جاباما
۶۱۹۴۴۳
۶ نظر
۵۰۲۷
۶ نظر
۵۰۲۷
پ

هزینه سرسام آور تعمیرات موبایل

تعمیرات موبایل هزینه های سرسام آوری دارد؛ به حدی که ممکن است مجبور شوید تا سه چهارم قیمت گوشی را بپردازید!

هفته نامه همشهری جوان - علی هادیزاده: تعمیرات موبایل هزینه های سرسام آوری دارد؛ به حدی که ممکن است مجبور شوید تا سه چهارم قیمت گوشی را بپردازید!

امیدواریم از آن دسته آدم هایی نباشید که یکسره گوشی از دستشان می افتد و به نوعی ذاتا گوشی خراب کن هستند. چون اگر گوشی خراب شود و به تعمیرگاه مراجعه کنید، تقریبا خاطرات دندانپزشکی برایتان مرور می شود و اهمیت پیشگیری قبل از درمان را بیشتر متوجه می شوید.

خارج از این که آیا گوشی درست می شود یا نه، بسیاری از تعمیرکاران برای تعمیر گوشی های هوشمند هزینه های گزافی از شما می گیرند؛ هزینه هایی که بیشتر ما از جزییات آن سر در نمی آوریم و به خاطر زودتر تحویل گرفتن گوشی مان به راحتی آن را پرداخت می کنیم. ولی اگر بدانید که مشکل گوشی کجاست و رفع این مشکل با توجه به نوع گوشی تان چقدر هزینه دارد، کارتان بسیار راحت تر شده و کمتر سرتان کلاه می رود.

اتحادیه تعمیرکاران گوشی های موبایل با توجه به متغیرهای زیادی که تعمیر گوشی دربر می گیرد، نرخ های رسمی را در چهار دسته مختلف، طبقه بندی و منتشر کرده است. برای این که بهتر متوجه حدود هزینه بشوید برای هر دسته قیمت به سراغ یک گوشی پرفروش رفته ایم تا اگر بعدا با گوشی به مشکلی برخوردید بدانید حدود هزینه های تعمیر گوشی شما چقدر می شود.
هزینه سرسام آور تعمیرات موبایل

گوشی زیر 500 هزار تومان

پاره آجرها

برای انتخاب گوشی زیر پانصد هزار تومان چرخی در بازار زدیم و متوجه شدیم بیشترین استقبال متوجه گوشی های دکمه ای قدیمی است ولی این گوشی مورد نظر ما برای تعمیر نیست، چون بیشتر این گوشی ها به پاره آجر معروف بوده و به این راحتی خراب نمی شوند. اصلا دلیل استقبال از آن ها همین است. برای همین به سراغ گوشی های مدرن تر رفتیم و متوجه شدیم یکی از پرفروش های بازار در این رده قیمت مدل K10 شرکت ال جی است. این گوشی در دو نسخه سال 2016 و سال 2017 عرضه می شود. در این قسمت ما با مدل 2016 آن سر و کار داریم.

اگر بخواهیم فقط سیستم عامل نصب کنیم یا گوشی را فلش کرده و چند نرم افزار ساده روی آن نصب کنیم باید حدود ۲۰ هزار تومان به فروشنده بدهیم. کارهای تخصصی تر مثل رفع عیوب تخصص نرم افرازی مثل درست کردن شماره سریال و تنظیم اکانت گوگل حدود ۳۰ هزار تومان برای شما آب می خورد. بعضی گوشی ها به خاطر خاک گرفتگی یا جا به جا شدن یک قطعه دچار مشکل می شوند که معمولا با یک بار باز و بسته کردن و گردگیری این ایرادها درست می شوند.

این کار برای گوشی ال جی K10 حدود 40 هزار تومان تمام می شود. اگر کار به تعویض قطعه برسد شما علاوه بر دستمزد تعیین شده از طرف اتحادیه، باید پول قطعه را نیز بدهید، مثلا برای دوربین یا میکروفون این گوشی باید علاوه بر دستمزد پنجاه هزار تومانی حدود 20 تا 30 هزار تومان اضافه بپردازید.
هزینه سرسام آور تعمیرات موبایل

بعضی قطعات به گونه دیگری حساب شده و تعویض شان دستمزد بالاتری دارد، مثلا تعویض صفحه تاچ و LCD دستمزدی حدود 50 هزار تومان دارد. خود این قطعه نیز در بازار با توجه به مدل K10 حدود 160 تا 200 هزار تومان فروخته می شود؛ یعنی تقریبا نصف قیمت گوشی را باید صرف تعمیر این قسمت کنید. تعمیر کانکتورهای قیمت متفاوتی دارد
کانکتور قطعه هایی مثل محل قرارگیری سیم کارت یا کارت حافظه هستند که به خاطر استفاده مکرر ممکن است زود خراب شوند. این قطعه ها قیمتی حدود هشت تا ۱۰ هزار تومان داشته و دستمزد آن ها برای این گوشی ۴۰ هزار تومان است.
تعمیرات سخت افزاری دیگر شامل تعمیر قطعات الکترونیکی غیرچسبی و چسبی می شود. کار روی غیرچسبی ها به خاطر راحت بودن دستمزدی پنجاه هزار تومانی دارد. ولی کار روی چسبی ها داستان های خاص خودش را دارد که دستمزد آن از طرف اتحادیه 100 هزار تومان تعیین شده است. این قطعات الکترونیکی نیز قیمت های خاص خود را داشته و ممکن است تا 50 هزار تومان پول قطعه بدهید. تعویض مادربرد نیز حدود 50 هزار تومان برای شما آب می خورد.

گوشی بین 500 تا یک میلیون تومان

رقابت بین پرفروش ها

بین گوشی های رده قیمتی 500 تا یک میلیون تومان، انتخاب های زیادی وجود داد. در این رده قیمتی شاهد رقابت سنگین هوآوی و سامسونگ هستیم و هر فروشنده یکی از این برندها را به عنوان پرفروش ترین گوشی معرفی می کند ولی با توجه به نفوذ و حجم تبلیغات سامسونگ به نظر می رسد مدل J5 PRIME با قیمتی حدود 700 هزار تومان از پرفروش ترین های این رده قیمتی باشد.

اگر این گوشی را زا نمایندگی خریده باشید، احتمالا نیازی به نصب سیستم عامل و این داستان ها نخواهید داشت، چون گوشی به راحتی خود را آپدیت می کند ولی به هر حال اگر نیاز پیدا کردید، نرخ اتحادیه می گوید باید ۳۰ هزار تومان پرداخت کنید.

برای رفع اشکالات نرم افزاری تخصصی تر مثل مشکلات شماره سریال باید 50 هزار تومان پول بدهید. سرویس سخت افزاری این گوشی مثل باز و بسته کردن یا رفع ایرادات جزئی مثل محکم کردن قطعه ها و... حدود 60 هزار تومان هزینه دارد. اگر علاوه بر باز و بسته کردن و رفع ایرادات نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، علاوه بر قیمت قطعه باید 70 هزار تومان دستمزد بدهید.

خوبی این گوشی سامسونگ این است که بیشتر قطعات آن در بازار موجود بوده و کار شما راحت می شود؛ مثلا دوربین آن را می توانید با ۲۵ هزار تومان تعویض کنید و برای شیشه دوربین تنها هزار و ۵۰۰ تومان پول بدهید. فلت گوشی نیز که معمولا در ضربه زیاد دچار مشکل می شود، حدود ۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

تعویض تاچ و LCD این گوشی نیز علاوه بر 80 هزار تومان دستمزد حدود 160 تا 180 هزار تومان هزینه دارد. قطعات این گوشی سامسونگ نسبت به گوشی ال جی K10 ارزان ترند؛ مثلا کانکتورهای آن تنها هزار تومان قیمت دارد، البته دستمزد تعویض این کانکتورها حدود 60 هزار تومان هزینه روی دست شما می گذارد.

در زمینه تعویض قطعات الکترونیک غیرچسبی باید ۱۰۰ هزار تومان دستمزد بدهید و برای تعویض چسبی ها ۱۵۰ هزار تومان جدا از این ها برای تعویض کل مادربرد باید دستمزدی هفتاد هزار تومانی پرداخت کنید.
هزینه سرسام آور تعمیرات موبایل

گوشی بین یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان

دیر خراب می شود

شاید بهترین اتفاق لقب برای گوشی های رنج قیمت یک تا یک و نیم میلیون تومان پرچمداران کوچک باشد. در این رده قیمتی گوشی های قدرتمندی با امکاناتی در حد یک پرچمدار وجود دارند که قیمت آن ها بسیار اقتصادی در نظر گرفته شده است.

در میان این گوشی ها چند مدل خوب مثل NOVA PLUS ۲ هوآوی وجود دارند که البته چون جدید هستند کسی به این زودی ها به سراغ تعمیر آن ها نمی رود ولی یک پرچمدار قدیمی در این رده قیمتی توجه بیشتر مردم را جلب کرده است. گوشی الی جی G۵ هرچند نواقص خاص خود را دارد ولی از لحاظ سخت افزاری قدرتمند است. این گوشی به خاطر باز و بسته شدن مکرر، نیاز به تعمیر پیدا می کند. برای رفع مشکل سیستم عالم این گوشی و نصب نرم افزار ۴۰ هزار تومان و برای انجام کارهای تخصصی تر مثل هنگ کردن و اجرا نشدن بعضی برنامه ها باید ۷۰ هزار تومان دستمزد بدهید.

باز و بسته کردن دستگاه و برطرف کردن مشکلات ساده سخت افزاری 80 هزار تومان قیمت دارد. برای تعویض قطعات ساده مثل فلت و کپسول گوشی باید علاوه بر قیمت قطعه (مثلا فلت 20 هزار تومان) حدود 90 هزار تومان دستمزد بدهید.

تعویض تاچ و LCD هزینه بیشتری روی دست شما گذاشته و در کنار ۱۱۰ هزار تومان دستمزد باید نزدیک ۱۷۰ هزار تومان پول این قطعه را بدهید. تعمیرات سخت افزاری سطح یک یا همان تعویض کانکتورها و غیره ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت کانکتورها هم زیاد نبوده و نهایتا پنج تا ۱۰ هزار تومان هزینه دارد. قطعات الکترونیکی غیرچسبی ۱۵۰ هزار تومان و قطعات چسبی یا همان تعمیرات سطح سه ۲۵۰ هزار تومان هزینه روی دست شما می گذارد.

بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰

جیب تحت فشار است

وقتی به سراغ گوشی هایی با قیمت بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می روید با دنیای بزرگی رو به رو هستید که انتخاب را واقعا برای شما سخت می کند، زیرا بهترین ها در مقابل شما قرار دارند ولی اگر بخواهیم یک گوشی انتخاب کنیم که علاوه بر پرفروش و قدرتمند بودن، قطعات جانبی آن هم راحت در بازار پیدا شود، گوشی S۷ سامسونگ در بالای لیست قرار می گیرد.

برای کارهای نرم افزاری ساده روی این گوشی مثل فلش کردن، طبق قیمت مصوب باید 50 هزار تومان پرداخت کنید. اگر می خواهید مشکل خاص و تخصصی تری را حل کنید، باید 90 هزار تومان پیاده شوید. به نظر ما خودتان راهنمای رفع این مشکلات را در اینترنت بخوانید خیلی بهتر و به صرفه تر است! رفع ایرادهای کوچک این گوشی و به طور کلی یک باز و بسته کردن ساده آن حدود 100 هزار تومان هزینه دارد.

اگر به قطعه عوض کردن بیفتید، جیب شما تحت فشار زیادی قرار می گیرد. جدا از دستمزد ۱۲۰ هزار تومانی، هزینه خود قطعات انی گوشی نیز بسیار بالاست؛ مثلا یک فلت ساده حدود ۳۰ هزار تومان فروخته می شود. تاچ و LCD به نسبت دیگر گوشی ها هزینه بیشتری دارد. هزینه صفحه نمایش مدل ساده این گوشی حدود ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد ولی مدل خمیده آن با توجه به ویژگی های خاصش تا ۹۰۰ هزار تومان هزینه روی دستتان می گذارد. این ها به علاوه دستمزد ۱۵۰ هزار تومانی آن است.

کانکتورها مثل همیشه قیمت زیادی نداشته و فقط دستمزد 120 هزار تومانی آن متفاوت از گوشی های دیگر است. تعمیرات سطح دو و سه این گوشی به ترتیب 200 و 350 هزار تومان هزینه دارند از آن جا که بیشتر قطعات این گوشی چسبی هستند، احتمالا سر و کارتان با تعمیرات سطح سه خواهدافتاد. تعویض مادربرد نیز علاوه بر قیمت خود آن حدود 500 هزار تومان است، شامل 140 هزار تومان دستمزد می شود.

نشانی سایت

اگر گوشیتان خراب شده و دلتان می خواهد جزییات و عدد و رقم های بیشتری را در مورد تعمیر موبایل بدانید می توانید به سایت http://ttu.ir مراجعه کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سجاد نورافکن

      سلام
      با تمام احترامی که به نویسنده این مطلب دارم باید عرض کنم 90 درصد مطلب اشتباست اولا قیمت کا 10 بیشتر از 500 هزار تومنه کجا برد اینو به این قیمتی که شما نوشتین میدن؟ یا برد جی 5 پریم رو؟دوما الان بازار طوری شده که دستمزدی که تعمیرکار میگیرن کمتر از نرخ مصوب اتحادیه هستش دلیلش هم اینه که به هر بی سرو پایی و بیسوادی که حتی بلد نیست با گوشی خودش کار کنه پروانه کسب میدن ؟ بازار موبایل خیلی آشفته ست چرا اونیی که زیر قیمت بازار چیزی رو میفروشه و به همکارش ضرر میزنه چیزی نمیگن؟ و .............

    • ایران

      ببینید شما میگین نرخ اتحادیه اما به دلیل اینکه این روزا هر کی از ننش قهر میکنه میاد تعمیرات موبایل میزنه بعد زحمت که نکشیده و هزینه ای هم که نداده سوادی هم که نداره میاد بازار خرابو خرابترم میکنه اون تعمیر کار واقعی باید بیاره خودشو پایین تا بنده خدا حداقل بتونه دوام بیاره.خیلی جاها نصف یا خیلی کمتر از نرخ اتحادیه انجام میدن این تو یه شهر تو هر محله فرق میکنه حتی.دلیلشم همین یه شبه تعمیرکارا و دلال هاو موبایل فروش هان.تعمیر کار موبایل کار بسیار پر زحمت پر دردسر و پر دغدغه ای خواهشا حساب تعمیرکارای واقعی از بقیه جدا کنید و گوشیتون رو فقط به خاطر ارزان بودن دست هر کسی نسپرین.

    • amitr

      موتورولا موتو X5 به عنوان جدیدترین عضو از سری X معرفی خواهد شد

    • Hossein

      من یه نرم افزار کارم الان همه گوشیارو با 15 تومن فلش میکنیم همینجوریش مردم دلشون نمیاد پول بدن اگه بخوایم رو نرخ اتحادیه فلش کنیم ک مشتریا میپرن. بعدم این قیمتایی که نوشتید همش اشتباس

    • جواد

      من یه تعمیر کار مویایلم ببینید با این وضع گرونی واینا واقعا این قیمتایی که گفتید خیلی بع مشتری فشار میاره و از توان تعمیر موبایلش ب نمیاد من خودم سعی میکنم قیمت نصف یا حتی کمتر از نرخ اتحادیه بگیرم و فلشم پونزده تومن نهایتیا بیست چرا که ما فقط با ی مشتری ک سروکار ندازیم خدا روزی رسون

    • مرتضی

      سلام منم تعمیر کارم بیشترین سود تعمیر گوشیو قطعه فروش میگیره نه تعمیر کار بدبخت که بعضی وقتها تاوان هم میدن بخاطر کیفیت بد اجناس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج