جاباما
۶۲۵۵۴۰
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

الناز رکابی: با هزینه شخصی طلا گرفتم

با این‌که انتظار می‌رفت بعد از المپیکی‌شدن رشته سنگ‌نوردی، فدراسیون مربوطه و وزارت ورزش توجه بیشتری به این رشته داشته باشند اما به نظر می‌رسد هنوز نگاه‌ها تغییری نکرده است.

شهروند: با این‌که انتظار می‌رفت بعد از المپیکی‌شدن رشته سنگ‌نوردی، فدراسیون مربوطه و وزارت ورزش توجه بیشتری به این رشته داشته باشند اما به نظر می‌رسد هنوز نگاه‌ها تغییری نکرده است. با وجود داشتن چند ورزشکار شاخص در بخش مردان و زنان، همچنان سنگ‌نوردان ایرانی برای اعزام به مسابقات مختلف از جیب هزینه می‌کنند. دختر ٢٨ساله ایرانی که اخیرا توانست با یک طلا و یک برنز از مسابقات کاپ آسیا در چین به تهران بازگردد، از اهداف بزرگ خود برای آینده‌ای نزدیک سخن می‌گوید، اگرچه جای خالی حمایت مسئولان به وضوح دیده می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با الناز رکابی، قهرمان سنگ‌نوردی آسیا را می‌خوانید:
الناز رکابی: با هزینه شخصی طلا گرفتم

از مسابقات کاپ آسیا شروع کنیم که اخیرا توانستی در آن به یک طلا و یک برنز برسی؟

بله، مسابقات کاپ آسیا بود که مثل همیشه اصلی‌ترین رقبای من از کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی بودند. در ٣ ماده بولدرینگ، لید و سرعت در رقابت‌ها شرکت کردم و در آخر به یک طلا و یک برنز دست پیدا کردم. در ماده سرعت هم هشتم شدم.
رقابت‌های کاپ آسیا با حضور تمام مدعیان و در سطح اول قاره برگزار می‌شود؟
رقیب اصلی ما در آسیا کشور ژاپن است که چند سنگ‌نورد خوب در سطح جهان دارد. یکی از نفراتی که در بخش بولدرینگ رقیب من بود، سنگ‌نورد ژاپنی بود که فینالیست مسابقات جهانی هم شده بود. خداراشکر توانستم با شکست او به مدال طلا برسم. این موضوع خودش نشان می‌دهد که سطح مسابقات بالا بوده و من هم خوشحالم که بالاتر از نفراتی قرار گرفتم که در سطح جهان هم صاحب عنوان بودند.
قبلا سابقه داشت که از ایران در بخش سنگ‌نوردی بانوان کسی به مدال طلای آسیا برسد؟

خیر، چنین اتفاقی رخ نداده بود. البته من قبلا یک مدال نقره کسب کرده بودم اما مدال طلا بی‌سابقه بود.

سنگ‌نوردی از ‌سال قبل به‌عنوان یک رشته المپیکی معرفی شده، برای حضور در المپیک ٢٠٢٠ برنامه‌ای داری؟

مسابقات المپیک با توجه به این‌که در ٣ رشته بولدرینگ، لید و سرعت به صورت ترکیبی برگزار می‌شود، کار سخت‌تری است. باید نقاط ضعفی که در هرکدام از این ٣ ماده دارم را رفع کنم. من برنامه‌هایی دارم اما متاسفانه فدراسیون یا هر جای دیگری که نیاز است، برنامه‌ای به من اعلام نکردند.

به ‌نظر می‌رسد از مسئولان دل پُری داری؟

همانطور که گفتم، با وجود المپیکی‌‌شدن سنگ‌نوردی، هنوز از سوی فدراسیون یا نهادهای دیگر مثل کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هیچ برنامه‌ای به من یا سنگ‌نوردان دیگر اعلام نشده است. در واقع ما هیچ تفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در وضع خود احساس نمی‌کنیم. با این حال من کاری به مسئولان ندارم و خودم برای المپیک و مسابقات جهانی برنامه‌هایی دارم که به دنبال رسیدن به اهدافم هستم.

قبلا سابقه حضور در مسابقات جهانی را هم داشتی؟

بله، من در مسابقات جام‌جهانی که چند دوره در ‌سال برگزار می‌شود، شرکت کردم. در رشته بولدرینگ راهی مرحله دوم شدم و می‌خواستم جزو ١٠نفر برتر جهان باشم اما متاسفانه به خاطر آسیب‌دیدگی این اتفاق رخ نداد.

قبلا رضا علیپور، قهرمان ایرانی سنگ‌نوردی جهان از نبود سخت‌افزارهای لازم داخل کشور انتقاد کرده بود. قطعا تو هم با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنی؟

در ایران اگر بخواهیم به سخت‌افزار برای رشته سنگ‌نوردی نمره بدهیم، از ١٠٠، روی ٥٠ است. وقتی به مسابقات جهانی می‌رویم و با سخت‌افزارهایی که موجود است، دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، متوجه تفاوت‌ها می‌شویم. در ضمن در فصل زمستان ما سالن سرپوشیده نداریم و از این بابت هم مشکلاتی داریم.

به‌عنوان قهرمان آسیا، چه توقعی از مسئولان داری؟

توقع دارم حمایت بیشتری از سوی دولت، وزارت ورزش و درنهایت فدراسیون نسبت به رشته المپیکی سنگ‌نوردی شود. ما هم اسپانسرهایی داریم که هم‌اکنون از این طریق هزینه‌های حضور در مسابقات را تأمین می‌کنیم. علم روز دنیا دایما درحال تغییر است و برای این‌که عقب نمانیم، باید دایما به مسابقات مختلف اعزام شویم.

در واقع فدراسیون هزینه اعزام شما به مسابقات را هم نمی‌دهد؟

فدراسیون نه‌تنها برای مسابقات کاپ آسیا بلکه برای خیلی از مسابقات ازجمله جام‌جهانی هم هزینه اعزام ورزشکاران را نمی‌دهد. من با اسپانسر شخصی هزینه‌هایم را می‌دهم و گاهی ‌اوقات از جیب هزینه می‌کنم. اگر اسپانسرم نبود که امسال نمی‌توانستم به مسابقات بروم. فدراسیون فقط بعد از بازگشتم، به‌عنوان پاداش ٣ سکه طلا به من داد.

این‌که فدراسیون حتی برای اعزام‌ها هزینه پرداخت نمی‌کند، عجیب نیست؟

خیلی عجیب است اما برای ما عادی شده و دیگر به این موضوع فکر نمی‌کنم. من ١٥‌سال از عمرم را برای سنگ‌نوردی گذاشتم و دیگر نمی‌خواهم در این فرصت که باید به موفقیت برسم، وارد حاشیه شوم. عمر قهرمانی در رشته سنگ‌نوردی کوتاه است و من وقت ندارم دنبال این مسائل باشم. این جزو سیاست‌های فدراسیون است و بقیه باید قضاوت کنند که درست است یا غلط. آنها می‌گویند فقط به مسابقات قهرمانی آسیا و جهان اعزام صورت می‌گیرد.

شاید برای خیلی‌ها جالب باشد بدانند که از کجا این رشته را شروع کردی؟

برادرم هم سنگ‌نورد است و شروع علاقه من به این رشته، با موفقیت‌هایی بود که داوود به دست آورد. از ١٢سالگی تقریبا سنگ‌نوردی را شروع کردم و خدا را شکر که پیشرفت‌هایی داشته‌ام. با این حال، عمر قهرمانی در رشته سنگ‌نوردی خیلی زیاد نیست و زودتر باید به اهدافم برسم. قهرمان ٤٠ساله هم در جهان داریم اما ٣٥سالگی تقریبا پایان دوران قهرمانی یک سنگ‌نورد محسوب می‌شود. سنگ‌نوردی یک رشته سخت و فرسایشی است که باید در طول ١٢ماه‌ سال برای رسیدن به موفقیت در آن تلاش کرد.

در پایان از اهدافت در آینده بگو؟

از نظر من رسیدن به مدال المپیک و جهان برایم قابل دسترسی است. امسال توانستم در چند دوره جام‌جهانی شرکت کنم اما مسابقات جهانی ارزش بالاتری دارد. می‌خواهم همین‌طور به کارم ادامه دهم تا ان‌شاءالله ابتدا به سهمیه المپیک برسم و سپس در این رویداد بزرگ روی سکو بروم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج