۶۲۴۲۲۲
۴ نظر
۵۰۲۵
۴ نظر
۵۰۲۵
پ

بررسی دلایل تهدید رونالدو و مسی از سوی داعش

فوتبال، محبوب‌ترین ورزش دنیا، این روزها حسابی اسیر تهدیدهای تروریستی از سوی گروه تروریستی داعش قرار گرفته است؛ ابتدا آنها با انتشار تصویری به تهدید لیونل مسی پرداختند و سپس دیدیه دشان و بعد هم نیمار و کریستیانو رونالدو را تهدید کرده‌اند.

روزنامه شرق: فوتبال، محبوب‌ترین ورزش دنیا، این روزها حسابی اسیر تهدیدهای تروریستی از سوی گروه تروریستی داعش قرار گرفته است؛ ابتدا آنها با انتشار تصویری به تهدید لیونل مسی پرداختند و سپس دیدیه دشان و بعد هم نیمار و کریستیانو رونالدو را تهدید کرده‌اند. حالا سؤال اصلی که ذهن بسیاری از مخاطبان این رشته پرطرفدار را درگیر کرده این است که آیا چنین تهدیداتی جدی است یا خیر؟ روز گذشته سایت روزنامه «اکیپ» با انتشار مطلبی به این سؤال و چند سؤال دیگر پاسخ داده که آن را از نظر می‌گذرانید.

چرا فوتبال تهدید تروریستی می‌شود؟

ظاهرا تهدید سرمربی تیم ملی فرانسه و سه چهره سرشناس این روزهای دنیای فوتبال به دو دلیل عمده صورت می‌گیرد؛ دلیل نخستش ایدئولوژیک است. ماه نوامبر ٢٠١٦، داعش پرونده‌ای را منتشر کرد که در آن فوتبال را ورزشی قانونی معرفی کرده بود. همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شده بود حتی در سرزمین‌هایی که تحت تسلط این گروه تروریستی قرار داشت، انجام فوتبال ممنوعیتی نداشت. بااین‌حال یکی از مسئولان سایت «actionresilience» که به دلیل رعایت مسائل امنیتی خودش را با اسم مستعار «بلاد فرانس» معرفی کرده، توضیحاتی درباره این موضوع می‌دهد. این کارشناس که کارش بررسی تهدیدات تروریستی است، می‌گوید: «فوتبال از نظر داعش ایرادی ندارد، ولی آنها مسابقاتی را که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود کاری در تضاد با ایمان و اعتقاد می‌دانند».

نیکلا هنن، خبرنگار مجله «لو پوئن» که خودش از ژوئن ٢٠١٣ تا آوریل ٢٠١٤ در سوریه اسیر داعش بوده، هم نظرش را دراین‌باره این‌طور بیان می‌کند: «ورزش و سرگرمی جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌های داعش دارد، ولی آنها می‌گویند این موارد نباید در تضاد با شرعی باشد که آنها می‌شناسند. اعتقاد آنها این است که ورزش نباید جنبه پول‌سازی داشته باشد و ازهمین‌رو فعلا با فوتبالی که زیر نظر فیفا برگزار شود مشکل دارند. البته پرواضح است که این اعتقادشان هیچ جنبه مذهبی‌ای ندارد».

دلیل دومی که باعث شد تروریست‌ها فوتبال را تهدید کنند، به مسائل استراتژیک برمی‌گردد؛ در فاصله کمتر از یک سال مانده تا شروع جام جهانی، داعشی‌ها حالا زمینه را مهیا می‌بینند تا رقابت‌هایی را که قرار است در روسیه برگزار شود تهدید کنند. نیکلا هنن در این مورد می‌گوید: «این یک نوع شیوه تبلیغاتی است و افرادی که در این زمینه انتخاب و تهدید می‌شوند هم اتفاقی انتخاب نمی‌شوند؛ مثلا شناخت بین‌المللی که درباره سرمربی تیم ملی فرانسه وجود دارد و بقیه بازیکنان مهم را دربر می‌گیرد، باعث می‌شود که داعش به سراغ تهدید این افراد برود. وقتی شما افراد مهم را مورد تهدید قرار می‌دهید، بار رسانه‌ای زیادی دارد و پیام شما در سراسر دنیا مخابره می‌شود. این همان شیوه‌ای است که تروریست‌ها می‌خواهند از این طریق جو ترور را به جاهای مختلف مخابره کنند. حالا هم با این استراتژی، طبیعی است که بخواهند قبل از جام جهانی ایجاد رعب و وحشت کنند».

آیا تهدیدات تروریستی علیه فوتبال واقعی است؟

«SITE Intelligence Group »، سایت آمریکایی که تخصصش رصد این نوع تهدیدات، به‌ویژه تهدیداتی است که از سوی داعش می‌شود، در این زمینه گزارشی منتشر کرده و نوشته که تهدیدات بازیکنان سرشناس فوتبال که با مونتاژکردن تصاویر آنها صورت می‌گیرد، کار گروه «وفا مدیا فوندیشن»، یکی از شاخه‌های غیررسمی گروه داعش است. بلاد فرانس هم در این زمینه می‌گوید: «گروهی که این تصاویر را منتشر کرده، گروه مرکزی داعشی‌ها نیست، ولی یکی از زیرشاخه‌هایش است. البته از آنجا که باز هم این تصاویر به وسیله همین شبکه‌های حامی داعش منتشر شده، نباید آن را دست‌کم گرفت».

باید نگران آینده فوتبال بود؟

بعد از گروگان‌گیری ورزشکاران اسرائیلی در جریان بازی‌های المپیک مونیخ ١٩٧٢ که منجر به مرگ ١١ نفر شد، تنها یک مورد خاص در رقابت‌های ورزشی رخ داد که در المپیک ١٩٩٦ بود. بعد از سوءقصدها به المپیک ١٩٩٦ آتلانتا که دو کشته برجا گذاشت، تروریست‌ها تا به امروز قصدی برای سرکوب دنیای ورزش نداشته‌اند، هرچند که بلاد فرانس باز هم نظر دیگری دارد: «خب از آنجا که این تهدیدات از سوی شاخه اصلی داعش صورت نمی‌گیرد و یک شاخه غیررسمی عهده‌دارش است، طبیعی است که جای اندیشه بیشتر داشته باشد، ولی از آنجا که فعلا جام جهانی فوتبال در پیش است، طبیعی است که این تورنمنت بیشتر مورد تهدید قرار بگیرد. هرچند که بعید نیست به‌غیر از فوتبال، بقیه تورنمنت‌های مهم ورزشی هم تهدید شوند».

آن‌طور که از شواهد امر برمی‌آید، در آینده نزدیک، به‌ویژه در روسیه تمهیدات امنیتی ویژه‌ای اندیشيده خواهد شد. از طرفی مدام هم استراتژی این گروه بر آن است تا یک چیز شنیده شود: داعش جام جهانی را مورد هدف قرار می‌دهد.

خبرنگار لو پوئن می‌گوید: «راستش نگران‌کننده است؛ در هفته‌های اخیر همه توجه تروریست‌ها معطوف به روسیه شده و این می‌تواند روس‌های طرفدار این گروه افراطی را تحریک کند که به میان بیایند و کارهای خطرناکی کنند. البته معنی‌اش این نمی‌شود که حتما روسیه ممکن است مورد حمله قرار بگیرد. در رقابت‌های یورو هم مثلا مدام فرانسه را تهدید کردند، ولی در نهایت اتفاقی رخ نداد. بااین‌حال نمی‌شود از چیزی غافل شد.

نکته دیگری که باید در این مورد اشاره شود این است که داعشی‌ها از این اخبار و تصاویر استفاده می‌کنند تا روحیه ترور و وحشت را گسترش دهند، حالا چه بخواهند اقدامی انجام دهند، چه ندهند. یکی از اهداف تروریست‌ها این است که وضعیت رقیب را هم به آشوب بکشند. آنها با این اخبار سرویس‌های امنیتی و پلیس کشورها را کاملا درگیر خودشان می‌کنند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی رضا ربانی زاده

      عالی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خفشودهاتی

    • محمد

      اميدوارم که برای ستارگان فوتبال يا هر کس ديگری اتفاقی نيفتد

    • Angel

      امیدوارم برای کریس جون و هیچ بازیکن دیگری اتفاقی نیفته. ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج