانوس دریایی، آب نما، برج آتش، پیست اسکیت، قرقره و دوچرخه خودران (که وسیله ای است شبیه دوچرخه اما برقی که چرخ هایش در طول دستگاه قرار نگرفته اند و حفظ تعادلش به این راحتی ها نیست) از دیگر امکانات این پارک است و البته تفریح اصلی پارک برای کودکان، آب بازی است.
پارک هایی که فقط پارک نیستند!

حفره هایی روی سطح زمین طراحی شده که فوراه از آنها بیرون می زند و بچه ها از ساعت 4 بعد از ظهر می توانند بین این فواره ها بدوند و بازی کنند یا سعی کنند قبل از آتش کردن فواره ای، از روی حفره مربوط بپرند و از این بازی لذت ببرند.

نشانی: میدان ونک، اتوبان حقانی، بعد از چهارراه جهان کودک، از ضلع جنوبی اتوبان هم دسترسی به پارک از دو ورودی ممکن است؛ یکی اتوبان حقانی و دیگری کوچه کنار پارک در ضلع غربی

بوستان ولایت

این پارک هم در سال 1390 با مساحت تقریبی 60 هکتار به بهره برداری رسیده که البته مساحت کل این پارک بعد از راه اندازی تمام فازهایش به 270 هکتار می رسد.
پارک هایی که فقط پارک نیستند!

از امکانات این پارک می توان به پیست اتومبیلرانی و موتورسواری، صخره نوردی، پیست دوچرخه سواری، مسیر پیاده روی و تندرستی، زمین های بازی برای کودکان و بزرگسالان، شهربازی مسقف، پیست اسکیت و بانجی جامپینگ (تنها جایی در تهران که امکان این تفریح را به خانم ها هم می دهد) را نام برد.

نشانی: انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان.

بوستان ولایت در زمین های پادگان قلعه مرغی ساخته شده و بعد از افتتاح خط مترو هم خیلی راحت می توانید به اینجا برسید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج