۶۰۵۶۳۸
۲ نظر
۸۵۵۱
۲ نظر
۸۵۵۱
پ

بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان

ربات‌های خانگی تقریبا هنوز در رده مفاهیم علمی‌-تخیلی قرار دارند و شاید بعضی‌ها با شنیدن اسم آنها به یاد آدمك‌های مكانیكی بیفتند كه در حال انجام كارهای خانه هستند!

وب سایت همشهری شش و هفت - خشایار مریدپور: ربات‌های خانگی تقریبا هنوز در رده مفاهیم علمی‌-تخیلی قرار دارند و شاید بعضی‌ها با شنیدن اسم آنها به یاد آدمك‌های مكانیكی بیفتند كه در حال انجام كارهای خانه هستند! اما واقعیت این است كه پیشرفت‌های علم رباتیك و هوش مصنوعی محصولات متنوع و كاربردی به بازار عرضه كرده كه شاید در بسیاری از موارد فراتر از انتظار شما باشند.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان
جاروبرقی‌های خودكار را باید جزو نخستین ربات‌های كاربردی دانست كه جای خود را در خانه‌ها پیدا كردند و امروزه در ایران‌ هم طرفداران خود را دارند، اما به غیراز این جاروبرقی‌های هوشمند، ربات‌های خانگی دیگری هم تولید و عرضه شده كه قابلیت‌های مختلف و امكانات جالبی را در اختیار كاربران قرار می‌دهند. این ربات‌هابه لطف پیشرفت فناوری هوش مصنوعی و پردازش صدا و تصویر اكنون قادر به اجرای وظایفی هستند كه شاید تا چندی پیش در حوزه تخیلات قرار می‌گرفتند.
البته متأسفانه بیشتر این قابلیت‌ها نیازمند تسلط به زبان انگلیسی هستند و شاید به همین دلیل هم شاهد استفاده گسترده از محصولاتی مثل دستیارهای هوشمند دیجیتال توسط هموطنان نیستیم و این محصولات خیلی در ایران عرضه نمی‌شوند. با این حال آینده حتما متعلق به ربات‌های خانگی هوشمند است و با افزوده‌شدن پشتیبانی از زبان‌هایی مثل فارسی و عربی و با گسترش دامنه كاربرد آنها دیر یا زود شاهد ورود آنها به خانه‌های خود خواهیم بود. اما این ربات‌ها دقیقا چه كارهایی می‌توانند انجام دهند؟ در ادامه شما را با بهترین ربات‌های خانگی موجود در بازار ایران و جهان آشنا و قابلیت‌ها و امكانات آنها را به شما معرفی می‌كنیم تا تصویر بهتری از این محصولات و انتظاراتی كه می‌توانند برآورده كنند داشته باشید.

Spot Mini

شركت Boston Dynamics یكی از شناخته‌شده‌ترین اسم‌ها در زمینه طراحی و تولید ربات‌های هوشمند برای كاربردهای مختلف است. این شركت كه در سال 2013 به مالكیت گوگل درآمد پروژه‌های بسیاری داشته كه شاید سری ربات‌های چهارپای نظامی آن از جمله BigDog بسیار مشهور هستند و احتمالا شما هم تصاویری از آنها در اینترنت یا شبكه‌های اجتماعی مختلف دیده باشید. ربات‌های بسیار پایداری كه می‌توانند به تنهایی از موانع عبور كنند و تعادل خود را در هر شرایطی - حتی بعد از لگد خوردن از انسان‌ها - حفظ كنند. از دل این پروژه‌های بیشتر نظامی اما محصولی متولد شد كه برای استفاده در منزل و نه میدان جنگ طراحی شده و در كنار استفاده از منبع توان الكتریكی سبك و خوش‌قیافه هم هست و قابلیت‌های آن به جارو كردن خانه یا رفت‌وآمد بدون برخورد با موانع خلاصه نمی‌شوند.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان
كارهای بسیاری هست كه انجام دادن آنها برای یك ربات به تنهایی بسیار سخت است و Spot Mini به خوبی از پس همه آنها بر می‌آید. باز كردن درها یكی از این كارهاست كه برای آن به تعادل، دقت بالا و قدرت حركت كافی نیاز است. اما این ربات چهارپا می‌تواند به خوبی علاوه‌بر حركت روی انواع سطوح و زمین ناهموار با استفاده از بازوی تعبیه شده روی بالای بدنه خود چنین كارهایی را انجام دهد. البته تنها كاربرد این بازو بازكردن در نیست و می‌تواند با استفاده از همان بازو و به لطف كنترل دقیق آن اشیاء ظریف و كوچك را برداشته و برای صاحب خود بیاورد. انجام چنین كاری بسیار پیچیده‌تر از آن‌ است كه فكر می‌كنید؛ ربات باید به درستی صاحب خود را تشخیص دهد، دست آزاد وی را شناسایی كند، شی مورد نظر را به دست آزاد رسانده و درست در زمانی كه دست انسان به خوبی جسم را نگه داشته آن را رها كند.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان
درواقع خود نگه داشتن اشیاء بدون مچاله كردن آنها یك چالش بزرگ محسوب می‌شود كه به‌نظر می‌رسد سازندگان این ربات به خوبی از پس انجام آن برآمده باشند. نكته مثبت دیگر این ربات وزن نسبتا پایین آن است (25 كیلوگرم خالی و 30 كیلوگرم با بازوی رباتیك) كه خطر صدمات ناشی از سقوط احتمالی آن روی كسی در منازل و محل‌های كار را كاهش می‌دهد. این ربات تمام الكتریك برای عملكرد خود بر باتری‌های داخلی تكیه دارد كه با هربار شارژ حدود یك ساعت و نیم آن را فعال نگه می‌دارند و همچنین باید این ربات را یكی از بی‌صداترین ربات‌های ساخته‌شده تا‌كنون بدانیم. البته این محصول رؤیایی هنوز به بازار عرضه نشده و برای داشتن یك سگ رباتیك هوشمند و توانا كه بتواند تنها با یك صدا و بدون خوردن به جایی نوشیدنی شما را از یخچال بیاورد هنوز زمان لازم است. اما Spot Mini نشان می‌دهد كه چنین روزی خیلی هم خارج از دسترس نیست.

Amazon Echo
تصویری كه اكثر ما از ربات‌های هوشمند خانگی داریم عبارت است از یك ماشین انسان‌نما كه مشغول انجام كارهای خانه است، اما واقعیت این است كه یكی از هوشمندترین ربات‌های خانگی موجود در بازار جهانی در واقع یك بلندگوی بی‌سیم هوشمند بدون هیچ عضو فیزیكی است. بلندگوی بی‌سیم هوشمند Echo شركت Amazon كه از پلتفرم هوش‌مصنوعی Alexa (كه نام‌گذاری آن با الهام از كتابخانه عظیم و تاریخی اسكندریه مصر انجام شده‌است) استفاده می‌كند یكی از تواناترین و هوشمندترین دستیارهای دیجیتال است كه می‌تواند كنترل خانه هوشمند شما را به‌عهده بگیرد. پخش موسیقی دلخواه شما، تنظیم قرارهای ملاقات، اطلاع از آخرین وضعیت جوی، خبرهای روز، كنترل تلویزیون‌های هوشمند، استفاده از سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی و فیلم، پاسخ‌دادن به پرسش‌های عمومی كاربر (مثلا با جست‌وجو در ویكی‌پدیا)و كنترل لوازم هوشمند منزل از جمله چراغ‌های خودكار و سایر لوازم هوشمند سازگار با Alexa تنها بخشی از قابلیت‌های این بلندگو هستند.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان
به لطف فناوری تشخیص صدای پیشرفته و میكروفون‌های با عمق‌میدان بالا، Echo می‌تواند صدای شما را از هرجای منزل كه باشید بشنود و به فرامین شما پاسخ دهد. یكی از ویژگی‌های این دستیار هوشمند سیستم هوش‌مصنوعی پیشرفته و قابلیت تشخیص و درك مكالمه جالب آن است كه كار كردن با آن را بسیار راحت‌ كرده و باعث محبوبیت آن بین كاربران شده‌است. هرچند متأسفانه هنوز تمام زبان‌های زنده جهان توسط Alexa پشتیبانی نمی‌شوند و اگر تصمیم به خرید چنین دستگاهی در ایران داشته باشید باید قبل از آن زبان انگلیسی خود را به حد كفایت برسانید. نكته جالب دیگری كه باید به آن اشاره كنیم قابلیت آموزش این دستیار هوشمند است. اپلیكیشن اختصاصی این بلندگو در كنار دسترسی به تنظیمات آن به شما امكان می‌دهد كه انجام دادن هر كار جدیدی را هم به آن آموزش دهید و به این شكل دامنه توانایی‌های آن را باز هم گسترده‌تر كنید. رقابت شركت‌هایی مثل گوگل و اپل برای توسعه دستیارهای هوشمند مشابه Echo از همین الان آغاز شده و در آینده احتمالا شاهد عرضه محصولاتی قدرتمندتر با توانایی‌های بیشتر در این رده خواهیم بود.

Winbot 850

پاك كردن شیشه‌ها یكی دیگر از آن كارهای تكراری خانه است كه به‌خصوص امروزه و در زندگی آپارتمان‌نشینی اهمیت بیشتری هم پیدا كرده است. بالاخره داشتن شیشه‌های كثیف علاوه بر خراب كردن نمای بیرون می‌تواند باعث القای حس كثیفی و شلختگی خانه هم بشود و این مطلوب هیچ‌كس نیست. اما پنجره‌های بسیاری از آپارتمان‌ها و برج‌های بلند بسیار دور از دسترس هستند یا نظافت آنها به‌صورت دستی خطرناك و زمان‌بر است. برای چنین شرایطی، استفاده از ربات شیشه‌پاك‌كن Winbot ۸۵۰ از همان شركت Ecovacs می‌تواند برای شما بسیار كار راه‌انداز باشد. این ربات با استفاده از فناوری مكش پرقدرت خود می‌تواند به هر سطح صاف و شیشه‌ای چسبیده و سطح داخلی و خارجی شیشه‌ها حتی شیشه‌های دارای برچسب (مثل شیشه‌های ورودی مغازه‌ها) و سطوح افقی (مثل شیشه‌های سقفی) را هم تمیز كند.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان
این ربات به محض روشن شدن به‌صورت خودكار ابعاد پنجره مورد نظر را اندازه‌گیری كرده و شروع به نظافت آن می‌كند. هرچند می‌توانید با استفاده از تنظیمات آن نحوه نظافت شیشه یا سطح صاف مورد نظرتان را تغییر هم بدهید. حسگرهای این ربات هم به آن اجازه می‌دهند بدون برخورد یا فشار آوردن به فریم خارجی شیشه‌ها عمل نظافت را در كمترین زمان ممكن و به‌صورت بهینه انجام دهد. یك نكته مثبت دیگر آنكه این ربات پس از پایان كار خود به محل اولیه شروع نظافت باز می‌گردد تا احیانا برای برداشتن آن از گوشه دوردست یك پنجره مرتفع دچار مشكل نشوید و به راحتی بتوانید كار خودتان را انجام دهید. مسلما هزینه‌های خرید و نگهداری این ربات بسیار بیشتر از چند كارتن مایع شیشه‌شوی و چند بسته روزنامه باطله است، اما واقعیت این است كه این ربات شیشه‌شوی ، دچار كسلی و تنبلی نمی‌شود و می‌توانید مطمئن باشید كه همیشه شیشه‌های محل كار یا زندگی شما شفاف و تمیز خواهند بود.

Deebot M88

این ربات‌های گرد و بامزه را كه برای خودشان در خانه جولان می‌دهند می‌توان یكی از نخستین نشانه‌های ورود فناوری هوشمند به خانه‌های ما دانست. البته كاهش قیمت دركنار توانایی‌های روزافزون این دسته از ربات‌های نظافتچی باعث افزایش محبوبیت و گسترش استفاده از آنها شده‌است. در سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت نرم‌افزارها، حسگرها و البته گوشی‌های هوشمند برنامه‌ریزی و استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده‌تر شده و این جاروبرقی‌های خودكار را تبدیل به دستگاهی واقعا كاربردی كرده‌ است. یكی از محصولاتی كه در كشور ما هم پیدا می‌شود جاروبرقی‌های شركت Ecovacsاست كه در این گزارش به قابلیت‌های سری M۸۸ آن اشاره می‌كنیم. این جاروبرقی به لطف حسگرهای خود و قابلیت پیمایش هوشمند می‌تواند بدون برخورد به موانع با اندازه‌گیری دقیق محیط اطراف خود بهترین الگوی حركتی برای نظافت بهینه را انتخاب كرده و با صرف كمترین زمان و انرژی الكتریكی نظافت تمام سطح منزل را انجام دهد.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان

البته امكان كنترل این جارو به‌صورت دستی و با استفاده از گوشی هوشمند هم وجود دارد و می‌توانید تنها با اتصال به اینترنت از هرجا كه هستید زمانبندی انجام كارها را تغییر دهید، برنامه حركتی آن را تغییر دهید، قدرت مكش یا حالت نظافت ربات را تنظیم كنید و همچنین از وضعیت فعلی آن آگاه شوید. به‌علاوه درصورتی كه بخواهید حتی امكان هدایت دستی به وسیله اپلیكیشن اختصاصی هم وجود دارد. ابعاد كوچك این جاروبرقی به آن امكان می‌دهد كه زیر مبل و تختخواب و مكان‌های دور از دسترس دیگر را به راحتی نظافت كند و همچنین با داشتن قابلیت‌هایی مثل كشیدن تی خشك و‌تر و نظافت پنج مرحله‌ای خیال شما را از نتیجه كار راحت كند. حسگرهای پیشگیری از برخورد این جارو به خوبی كار می‌كنند، هرچند سرعت و وزن آن به قدری پایین هست كه درصورت برخورد با وسایل منزل آسیبی به آنها وارد نشود. پس از پایان كار هم این جارو به‌صورت خودكار به پایگاه یا همان شارژر خود باز می‌گردد و برای زمان‌ تعیین‌شده بعدی یا هروقت كه شما لازم‌اش داشته باشید باتری‌هایش را شارژ می‌كند.

Jumping Night Marshall

نوبتی هم باشد نوبت وسایل تفریحی و سرگرمی است و چه چیزی بهتر از یك ربات نیمه‌هوشمند قابل كنترل كه بتواند با سرعت بالا حركت كند، مانورهای جالب انجام دهد، از روی موانعی تا 75 سانتی‌متر پرش كند و در تمام مدت تصاویر زنده از دوربین اصلی خود را به گوشی هوشمند شما ارسال كند؟ هرچند ربات Jumping Race Max شركت Parrot را نمی‌توان یك ربات هوشمند به تمام‌معنی دانست، اما قابلیت‌های خودكار بسیاری از جمله پیروی از مسیرهای ازپیش تعیین‌شده در آن تعبیه شده و مسلما از یك ماشین كنترلی معمولی بسیار پیشرفته‌تر است. به‌علاوه می‌توانید با استفاده از اپلیكیشن اختصاصی تعبیه شده برای آن در كنار دریافت تصاویر زنده دوربین جلو از ارتفاع 15 سانتی‌متری زمین، سایر تنظیمات این ربات مسابقه‌ای از جمله مسیر حركت، مانورهای مورد نظر و حتی مكان‌هایی را كه باید در آنها اقدام به عكس‌برداری یا فیلمبرداری شود تعیین كنید. البته باید به خاطر داشته باشید كه مسیر را به‌گونه‌ای تعیین كنید كه شارژ محدود حدودا 20 دقیقه‌ای این ربات بتواند جوابگوی آن باشد. به‌خصوص كه انجام كارهایی مثل پرش‌های بلند یا فیلمبرداری مداوم هم می‌تواند باعث كاهش بیشتر عمر باتری شود.
بهترین ربات‌های خانگی موجود در ایران و جهان
شارژ باتری هم تنها 90 دقیقه زمان می‌برد، هرچند می‌توانید با خرید یك شارژر با ظرفیت بیشتر این زمان را به یك‌سوم كاهش دهید. بدنه پلاستیكی این ربات مقاومت قابل‌قبولی دارد و به لطف وزن پایین 205 گرمی آن مشكل چندانی در برخوردها یا افتادن از موانع نخواهد داشت. به علاوه قابلیت پرش این ربات تا ارتفاع 75 سانتی‌متر دست این ربات برای عبور از موانع را باز گذاشته و می‌تواند این كار را هیجان‌انگیزتر هم كند. چرخ‌ها هم با یك لایه محافظ پوشانده‌شده و البته عرض آنها نسبت به سری Racing كاهش یافته كه عبور از مسیرهای تنگ را راحت‌تر می‌كند. یكی دیگر از ویژگی‌های سری Night داشتن لامپ‌های LED برای راحت‌تر شدن عكس و فیلمبرداری در شب است، هرچند باید خاطرنشان كنیم كه از دوربین VGA این ربات نباید انتظار چندانی داشته باشید. در نهایت این ربات یك وسیله سرگرم‌كننده و جذاب است كه می‌تواند تا مدت‌ها برای شما و اطرافیان جذاب باشد و حس خوبی از داشتن یك ربات نیمه‌هوشمند خانگی به شما بدهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      اینا همش الکیه هروقت ربات ساختن که تونست قرمه سبزی درست کنه اون موقع یعنی ربات خانگی درست کردن

    • بدون نام

      ببخشید کدوم اینها توی ایران بودن؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج