۶۱۰۳۲۸
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تصميم ترامپ و نگرانی از صنعت نفت ايران

رضا زندي؛ تحليلگر نفتي در روزنامه اعتماد نوشت: من نگران توسعه برنامه‌ريزي شده صنعت نفت ايران هستم، اگر ترامپ هفته آينده بازي را به هم بزند و كنگره در شصت روز آينده تحريم‌هاي ثانويه‌اش را عليه شركت‌هاي طرف قرارداد ايران برقرار كند؛ و اگر اروپا صرفا در حرف از توافق برجام حمايت كند و عملا پشت شركت‌ها و بانك‌هايي كه وارد معامله با ايران مي‌شوند نايستد. چرا بايد نگران باشيم؟ كدام راه را برويم؟

رضا زندي؛ تحليلگر نفتي در روزنامه اعتماد نوشت: من نگران توسعه برنامه‌ريزي شده صنعت نفت ايران هستم، اگر ترامپ هفته آينده بازي را به هم بزند و كنگره در شصت روز آينده تحريم‌هاي ثانويه‌اش را عليه شركت‌هاي طرف قرارداد ايران برقرار كند؛ و اگر اروپا صرفا در حرف از توافق برجام حمايت كند و عملا پشت شركت‌ها و بانك‌هايي كه وارد معامله با ايران مي‌شوند نايستد. چرا بايد نگران باشيم؟ كدام راه را برويم؟
١- شركت ملي نفت ايران، از فرداي توافق برجام تاكنون حدود ۳۵ تفاهمنامه مطالعاتي براي توسعه ميادين نفتي و گازي منعقد كرده است. از اين تعداد، تاكنون تنها قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي با كنسرسيوم توتال فرانسه، سي. ان. پي. سي چين و پتروپارس امضا شده است. جلسات مربوط به مناقصه توسعه ميدان نفتي آزادگان هم با شركت‌هاي معتبر نفتي برگزار شده است و پيش بيني مي‌شود توسعه اين ميدان بزرگ نفتي، به زودي تعيين تكليف شود. تعدادي از مذاكرات از جمله براي توسعه ميادين نفتي بند كرخه، آب‌تيمور، منصوري، سهراب، لايه نفتي پارس جنوبي (البته تا پيش از آنكه توتال مرسك را بخرد) و مقداري هم ياران تا مراحل پاياني‌ پيش رفته‌اند و مي‌توان انتظار امضاي قرارداد آن را تا پايان سال داشت. اگر سناريوي جديدي براي برجام نوشته نشود!

۲- به اين سناريو‌ دقت كنيد. ترامپ، با وجود نظر سياسيون امريكايي، پايبندي ايران به برجام را تاييد نمي‌كند. كنگره امريكا، با وجود تلاش اروپايي‌ها تحريم‌هاي ثانويه‌اش را عليه شركت‌هايي كه با ايران كار مي‌كنند، دوباره برقرار مي‌كند. به اين معنا كه به شركت‌هاي خارجي اعلام مي‌كند از بين بازار امريكا و حضور در ايران، يكي را انتخاب كنند؛ در غيراين‌صورت جريمه مي‌شوند. مقامات سياسي اتحاديه اروپايي از جمله، فدريكا موگريني و وزراي خارجه اروپايي، اين كار امريكا را خلاف اصول ديپلماتيك قلمداد كرده و ...

از برجام قويا حمايت مي‌كنند اما حاضر نمي‌شوند مانند دهه ‌نود، قوانين بلوكه‌كننده اتحاديه را عليه تحريم‌هاي ثانويه به اجرا بگذارند. بر اساس قوانين بلوكه‌كننده اگر امريكا به خاطر قوانين داخلي‌اش، شركتي از اروپا را جريمه كند، اروپا از اموال امريكايي آن خسارت را پرداخت مي‌كند. نتيجه چه مي‌شود؟ مقامات اتحاديه اروپايي مدام از تعهدشان به برجام سخن خواهند گفت اما شركت‌هاي اروپايي از ترس جريمه امريكا وارد ايران نمي‌شوند. بنابراين از يك سو احتمالا ايران به خاطر حضور و حمايت اروپايي‌ها از برجام، نمي‌تواند از برجام خارج شود، و از ديگر سو‌ شركت‌ها و بانك‌هاي اروپايي خود خواسته، و به خاطر ترس از جريمه امريكا، معاملات‌شان را با ايران گسترش نمي‌دهند. اين البته يكي از چندين سناريو و جزو بدترين آنهاست.
٣- فرصت‌سوزي انگار با برخي مديريت‌ها عجين شده است. و چه خوب كه در ماجراي برجام، مسوولان اجازه ندادند تا فرصت به دست ترامپ بيفتد. رييس‌جمهوري كه امريكا را در بخشي از صحنه سياسي، چنان بي‌اعتبار كرده است كه شريكان سابق ايالات متحده، امروز روبه‌رويش ايستاده‌اند. اگر بيش از دو سال براي ‌تدوين و‌ تاييد قراردادهاي نفتي به هدر نمي‌رفت. اگر‌ به جاي يك‌قرارداد با توتال، چند قرارداد بزرگ نفتي با شركت‌هاي اروپايي، روسي و چيني مي‌بستيم، امروز شايد اروپا، روس‌ها و ‌چيني‌ها تنها با حرف جلوي ترامپ تاجر مسلك نمي‌ايستادند، بلكه اهرم‌هاي عملي‌شان را براي مقابله با ترامپ نشان مي‌دادند و حالا هم يكي از راه‌ها همين است. بايد تا مي‌توانيم منافع اقتصادي شركت‌ها و كشورهاي بزرگ را با اقتصاد و صنعت نفت ايران درگير كنيم. البته به شرط استفاده حداكثري از توانمندي‌هاي داخلي و‌ توسعه درست آنها. در اين مسير همه جناح‌هاي كشور بايد با هم همكاري كنند.

۴- اروپا در پيچ مهمي قرار گرفته است. يا بايد استقلال خود را تقديم امريكا كند يا آنچنان كه معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه هفته گذشته در چهارمين مجمع ايران و امريكا تاكيد كرد، به برجام متعهد بماند و با حمايت عملي از شركت‌ها و‌ بانك‌هاي اروپايي آن را نشان دهد. فعلا كه شواهد مسير دوم را نشان مي‌دهد. در همين شرايط است كه مسوولان صنعت نفت مي‌توانند مذاكرات قرارداد را سريع‌تر پيش ببرند و يكي دو قرارداد را كه مفادش به انتها رسيده، زودتر نهايي و امضا كنند. اين حتي آزمون عملي خوبي براي اروپايي‌هاست كه ببينيم عملا مايلند با صنعت نفت ايران كار كنند؟ آن‌وقت شايد نگراني‌مان كمتر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدبخت شده اید رفته پی کارش

      خودتون خبر ندارید

      حالا هی نظریه پردازی کنید

    • بدون نام

      تو مملکت ما هر چی زیاده نظریه پردازهه و بس.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج