۶۱۵۰۲۰
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

حرفه «فریلنسر»؛ صاحبکار شدن بدون منت

همه چیز درباره آنها که بی منت صاحبکار و تنها براساس توانایی های فردی همچنان شاغل می مانند.

روزنامه هفت صبح - علی هادی زاده: نرخ بیکاری فصلی تابستان به تازگی اعلام شده است. آماری که نشان می دهد بعضی استان ها مثل کرمانشاه یا کهگیلویه و بویر احمد از نرخ بیکاری ۱۸ درصدی رنج می برند و بعضی استان ها مثل سمنان نیز تنها هفت درصد بیکار دارند. در مجموع نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان درباره افراد ۱۰ ساله و بیشتر نشان می دهد که ۱۱.۷ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. در عین حال که آمار بیکاری در اوضاع خوبی به سر نمی برد، بعضی شرکت ها در پیدا کردن نیروی کار دچار مشکل شده اند.
شرکت هایی که معمولا تازه کار هستند و به دنبال مشاغلی می گردند که حتی لازم نیست شما در محل کار حضور پیدا کنید. این مشاغل که با اسم فریلنسرینگ شناخته می شوند، معمولا نیاز به تخصص دانشگاهی نداشته و به صورت پروژه ای انجام می شوند. اگر کسی بتواند به سراغ فعالیت در این حوزه برود دیگر نیازی نیست رنج زندگی پرهزینه در شهرهای بزرگ را تحمل کند؛ می تواند بدون نگرانی از وضعیت کاری محل زندگی خود از راه اینترنت برای خود درآمد داشته باشد.
حرفه «فریلنسر»؛ صاحبکار شدن بدون منت

به چه کسی فریلنسر می گویند؟

در یک کلام از هفت دولت آزاد. فریلنسرها به خاطر بی قید و بندی خاصشان مورد توجه قرار گرفته اند. فریلنسر فردی متخصص در رشته ای خاص است که طبق قوانین خود، آزاد و به صورت پروژه ای کار می کنند. به افراد فریلنسر کارمزدی یا حق الزحمه ای هم می گویند. آنها مستقل و طبق خواست خود برای افراد، سازمان های داخلی یا بین المللی یا دولت های خارجی کار می کنند و از نظر مکان و زمان آزادی عمل بسیاری دارند.

فریلنسرها بیشتر دفتر کار ندارند و در محیط خانه کار می کنند. از این رو آنها به خاطر حضور بیشتر خود در خانه معمولا رابطه گرمتری با اعضای خانواده دارند. آنهایی که فریلنسر کار می کنند از آنجا که وقت آزاد بیشتری نسبت به زمانی که تمام وقت کار می کردند دارند دیگر تمایلی به شغل کارمندی ندارند. معمولا فریلنسرها خودشان رییس خود هستند در برنامه کاری خود بیشتر انعطاف و آزادی دارند، به دلیل علاقه زیاد به حوزه کاری خود فریلنس شده اند و دیگر نگران بیکاری و اخراج نیستند. آنها همیشه سعی در افزایش مهارت های خود دارند زیرا باید از بین رقیبان خود انتخاب شده و کار بگیرند

فریلنسرها چه کارهایی می کنند؟

تقریبا هر کاری که بتوان در داخل خانه انجام داد و به صورت پروژه ای باشد در دسته کارهای فریلنسری قرار می گیرد. کارهایی مثل نویسندگی، مترجمی، طراحی، نویسندگی آگهی های تجاری و مطالب تبلیغاتی، توسعه دهنده وب، ویرایشگر، متخصص بازاریابی، مشاور کسب و کار، توسعه دهنده نرم افزار و دستیار مجازی نمونه مشاغلی هستند که فریلنسرها علاقه بسیاری برای کار در آن حوزه ها دارند.
کارهای دیگری هم هستند که تا وقتی خودتان تعیین کنید که چه زمانی کار می کنید جزو کارهای فریلنسری قرار می گیرند. مثلا خدمات باغبانی و نظافت حیاط، تدریس، نگهداری از کودک، فیلمسازی و عکاسی، کار در اسنپ و حتی در پیک موتوری و غیره.

مقایسه درآمد فریلنسرها با کارمندان بخش خصوصی و دولتی

جدول ها و آمارها می گویند دولت در سال ۱۳۹۲ به کارمندان خود به طور متوسط حدود یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان حقوق می داده است و الان بعد از گذشت پنج سال این رقم به دو میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسیده است. هر چند رقم درآمد فریلنسرها در ایران مشخص نیست ولی به سراغ چند شغل معروف این حوزه رفتیم تا کمی با مدل درآمدی آنها آشنا شوید.

مترجمی از معروف ترین شغل های این حوزه است. با توجه به سختی متن و البته مرام شرکت، پول دریافتی شما می تواند از 20 تا 60 تومان برای هر کلمه را شامل شود. البته در ادامه ممکن است پول بیشتری هم به جیب بزنید. نویسندگی هم از شغل هایی است که تحت عنوان تولید محتوا زیاد طالب پیدا کرده است. هر چند کار تولید محتوا فقط نویسندگی نیست. ممکن است به کسی برای تولید محتوای ویدئویی و یا گرافیکی نیاز داشته باشند. میزان دستمزد هر کدام از این کارها متفاوت است و متغیرهای زیادی دارد. درمجموع شما برای نویسندگی حدودا کلمه ای 40 تومان را در نظر بگیرید. برای مجلات و روزنامه هم بیشتر به صورت صفحه ای و یا ستونی با توجه به نرخ خود رسانه، محاسبه می شود.
حرفه «فریلنسر»؛ صاحبکار شدن بدون منت

برنامه نویسی از شغل های پردرآمد این حوزه است. ولی معمولا در ابتدای کار برای برنامه نویسی یک سایت معمولی ممکن است عددی بین یک میلیون و 500 تا دو میلیون تومان دست شما را بگیرد. در ادامه خودتان دستمزد را تعیین می کنید. اگر از آن آدم های باحوصله ای هستید که به تحقیق علاقه مند است می توانید پول خوبی به جیب بزنید. اگر مثلا به روانشناسی علاقه دارید و یا زا بازاریابی سر در می آورید می توانید به جای کسی که به آن رشته علاقه ندارد پروژه دانشجویی بنویسید. پول این پروژه ها متفاوت است. ولی می توانید از مدل چند صفحه ای با قیمت 50 هزار تومان تا چندین صفحه ای با قیمت میلیونی روی آن حساب کنید.

عکاسی هم شغلی است که بازار فریلنسر آن رو به رشد است. خارج از عکاسی آتلیه ای و صنعتی، همچنین بعضی شرکت ها برای مراسم ها و سمینارهای سالانه خود عکاس استخدام می کنند. معمولا سیستم پرداخت پول این گونه است که چه تعداد فریم عکس از شما بخرند. قیمت فریم عکس هم ممکن است از ۱۰ هزار تومان تا حدود ۵۰ هزار تومان متغیر باشد. البته ممکن است با توجه به کارتان پول بیشتری دریافت کنید.

می توان روی درآمد فریلنسرینگ حساب کرد؟

اگر از یک فریلنسر بپرسید چقدر پول در می آورد احتمالا جواب سربالا خواهدداد یا اگر خیلی اهل حساب و کتاب باشد یک عدد حدودی به شما می گوید. معمولا درآمد فریلنسرها رقم مشخصی نیست و بسته به حال و هوا، مهارت یا حتی شانس شان متغییر است. اگر از آن نوع آدم هایی هستید که باید برای هر کاری زور بالای سرتان باشد دور این کارها را خط بکشید. به صورت کلی می توان گفت که یک فریلنسر در ایران، فارغ از نوع شغلش، به راحتی می تواند پایه حقوق وزارت کار را با حدود دو هفته کارکردن دربیاورد.
دیگر بقیه درآمد بستگی به همت و نوع کار و مهارتش دارد. مثلا یک طراح وبسایت با توجه به مهارتش می تواند حداقل سه میلیون تومان درماه درآمد داشته باشد. اگر تخصصش بیشتر باشد تقریبا دیگر سقفی برای درآمد نمی توان در نظر گرفت. ممکن است شش میلیون تومان بگیرد و یا ممکن است تا حدود 20 میلیون تومان هم درآمد داشته باشد.

کدام کار سهم بیشتری زا بازار فریلنسرها دارد؟

در بازار کار ایران که خبری از اعداد و ارقام سهم هر کار نیست. ولی آمارهای دنیا شاید یک دورنما از وضعیت بازار ایران به شما بدهد. در دنیا حدود ۱۸ درصد کار نویسندگی می کنند. ۱۲ درصد دیگر هم مشغول نویسندگی هستند ولی از نوع کپی رایتینگ. یعنی در راستای اهداف یک شرکت متن تبلیغاتی تولید می کنند.

11 درصد از فریلنسرها از کار طراحی پول پارو می کنند. مترجم ها هم سهم قابل توجهی معادل 9 درصد را مال خود کرده اند. توسعه دهندگان وب با اینکه تنها هفت درصد بازار کار را در اختیار دارند ولی روز به روز در حال رشد هستند و سهم بیشتری از بازار فریلنسری را در اختیار می گیرند. حدود شش درصد فریلنسرها به کار ویرایشگری مشغول هستند. کاری که هنوز در ایران خیلی جا نیفتاده است.

چهار درصد از فریلنسرها مشغول کارهای بازاریابی هستند. با توجه به اینکه بازاریابی سنتی در حال کم رنگ شدن است بیشتر افراد این حوزه به سمت بازاریابی دیجیتالی رفته اند. چهار درصد دیگر در کارهای مشاوره ای مشغول هستند. این افراد معمولا در کار تحلیل و مشکل گشایی مهارت زیادی دارند و به صورت پروژه ای مشکل یک شرکت در حوزه خاصی که تخصص دارند را حل می کنند.

توسعه دهندگان نرم افزار معمولا تحت استخدام شرکت ها در می آیند. ولی با این حال در حالت فریلنسری حدود سه درصد در بازار دنیا سهم دارند. کم ترین سهم نیز به دستیارهای مجازی می رسد. کسانی که از داخل خانه برنامه های شما را مدیریت می کنند و کارهای روزمره را انجام می دهند.
حرفه «فریلنسر»؛ صاحبکار شدن بدون منت

چرا یک نفر باید به سراغ فریلنسرشدن برود؟

طبق نظرسنجی ها حدود 26 درصد گفته اند که به خاطر آزادی و انعطاف پذیری بیشتر در برنامه ها به سراغ این حوزه آمده اند. همچنین 21 درصد گفته اند که به دنبال علایق شان رفته اند و درنهایت سر و کارشان به فریلنسر شدن افتاده است. نکته جالب اینجاست که حدود 16 درصد از کارمندی خوششان نیامده و گفته اند که می خواهند رییس خود شوند.

در این نظرسنجی ۱۴ درصد از کار اخراج شده اند و انتخابی جز فریلنسری نداشته اند. احتمالا دیگر دوست نداشته اند منت صاحب کار را بکشند. ۱۴ درصد دیگر هم به صورت اتفاقی گذرشان به این حوزه افتاده و توانسته اند پول خوبی دربیاروند. به همین خاطر این کار را به عنوان منبع درآمد اصلی شان انتخاب کرده اند. در این میان تنها ۹ درصد گفته اند که به خاطر درآمد بیشتر به سراغ این کار آمده اند.

ولی کسانی که کار فریلنسر می کنند به مرور زمان تفکراتشان هم عوض شده است. مثلا 54 درصد فریلنسرها دیگر دلشان نمی خواهد به عنوان یک کارمند سنتی کار کنند. همچنین 48 درصدشان نسبت به زمانی که تمام وقت کار می کردند وقت آزادی داشته اند. همچنین 59 درصد هم نسبت به زمان کار کارمندی خوشحال تر هستند.

در مجموع می توان گفت که بیشتر افرادی که به سراغ این حوزه آمده اند خیلی به دنبال درآمد بیشتر و یا پول بیش از حد نبوده اند. بلکه آزادی و راحتی در زندگی برایشان اهمیت بیشتری داشته است. دوست داشته اند رییس خود شوند و وقت خود را آن طور که می خواهند بگذرانند. مسئله ای که اگر کارمند باشید اهمیت آن را درک خواهیدکرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج