۶۰۵۲۶۴
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

ماکرون، نگران غلبه قدرت ایران بر عربستان است

روزنامه اعتماد درباره نگرانی فرانسوی ها از به قدرت رسیدن ایران در منطقه به گفت وگو با مرتضی مکی کارشناس مسایل اروپا پرداخت و آورد: طی سه روز گذشته و پس از نمایش موشک جدید خرمشهر در رژه نیروهای مسلح و اعلام خبر آزمایش موفقیت آمیز آن، دولت فرانسه مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی ایران گرفته است و آزمایش موشکی را نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت اعلام کرده است.

روزنامه اعتماد درباره نگرانی فرانسوی ها از به قدرت رسیدن ایران در منطقه به گفت وگو با مرتضی مکی کارشناس مسایل اروپا پرداخت و آورد: طی سه روز گذشته و پس از نمایش موشک جدید خرمشهر در رژه نیروهای مسلح و اعلام خبر آزمایش موفقیت آمیز آن، دولت فرانسه مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی ایران گرفته است و آزمایش موشکی را نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت اعلام کرده است.
در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم:
پیش از این نیز رییس‌ جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مواضع متناقضی را در مورد برجام گرفته ‌بود و از یک سو با دفاع از پایبندی ایران به این توافق خواهان حفظ آن شده ‌بود و از سوی دیگر همراستا با دولت امریکا از بازنگری در این توافق یا تکمیل آن سخن گفته ‌بود.

موضع ‌گیری ماکرون در مورد برنامه موشکی ایران هم مختص به واکنش در برابر آزمایش موشکی اخیر نبود، بلکه رییس ‌جمهور فرانسه در سخنان خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم همصدا با همتای امریکایی خودش از «نگرانی در مورد رفتار منطقه ‌ای ایران» و در انتقاد از برنامه موشکی ایران سخن گفته‌ بود.

** طی روزهای گذشته شاهد بودیم که دولت فرانسه مواضع مختلف و گاه متناقضی را در مورد برجام گرفته است، از یک سو آقای ماکرون اعلام می‌کند که ترک برجام توسط امریکا یک اشتباه بزرگ است و از سوی دیگر تلویحا از مسائلی مانند بازنگری یا تکمیل برجام یا مسائلی مانند افزایش دادن دوره محدودیت ‌های موجود در برجام حمایت می‌کند. روز گذشته هم شاهد بودیم که دولت فرانسه، در واکنش به آزمایش موشکی ایران، آن را ناقض قطعنامه ٢٢٣١ اعلام کرد؛ به اعتقاد شما موضع نهایی دولت فرانسه در برابر ایران و برجام چیست؟ آیا فرانسوی ‌ها در این موضوع کنار ایران قرار گرفته‌اند یا کنار دولت ترامپ؟

البته نمی‌توان به صورت دقیق و صفر و صدی پاسخ دقیق داد که موضع فرانسوی‌ ها حمایت از ایران است یا دولت امریکا. موضع اروپایی ‌ها در مورد برجام به هر صورت مشخص است. اروپایی‌ها و از جمله فرانسه برجام را یک دستاورد می‌دانند که موفق شد برنامه هسته ‌ای ایران را تحت کنترل و مدیریت درآورد؛ حتی خانم مرکل، صدراعظم آلمان، تاکید کرده است که برجام می ‌تواند الگویی برای حل پرونده کره شمالی هم باشد. چنین اظهاراتی نشان می‌دهد که اروپایی ‌ها به برجام به عنوان یک راهکار موفق دیپلماتیک که توانست یک بحران بین ‌المللی را پایان دهد، نگاه می‌کنند.

به خصوص که دغدغه ‌های لابی قدرتمند عربستان سعودی و رژیم اسراییل را در کشورهای اروپایی نادیده نمی‌گیرند. به خصوص که مناسبات و ارتباطات اقتصادی، تجاری و سیاسی اروپا به خصوص فرانسه با عربستان و اسراییل بسیار گسترده و فراگیرتر است. از این جهت باید این نوع انتقادهای آقای ماکرون را مورد توجه قرار داد که از یک سو بر حفظ برجام تاکید می ‌کند و از سوی دیگر انتقادات تندی علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کند. چرا که بر اساس روابط و استراتژی‌ های منطقه ‌ای فرانسه آنها نگرانی ‌های خاص خودشان را از قدرت ایران دارند و از برنامه موشکی ایران ناراضی هستند.

** فرانسه و بریتانیا، بعد از آزمایش اخیر موشکی ایران، به نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت اشاره کردند، آیا چنین استنادی صحیح است و آیا چنین هشدارهایی می‌تواند توافق هسته‌ای را به خطر بیندازد؟

خب قطعنامه ٢٢٣١ یک قطعنامه ‌ای است که هر یک از طرفین برداشت خاص خود را از آن دارند، بخشی از قطعنامه که مرتبط با برجام است، همه طرفین اجماع دارند که مربوط به برنامه هسته‌ای است و توافق در مورد آن وجود دارد. اما در مورد بحث موشکی نیز در این قطعنامه بخش‌هایی وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با تصویب قطعنامه اعلام کرد که نسبت به تعمیم دادن مساله هسته‌ای به برنامه موشکی اعتراض دارد و حاضر به پذیرش هیچ محدودیتی برای برنامه دفاعی خود نیست.

** از آنجا که دولت جمهوری اسلامی ایران همواره هشدار داده است که برنامه دفاعی و موشکی ایران، خط قرمز محسوب می‌شود و از سوی دیگر فرانسه یکی از کشورهایی است که پس از برجام پیشگام سرمایه‌گذاری و گسترش مناسبات تجاری خود با ایران بوده است، آیا فرانسوی ‌ها نگران نیستند که پافشاری بر مخالفت با برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران به منافع سیاسی و تجاری‌شان ضربه بزند؟

در مورد نوع مناسبات اروپایی‌ ها با جمهوری اسلامی ایران باید همواره این نکته را مورد توجه قرار داد که درست است که آنها به دنبال نوعی روابط سیاسی- اقتصادی نزدیک با ایران هستند، اما فرانسه و به طریق اولی اروپا همچنان بخشی از منظومه سیاسی دنیای غرب است.

** آیا مواضع اخیر آقای ماکرون در مورد ایران و برجام با مواضع دولت ‌های پیشین فرانسه به خصوص دولت آقای اولاند مشابه است یا تفاوتی در سیاست فرانسه در قبال ایران پیش آمده؟

تحولاتی که در منطقه خاورمیانه روی داده است و وضعیت کنونی سوریه و عراق، از جمله شکست‌ هایی که داعش با آن مواجه شده است، باعث شده است واقعیت ‌های تازه‌ ای به دولت فرانسه و دیگر دولت‌های اروپایی تحمیل شود. تحولات منطقه به خصوص در سوریه برخلاف انتظارات و پیش‌بینی‌های فرانسوی‌ ها در حال پیشرفت است.

** در شرایطی که بلافاصله پس از آخرین آزمایش موشکی ایران، فرانسه و بریتانیا پیشگام شدند تا نامه‌ای در محکومیت ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کنند، بعد از آن شاهد بودیم که در حمله موشکی ایران به مواضع داعش در دیرالزور هیچ واکنشی از سوی اروپا دیده‌ نشد، اما بار دیگر با آزمایش موشکی اخیر، شاهد بیانیه‌ های تند از سوی دستگاه دیپلماسی فرانسه و بریتانیا هستیم. آیا فرانسوی ‌ها و بریتانیایی ‌ها با کلیت برنامه موشکی ایران مشکل دارند، یا مساله برد موشک ‌های ایران در واکنش ‌های آنها نقش دارد؟

موشک‌هایی که ایران به سمت سوریه شلیک کرد در وضعیتی کاملا متفاوت بود، کشورهایی که الان در بحران سوریه فعال هستند از همه ابزارهای سیاسی و نظامی خودشان استفاده می‌کنند و تحت پوشش‌های مختلف چه اروپا، چه امریکا و چه روسیه اقدامات نظامی مختلفی را در خاک سوریه انجام می‌دهند...

اما موضوع سوریه یک پرونده خاص است که بسیاری از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای یا به صورت نیابتی یا به صورت مستقیم در آن مشارکت دارند. باید توجه داشت که واکنشی که ایران نشان داد نیز پس از حملات تروریستی بود که در تهران رخ داد؛ خود کشورهای اروپایی چه فرانسه و چه بلژیک نیز بعد از حوادث تروریستی که در خاک‌ شان رخ داد بلافاصله واکنش نظامی در خاک سوریه نشان دادند. جمهوری اسلامی ایران نیز تحت پوشش مبارزه با تروریسم اهدافی را در دیرالزور هدف قرار داد و در آن مورد خاص اروپایی‌ها حرفی برای گفتن نداشتند، همه این کشورها خودشان ٦ سال است که در سوریه در حال جنگ هستند، جایی برای انتقاد از ایران وجود نداشت. با این حال همان عملیات یک هشدار به کشورهای دیگر در مورد نوع و کیفیت پیشرفت ‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه برنامه موشکی بود.

** فکر می‌کنید که انتقادهایی که از سوی فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه موشکی ایران انجام شده است و واکنش تند آنها به آزمایش موشک خرمشهر در ایران، اثری بر اجرای توافق هسته‌ای خواهد داشت؟

به هر حال هر آزمایش موشکی ایران بهانه ‌ای در اختیار آنها قرار می‌دهد تا انتقادهای خود را مطرح کنند. اما اینکه تصور کنیم که چنین انتقاداتی به معنای تجدیدنظر در روابط با جمهوری اسلامی ایران یا توقف اجرای برجام باشد، به نظر خیلی زود است که چنین تحلیلی از انتقادها و بیانیه‌های اخیر داشته‌ باشیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سریعا یک هیعت بفرستید فرانسه و مذاکره مخفیانه انجام دهید غرور رو بزارید کنار..تا حامیان رو ازدست ندیم.و بگید که این ازمایش به خاطر ترس دشمن و حساب باز کردن رو ایرانه...

    • بدون نام

      پس بایست خودتو به متخصص قلب نشون بدی چون ایران همبشه قویتر بوده و هست

    • بدون نام

      غربی ها مخصوصا فرانسه هیچوقت دوست ایرا ن نبوده ونیستما باید بفکر منافع ملی خود باشیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج