۶۱۹۱۷۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
۱۵ نظر
۵۰۰۸
پ

شکست خورده ها در سریال «عقیق» جمع شده اند

سريال «عقيق» مصداق ضرب‌المثل «نه هر كه سر تراشد، قلندري داند» است؛ سريالي كه فضاي آن ملال‌آوري ديالوگ‌هاي نچسب نويسنده‌اش را بيش از پيش به خورد بيننده‌اش مي‌دهد.

روزنامه جوان: دايره بسته‌اي كه در تلويزيون ايجاد‌شده تنها براي كارگردانان بيكار‌مانده سينما باز مي‌شود و در غير اين صورت سريال‌ساز‌هاي موفق سال‌هاي نه‌چندان دور سيما، نمي‌توانند دوباره براي تلويزيون سريال بسازند.
وقتي سريال «زيرپاي مادر» كه همكاري قبلي سعيد نعمت‌الله، فيلمنامه‌نويس و بهرنگ توفيقي، كارگردان از تلويزيون پخش شد و انتقادهاي زيادي به آن شد، تصور اين بود كه حتي براي اينكه دهن منتقدان بسته شود، مدتي تلويزيون از همكاري با اين افراد به حالت تعليق در مي‌آيد و بودجه‌اي كه قرار است توسط اين زوج هنري به باد داده شود، در اختيار هنرمند ديگري قرار مي‌گيرد، شايد كاري متفاوت را توليد كند،اما باز هم دايره بسته‌اي كه به وجود آمده، سريال «عقيق» را به توفيقي و نعمت‌الله سپرد تا بيننده‌هايي كه سعي مي‌كردند ديالوگ‌هاي گل‌درشت و نچسب «زيرپاي مادر» را فراموش كنند، باز هم همان ديالوگ‌ها را در يك سريال جديد ببينند.

جالب است كه از نظر سعيد نعمت‌الله هيچ فرقي ميان ديالوگ‌هاي دوره رضاخاني و ديالوگ‌هاي دهه نودي وجود ندارد و همان نوع بيان و كلامي كه در «زيرپاي مادر» شاهد آن بوديم، اين بار هم در يك قالب ديگر مي‌بينيم. تنها تفاوتش اين است كه در سريال قبلي خليل كبابي بود كه نقش بزن بهادر و لوطي را بازي مي‌كرد و اين بار «احد شيرو» با بازي عليرضا آرا، لوطي شده و يكه بزن سريال شده است. فرق نمي‌كند، شخصيت‌ها در اين سريال بقال باشند يا گزمه، لوطي باشند يا مرشد، آشپز باشند يا خدم و حشم؛ همه و همه يك جور حرف مي‌زنند، يك جور ديالوگ مي‌گويند.

انگار كه يك دستگاه مكانيكي اينها را از روي هم شابلون زده است. بعيد مي‌دانم خود بازيگران هم متوجه بشوند اين ديالوگ‌هايي كه مي‌گويند معني‌اش چيست و اصلاً در قصه سريال چه مي‌گذرد. فقط عين طوطي يكسري ديالوگ نامفهوم و پرطمطراق را تكرار مي‌كنند.

وقتي سريالي تاريخي با نگاه به دوره پهلوي اول از تلويزيون پخش مي‌شود، ناخودآگاه ذهن بيننده را به قياس كار با «هزار‌دستان» پيش مي‌برد، مخصوصاً اينكه اكثر سريال‌ها در همان دكور شهرك سينمايي ساخته مي‌شوند. «عقيق» هم به شكل عجيبي با چنين فضايي آميخته است؛ فضايي كه نويسنده فيلمنامه‌اش تلاش كرده نشان دهد چيزي از علي حاتمي كم ندارد و مي‌تواند براي شخصيت‌هاي سريالش ديالوگ‌هاي سنگين قجري بنويسد كه مخلوطي از شعر و كنايه و محاوره است، اما در نهايت آنچه از ديگ لغات و اصطلاحات موجود در ذهن نويسنده «عقيق» مي‌جوشد، اگر بي‌نمك و بي‌مزه نباشد، آنقدر شور و اغراق‌شده است كه نمي‌تواند رواني و شيريني بيان علي حاتمي را متصور شود.

اصولاً نبايد انتظار داشت كه همه سريال‌هاي تلويزيوني در اوج باشند و تنه به تنه سريال‌هايي ا‌‌ز جنس «هزار‌دستان» بزنند، ولي چرا نبايد تلويزيون براي خودش استانداردي را تعريف كند كه توليدات زير خط استاندارد حداقل از شبكه‌هاي سراسري پخش نشوند!
چرا مديران تلويزيون كه به كار سعيد نعمت‌الله به عنوان نويسنده فيلمنامه اعتقاد دارند، از وي نمي‌خواهند فضاي كاري‌اش را كمي گسترده‌تر كند و خودش را ميان ديالوگ‌نويسي قجري گم نكند؛ چيزي كه واقعاً در انجام آن ناتوان است و بيان بازيگران نمي‌تواند بيننده را با خود همراه كند!
عقيق سريال بدي است با يك موسيقي خوب. مي‌توان گفت تنها خوبي سريال عقيق موسيقي آن است كه محصول خلاقيت موسيقايي كارن همايونفر است. در كنار موسيقي متن، همايونفر با همكاري عليرضا قرباني تيتراژ اين سريال را نيز ساخته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدرضا بختیار

      چند هرزگاهی هستش که رسانه های نوشتاری دست به دست وهمت به کمر بسته اند که جایگاه تولیدات نچسب و اغراف انگیز و گاهی نفرت انگیز رسانه تصویری را به رخ کشند و اشکالات کارهای ارایه شده را چه در تم جعبه جادویی خانواده و چه در تم پرده اسرار آمیز نمایشی بیان کنند و حتی از انحصار تولیدات در کف عده محدود ومعدود فعالان این عرصه جامعه را با لابی و پشت پرده های این صنف آشنا سازند و نقاط ضعف و قوت را به رخ همسنگران و نقاشان و نویسندگان این فضاهابرسانند بنده از تلاش کل رسانه نوشتاری در عرصه رسانه تصویری ودیداری کمال سپاس و قدر دانی دارم و امیدوارم که انتقادو بازتاب شما موجب شود فرار عاری از بی بند وباری که ساخته شده توسط افراد بیکاری از چیدن اجرها یا کارتون های خالی و محیطی بس زننده از خود به جا گذاشته اند در نقوش فشن و پز خشن یا افکاری در ریای مدیتیشن از جنس مد و تز دهی در خروش و سروش از به تن کشیدن البسه بپا قبا یا باقلوا

    • reza

      جالبه مرحوم سلحشور به تنهایی مرزهای سریال شعاری رو چند کیلومتر جابه جا کرد، بعد خودش از سریال های شعاری انتقاد کرده.

    • بدون نام

      تاریخ فقط دوره پهلوی اوله؟؟!!!

    • بدون نام

      هرچند که من هیچ کدام را ندیدم، ولی زیر پای مادر از دید تماشاگران فیلم خوبی بود.

    • بدون نام

      همچین سریال بدیم‌نیست،اونقدم نامفهوم حرف نمیزنن،چرامیگین سریال بدیه!!!

    • بدون نام

      این سبک سریال و دیالوگهاشون بدرد تاتر میخوره فقط

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به درد هیچی نمیخوره

    • بدون نام

      سریال های نعمت اله خیلی اعصاب خورد کنه!

    • بدون نام

      متاسفم برای این نوع نگاه . ذهن ها همه به کلیشه عادت کرده و کسی که این کلیشه رو می شکنه متهم میشه به بلد نبودن. اتفاقا سعید نعمت اله کارش رو به عنوان یک نویسنده خوب بلده . برای نوشته هاش مطالعه می کنه . اگر یکی یا دوتا از شخصیت ها این شکل صحبت می کرد این تحلیل درست بود اما نعمت اله یک جهان داستانی می سازه و همه ی شخصیت های اون جهان داستانی به این شکل صحبت میکنن. تو تمام کارهایی که ازش دیدم تو خلق این جهان موفق بوده. بهتره یکم از این کلیشه های همیشگی فاصله بگیریم .

    • بدون نام

      واقعا سریال چرتیه... نویسنده حرف قشنگی زد! عمرا بازیگرای فیلم بدونن چی دارن میگن

    • سعید

      سریال زیر پای مادر و عقیق به دل مم نشست...اگه من مخاطبم لذت میبرم منتقد از واژه مخاطب چقدر استفاده میکنه....دیالوگ ها پر از تزریق فرهنگ و تکرار و تلنگر هست....سریال تراز اولی شاید نباشن این سریال ها ولی با یه درصد حرفای منتقد هم عقیده نیسم

    • ‌M

      خیلی هم سریال قشنگی است و دیالوگ هاش اونقدرا هم نامفهوم نیست هرکس که تا دبیرستان هم خونده باشه حتما بیشترشو میفهمه
      حالا اونی که نمیفهمه....

    • بدون نام

      سریال بسیار خیلی خوبی هست ما که زبان اصلی مون هم فارسی نیست میفهمیم چی میگن نمی دونم چرا برا بعضیا نا مفهومه

    • آوا

      داستان و فیلمنامه سریال خوب هست و من نقصی تو داستان نمیبینم . دیالوگ ها هم اونطورکه شما میگید بد نبودن ... منتها بعضی جاها یخورده حالت شعارگونه به خودش میگیره و ... درضمن من 15 ساله ، نود درصد حرفاشونو میفهمم...اون وقت شما میگید ....

    • سلیمان

      واقعا این متن عالیست و حرف دل مارو زد...واقعا دیالوگ های بقول شما گل درشت سعید نعمت الله دیگه حال ادمو خراب میکنه...ریتم تمام سریالاش مثل همه...فراز و فرودهای بیخودی و غیرمتعارف تو سریالا...از جراحت تا ومادرانه تا میکاییل و مدینه و مزخرف تریناشون ک همین دوتای اخر زیرپای مادر و عقیق

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج