جاباما
۶۱۹۹۶۸
۵۰۱۹
۵۰۱۹
پ

اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

اسپلیت دومین شهر بزرگ كرواسی با نمای زیبایی از دریای آدریاتیك، پس زمینه زیبای كوه‌های دیناریك و تاریخ هزار و ۷۰۰ساله، شهر مناسبی برای طبیعت گردان و تاریخ دوستان است.

وب‌سایت همشهری شش و هفت: اسپلیت دومین شهر بزرگ كرواسی با نمای زیبایی از دریای آدریاتیك، پس زمینه زیبای كوه‌های دیناریك و تاریخ هزار و ۷۰۰ساله، شهر مناسبی برای طبیعت گردان و تاریخ دوستان است. از تاریخ زندگی مردم دالماسی گرفته تا بناهای روم باستان این شهر را تبدیل به یك موزه بدون سقف كرده‌اند.
از سوی دیگر؛ ردپای زندگی مدرن مردم شهر را می‌توانید در بوتیك‌های زیبا و كافه‌های پر شور و هیجان دنبال كنید. در قلب شهر آثاری از تاریخ و فرهنگ این سرزمین خواهید یافت كه بیش از ۲هزار سال قدمت دارند. میدان باستانی، كاخ دالماسی و موزه‌هایی كه پر هستند از آثار كشف شده از تاریخ شهر، شما را با روح تاریخی اسپلیت بیشتر آشنا خواهند كرد. از آثار تاریخی روم كه بگذریم اسپلیت یك شهر سرزنده و پویاست.
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی
اسپلیت، خانه بسیاری از جشنواره‌های محلی و بین‌المللی است و به‌عنوان شهری كه آفتاب در آن می‌تابد و غذاهای دریایی لذیذ سرو می‌شود در فهرست گردشگران اروپایی می‌درخشد. مهم نیست چه روزی از هفته باشد؛ همیشه خیابان‌های شهر را مملو از جمعیت می‌بینید، حتی نیمه‌های شب‌. اگر سری به سواحل اسپلیت بزنید، حتما مردمی را خواهید دید كه به بازی فوتبال و پیسیگن (نوعی ورزش ساحلی ویژه مردم اسپلیت) سرگرم هستند.
اگر از شلوغی‌ شهر خسته شدید، می‌توانید سری به تپه مارجان(Marjan) بزنید تا از بلندای 180متری، دریای آدریاتیك را ببینید. اسپلیت در حقیقت دروازه بسیاری از جزایر كرواسی است. برای بسیاری از گردشگرانی كه با كروز سفر می‌كنند، این شهر نقطه گذر است، اما واقعیت این است كه برای كشف قلب تاریخی شهر به بیش از یك روز زمان نیاز دارید. بنابراین خود اسپلیت به اندازه‌ای دیدنی هست كه مقصد اصلی سفر به‌حساب بیاید نه پلی برای عبور.

تقویم سفر

كرواسی دو نوع آب و هوا دارد؛ مدیترانه‌ای در سواحل با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل و آب و هوای قاره‌ای با تابستان‌های داغ و زمستان‌های بسیار سرد. گرچه بسیاری از سواحل كرواسی تنها در فصل گردشگری تابستان به‌طور كامل پذیرای گردشگران هستند، اما اسپلیت شهر پر جنب و جوشی است كه در تمام سال می‌توان از آن بازدید كرد. اگر دوست دارید در فصل شلوغ راهی اسپلیت شوید بهتر است تابستان را برگزینید؛ زمانی كه شهر میزبان جشنواره‌های بسیاری است و زندگی شبانه در آن هیجان زیادی دارد.

چگونه برویم؟

برای سفر به كرواسی نیازمند روادید این كشور هستید.؛ این كشور غالبا روادید 90روزه صادر می‌كند. برای درخواست این روادید باید فرم مربوط را تكمیل كنید و به همراه گذرنامه، دو قطعه عكس رنگی، بلیت و رزرو هتل، اسناد مالی و مدارك شغلی به سفارتخانه تحویل دهید. سفارت كرواسی در خیابان پاسداران قرار دارد. برای سفر به اسپلیت می‌توانید از خطوط هوایی امارات، تركیش، فلای دبی، قطر و لوفت هانزا استفاده كنید.

دوچرخه و قایق‌سواری
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

بخش مركزی اسپلیت كه بسیاری از جاذبه‌های شهر را در خود جای داده است به راحتی و با پای پیاده قابل كاوش است، اما راه‌های دیگری هم برای گردش در شهر و كشف جاذبه‌های دورتر آن وجود دارد. برای گردش در شهر می‌توانید اتومبیلی كرایه كنید كه البته در فصل‌هایی كه گردشگری در شهر رونق دارد، قیمت‌ها هم افزایش می‌یابند. اكثر اتوبوس‌های شهر نو و تمیز هستند و شما برای گردش در شهر می‌توانید از این وسیله نقلیه عمومی استفاده كنید. دوچرخه‌سواری هم یكی دیگر از راه‌های گردش در شهر است. شركت‌های مختلفی هستند كه برای گردش در دریا قایق كرایه می‌دهند. شما می‌توانید برای نیم روز و یا حتی هفته‌ای، یك قایق مجهز كرایه كنید و دل به دریا بزنید.

جشنواره‌های نو وسنتی

اسپلیت یك شهر پویاست كه به ندرت تقویم رویدادهای فرهنگی و تاریخی آن خالی می‌شود. هر‌ماه در این شهر كنسرت‌، نمایش‌، باله‌ و اپراهای بسیاری برگزار می‌شود. اگر دوست دارید در جشنواره‌ها و رویدادهای اسپلیت شركت كنید می‌توانید با علامت زدن رویدادهای زیر در تقویم جیبی خود، برنامه سفرتان را منسجم‌تر كنید.
در‌ماه فوریه كارناوال سنتی با شور و هیجان بسیاری در اسپلیت راه می‌افتد. اگر دوستدار تئاتر هستید باید ۲۲آوریل كه زمان برگزاری جشنواره مشهورترین آثار نمایشی است، به این شهر سفر كنید. به نقل از روایت‌هایی، نخستین كار نمایشی كرواسی در تاریخ ۲۲آوریل ۱۵۰۱روی صحنه رفت و به همین مناسبت این روز برای برگزاری جشنواره تئاتر انتخاب شده است. در این روز گروه‌های تئاتری مختلف از سراسر كشور برای رقابت گردهم می‌آیند.

هر ساله به‌مدت 8روز در‌ماه آوریل، اسپلیت میزبان جشنواره قایقرانی كروات است. افراد مشهوری مانند نخست‌وزیر كرواسی و ستاره‌های سینمایی در این جشنواره حضور می‌یابند. در این جشنواره علاوه بر تماشای قایق‌های باشكوه می‌توانید آ‌یین‌های گروه‌های مختلف با لباس‌های رنگارنگ را روی قایق‌ها تماشا كنید. نمایشگاه بین‌المللی گل هر ساله در‌ماه می‌در سالن زیر زمینی كاخ دیوكلتیان برگزار می‌شود. تماشای نمایشگاه گل‌های رنگارنگ در سالن این قصر لذت خاصی دارد. جشنواره موسیقی پاپ هم در پایان ژوئن و آغاز ژوئیه برگزار می‌شود. در این جشنواره ستاره‌های پاپ كروات با یكدیگر رقابت می‌كنند.

بهترین مکان اقامت

اگر در فصل تابستان به اسپلیت سفر می‌كنید بهتر است از چند‌ماه قبل برای رزرو هتل‌تان اقدام كنید. در این صورت برای پیدا كردن اتاق مورد علاقه‌تان گزینه‌های بسیاری پیش رو خواهید داشت؛ از هتل‌های بین‌المللی و چند ستاره گرفته تا مهمانخانه و هاستل.

كاخ سلطنتی

هتل آنتیك هریتیج در حقیقت یك كاخ سلطنتی با ۸اتاق شیك، دیواره‌های سنگی و حمام‌های چشمگیر است كه برخی از آنها نمای زیبایی از كلیسای جامع شهر را در برابر چشمان‌تان قرار می‌دهند. اتاق‌های هتل لوكس و مملو از عتیقه جات است و تهویه مطبوع و اینترنت بی‌سیم رایگان هم از امكانات آن به شمار می‌رود. این هتل در چند كیلومتری رودخانه ویوید ریوا واقع شده و مجموعه‌ای از كافه‌ها و مراكز خرید آن را احاطه كرده‌اند. برای اقامت در این هتل ۵ستاره باید شبی ۳۰۰دلار بپردازید.

قدیمی و دوست داشتنی

هتل بلویو(The Bellevue) یك ساختمان قدیمی است كه اگر در آن عمیق نفس بكشید بوی سیگار كارمندان سال‌های گذشته را استشمام خواهید كرد! اگر به‌دنبال فضاهای قدیمی دهه ۱۹۷۰كرواسی می‌گردید این هتل یكی از بهترین گزینه‌هاست. برخی از اتاق‌های هتل نمای زیبایی از دریا را در برابر چشمان‌تان قرار می‌دهند. اتاق‌های بزرگ، تهویه مطبوع و اینترنت رایگان از امكانات اتاق‌های هتل است. برای اقامت در این هتل، باید شبی ۱۷۰دلار بپردازید.

ویلاهای مجهز

ویلاهای دالماسی شامل ویلاهای بازسازی شده‌ای در اطراف شهر قدیمی هستند كه با اتاق‌های مجهز، ساختمان سنگی و اینترنت رایگان به مهمانان سرویس می‌دهند. این هتل برای كسانی كه به گردشگری تاریخی علاقه‌مند‌ند و از طرفی؛ قیمت هم برای آنها اهمیت دارد، گزینه مناسبی است. دو ساختمان هتل رو به چشم‌اندازهای زیبای اسپلیت قرار دارند و امكانات لازم را برای اقامت مهمانان فراهم می‌كنند. برای اقامت در این هتل باید شبی ۸۱دلار بپردازید.

رنگارنگ

هاستل ایمانوئل(Hostel Emanuel) توسط یك خانواده اداره می‌شود كه بسیار مهمان نواز هستند. داخل این هاستل با رنگ‌های مختلفی آراسته‌شده و فضای آرامش بخشی دارد. در دو سوئیت این هاستل كه یكی ۵تخت و دیگری ۱۰تخت دارد، امكانات رفاهی برای گردشگران كوله به دوش فراهم شده است. برای اقامت در این هاستل باید شبی ۲۰دلار بپردازید.
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

دومین شهر كرواسی، حكم یك الهام هنری را دارد؛ تركیبی از جواهر دریایی، تاریخ منحصر به فرد به همراه آثار جهانی. در شبه جزیره مارجان می‌توانید سواحل مجزایی را به همراه كاج‌های مخروطی شكل ببینید. عطر درختان زیتون شما را مدهوش خواهد كرد. در قلب قدیمی شهر وارد تاریخ این شهر می‌شوید. در كاخ رومی كه برای امپراتور باستانی شهر ساخته شده بود، قدم می‌زنید و از تماشای ساختمان‌های تاریخی پیرامون خود لذت خواهید برد. شبكه‌ای از آثار به هم پیوسته در كوچه پس كوچه‌های قرون وسطایی شهر به همراه مغازه‌ها و رستوران‌های شلوغ و هیجان انگیز شما را به‌خود می‌خوانند. اگر بیننده سریال بازی تاج و تخت هستید، حتما با كاخ دیوكلتیان در این فیلم آشنا شده‌اید؛ اثری كه در شمار میراث جهانی یونسكو ثبت شده است.

شركت در جشنواره تابستانی كه سالانه از ۱۴ژوئیه تا ۱۴اوت برگزار می‌شوند، شما را با فضای فرهنگی و هنری شهر بیشتر آشنا خواهند كرد. جالب اینجاست كه شكوفه‌های تازه درختان حتی در تابستان هم از كناره‌های دریای آدریاتیك خودنمایی می‌كنند. اگر نیاز به خنك شدن دارید كافی است سری به شهر باسویس بزنید و با یك قایق از جزایر اطراف اسپلیت دیدن كنید. ویرانه‌های رومی و موزه‌های بزرگ اسپلیت را هم نباید در سفرتان فراموش كنید. گرچه سواحل شنی و چشمه‌های سنگی با چشم‌انداز زیبایی از كوه‌های اطراف، حسابی سرگرم‌تان خواهند كرد.

آشپزی متفاوت
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

سبك آشپزی كرواسی نشان‌دهنده فرهنگ این سرزمین است و هر كدام از اقوامی كه در طول تاریخ وارد اسپلیت شده‌اند، تأثیر خود را بر بخشی از پخت‌وپز این سرزمین به جای گذاشته‌اند. بنابراین تنوع قابل ملاحظه‌ای در غذاهای این سرزمین خواهید یافت؛ از خوراك‌های ایتالیایی گرفته تا مجارستانی، وینی و تركیه‌ای. هر منطقه‌ای به غذای خاصی شهرت دارد، اما حقیقت این است كه هر كجا كه بروید یك غذای باكیفیتی گیر خواهید آورد.
مواد اصلی غذاهای اسپلیت از ماهی، گوشت، روغن زیتون، سبزیجات، گیاهان تازه، بادام، انجیر، انار، انگور، عسل، كشمش و مركبات تشكیل شده ‌است.

درست است كه آَشپزی مردم دالماسی شباهت زیادی به آشپزی مردم ایتالیا دارد، اما تفاوت‌هایی هم از نظر شیوه پخت مثلا پاستا و میزان استفاده از ادویه‌ در غذا وجود دارد. آرد پاستاهای این منطقه از سیب زمینی تهیه می‌شود درحالی‌كه در ایتالیا شیوه پخت آن متفاوت است. غذای اصلی در اسپلیت خوراك‌های دریایی است و سبزیجات خام و شیرینی‌های خوشمزه هم دركنار غذا سرو می‌شوند كه باید حتما آنها را امتحان كنید. اگر دوست دارید سراغ بهترین رستوران‌های شهر بروید باید سری به پریوژ(Perivoj) بزنید. این رستوران كه از ابتدای قرن 19تاكنون از مشتریان خود پذیرایی می‌كند، در بخش قدیمی شهر واقع شده است. اگر دوست دارید سری به بخش مدرن شهر بزنید در زینفاندل(Zinfandel) غذای‌تان را نوش جان كنید.

72ساعت در دومین شهر كرواسی

اسپلیت دومین شهر بزرگ كرواسی نه‌تنها از نظر جاذبه‌های طبیعی زیباست؛ بلكه جاذبه‌های گردشگری بسیاری هم دارد. این شهر به‌طور پیوسته در زمان‌های مختلف توسط اقوام گوناگون برای زندگی انتخاب شده از رومی‌ها گرفته تا بیزانس‌ها، كروا‌ت‌ها، ونیزی‌ها و اتریشی‌ها كه در نهایت در سال 1918این شهر را ترك كردند. اگر دوست دارید به قلب تاریخی شهر سفر كنید، باید سراغ موزه‌ها و كاخ‌های تاریخی شهر را بگیرید و پس از بازدید از افسون‌های تاریخی، سری به جاذبه‌های طبیعی شهر بزنید.

روز اول گردش تاریخی

اسپلیت با بیش از هزار و ۷۰۰سال پیشینه آثار تاریخی بسیاری را در خود جای داده كه بخش مهمی از گذشته كرواسی را در خود جای داده‌اند. بازدید از آثار تاریخی شهر شما را با پیشینه این كشور آشنا می‌كند.

قصر دیوكلتیان
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

قصر دیوكلتیان نام خود را از امپراتور رومی شهر گرفته؛ كسی كه تنها 8سال در این قصر زندگی كرد و در سال 313میلادی با مرگش این كاخ زیبا را از خود به جای گذاشت. بعد از او این قصر همچنان نقش مهمی در تاریخ شهر بازی می‌كرد و به‌عنوان محل اقامت فرماندار شناخته می‌شد. سه قرن بعد؛ در سال 615میلادی این كاخ پناهگاهی شد برای آوارگان سالونا كه از شهر خود اخراج شده بودند. دیوارهای ضخیم به بلندی 28متر و برج‌هایی كه در هر گوشه نقش حفاظتی از كاخ را بر عهده داشتند، بر امنیت این بنا افزوده بودند. این كاخ سه ورودی دروازه طلایی، نقره‌ای و آهنی داشت كه هر كدام كاركرد مشخصی داشتند.

كلیسای قصر
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

كلیسای سنت دومنیوس در منطقه باستانی قصر دیوكلتیان قرار داشته و در اصل كلیسای اختصاصی این كاخ محسوب می‌شد. این كلیسا در قرن ۷توسط فیلاتوس طراحی شد و از آن زمان تاكنون تغییرات اندكی كرده است. البته برج ۶۰متری كلیسا در قرن ۱۲ساخته شده كه شما می‌توانید با بالا‌رفتن از آن، نمای زیبایی از كاخ را ببینید. این كلیسا براساس یك الگوی هشت ضلعی با دو ستون ساخته شده است.

كلیسای سنت دومینیك
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

كلیسای سنت دومینیك در قرن 17بازسازی شده و در دهه 1930توسعه یافته است. این كلیسا در محل كلیسای سنت كاترین ساخته شده است. این كلیسای پر زرق و برق كه اصالت آن به قرن‌های میانه بازمی‌گردد مجموعه‌های هنری بسیاری را در خود جای داده كه از آن جمله می‌توان به آثار هنری «پالما ایل جیوآن» اشاره كرد. در كنار این كلیسا، بازار جالب میوه‌ها و سبزیجات قرار دارد كه اقلامی از سراسر كرواسی را گرد هم آورده است.

روز دوم موزه گردی

با توجه به گذشته تاریخی اسپلیت شما می‌توانید روز دوم از سفرتان را به تماشای موزه‌ها و گالری‌های شهر اختصاص دهید. مكان‌هایی كه ردپاهایی از تاریخ، فرهنگ و هنر این سرزمین را در آنها از نزدیك خواهید دید.

گالری ایوان مستروویچ
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

درحالی‌كه نمونه‌های بسیار خوبی از شاهكارهای هنری ایوان مستروویچ را می‌توانید در سراسر شهر ببینید، این گالری مكانی خوب برای نمایش آثار محترم‌ترین هنرمند كرواسی محسوب می‌شود. مستروویچ یكی از مهم‌ترین مجسمه سازان قرن ۲۰است كه در طراحی گالری خود هم نقش آفرینی كرده است. ۸۶مجسمه از سنگ مرمر، برنز، چوب و گچ در این گالری نگهداری می‌شود.

موزه آثار باستان‌شناسی كرواسی
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

موزه آثار باستان‌شناسی كرواسی با تمركز بر مصنوعات ساخته شده از قرن 7تا 15در فهرست گردشگران تاریخ دوست اسپلیت جا خوش كرده است. این موزه كه در سال 1893تاسیس شده تمركز ویژه‌ای بر كشف آثار تاریخی در منطقه جنوب كرواسی دارد. 20هزار اثر تاریخی در این موزه وجود دارند كه از بین آنها می‌توان به مجموعه‌های طلا، جواهر، سلاح و كنده كاری‌های سنگی اشاره كرد.

موزه باستان‌شناسی اسپلیت جزو بایدهای فهرست گردشگری تاریخ دوستان شهر است. این موزه قدیمی‌ترین موزه كرواسی است كه در سال 1820تاسیس شد و از سال 1922در همین ساختمان، آثار تاریخی را به نمایش گذاشته است. 150هزار اثر تاریخی در این موزه نگهداری می‌شوند كه سنگ نوشته‌های مربوط به دوران سالونا‌ها، سرامیك‌های یونانی، شیشه‌های رومی و استخوان‌هایی كه به اشكال مختلف درآمده‌اند، از آن جمله به شمار می‌روند.

روز سوم ماجراجویی

اسپلیت جاذبه‌های طبیعی بسیاری در خود دارد. تماشای زندگی روزمره مردم در یك كافه یا قدم زدن در ساحل شما را با بخش هیجان انگیز زندگی شهر آشنا خواهد كرد.

تئاتر ملی كرواسی
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

تئاتر ملی كرواسی كه در سال ۱۸۹۳افتتاح شد در نوع خود یكی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این كشور محسوب می‌شود. مركز تئاتر ملی كرواسی نقش مهمی در فرهنگ و هنر شهر دارد. در این مركز سالانه بیش از ۳۰۰نمایش هنری برگزار می‌شود كه از آن جمله می‌توان به باله، موسیقی كلاسیك، اركستر سمفونی و جشنواره‌های گوناگون تئاتر اشاره كرد.

پارك جنگلی مارجان

شهروندان اسپلیت به پارك جنگلی مارجان افتخار می‌كنند؛ پاركی كه پیشینه آن به قرن ۴می‌رسد و از آن موقع تاكنون مكان استراحت و تفرجگاه ساكنان شهر محسوب شده‌است. نیمكت‌های زیبایی كه در میان درختان كاج قرار گرفته‌اند، مسیر پیاده روی دلپذیری را برای گردشگران ایجاد كرده‌اند. علاوه بر این، نقطه‌ای كه این جنگل‌ها به دریا می‌رسد، زیبایی خیره كننده‌ای دارد كه تماشایی است.

میدان مردم
اسپلیت؛ شهری سر زنده در کرواسی

میدان مردم كه پیشینه آن به قرن 15بر می‌گردد، شامل ساختمان‌های جذاب گوتیك و رنسانسی است كه در طول سال‌های مختلف ساخته شده‌اند. از بین ساختمان‌های مشهور این میدان می‌توان به تالار شهر كه به سبك رنسانس ساخته شده و همچنین موزه قوم شناسی اسپلیت اشاره كرد. در ضمن مجسمه گرگور نینسكی كه توسط مجسمه ساز مشهور كرواسی ایوان مستروویچ ساخته شده در وسط میدان قرار دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج