جاباما
۶۱۸۳۶
۲ نظر
۵۰۲۴
۲ نظر
۵۰۲۴
پ

معماي سيم كارت هاي فعال در ایران

مسئولين همراه اول و ايرانسل درباره مشكل فروش سيم كارت هاي فعال در بازار توضيح مي دهند.

معماي سيم كارت هاي فعال در ایران

روزنامه هفت صبح: مسئولين همراه اول و ايرانسل درباره مشكل فروش سيم كارت هاي فعال در بازار به هفت صبح توضيح مي دهند.

«بدون ثبت مشخصات خود صاحب سیم‌کارت شوید». کافی است سری به نزدیک‌ترین سوپر مارکت، دکه روزنامه فروشی و یا یک سایت اینترنتی بزنید تا به راحتی صاحب یک سیم‌کارت فعال اعتباری شوید. سیم‌کارت اعتباری که برای خرید آن نیاز به هیچ‌گونه ثبت مشخصات و ارائه کد ملی خود ندارید و با وجود سخت‌گیری‌هایی که در چند ماه اخیر صورت گرفته اما این پدیده همچنان ادامه دارد و تبلیغاتی از این دست را به وفور مشاهده می‌کنیم.

تنها کاری که برای خرید این دست از سیم‌کارت‌ها باید انجام دهید این است که 4 تا 5 برابر پول یک سیم‌کارت را به فروشنده محترم بدهید و در کسری از ثانیه سیم‌کارت خود را دریافت کنید. عده‌ای اپراتورها را مقصر این کار می‌دانند و عده دیگری نیز توپ را در زمین افرادی می‌اندازند که به بهانه‌های مختلف مدارک شناسایی مردم را به عنوان ضمانت دریافت و سپس آن‌ها را در اختیار نمایندگی‌های فروش قرار می‌دهند. پشت پرده ماجرا چیست؟

معماي سيم كارت هاي فعال در ایران

قیمت‌های سیم‌کارت‌های فعال

با کمی‌جست و جو در بازار و یا سایت‌های اینترنتی به راحتی می‌توانید فروشندگان سیم‌کارت‌های فعال اعتباری را پیدا کنید. این دست از فروشندگان نه از شما مدرک شناسایی می‌خواهند و نه مورد استفاده سیم‌کارت را سوال می‌پرسند، فقط کافی است مبلغ مورد نظر را به فروشنده مورد نظر پرداخت کنید.

قیمت‌های این سیم‌کارت بین ۱۸ تا ۳۰ هزار تومان متغیر است و بستگی به میزان چانه شما و همچنان تعداد سیم‌کارت‌های درخواستی شما دارد. شاید تعجب کنید اما این فروشندگان هر تعداد سیم‌کارت که شما درخواست کنید در اختیارتان قرار می‌دهند و هر چه تعداد بالاتر بخواهید قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید و به ۲۰ هزار تومان نزدیک‌تر می‌شود.


فرضیه‌های سیم‌کارت‌های فعال

از آن جایی که خرید و فروش سیم‌کارت بدون مدرک شناسایی غیرقانونی است در مورد فروش سیم‌کارت‌های فعال فرضیه‌های متفاوتی مطرح می‌شود.

عده‌ای از فعالان بازار معتقد هستند افرادی که به بهانه‌های مختلف کارت‌های شناسایی مردم را به عنوان ضمانت دریافت می‌کنند در این ماجرا سهیم هستند. این عده می‌گویند برخی فروشندگان گوشی‌های موبایل (که گوشی‌های قسطي می‌فروشند)، ویدئو کلوپ‌ها و ... در زمانی که کارت‌های ملی افراد به عنوان ضمانت در دستان آن‌ها هست از آن‌ها سوء استفاده می‌کنند و با نام آن افراد سیم‌کارت خریداری می‌کنند. اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد ممکن است همین حالا سیم‌کارت فعالی در بازار با نام شما خرید و فروش شود!

در فرضیه دوم پای نمایندگی‌های فروش به میان می‌آید. گفته می‌شود برخی نمایندگان فروش اپراتورهای مختلف با دریافت یک کارت شناسایی از افراد خاص خود، چندین سیم‌کارت برای او صادر می‌کنند و خودشان در این ماجرا سهیم می‌شوند. طبق این فرضیه همچنین زمانی که خریداری مدارک شناسایی خود را در اختیار نمایندگان فروش قرار می‌دهد تا یک سیم‌کارت خریداری کنند، برخی نمایندگان فروش بدون اطلاع خریداران از کارت شناسایی آن‌ها سوءاستفاده کرده و چندین سیم‌کارت نیز برای خود خریداری می‌کنند. (به همین دلیل چند ماه پیش، ثبت بیش از ۹ سیم‌کارت به نام یک‌نفر ممنوع شد اما خرید و فروش سیم‌کارت‌های فعال همچنان ادامه دارد).

در ادامه این فرضیه برخی‌ها معتقد هستند برخی نمایندگان فروش به دلیل حجم بالای خرید و فروش به صورت سهوی نظارت چندانی بر مدارک خریداران ندارند و اصولا کپی مدارک شناسایی را تطبیق نمی‌دهند و یا از روش‌هایی مانند نمابر و... مدارک شناسایی را دریافت می‌کنند.

در فرضیه سوم توپ در زمین خود اپراتورهاست. کارشناسان می‌گویند خود اپراتورها در مواقعی اقدام به فروش سیم‌کارت‌های بدون نام کردند و یا نظارت چندانی بر روند این اتفاقات ندارند. این دسته از افراد معتقدند خصوصا این اتفاقات در زمان رقابت بین اپراتورها بیشتر شده و هر زمان که اپراتورها اقدام به ایجاد طرح‌های تشویقی کرده‌اند، در همزمانی عجیبي، فروش سیم‌کارت‌های فعال نیز در بازار بیشتر شده است.


یک تجربه شخصی

این روزها اگر کسی دنبال خرید سیم‌کارت فعال باشد به راحتی آب خوردن می‌تواند هر تعدادی بخواهد از سطح شهر تهیه کند. گاهی فروشگاه‌های سطح شهر و دکه‌های روزنامه فروشی اعلانی می‌نویسند «سیم‌کارت فعال موجود است» از آن که بگذریم در فضای مجازی هم اگر جست‌وجو کنید به موارد متعددی بر می‌خورید که سیم‌کارت فعال در شهرهای مختلف برای فروش گذاشته شده است.

اتفاقا بعضی از آنها هم در آگهی اینترنتی خود ذکر کرده‌اند سیم‌کارت فعال به تعداد انبوه موجود است. با یکی از فروشندگان «سیم‌کارت فعال» در شیراز تماس می‌گیریم. از فروشنده ۲۰ عدد سیم‌کارت فعال ایرانسل می‌خواهیم که او هر سیم‌کارت فعال را ۲۰ هزار تومان قیمت می‌دهد. از فروشنده می‌پرسیم آیا سیم‌کارت‌ها بدون نام ثبت شده‌اند یا همه به نام یک نفر فعال شده‌اند؟ او توضیح می‌دهد هر کدام از سیم‌کارت‌ها به نام یک نفر ثبت شده است چون سیستم اجازه خرید تعداد زیادی سیم‌کارت به نام یک نفر را نمی‌دهد.


همراه اول: سیم‌کارت بدون مالک نداریم

«ما سیم‌کارت بدون مالک مشخص از سال 73 که آغاز کار همراه اول بوده نداریم.» این توضیحات مدیر روابط عمومی‌همراه اول در مورد سیم‌کارت‌های فعال در بازار است. سعید عسگری به «هفت صبح» توضیح می‌دهد «خرید سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی‌همراه اول بدون ارائه مدارک مقدور نیست و به این ترتیب سیم‌کارت بدون نام در بازار نداریم. حالا اگر اشخاصی از روی عدم آگاهی یا به دلخواه خود سیم‌کارت خود را به شخص دیگری می‌فروشند مشکل ما نیست.

طبق قانون در قبال هرگونه تخلفی شخصی که سیم‌کارت به نام او ثبت شده مسئول است.» او در پاسخ به این سوال که آیا خرید سیم‌کارت از طریق فکس یا ا‌يمیل کردن مدارک وجود دارد می‌گوید: «واگذاری سیم‌کارت فقط از طریق مراجعه شخص به نمایندگی فروش و چک کردن مدارک مقدور است. ضمن اینکه اگر کسی قصد واگذاری سیم‌کارت هم داشته باشد با مراجعه هر دو طرف به یکی از مراکز امور مشترکین به راحتی قابل انجام است. طبق قانون ثبت بیش از 10 سیم‌کارت به نام یک نفر هم ممکن نیست.»


ایرانسل: تمام مشخصات ثبت می‌شود

در رابطه با سیم‌کارت‌های فعال، ایرانسل به هفت صبح توضیح می‌دهد: «همان گونه که بارها اعلام کرده‌ایم در شبکه ایرانسل هیچ گونه سیم‌کارت فعالی وجود ندارد که مشخصات آن ثبت نشده باشد. اگر برای هر سیم‌کارت مشکلی به وجود آید مالک قانونی آن باید جوابگو باشد. همه نمایندگی‌های فروش ایرانسل هم ملزم به احراز هویت هستند و با حضور مالک و رویت اصل مدارک شناسایی سیم‌کارت‌ها به فروش می‌رسد. در چند سال اخیر هم نظارت‌ها بر فروش سیم‌کارت‌ها بیشتر شده و عده‌ای نیروی انسانی نیز مدارک ثبت نام کنندگان را بررسی می‌کنند. اگر نمایندگی‌های فروش، کوتاهی در این زمینه انجام دهند قطعا با آن‌ها برخورد خواهد شد.»


مسئولان چه می‌گویند؟

نمایندگان مجلس و مسئولان مرتبط پیش از این هم در برابر این پرسش قرار گرفته‌اند که علت فروش سیم‌کارت‌های فعال در بازار چیست و چه برخوردی با این تخلف صورت گرفته است؟

محمدعلی فرقانی(رئیس سازمان تنظیم مقررات ): به واسطه مشکلاتی که سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان می‌توانند به همراه داشته باشند، به معاونت نظارت دستور داده‌ایم که این موضوع را هر چه سریع‌تر بررسی و نتایج آن را ارایه دهند. سازمان رگولاتوری موظف است براساس قانون جلوی هر‌گونه تخلف در این زمینه را بگیرد و شهروندان شک نداشته باشند که ما در خصوص مزاحمت‌های تلفنی و معضلات اجتماعی که از طریق سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان رخ می‌دهد سکوت نخواهیم کرد.

حمیدرضا فولادگر(نماینده مجلس): احتمالاً آقای دزفولی مدیرعامل شرکت ایرانسل از این موضوع بی‌خبر است. زیرا به طور قطع حتماً باید با این افراد برخورد جدی صورت بگیرد. کمیسیون صنعت و معدن حتما از ایرانسل توضیح خواهد خواست.

جبار کوچکی نژاد (نماینده مجلس): شرکت‌ها باید دقت نظر بیشتری در این ارتباط داشته باشند زیرا امکان سوء استفاده از این نوع سیم‌کارت‌ها وجود دارد و به همین علت فروش سیم‌کارت با حجم بالا به نام شخص دیگر در بازار باید ممنوع شود. شرکت‌های خصوصی باید دقت نظر بیشتری داشته باشند.

گفته می‌شود برخی نمایندگان فروش اپراتورهای مختلف با دریافت یک کارت شناسایی از افراد خاص خود، چندین سیم‌کارت برای او صادر می‌کنند و خودشان در این ماجرا سهیم می‌شوند

روابط عمومي همراه اول به هفت صبح مي‌گويد: خرید سیم‌کارت‌های اعتباری و دائمی‌همراه اول بدون ارائه مدارک مقدور نیست و به این ترتیب سیم‌کارت بدون نام در بازار نداریم

روابط عمومي ايرانسل به هفت صبح مي‌گويد: همان گونه که بارها اعلام کرده‌ایم در شبکه ایرانسل هیچ گونه سیم‌کارت فعالی وجود ندارد که مشخصات آن ثبت نشده باشد. اگر برای هر سیم‌کارت مشکلی به وجود آید مالک قانونی آن باید جوابگو باشد

قیمت‌های سیم‌کارت‌هاي فعال بین 18 تا 30 هزار تومان متغیر است و بستگی به میزان چانه شما و همچنان تعداد سیم‌کارت‌های درخواستی شما دارد

برخي کارشناسان می‌گویند خود اپراتورها در مواقعی اقدام به فروش سیم‌کارت‌های بدون نام کردند و یا نظارت چندانی بر روند این اتفاقات ندارند

نمايندگان مجلس پيش از اين قول پيگيري اين مشكل را در كميسيون‌هاي مربوطه به رسانه‌ها داده بودند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بَ رَ بَ بَ

    • حامد

      متاسفانه اپراتورها چون توی این قضیه سود می کنند خیلی پیگیری نمی کنند.
      اگر به ازای هر سیمکارت فعال غیرمجازی که کشف می شود اپراتوز را 100 هرار تومان جریمه کنیم اپراتورها ظرف چند ماه همه این سیمکارتها را شناسایی و مسدود می کنند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج