جاباما
۶۱۸۲۴۵
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟

ماجرا از همان میز صبحانه شروع می‌شود. یك نفر به كمرنگ بودن چای ایراد می‌گیرد. نفر بعدی، دوست داشته تخم‌مرغ عسلی بخورد، اما زمان از دست رفته و تخم‌مرغ عسلی به تخم‌مرغ سفت تبدیل شده است.

وب‌سایت همشهری شش و هفت: ماجرا از همان میز صبحانه شروع می‌شود. یك نفر به كمرنگ بودن چای ایراد می‌گیرد. نفر بعدی، دوست داشته تخم‌مرغ عسلی بخورد، اما زمان از دست رفته و تخم‌مرغ عسلی به تخم‌مرغ سفت تبدیل شده است.
نفر بعدی دلش عسل و خامه می‌خواسته اما خامه تمام ‌شده و كسی هم، حتی خودش، فراموش كرده‌ كه باید خامه بخرد. دیگری از سرد بودن نان ایراد می‌گیرد و نفر بعدی... این ماجرا ادامه دارد و همه با چهره‌هایی گرفته و پكر، لقمه‌ها را به اجبار به دهان می‌برند. بعد از صبحانه، بحث ادامه پیدا می‌كند، چون هیچ یك از اعضای خانواده نباید سر ساعت مشخص سر كار باشند!
بحث از همان تخم‌مرغ عسلی شروع شده و به هزار و یك موضوع با ربط و بی‌ربط دیگر متصل شده و همه اینها باعث می‌شود روز تعطیل با دعوا و كسلی شروع شده و این كسلی و بی‌حوصلگی به روزهای نخست هفته نیز تسری پیدا كند‌ اما به‌نظر شما این كسلی و بی‌حوصلگی روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟
چه اتفاقی می‌افتد كه آدم‌ها روزهای تعطیل گاهی كسل‌تر از روزهای كاری هستند و به مسائل ساده و پیش ‌پا افتاده پیله می‌كنند تا حرص‌شان را خالی كنند؟ در قدم اول با دلایل این بی‌حوصلگی تعطیلات آشنا می‌شویم و بعد به راهكارهای آن می‌پردازیم.

چرا صبح كسل از خواب بیدار می‌شوید؟
بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟

اجبارها و استرس‌ها و هیجان‌های روز كاری را ندارید! می‌توانید راحت بخوابید، دیر صبحانه بخورید و بعد هم با هركسی كه دوست دارید برنامه تفریح بگذارید‌ اما به هیچ‌كدام از اینها میل ندارید. دل‌تان می‌خواهد پتو را روی سرتان بكشید و بخوابید یا اگر هم بیدار می‌شوید، با یك من عسل هم نمی‌توان شما را خورد! این حالت از كجا می‌آید؟

تفریح نكرده‌اید

یك هفته كاری را پشت سر گذاشته‌اید. آخر هفته، قطعا به تفریح نیاز دارید‌ اما به هر دلیلی اعم از اینكه حقوق‌تان را به موقع نگرفته‌اید و‌ جیب‌تان خالی است تا اینكه دوست یا دوستان‌تان برنامه دیگری داشته‌اند و شما تنها مانده‌اید، تفریح نكرده‌اید. این باعث می‌شود تا خسته، كسل و عصبی شده و تجمع این انرژی‌های منفی شما را كلافه كند. بنابراین انگار چیزی را گم كرده باشید، كلافه‌اید. این كلافگی از شب روز تعطیل شروع شده و گاهی تا پایان هفته بعدی با شماست!

چه كار كنیم؟

بهترین كار، برنامه‌ریزی تك ‌نفره است. حتی اگر ازدواج‌ كرده‌اید و همسر شما هم ‌پای شما برای تفریحی كه شما در نظر گرفته‌اید، نمی‌آید، خودتان كار یا كارهایی را كه دوست دارید انجام دهید. كافی است از خانه بیرون بروید. كمی قدم بزنید. برای خودتان خوراكی، كتاب، فیلم، سی‎دی موسیقی و... خریده یا سینما بروید و بعد به خانه برگردید. ‌خواهید دید روحیه‌تان زمین تا آسمان فرق خواهد كرد. بنابراین برای روز تعطیل همیشه جایی را برای تفریح تنهایی درنظر بگیرید.
گروه‌تان را تغییر دهید

هر كسی برای خودش دایره دوستان و معاشرت‌های خانوادگی مشخصی دارد. البته بعضی‌ها هم خاكشیر مزاج هستند و با همه می‌جوشند‌ اما اغلب افراد اكیپ یا همان گروه مشخص خودشان را دارند و ترجیح می‌دهند با آنها وقت بگذرانند.
به این دلیل كه از آنها آزار نمی‌بینند، اخلاق‌شان به هم می‌خورد و با هم حرف مشترك دارند‌ اما گاهی بدون اینكه بدانید، همین گروه دوست‌داشتنی و حرف‌ها و رفتارهای‌شان برای شما تكراری می‌شود. تصور كنید هر روز صبح به‌مدت یك هفته شما خوشمزه‌ترین صبحانه دنیا را به شكل تكراری بخورید. شك نكنید روز سوم، لب به خوردن بسیاری از آنها نخواهید زد! برای اینكه دیگر برای شما جذابیت روز اول را ندارد.

چه می‌توان كرد؟

شما از تكرار خسته شده‌اید‌ اما خودتان متوجه نیستید. بنابراین بدون اینكه از گروه دوست‌داشتنی‌تان جدا شوید، چند نفر آدم جدید و چند كار جدید را وارد برنامه همیشگی كنید. اگر این تغییر هم جواب نداد، می‌توانید مدتی از همان دوستان هم فاصله بگیرید. این به ذهن و جسم شما فرصت بازسازی و تازه شدن می‌دهد. از تنها ماندن و تنهایی تفریح كردن، نترسید.

رنگ‌تان را تغییر دهید

هیچ‌وقت به نوع لباس‌ها، رنگ‌شان، به رنگ و شكل ظاهری اتاق یا خانه‌تان فكر كرده‌اید؟ معمولا از چه رنگ‌هایی برای لباس پوشیدن یا دكوراسیون خانه استفاده می‌كنید؟ از سر و وضع خودتان به‌ویژه در روز تعطیل راضی هستید؟ وقتی در خانه هستید، فضای خانه از نظر رنگ و دكوراسیون برای شما دلچسب است؟ خوب به این سؤال‌ها دقت كنید.

چه می‌توان كرد؟

اگر پاسخ شما منفی است، یعنی اینكه از رنگ‌هایی كه در خانه برای دكوراسیون استفاده كرده‌اید و یا حتی از سر و وضع خودتان ناراضی هستید، حتما اینفوگرافی دوم را بخوانید.

برنامه‌تان به هم خورده است

اصلا ویژگی روز تعطیل، تغییر برنامه عادی است. دیرتر خوابیدن، دیرتر بیدار شدن، دیرتر صبحانه خوردن، دیرتر ناهار خوردن و... اما می‌دانید یكی از دلایل كسل شدن در روز تعطیل همین مسئله است؟ تغییر در برنامه و روند عادی زندگی. این كسالت بیشتر می‌شود اگر این تغییرات ناخواسته و از سر بی‌حوصلگی و به دلایل مسائلی باشد كه به آنها اشاره كردیم.
بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟

چه كار كنیم؟

برای روزهای تعطیل زمانبندی خاص خودش را داشته باشید؛ برای مثال اگر هر روز ساعت هفت صبح بیدار می‌شوید، روز تعطیل حداكثر با یك ساعت تأخیر از خواب بیدار شوید. به هم خوردن بیش از حد نظم ذهنی و بدنی شما، یكی از اصلی‌ترین دلایل كسل شدن است.

دلخور هستید

به دوست‌تان تلفن كرده‌اید تا با او برای تفریح قرار بگذارید‌ اما او به تلفن شما جواب نداده. مشكل كاری‌ برای‌تان پیش آمده اما آن را حل نكرده‌اید. قرار است برای موردی اول هفته به كسی پاسخ بدهید و این برای شما دغدغه شده است.
در یك كلام، دغدغه‌ای ذهن شما را قلقلك می‌دهد و نمی‌گذارد آرام باشید. اگرچه این مسائل ممكن است در تمام طول هفته هم اتفاق بیفتند اما در روز تعطیل به‌دلیل اینكه درگیر كار مشخص نیستید و تاحدی ذهن شما آزاد است، تمركزتان روی مسائل دیگر بیشتر است. بنابراین هر موضوعی برای شما چند برابر اهمیت پیدا می‌كند. به قول معروف؛ آخر هفته فكری می‌شوید!

چه كار كنیم؟

اگر به تنهایی می‌توانید از پس مسئله برآیید و مشكل را برطرف كنید، حتما این كار را انجام دهید؛ برای مثال به دوست‌تان پیامك بزنید و دلیل اینكه پاسخ تلفن شما را نداده، بپرسید‌ اما اگر نمی‌توانید به تنهایی تصمیم بگیرید، مسئله را با كسی كه به او اطمینان دارید، درمیان بگذارید و از او كمك بگیرید. درباره مسئله به نتیجه قطعی برسید. پرونده آن را بسته و كنار بگذارید تا بتوانید از روز تعطیل‌تان لذت ببرید.

شاید افسرده باشید

تغییر فصل می‌تواند یكی از دلایل افسردگی باشد. درواقع اینكه بهار باشد یا پاییز، فرقی ندارد؛ مسئله تغییر است كه باعث افسردگی می‌شود. البته كه افسردگی پاییز و زمستان شایع‌تر است. اگرمثل گذشته به فكر ظاهرتان نیستید، اگر به آنچه می‌خورید، دقت نمی‌كنید، اگر خرید كردن مانند گذشته برای‌تان لذت ندارد، اگر به مرگ فكر می‌كنید، اگر میزان خواب‌تان تغییر كرده و پرخواب یا كم خواب شده‌اید، اگر رفتارهای پرخطر و غیرعادی انجام می‌دهید، دچار افسردگی شده‌اید.

چه می‌توان كرد؟

اولین قدم شناخت حال واقعی‌تان است؛ اینكه بدانید واقعا افسرده هستید یا نه؟ پس از شناخت باید به رفع این حالت با راهكار‌های مختلف اعم از ورزش، برنامه‌ریزی جدید برای گذراندن زمان‌های اضطراب‌زا مانند ساعت‌های نزدیك غروب و... فكر كرد. اگر همه این راهكارها نیز مناسب نبود، می‌توانید از روان‌درمانگر كمك بگیرید.

از دوران كودكی

اگر خیلی هم به آگهی‌های تبلیغاتی اعتماد نداشته باشیم، اما به‌نظرم باید به یك جمله آنها دقت كرد! اینكه می‌گویند باید از كودكی فلان كار یا بهمان كار را انجام داد؛ برای مثال از كودكی باید از موها مراقبت كرد یا از كودكی باید به تغذیه اهمیت داد یا... این جمله تبلیغاتی كاملا درست است. نمی‌شود مثلا به موها بی‌توجه بود اما از سنی به بعد، وقتی شروع به ریزش كردند، یادمان بیفتد كه باید از آنها مراقبت كرد. برای حفظ سلامت موهای كودكان، از كودكی به این نكته‌ها دقت كنید.

شامپوی مخصوص استفاده كنید

شامپو بچه حاوی تركیب‌های ملایم و سازگار با پوست و موی بچه‌هاست بنابراین فقط از شامپوی بچه استفاده كنید. اما به این نكته دقت كنید؛ اگر با وجود شستن موهای بچه‌ها با شامپو بچه، بازهم پوست سر یا موهای بچه‌ها دچار مشكلی شد، حتما شامپو را با مشورت متخصص تغییر دهید.

موهای‌شان را كوتاه كنید

درست است كه دوست دارید موهای زیبای دخترتان را ببافید یا آنها را شانه كرده و در باد رها كنید، یا موهای زیبا و فرفری پسرتان را ببینید و لذت ببرید، اما بلند بودن موهای كودكان باعث كلافگی آنها به‌ویژه هنگام خواب می‌شود. علاوه براینكه توان ریشه مو را كاهش داده و ریشه را ضعیف می‌كند.

داروی تقویتی ندهید

به‌طور معمول موهای بچه‌ها بین 7 تا 13میلی‌متر در سال بلند می‌شود. هیچ دارویی نمی‌تواند باعث تسریع رشد مو شود. بنابراین از خوراندن دارو به بچه‌ها برای رشد سریع‌تر و بیشتر موهای‌شان جدا خودداری كنید.

سشوار نكشید

سعی كنید موهای بچه‌ها را با حوله خشك كنید تا اینكه با حرارت و مدت كمتری موهای بچه‌ها را تحت گرمای سشوار قرار دهید. در زمان سشوار كشیدن از شانه كردن موهای آنها خودداری كنید. این دستگاه را با فاصله از موهای بچه‌ها بگیرید.

به موقع حمام ببرید

نگران سرماخوردگی بچه‌ها نباشید. اگر از آنها خوب مراقبت كنید، سرما نمی‌خورند. دیر حمام بردن بچه‌ها زمینه‌ساز مشكلات پوستی به‌ویژه پوست سر می‌شود. در نتیجه باید منتظر آسیب به موها باشید. بنابراین بچه‌ها را خوب و به موقع حمام ببرید.

شش دلیل برای اینكه صبح روز تعطیل باید بیرون بزنید!

پرخوابی را شكست بدهید

اگر كارمند هستید یا مادر خانه‌ای كه چرخ زندگی را بانظم و ترتیب می‌چرخاند، حتما با كمبود خواب روبه‌رو هستید‌ اما پرخوابی شما را كلافه می‌كند. به این دلیل كه ساعت زیست‌ شناختی(بیولوژیك) بدن شما به پرخوابی عادت ندارد. بنابراین سعی كنید حداكثر با یك ساعت تأخیر از خواب بیدار شده و اول صبح را به شكلی از خانه بیرون بروید. پیاده‌روی دسته ‌جمعی، صبحانه خوردن بیرون از خانه، كوهنوردی و... همگی راهكارهای خوبی برای شكست خواب‌آلودگی و كسلی روز تعطیل است.

1-ارتباط مجازی را قطع كنید
بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟

اگر صبح زود به قصد ورزش و تفریح از خانه بیرون بروید، فرصت گشت زدن در فضای مجازی، كنترل ایمیل‌ها، خواندن پیغام‌ها، تماس تلفنی با افراد مختلف و شنیدن حرف‌های منفی آنها و... را نخواهید داشت. بنابراین صبح را با نشاط و بدون تنش شروع می‌كنید.

2-از هیاهو دور می‌شوید

صبح روز تعطیل از هیاهوی خانه یا سكوت ناخوشایند خانه كه باعث كلافگی و كسلی می‌شود، دور می‌شوید. علاوه براینكه وقتی صبح زود برای ورزش یا حتی خرید نان از منزل خارج می‌شوید، كوچه و خیابان خلوت بوده و هوا نیز تمیز است. بنابراین از هرچه هیاهوست دور خواهید ماند و صبح را با آرامش شروع می‌كنید.

۳-استرس‌ها و اضطراب‌ها را بیرون می‌ریزید

اگر در تمام طول هفته از استرس و اضطراب لبریز شده‌اید، اگر روز قبل كسی ناراحت‌تان كرده باشد، اگر برای تصمیم‌گیری مردد هستید، اگر نمی‌دانید روز تعطیل را چطور بگذرانید؛ همین كه پا از خانه بیرون بگذارید، قدم بزنید و انرژی‌های منفی از شما دور خواهد شد و می‌توانید خوب تصمیم بگیرید. در علم روانشناسی معتقدند برای تصمیم‌گیری بهتر باید از موضوع فاصله گرفت. بیرون رفتن از خانه، یكی از راهكارهای فاصله گرفتن از افكاری است كه در خانه و در روز تعطیل و بیكاری به شما هجوم می‌آورند.

4-به كارهای‌تان می‌رسید

هزار و یك كار و برنامه و خرید در ذهن‌تان است. اما حوصله ندارید. اما همین‌كه پا از خانه بیرون بگذارید، انگار سد بیرون رفتن از خانه برداشته شده است. حتی اگر به خانه برگردید و صبحانه بخورید، دوباره راحت‌تر از خانه بیرون می‌روید.

۵-متابولسیم صبحگاهی را تنظیم كنید

وقتی صبح زود، به قصد ورزش و تفریح از خانه بیرون می‌روید، متابولسیم بدن تنظیم می‌شود. تنظیم سوخت‌وساز بدن یكی از راهكارهای حفظ سلامت جسم و روان است.

6-رنگی دوباره بزنید

تغییر رنگ خودتان و اتاق و خانه‌ای كه در آن زندگی می‌كنید، یكی از راهكارهای تغییر روحیه شماست؛. همین امروز كه فرصت دارید، شروع كنید.
بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از كجا می‌آید؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای من بسیار کاربردی و خوب بود ،سپاسگزارم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج